Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1235
Eg har nettopp kjøpt 5.1 Surround anlegg. Men om eg har lasta ned ein film vil den ha 5.1 støtte?

Eventuelt kva filformat anbefalast, å korleis ser ein om der er 5.1?
Sist endret av Mysterious; 2. desember 2010 kl. 20:04.
De fleste hjemmekinoanlegg har en installing der du kan få samme lyd på alle høytalerene (5), og subwooferen (1) er alltid på : )

Men det er sjeldent du får en film med 5.1 fra nettet om jeg ikke tar feil?
Hvilken kvalitet er det på filmen?

Vanlige Dvdrip har ofte bare 2.1 sound.

720p-1080p derimot har 5.1 ofte
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hvilken kvalitet er det på filmen?

Vanlige Dvdrip har ofte bare 2.1 sound.

720p-1080p derimot har 5.1 ofte
Vis hele sitatet...
BDRip?
Er vel ikke verre enn at du leser beskrivelsen til filmen, om det så skulle være på baksiden av boksen eller på en torrent-side. Du kan også se codec- og lydinformasjon med VLC Player og mange andre programmer. Husk at filmen kan inneholde flere lydspor.
Sitat av Mysterious Vis innlegg
BDRip?
Vis hele sitatet...
Blu-Ray Disk.
gud måtte hjelpe deg

Hva kjøpte du ?

NAVNET PÅ PRODUKTET

HVA HAR DU FRA FØR AV ?

kabler ?
Sitat av Srbija Vis innlegg
gud måtte hjelpe deg

Hva kjøpte du ?

NAVNET PÅ PRODUKTET

HVA HAR DU FRA FØR AV ?

kabler ?
Vis hele sitatet...
Logitech Z-5500
Optisk Lydkabel og vanleg lydkabel. Xbox 360 og bærbar pc.
har z-5500 selv.

Du trenger lydkort som støtter 5.1, noe jeg ikke hadde og bestilte samtidig som anlegget.

Du trenger VLC media player.

Du trenger enn film med 5.1 lyd, nesten alle .PAL.NORDIC.DVDR OSV. er 5.1 lyd på, dette står som oftest på infoen der du lastet ned torrenten.

Ellers har alle filmer du får kjøpt i butikken 5.1 lyd...
Hei Mysterious:

Hvis filmen, er over 4.37 GB, og det står 720p eller 1080p i filnavnet, er det nesten alltid 5.1 lyd.
Det er som oftest Dolby-digital eller DTS.
Som oftest står det i filnavnet, om det er DTS-Lyd.
Jeg mener at DTS er bedre enn Dolby-Digital.

Hvis det ikke står DTS i filnavnet.
Men filmen er 720p/1080p, er det nesten alltid Dolby-Digital

Hva heter filnavnet på filmen?
Har bærbar pc din Optisk ut, eller HDMI?
Har du installert noen Codecs eller Codecs-Packs?
Sitat av NiceNorsk Vis innlegg
Ellers har alle filmer du får kjøpt i butikken 5.1 lyd...
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid, mange eldre filmer ( før 1990 ) har kun 2.1 Lyd.

Vist "masteren" som man brukte til å lage DVDèn ikke har 5.1 lyd kan du ikke forvente at DVDèn man lager magisk blir 5.1

Det finnest mange eksempler med DVD som kun har 2.1 lyd.

Det er vel ikke helt uten grunn at man har kalt ting for Remastred der man har brukt div. "hokkus pokkus" software for å lage 5.1 lyd. Er ikke alltid at resultatet er bra. Akkurat på samme måte som en hel haug med 3D filmer som kommer på kino. Lagt fra alle dem er filmet med 3D utstyr og kan derfor kalles ekte 3D. Di fleste 3D filmer er "portet" til 3D ved hjelp av "hokkus pokkus" software og resultatet er dermed ofte "shabby" ... slik som Clash of the Titans ( release the kraken ) som var en heller dårlig port til 3D.

Men for å finne ut om DVDèn er 5.1 lyd på så bør man sjekke den div. logoer som sier at den er 5.1 slik som DTS, Dolby Digital, THX etc. Alle disse har sine måter for å merke lyd som er 5.1 / 7.1, så ofte det enkleste måten for å sjekke hva din film inneholder er faktisk å lese på baksiden og dens innholdsfortegnelse ... akkurat slik du gjør for å finne ut hva som er i en gradiosa.
Mkv er et filformat som pleier å inneholde 5.1 lyd (Men ikke alltid)
Sist endret av davidentotre; 2. desember 2010 kl. 20:58.