Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3928
Jeg har installert vsftpd, og endret et par configs (som de gjør i alle Youtube tutorials jeg har sett på vsftpd)
Jeg klarer ikke å koble til serveren med domenet mitt (som jeg har sjekket at er koblet til ruteren)

Får denne feilmeldingen:

jan@Jan-Vostro-3350 /etc $ ftp stende.org
Connected to stende.org.
220 Ftp firmware update utility
Name (stende.org:jan): jan
331 Password please.
Password:
421 Login incorrect.
Login failed.
No control connection for command: No such file or directory
ftp>


Jeg la merke til at det fungerer med lokal IP

jan@Jan-Vostro-3350 /etc $ ftp 10.0.0.3
Connected to 10.0.0.3.
220 (vsFTPd 3.0.2)
Name (10.0.0.3:jan): jan
331 Please specify the password.
Password:
230 Login successful.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp>

Port 20 og 21 er åpnet på ruteren.
Jeg kjører Linux Mint (nyeste)
Takker på forhånd for svar
Sist endret av jstende; 26. februar 2015 kl. 10:42.
Overskuddsmateriell
Det er ikke servern din som svarer når du prøver å koble til men routern selv

Legg merke til hva den svarer på 220

220 Ftp firmware update utility
versus
220 (vsFTPd 3.0.2)
Trådstarter
85 0
Ahh ser det nå, skal prøve å bytte port som VSFTPD bruker.
421 Login incorrect.
Login failed.

Det pleier å vere forsellige brukere for FTP og Innlogging, har brukeren du prøver med riktige rettigheter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I tillegg må du sette opp forwarding av dataporter, om du har håp om at andre brukere skal få kontakt.

Om du ikkje /MÅ/ ha ftp fordi eit obskurt program fra 1989 kun støtter FTP, så bør du velje ein anna protokoll enn ftp, som t.d. webdav, http eller sftp.
Trådstarter
85 0
Det fungerte å koble til via den maskinen det kjører på nå

jan@Jan-Vostro-3350 ~ $ ftp stende.org 30
Connected to stende.org.
220 (vsFTPd 3.0.2)
Name (stende.org:jan): jan
331 Please specify the password.
Password:
230 Login successful.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.

Men jeg får ikke til å koble til via FileZilla Client fra en Windows PC på et annet nett.

Status: Finner IP-adresse for stende.org
Status: Kobler til 85.164.242.93:30 …
Status: Tilkoblet. Venter på velkomstmelding …
Status: Tjeneren regnes som usikker, fordi den ikke støtter FTP via TLS.
Status: Tilkoblet
Status: Mottar mappeliste …
Status: Tjeneren sendte passiv respons med ikke-rutbar adresse. Bruker tjeneradresse i stedet.
Kommando: LIST
Feil: Tilkoblinga gikk ut på tid etter 20 sekunder uten aktivitet
Feil: Feil ved mottak av mappeliste

Hadde vert greit å få til FTP for nå ihvertfall, så skal jeg undersøke en annen gang hva SFTP er.

Hovedmålet mitt med alt det jeg gjør er å få til streaming av musikk, film osv via Kodi (aka XBMC)
Hvis noen har andre ideer til hvordan jeg kan få gjort det gjerne link til en HowTo/Tutorial
Sist endret av jstende; 26. februar 2015 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøver du å sette opp en løsning alla netflix, der en Kodi klient hos en venn kan synce ned innholdet på din server og spille av dette? har jeg forstått deg riktig da?

Isåfall ville jeg gjort dette via SMB og ikke FTP, for SMB kan du jo bruke SAMBA

1. Opprette et domene
2. Peke domenet mot offentlig ip til server (er dette hjemme hos deg og du har dynamisk-ip bruk DDNS)
3. Sette brannmur \ router til å akseptere innkommende trafikk på TCP 445 og sende denne til intern IP på SAMBA server
4. Sette opp SAMBA Sharet på server og legge alle filer inn i denne
5. sette riktige rettigheter dette vil helts være "read-only" for alle som ikke er administratorer

Fra kompisen din sin Kodi klient:
1. Sette opp router \ brannmur til å godta og vidresende trafikk på 445 til intern maskinen som kjører Kodi
2. Koble til share på server: \\domene:445\Share\
3. Oppgi riktige brukernavn
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jstende Vis innlegg
Hvis noen har andre ideer til hvordan jeg kan få gjort det gjerne link til en HowTo/Tutorial
Vis hele sitatet...
Problemet er at du må ha ei range for data-porter også.

Du må sette pasv_max_port og pasv_min_port, og settje opp portforwarding for den rekka med porter også. I tillegg må du settje opp pasv_address med korrekt (offentleg) adresse for serveren.

Kort sagt - skrot FTP. Det er ein eldgammal protokoll som er svært problematisk kombinert med NAT. Bruk SMB, NFS e.l.