Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6708
Jeg sysler litt med å lage musikk på dataen.

Har lastet opp noen sanger på Soundcloud, men det er ikke så mange som kommer og hører på sangene og det er jo forståelig, da ingen veit om meg som "artist".

Hvilke kanaler er liksom bra for å få musikken man lager ut til folket? Jeg veit bare om Soundcloud, men hvis man virkelig vil bli "kjent", så er det vel mange flere kanaler å "eksportere" musikken sin via?

Det hadde jo også vært morsomt å få betalt og selge musikken man lager, eller ihvertfall prøve på det. Så er det noen som har forslag til hvordan man kan selge musikken sin? Uten å måtte sette opp masse kompliserte greier.

Det viktigste er jo at folk hører musikken da
spotify, evt. kontakte et studio som kan promotere... men du må være sabla flink!
Sitat av Spirituell Vis innlegg
spotify, evt. kontakte et studio som kan promotere... men du må være sabla flink!
Vis hele sitatet...
Hvordan får jeg musikken min enklest (og "tryggest") på Spotify? Og koster det penger?
Skaff deg mange følgere på spotify, og så legg ut sangene dine i listene dine.
Vel, det er jo ganske selvsagt, men lag musikk som folk faktisk liker.

Jeg aner ikke hva du har produsert, men jeg ser så ofte folk på facebook som promoterer sangene demmes som om de var verdenskjente, og når man hører så er det VEC og Nexus hele veien, hehe.

Men utenom det, så er det som folk har nevnt her, soundcloud, spotify, beatport, youtube, facebook-side o.l.

Når det kommer til spotify, så finnes det i alle fall nettsider hvor du betaler 1 dollar per sang eller noe sånt for at dem legger dem på spotify. Husker dog ikke linken i hodet.

Når det kommer til youtube, så burde du velge riktige tags! Det hjalp meg noe grusomt når jeg la ut musikken min der! Legg til tags som du vet folk søker mye etter, riktig kategori på youtube og har du subs på youtube fra før, så får dem det jo feeden sin!
Det er bare å stå på, jobbe hardt som fan. Det finnes ingenting som heter "overnight success". Det kommer gradvis =)
Først og fremst, lag musikk så bra - at det halvveis promoterer seg selv =)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Urørt på P3...
Legg ut her da vel! Er da en start på promotering det?
Hvordan musikk?
Soundtracks kan også hjelpe deg veldig, er mange der ute som trenger soundtracks ibytte mot creds, det er vinn-vinn situasjon for deg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg tror kanskje ikke du bør satse på å selge musikken din med en gang... Legg ut på urørt du, så kan du kanskje få inntrykk om det er noe folk vil betale for
Legg ut på YouTube under fri lisens så lenge folk henviser til deg. Da vil flere enn deg spre den, og du vil etterhvert få en fanbase.
Det holder ikke å bare legge musikken din ut på internett. Du må spille konserter! Varme opp for andre artister, snakke om musikken til folk du kjenner og spre ordet. Dra på turne rundt om kring sammen med et par andre artister, og vis fram musikken din rundt om kring.
1. Lag en bra sang
Ved å være konsistent og lage mye musikk, Ingen som er gode "right off the bat". Ta til deg konstruktiv kritikk og la deg inspirere av andre. Så blir man kjent uten å egentlig prøve. Så lenge du poster sakene dine her og der.

Det fungerer hvertfall slik med kunst, vil tro at det er noe av det samme for musikk, avhengig av hva du lager.
Sjekk ut routenote, der fikk jeg musikken min ut på spotify og iTunes (gratis). Utenom det kan du også bruke newgrounds - dette kan være kjekt for å få tilbakemeldinger på musikken din. Del musikken din på masse forskjellige forumer, henvis til din urørt/newgrounds/YouTube-side. Om musikken din er bra burde dette få deg i gang.
Å samarbeide med andre kan jo også være en tanke å vurdere. Bygge nettverk etc.
Her inne kan du betale folk 5 dollar for å promotere musikken din rundt om. Bla deg nedover så ser du at det finnes mange seriøse aktører.

http://fiverr.com/categories/music-a...ls_ca12_auto=1
Mange bra tips gitt.

Har folka noen formening om hva man IKKE skal gjøre da? Er det noen nybegynnerfeil man må styre unna?

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Sjekk ut routenote, der fikk jeg musikken min ut på spotify og iTunes (gratis). Utenom det kan du også bruke newgrounds - dette kan være kjekt for å få tilbakemeldinger på musikken din. Del musikken din på masse forskjellige forumer, henvis til din urørt/newgrounds/YouTube-side. Om musikken din er bra burde dette få deg i gang.
Å samarbeide med andre kan jo også være en tanke å vurdere. Bygge nettverk etc.
Vis hele sitatet...
Har du god erfaring med routenote? Hvordan er prosessen der?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
1. Lag en bra sang
Vis hele sitatet...
Dette er bare piss. Å bli kjent som musiker har ingenting med å lage god musikk å gjøre. Det er bare å skru på radioen og høre hvor mange drittsanger som faktisk har blitt populære.

Man kan også gå på soundcloud og lignende og finne sanger som er EKSTREMT bra, men bare har et par titalls listens osv. Nettopp fordi promotering kommer først, og ferdigheter kommer etter det.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Har lastet opp noen sanger på Soundcloud, men det er ikke så mange som kommer og hører på sangene og det er jo forståelig, da ingen veit om meg som "artist".
Vis hele sitatet...
Du kan jo starte med å linke til soundclouden i signaturen din da Jeg vet ikke en gang hva jeg skal søke etter for å finne deg.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Har du god erfaring med routenote? Hvordan er prosessen der?
Vis hele sitatet...
Har bare testet det for å få musikken min på spotify, men gjorde ikke mer enn å laste opp musikken min i 2011. Ser nå at jeg faktisk har tjent noen små slanter på det også. Det er ganske straight forward.

Slik ser det ut på profilen min når jeg har logget inn:
http://bildr.no/thumb/NUl6dVFr.jpeg