Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1529
Liker å lage sanger med mye bass i. Men det blir enten alltid for mye bass, eller for lite bass.

Jeg bruker programmet Reason fra Propelleheads. Finnes det noen "bassmåler" i det programmet som jeg kan justere bassen etter? Sånn at bassnivået blir "riktig".

Hvis jeg skrur volumet på bassen ned, så må jeg jo skru ned de andre lydene også etter hvert, og da er jeg jo egentlig like langt - har bare skrudd ned volumet på hele miksen liksom.

Hvis jeg justerer eq på bassen så forsvinner jo den gode basslyden..

Også ser jeg på en sånn graf at de nederste frekvensområdene hele tiden bikker opp mot -24db, men jeg vet ikke helt hva det betyr, om det har noe å si.

Så lurer jeg på hva er VU meter? Peak? PPM?

Er det noen grenseverdier på et eller annet jeg bør holde meg innenfor?


Jeg kan ikke en dritt om dette. Så mange spørsmål.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Så lurer jeg på hva er VU meter? Peak? PPM?
Vis hele sitatet...
VU - Slow, treg og viser ett gjennomsnitt over tid. Vil ikke vise peak.

Peak- PPM - Peak program - Er rask og viser peak, maksnivå.
Du skal kutte all bass på omtrent ALLE lyder du lager. fra 100hz og ned. kjør en lowcut med EQ'en din.

Så slipper du BARE sub igjennom, altså, du har en egen basskanal med 30-100hz hvor du highcutter alt over.

Det handler bare om volum. En god mixdown har kjennetegn ved at ting er "balansert" i volum. Ja, låten skal inneholde mye bunn - men det er viktig at du ikke har flere bunnfrekvenser som ligger oppå hverandre i de lavere frekvensregistrene, det skaper "mudd" og miksen vil bli uryddig.

Det er også viktig å tenke på hva du hører igjennom. Hvordan er lyttingen din? Bruker du gameheadsett fra steel series, så er de naturlig mye bunn i - i og med at eksplosjonene skal høres og kjennes ekstra godt. Samme går for øreplugger, de vil naturlig reflektere en del kraftigere bunn enn det som er det "ekte lydbildet". Innebygd eq osv.

har du ordentlige monitorer? Studioheadphones?

Det å få en ryddig miks, tar år med erfaring, "twist knobs and fail" for å lære seg. Ha tålmodighet.
Alt ovenfor som Bassalf skrev, og for all del ikke glem å mikse/mastre på lavt/normalt volum, med referanse låter.
Får du en jevn balanse mtp frekvens spekteret i låta som tilsvarer en kommersiell låt er en ikke langt unna.
(En grei måte å gjøre dette på er å a-b frekvens delingen med solo/bypass i en multibandscompressor...litt juks, men alt er lov så lenge resultatet blir bra).
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Så slipper du BARE sub igjennom, altså, du har en egen basskanal med 30-100hz hvor du highcutter alt over.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg f. eks har en enkel sine-bass og en artig bass av hva som helst annet slag, skal jeg da kjøre begge disse gjennom samme kanal i mikseren? Lurte på om jeg forstod innlegget ditt rett da jeg sliter med omtrent det samme som TS.
Sitat av Quasar Vis innlegg
Så hvis jeg f. eks har en enkel sine-bass og en artig bass av hva som helst annet slag, skal jeg da kjøre begge disse gjennom samme kanal i mikseren? Lurte på om jeg forstod innlegget ditt rett da jeg sliter med omtrent det samme som TS.
Vis hele sitatet...
Om du har en sine-bass og en "artig bass" så burde du splitte disse. Det finnes flere grunner for dette, men for å gå litt forsiktig frem her:
La oss kalle sine bassen for sub, og artigbassen for karakter Om du har vært borti layering av lyder (altså, legge lyder oppå hverandre, kutte ut og adde frekvenser for å få en ny "komplett" sound/lyd)
Så fungerer det ganske likt med bassen.

Uten å gå inn for mye i detalj, så handler det om å ta det "Beste fra to elementer" og lage ett nytt og bedre element.
Jeg ville latt den rene og fine sine-subben ta seg av bunn, og så den artige bassen med karakter fylle ut resten. Derfor kutte alt over 100hz i subben, og kutte alt under 100hz i karakter bassen.

Dette åpner for flere muligheter til å prossesere frekvensene ulikt (jeg splitter ofte bassene mine inn i sub (egen sine), lowmids, high mids og highs og prosseserer de ulikt avhenging av situasjon).
Feks vil det være lurt å kjøre subben i Mono, hvorav at du gjerne kan "spre artig bassen" litt utover stereobildet. Du kan slik også kaste på effekter som distortion på karakteren i bassen, uten at det skal gå utover den runde og fine subben din. Selvfølgelig, en smakssak, det er ingenting galt med å prossesere subben, bare vær forsiktig og subtil. For mye twisting her nede, vil gjøre miksen muddy.
Videre kan du feks også sidechaine subben ett hakk mere/mindre med kicket/snare, alt ettersom hvilken sound du er ute etter.
Det vil rett og slett rydde opp i miksen din betraktelig, i og med at du kan kontrollere de lavere frekvensene uavhengig hva som skjer med resten av karakteren i bassen.

Også vil det være en ide å lowcutte egentlig ALT under 100hz og bare la subben ta seg av dette frekvensområdet. Dess "mindre informasjon" (eller la oss si "renere") som ligger i bunn, dess ryddigere vil miksen din bli.

Uklart?
Som Bassalf skriver er det lurt og ha en Sub layer, og det finnes jo mange metoder for å lage en Sub bass, men den enkleste er vel og bruke en Synth, med sine wave oscillator, massive feks. Dra opp en Eq og sette på et lowpass filter på rundt 60 hz (Sub frekvensen) da får du en fin bass, som høres clean ut.

Edit: Har ikke så mye peiling på produsering enda, så vet ikke om svaret mitt er 100% legit.
Sist endret av kimmy9gga; 24. februar 2014 kl. 14:35.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Som Bassalf skriver er det lurt og ha en Sub layer, og det finnes jo mange metoder for å lage en Sub bass, men den enkleste er vel og bruke en Synth, med sine wave oscillator, massive feks. Dra opp en Eq og sette på et lowpass filter på rundt 60 hz (Sub frekvensen) da får du en fin bass, som høres clean ut.

Edit: Har ikke så mye peiling på produsering enda, så vet ikke om svaret mitt er 100% legit.
Vis hele sitatet...
Riktig det, men jeg ville ikke kutta på 60hz. Det kommer vell strengt tatt litt ann på hvilken "toneart" låta går i. Om subben for det meste ligger og pumper på C (rundt 60/65 hz) så vil det jo være domt å kutte her. Riktignok ville vi fått skimte C'en som ligger rundt 30hz, men de fleste høytaler (og det menneskelige øret) tar ikke inn noe særlig mye informasjon rundt så lave frekvenser uansett.

Det er en god tommelregel å kutte på 100, og så velger kanskje å booste litt rundt 80hz området om låten går i E feks (Du får en E rundt 80 ish hz).

Kommer selvfølgelig på hvor mye informasjon du har lyst til å slippe gjennom. Det hender at jeg skitner til subben min med noe saws/squares, og da kan du jo gjerne åpne opp litt i EQ for å få frem trekkene i bassen. Også må man jo tenke på hvor mye man skal slippe igjennom, slipper du for mye igjennom vil jo subben "konfliktere" med de øvre frekvensene til eventuelt den andre bassen du har med. Det bare merkes ikke like godt i høyere frekvenser, i og med at svingningene er så tette fra før av.
Men ja, jobber du med en ren sinus tone - kutt rundt 100 så er du safe =)

Frekvenslære altså.. Sinnsykt interessant, og man blir liksom aldri helt klok på det..
Bassalf, veldig kult at du deler kunnskapen din. Dette med å kutte frekvensene var nytt for meg, men det funker jo.

Men selve problemet mitt er her enda:

Jeg hører på en kjøpe-CD og det er nesten ikke bass der. Jeg må selv plusse opp bassen på stereoanlegget mitt, og da kommer det masse fin bass.

Jeg hører på mine sanger, og de har masse bass. Prøver å skru ned bass-volumet i musikkprogrammet, men da "forsvinner" bare bassen og sangen blir helt rar..

Hvordan er det dette egentlig gjøres enkelt og greit? Sånn at jeg får sånn lyd som på kjøpe-CDen?
Monitorer er et normalt alternativ. Uansett, når du mikser bør du høre på cd'ene via daw for å a-b'e.
Om du lytter på kommersielle cdr i stua på anlegget der og så går inn på gutterommet for å mikse låta di der får du automatisk et unøyaktig perspektiv på frekvensene. Både mtp avspiller/anlegg og at rommene er ulike.

Bassalf har allerede svart deg på spørsmålet ditt.
Lær deg å bruke eq skikkelig så er du langt på vei.. det samme gjelder balanseringen av sporene
Sist endret av BarBeats; 1. mars 2014 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.