Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5951
Har fått høre fra slekta at det er observert et blått, svakt lys over en bestemt myr om natta i en bygd i nærheten, altså i Sør-Valdres.
Antagelig i mange år.

jeg har bare hørt dette fra en person, men det er visst viden kjent i bygda.

Jeg vet ikke om dette er på vinter eller sommerstid, men jeg vil tro det er snakk om myrgass(metan) som siver opp, men da må det antennes får å avgi dette blåe lyset.

er det noen naturlig forklaring, sannsynligvis noe med gassen som nevnt ovenfor. Det er ikke ofte man har sett dette slik jeg forstår det, men ofte nok til at ei skrulle oppi der gikk bananas og bygde et alter der...
Sist endret av F4celess; 5. februar 2011 kl. 23:27.
Det er garantert aliens

Ontopic:
Hvis det er metangass så skal det vel bare si pang å slukke igjen nesten like fort? Hva mener du med over myra? At det er ett blått lys som lyser opp myra? eller at det synes ett blåttlys oppi himmelen over myra?
det er et varig lys som ligger rett over myra, altså ikke på himmelen, eller i selve myra...
Metan kan brenne ved konsentrasjon på minst 5-15%, og hvis det "bobler opp" en kontinuerlig strøm så kan flammen holdes vedlike. Fullt mulig det er dette det er snakk om.

Vil dog advare folk mot å automatisk tenke at det er noe overnaturlig ved det, bare fordi det ikke kan forklares ved første øyekast.
Sist endret av Katalysator; 6. februar 2011 kl. 00:35.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Kanskje noe slikt?

Hessdalen 1
Hessdalen 2
Vis hele sitatet...
Hvis det er noen som er interessert i dette fenomenent så går det en dokumentar på TV Norge om 20 min (0345)

Sitat av Canal Digital EPG
Norsk dokumentar.

I generasjoner har mystiske lys blitt observert i Hessdalen tre mil nord for Røros. Både norske og internasjonale forskere har engasjert seg i å finne ut hva dette er. Teoriene er mange, fra ukjent naturfenomen til utenomjordisk besøk.
Vis hele sitatet...
merkelig god timing...
Haha, jeg tenkte også det Hadde ikkje hørt om hessdals fenomenet før i natt, så går det dokumentar også samme natta om det
ser nå at dette ikke er det samme som det vi har her, men absolutt interessant. Det jeg mener er et mye mindre område og mer en glødende lys enn raske, lysende UFOer.
Er lyset nære nok til å ta på det?
Sitat av F4celess Vis innlegg
merkelig god timing...
Vis hele sitatet...
Kanskje det er noen på tvnorge som har lest denne tråden.
Ta det med ro, det er bare en av disse fyrene 178724
Sitat av Omaha Vis innlegg
Ta det med ro, det er bare en av disse fyrene 178724
Vis hele sitatet...
Haha Hadde æ fått en gjenstand til å bevege seg 8km på 1 sekund som dem sa på den dokumentaren, så trur ikkje jeg hadde sittet her
Jeg må spørre kildene mine mer om dette, Onkelen min skal ha sett dette en gang og det er som sagt ikke noe nytt.

mer senere når jeg får mer info.

men det jeg vet er at det er et blåaktig, glødende lys som varer en stund. om det forsvinner når man kommer nær er uvisst. det er ikke en "will'o'the'wisp" som NSO foreslo, da det er korte glimt av gass som antennes. det er heller ikke noe som Hessdalsfenomenet, da det er lysflekker som farer rundt.
Siden det er i nærheten av deg, hvorfor ikke dra å sjekke det ut selv da?
Garantert 100% energi vesner fra andromeda et sted, disse er mest sannsynlig outcasts siden du så de ved en myr, Norsk Myrvann er regnet som et kraftig hallusinogen der de kommer fra så sikkert ute å samlet
Sitat av vacant Vis innlegg
Siden det er i nærheten av deg, hvorfor ikke dra å sjekke det ut selv da?
Vis hele sitatet...
tilbringer 5 dager i uka på Lillehammer, i tillegg er det slett ikke sikkert at jeg vil få se dette.

Skal se om jeg får fatt i mer info som sagt, standby mode [on]/off
Metangass fra organiske stoffer som råtner på bunnen av myra høres mest troverdig ut. Alternativ hypotese; Siden dette varer en stund istendenfor for å glimte, kan det kanskje være kulelyn man har sett? Fenomenet i seg selv er ikke skikkelig dokumentert, men observasjoner forteller om gnistrende små kuler på størrelse med en tennisball som svever rundt og forsvinner etter en stund. Men en brist i denne hypotesen er jo faktumet at dette blå lyset oppstår gjentatte ganger over samme myr, uten variasjon av åsted som man sannsynligvis hadde hatt med kulelyn.
Stoff: http://nn.wikipedia.org/wiki/Kulelyn
Sist endret av Flexxnes; 8. februar 2011 kl. 21:56.
Har hørt litt rundt og fikk vite at det var snakk om fosfor, hvordan dette ble antent eller kommer dit aner jeg ikke tho.
Sist endret av F4celess; 15. februar 2011 kl. 13:02.