Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1415
Har lyst å begynne å lære meg webdesign, men vil ikke begynne å mase om det her.

Det jeg ønsker å vite, er om dere vet om noen program som lar deg lage en virituell nettside, altså at du slipper å kjøpe domene og webhotel, slik at du kan øve deg på php (eller hva enn som blir brukt i dag) uten internet.
Og at programmet genererer en side på PC'n din slik den ville sett ut hvis det var en faktisk internetside.



Har søkt og lett men fant ikke noe om dette, desverre.
Installer Apache, PHP, og du er feridg. (Eller Xampp)

Du kan også bruke en gratis host som 000webhost
Sist endret av onClipEvent; 8. oktober 2010 kl. 19:04.
Hvilken operativ system er det du kjører?

Eller det spiller egentlig ikkje så stor rolle. Det du leiter etter heter ikkje virtuel nettside, men det du trenger er en webserver, det kan du installere lokalt på din laptop / desktop. Du kan laste ned apache (webserver), hvis du ønsker php støtte så kan du laste ned php støtte til apache, og jeg regner med at du også ønsker en database, og da er mysql ett godt alternativ.

Hvis du ikkje er så god venn med google så kan jeg finne frem til deg litt senere i kveld.
Er ikke verre enn å sette opp en server på din egen PC nei, hva du trenger avhenger selvsagt av hvilke språk og teknologi du bruker
Antagelig letter for deg å kjøre en komplett pakke enn å installere apache etc selv.

F.eks: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Ellers er det bare å google "local webserver" eller noe i den duren så finner du andre alternativer.
WAMP
Windows Apache Mysql PhP.
googleit
Tusen takk for alle svar! Går bare ut ifra at det er php som brukes mest idag. Vet virkelig ikke, men før jeg begynner på dette må jeg være sikker, er det HTML, PHP eller noe annet språk som brukes mest, eller er jeg helt på jordet? (Da jeg ikke er helt sikker på om html er ett språk engang.) Men jeg skal ikke gjøre dette (eller lage) noen "hjelp-meg-med-side" tråd.
Html brukes sammen med PHP.

Jeg anbefaler deg å starte her: http://w3schools.com
Enkelt forklart, html er ett markup language, som beskriver hvilken rekkefølge "elementer" skal komme på en webside, php brukes ofte til å bestemme hvordan html-koden skal skrives ut. I tillegg vil jeg tro at du ønsker litt "design" på websiden, og da er css som er språket, css bestemmer hvor/hvordan "elementene" skal plasseres/se ut.

html: http://w3schools.com/html eller http://w3schools.com/html5
php: http://w3schools.com/php
css: http://w3schools.com/css

Hvis du ønsker å lære litt om database behandling så har du denne enda: http://w3schools.com/sql
Sist endret av Masi; 8. oktober 2010 kl. 19:44.
Sitter nå og prøver meg fram i notebook og lagrer det som .html og åpner i Firefox, var noe som dette jeg var ute etter.
Lærer fra w3schools.com, takk skal dere ha!

Så html og php er språk som brukes om hverandre, css har jeg ikke kommet til enda, men det jeg ikke forstår utifra hvordan wikipedia forklarer det, er hva er MySQL? Er dette noe av det samme som css? Kan jeg bruke både html, php, css og mysql sammen?
EDIT: Hva er JavaScript? Vet det ble litt mye spørring imot reglene nå, men får håpe det slipper igjennom.
Sist endret av Niveum; 8. oktober 2010 kl. 20:52.
MySQL er en SQL database tjeneste.

De fleste nettsteder bruker en SQL database til å lagre brukernavn og passord og sånne ting.

Så, CSS og SQL er to helt forskjellige ting.

Ja, du kan bruke alle de sammen.

JavaScript
Sist endret av onClipEvent; 8. oktober 2010 kl. 20:59.
Last ned prøve versjon av Master Collection CS5(Denne inneholder både Dreamweaver og photoshop)

Bruk dreamweaver til å sette sammen siden med (Med bilder, tekst, film og div), å bruk mer fokus på utsende/design, driit i koding!
(Trykk F12 i dreamweaver så åpner siden seg i nettleseren din)

Bruk photoshop til å få FETT design. Og dra det over til siden,

Og tilslutt lærer du deg Flash, det er litt mer avansert, men samtidig mye mer interessant. Så lager du HELE siden i en stor Flash -fil, swf.



Cantsurvive
Wow, du er smart. Not.

Ikke hør på han over. Jeg kan love deg at hvis du lærer deg koding, vil du få mye bruk for det.
Ja koding er bra det, selv ble jeg akkurat ferdig med en tjeneste som til sammen var over 60 A4 sider med koding.

Men det beste er BEGGE deler, altså lær deg koding og sett glans på det med fett design. Men ville anbefalt å startet med design delen først, fordi da ser du mye tidligere ett produkt.

Men uansett alt går bare på interesser, så dette er iallfall meningen min
Sist endret av cantsurvive; 8. oktober 2010 kl. 22:05.
noe mere genialt en dette får du ikke
http://www.wampserver.com
Sitat av cantsurvive Vis innlegg
Last ned prøve versjon av Master Collection CS5(Denne inneholder både Dreamweaver og photoshop)

Bruk dreamweaver til å sette sammen siden med (Med bilder, tekst, film og div), å bruk mer fokus på utsende/design, driit i koding!
(Trykk F12 i dreamweaver så åpner siden seg i nettleseren din)

Bruk photoshop til å få FETT design. Og dra det over til siden,

Og tilslutt lærer du deg Flash, det er litt mer avansert, men samtidig mye mer interessant. Så lager du HELE siden i en stor Flash -fil, swf.



Cantsurvive
Vis hele sitatet...
For all del, ikke hør på dette hvis du vil lære deg webdesign. Feil på alle punkter. Jeg orker ikke argumentere mot dette oppgulpet, men fremgangsmåten han beskriver er gal på alle måter. Lær deg dette, i denne rekkefølgen:
  • Grunnleggende HTML
  • Grunnleggende CSS
  • Grunnleggende Javascript
  • Grunnleggende PHP og MySQL eller lignende.

Når du har lært dette har du en god oversikt over hva du trenger å lære mer om. For å lage en god nettside trenger du nødvendigvis ikke være en racer på Photoshop, men å sette seg inn i grunnleggende bilderedigering underveis i prosessen kan være lurt. Flash kommer til å forsvinne om ikke så alt for lenge, så jeg ville ikke brukt et sekund på å lære meg det så tidlig i prosessen som du er.

Lykke til!
Sist endret av steili; 8. oktober 2010 kl. 23:20.
Takk for nesten alle svar, jeg er all-inn for å lære å kode, så blir ikke noe cantsurvive her.
Har startet med HTML, og dette var ganske gøy selv på det nivået jeg er på nå, (ca. 6 timer).
Lagrer dokumentene i .html og åpner i Firefox, så ser jo resultater

Har prøvd meg på Python og Java før, det var ikke så vellykket, men det er ikke noen regel som sier jeg må kunne programmere slik før en kan begynne med HTML, CSS, Javascript, PHP og MySQL? (I rekkefølgen jeg vil prøve meg på de).

Og jeg har holdt på med photoshop i noen år, er ingen bigshot men vet hvordan å bruke mange av verktøyene og har en forståelse på hvordan de funker, så bilder blir iaf. ikke noe problem
Sist endret av Niveum; 9. oktober 2010 kl. 07:59.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av cantsurvive Vis innlegg
Haha, har du mye tid, gjør som han her. Følg punktene hans, helt enig!
Meen hvis du vil ha liv, IKKE følg hans råd, lag fett design - folk digger det, også stikker du å finner på noe fett med kompiser


..skjønner ikke hvorfor jeg bruker tid på det her engang..
Vis hele sitatet...
Nå har det seg jo slik at trådstarter sa han ville "lære seg webdesign", ikke at han ønsket å lage et "fett design" eller hadde noe spesifikt formål. Om han ønsker å lære seg webdesign og webprogrammering på ordentlig er nok ikke Dreamweaver veien å gå.

Sitat av Niveum Vis innlegg
Takk for nesten alle svar, jeg er all-inn for å lære å kode, så blir ikke noe cantsurvive her.
Har startet med HTML, og dette var ganske gøy selv på det nivået jeg er på nå, (ca. 6 timer).
Lagrer dokumentene i .html og åpner i Firefox, så ser jo resultater

Har prøvd meg på Python og Java før, det var ikke så vellykket, men det er ikke noen regel som sier jeg må kunne programmere slik før en kan begynne med HTML, CSS, Javascript, PHP og MySQL? (I rekkefølgen jeg vil prøve meg på de).

Og jeg har holdt på med photoshop i noen år, er ingen bigshot men vet hvordan å bruke mange av verktøyene og har en forståelse på hvordan de funker, så bilder blir iaf. ikke noe problem
Vis hele sitatet...
HTML er relativt enkelt å lære seg, men gir deg dessverre ingen god hjelp videre (det er ikke mange likheter) når du skal lære deg å programmere PHP/Javascript, sånn rent bortsett fra grunnleggende nøsting av tags og slikt.

Når du skal begynne å øve deg med PHP behøver du en webserver med PHP installert. Her foreslår jeg, som nevnt av mange andre, WAMP eller XAMPP som de to beste alternativene. De er enkle å installere, og kan skrus av og på enkelt med et tastetrykk (så du slipper å ha en webserver kjørende på maskina di når du ikke bruker den).

Lykke til, og ikke fall av lasset og gi opp selv om det er noe du ikke forstår helt i starten. Typisk tilfelle.
Hvis du bare vil lære webdesign ville jeg bare brukt photoshop. Men ingenting er gøyere enn å få det ut i html sånn at du får et skikkelig eksempel. For veien fra Photoshop til firefox er ikke lett.

cantsurvive fortjener -10KP fra meg og sikkert mange andre her. Men men...

Hvis du vil lære deg å lage webdesign OG kode det, så ville jeg gjort som du gjør nå. Lær deg html, så css. Da kan du hvertfall få alt ut på nett. PHP/javascript er ikke viktig for å få til et webdesign. Men for å lage funksjonalitet på siden din

Off-topic: Jeg har flere php filer på langt over 600 linjer på et prosjekt jeg holder på med

Yeah, men vi skal ikke holde oss on-topic da?

Min lille oppsummering til trådstarter.

Last ned XAMPP


Lær deg HTML

Lær deg CSS

Få tak i photoshop. Hvordan du gjør det skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg har besøkt bukten...

Finn noen tutorials til Photoshop - Så lærer du å bruke det før du begir deg ut på å lage et eget design.

Nå er det bare til å øve seg, teste, prøve, faile, prøve mer og repetere ting.

Lykke tilhttp://www.rocknvswranch.com/images/04-big-grin.gif