Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1409
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
sandes kommune krever at administrasjonen på en skole i sandes må bruke windows selv om de har brukt linux på elevmaskinene i flere år med bare gode tilbakemeldinger. de ville nå legge inn linux i administrasjonen men fikk ikke lov.

http://web1.computerworld.no/cwi.nsf...6?OpenDocument
Windows er mest brukt, så Windows må være best for elever, oki?


improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
hehe

men de fikk lov til å ha linux på elevpcene. de fikk ikke lov i adminen.
og hva er den _gode_ grunnen til dette? (at dem ikke får lov liksom)

det virker jo som om skolen har kompetanse nok til å drifte dette opperativsystemet...

men kommunen skjønner det nok når dem må oppgradere til winXP, nye lisenser og nye [COLOR=red]røde tall[/COLOR] i regnskapet..
Originalt postet av Gusto
sandes kommune krever at administrasjonen på en skole i sandes må bruke windows selv om de har brukt linux på elevmaskinene i flere år med bare gode tilbakemeldinger. de ville nå legge inn linux i administrasjonen men fikk ikke lov.

http://web1.computerworld.no/cwi.nsf...6?OpenDocument
Vis hele sitatet...
Det heter Sandnes.
Men kommunen har vel lisenser for den skolen på ms produkter, da vil det vel være logisk å bruke de lisensene?
Dette er SYKT! Det vi snakker om her er newbies ifra styret i sandnes kommune. Hvorfor kan de si noe sånt? Kreve at man skal bruke Windass? Noe så latterlig? Linux er minst like bra løsning som windows! Det er kun fordi at styret i sandned ikke vet om mulighetene som ligger i Linux.

Sånn som her, så har dem ikke Linux fordi at dem ikke tror man kan redigere de gamle Word dokumentene og redigere excel og slike ting. Koffice, prima deluxè alternativ til MS Office. MS Office koster jo flesk i tilleg! Nei fy faen altså, her må noen politkere trå til! Eneste parti jeg vil tro at stiller seg skikkelige positive til Linux (som jeg har hørt) er SV og RV... Skolevalg i morgen, og vet enda ikke hva jeg skal stemme :/
gusto: I feel ur pain, men kva anna var det å vente? Før eller senere så måtte en eller annen idiot med makt sette ned sin klønete fot og ødelegge for alle andre...

prazor: Vet ikkje kva du skal stemme?!
STEM RØDT! RV!!!
Jeg er ikke så sikker på at det å bruke Linux på desktop
er så kosnadsbesparende som enkelte vil ha det til, problemet
er at det i for eksempel staten visnok er en gjenomtrekk på 10%
(altså at 10% av alle arbeiderne byttes ut hvert år), de nye arbeiderene kan bare Windows å må da konverteres, dette kan da
fort koste mere en en Windows lisens (dette omtales ofte som "Total cost of ownership").

Linux(og andre Unix lignende systemer) er overlegnt Windows på serversiden, men folk kan Windows, bare prøv å lære foreldrene dine
å bruke Linux å se hvor fint det går (har fins det sikert untak, men... ).

Men hvis man for Linux inn i skollen å lærer opp de fremtidige arbeiderene der kan dette snu seg, men i dag er Linux noe man lærer seg i tilleg (alle som kan Linux kan også Windows).
Sist endret av Kongen; 3. september 2001 kl. 17:40.
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det heter Sandnes.
Vis hele sitatet...
visste det da. en skriveleif bodde faktisk der nede før. 3 år.
w0w...
Måtte bare rette på det
så lenge du bare skal bruke linux som desktop system så er det like lett du trenger vel faen ikke et 4 ukers kurs for å skrive et dokument i et annet skrive program enn word... linux og windows har vel samme tastatur? ;D


▼ ... over en uke senere ... ▼
Bruker man et grafisk grensesnitt som KDE feks. er det minst like lett for foreldre å bruke som win*. klikke her og klikke der så er det bare begynne å skrive, tegne, regne, maile, surfe. Tro ikke at de må bruke consol.
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
både gnome og kde er ganske bra grafisk brukergrensesnitt. men jeg må si at kde ligger litt foran gnome. selv om jeg ikke har sett den nyeste gnome. men nå kommer kde 3.0 snart, lurer på åssen den blir.
vel, min favofitt er gnome pga de sinnsykt mange konfigurerings mulighetene. men kde er mest windows lookalike, trolig mest brukervennlig nå for tiden.
må bare si at gnome er råest ;D


kommer KDE 3 ? mente just at KDE 2 kom....
gnome er jo oxo mye raskere!sitter på en treg gammel box så det betyr LITT for meg!
KDE krever mere maskin enn gnome... men det jeg bruker er Blackbox, kun blackbox. Dette er noe av det minst krevende for maskinen og er skikkelig digg når du kan de små triksene. Jeg har egentlig bra nok maskin til å kjøre hva jeg vil, men blackbox kick ass!

-- blackbox fan --