Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1161
Med tanke på ZFS og BTRFS sine fordeler forran f.eks EXT4 med snapshot, copy-on-write og checksum, lurer jeg på å bytte ut filsystemet på debian filserver på vmware server fra ext4 til f.eks btrfs. Siden HP serveren som vmware ESXi 5.1 ligger på ikke støtter passthrough til disk, leste jeg at zfs ikke var anbefalt å kjøre på en vmdk fil. Har søkt etter det samme når det gjelder btrfs men der finner jeg ingenting som advarer mot å kjøre det på vm uten passthrough. Det er de 3 fordelene som nevnt over som gjør dette interessant å bruke på filserver. Noen som har noe råd angående dette scenarioet ?
Avventende
nudo's Avatar
Det er ingen fordeler med BTRFS i et gjest-OS, da det svakeste punktet i enheten er FS hos verten, men på en maskin som skal kjøre som standalone server eller vert kan det være fordeler med BTRFS eller ZFS.

ZFS er amazing på vertsmaskin med SmartOS; husk det er et generasjonsskifte mellom vbox/esxi/hyperv og det å kjøre virtualisering i containere/zones.

Det som er litt trist med ZFS er man ikke kan boote fra et partisjonsstørrelse fritt ZFS pool, man må boote via en minnepinne etter hva jeg forstår: http://zfsonlinux.org/debian.html