Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4711
Hej frikforum
Jag vill gå över från windows 8 till nån trevlig linuxdist.
Vilken rekommenderar ni?

Jag vill kunna spela starcraft, är det möjligt på linux? vad jag vet finns det något som heter wine, men det kanske inte går att spela för det.

sista frågan:
vad behöver jag för att kunna installera det?
ska jag installera det på en usbsticka och bara smälla på?

mvh sämst på data
Om du spiller mye anbefaler jeg heller noen form for dualboot eller virtualisering.

Ubuntu og Linux Mint er velkjente og begynnervennlige.
Hei!

Førts og fremst: Hvorfor vil du gå over til å bruke Linux som primæroperativsystem? Det er helt riktig at det er mulig å spille på Linux nå om dagen, men jeg vil fortsatt si at dette ikke er optimalt. For å si det slik: Om du spiller mye og velger å gå over til Linux skaper du deg selv problemer og en dårlig opplevlese.

Siden du gir uttrykk for at du er uerfaren ville jeg anbealt Ubuntu eller Linux Mint som førstegangsdistribusjon.
Kanskje han er smart?

Linux er ny ny og vill verden, men alle er velkommen, så gjør hva du vil.
Overlord
Trådstarter
28 3
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hei!

Førts og fremst: Hvorfor vil du gå over til å bruke Linux som primæroperativsystem? Det er helt riktig at det er mulig å spille på Linux nå om dagen, men jeg vil fortsatt si at dette ikke er optimalt. For å si det slik: Om du spiller mye og velger å gå over til Linux skaper du deg selv problemer og en dårlig opplevlese.

Siden du gir uttrykk for at du er uerfaren ville jeg anbealt Ubuntu eller Linux Mint som førstegangsdistribusjon.
Vis hele sitatet...
ja jag vill ha det som primärOS utan något annat, jag gör mig helst av med windows totalt

Nån som har erfarenhet utav Blizzardspelande i linux?
Sitat av Loranga Vis innlegg
ja jag vill ha det som primärOS utan något annat, jag gör mig helst av med windows totalt

Nån som har erfarenhet utav Blizzardspelande i linux?
Vis hele sitatet...
Det er regelrett bare å utforske da, bare å søke opp. De fleste spill er ganske knotete, men mye vanlig programvare fungerer sånn rimelig greit.

http://www.wowwiki.com/World_of_Warc...nality_on_Wine

http://brockhatfield.com/2014/01/23/...ne-linux-wine/

https://appdb.winehq.org/objectManag...sion&iId=20882

Om du skal spille spill som i utgangspunktet ikke har støtte for Linux skaper du bare problemer og knoting.
Sist endret av Freddy_fred5; 8. november 2014 kl. 17:23.
Om du ønsker å spille, er det greit å bruke en Ubuntu-basert distro, gjerne en av de "offisielle" (Xubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Kubuntu o.l). Finn ut hvilken som har det utseendet og de programmene som standard som passer deg best.

Ellers fungerte SC2 nydelig via WINE, inn til Blizzard slapp en (bedriten) oppdatering for ca. en måned siden. Etter denne oppdateringen fungerte det ikke overhodet - launcher fikk kun svart skjerm, og spillene startet ikke. Var på lan når oppdateringen kom, så ble rett og slett nødt å formatere tilbake til Windows for å få spille. Vet ikke om noen har funnet en løsning på dette enda.
Hvis du er gamer kan du like gjerne kjøre Windows. Eventuelt dualboote med en Windows-installasjon dedikert til spill og en Linux-installasjon du bruker til alt annet.

Jeg ville nok installert Ubuntu desktop om jeg skulle brukt Linux på hovedmaskina mi.
Overlord
Trådstarter
28 3
Sitat av lroedal Vis innlegg
Om du ønsker å spille, er det greit å bruke en Ubuntu-basert distro, gjerne en av de "offisielle" (Xubuntu, Lubuntu, Ubuntu, Kubuntu o.l). Finn ut hvilken som har det utseendet og de programmene som standard som passer deg best.

Ellers fungerte SC2 nydelig via WINE, inn til Blizzard slapp en (bedriten) oppdatering for ca. en måned siden. Etter denne oppdateringen fungerte det ikke overhodet - launcher fikk kun svart skjerm, og spillene startet ikke. Var på lan når oppdateringen kom, så ble rett og slett nødt å formatere tilbake til Windows for å få spille. Vet ikke om noen har funnet en løsning på dette enda.
Vis hele sitatet...

Tack för ett bra svar med personlig erfarenhet. Skriv om det börjar fungera igen
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sånn i begynnelsen ville jeg bootet via USB, dersom du er i tvil. Da kjører du Linux-distroen fra minnepenn og når du tar den ut har du Windows. Men du virker jo rimelig bestemt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du vil begynne å bruke linux er det bare en ting å gjøre. Last ned og installer. Jeg ville nok heller gått for linux mint en ubuntu da jeg har hatt no innihelvetes mange problemer med det
Du burde bruke dualboot mens du tilvenner deg Linux slik at du enklere og raskere kan bytte tilbake når du blir lei av å bruke timesvis på å fikse småting. Hvis det kun er gaming du driver med, så vil jeg ikke anbefale Linux, men dersom du liker å knote litt, så er det bare å kjøre på.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjøp slik at du har 2 datamaskiner.
Velg OpenSuse og ta det fra der.
Behovet for å lære noe ekstra er stort sett begrenset til å lese seg opp til å legge til pakkebrønn med NON free pakker.
Velg KDE skrivebord så blir lærekurven ekstra behagelig.
La Windows slite med gammel hardware og lite minne.
Installer Linux på en ny maskin med en kjapp CPU og rikelig med minne.
Med Linux slipper du å bruke penger på antivirus og officepakke.
Da kan du bruke de pengene på hardware :-)
Det aller meste av den programvaren du trenger kommer ferdig installert og det mere sjeldne ligger klar i pakkebrønnen.
1 ekstra datamaskin koster i lengden små beløp ekstra og du slipper leie overraskelser i form av dual boot sabotert av Microsoft sine oppdateringer.
Jeg har brukt Linux siden år 2000 og snudde meg aldri tilbake når venner sleit med win XP.
Livet er for kort for Windows.