Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1982
Heisann, jeg har nå endt opp i litt kjedelig sak hvor jeg ikke ahr en anelse om hva jeg skal gjøre eller hvem jeg kan snakke med dette om. Jeg skal prøve å gjøre det kort.

1. Jeg søkte jobb i begynnelse av ferien ( juni ) spørte om karen trengte folk og det gjorde han ettersom 2 av de skulle slutte. Jeg skulle da få svar av han etter 2 uker siden han hadde lagt ut en annonse i avisen, etter 2 uker var jeg oppe igjen og han sa det samme at han MÅTTE ha folk, sånn her holdt det på i en mnd+ ca jeg kom opp en siste gang etter jeg hadde vært på ferie og da fikk jeg denne beskjeden " Ja du kan starte i morgen kl 10 og du kommer til å jobbe ett par dager i uka og har 120 kr timen i starten " jeg sa da ja til jobben..

2. Etter jeg hadde jobbet der en liten stund så lurte jeg på om jeg kunne få "fast deltid" da sa han at det kunne ordes 3 dager i uken + annenhver lørdag, vi laget så en skriftlig kontrakt på dette hvor jeg har, 3 dager i uken + annenhver lørdag og 130 kr timen. Vi ble enige om at jeg ikke skulle få 130kr tiem føre neste lønning ( da det skulle tre i kraft ) noe som var helt greit. Jeg skrev under på alt ( da hadde sjefen sluttet ) så var jeg litt usikker på om jeg skulle skrive på noe mere eller hva så lot dem ligge igjen.

3. Jeg sa til han at vi måtte få priser på ting og slikt, han har ikke priser på noe siden han selv har alt i hue. Butikken ser forjævlig rotete ut og er det noe jeg hater så er det sånt.. Fortalte ting på en pen måte men tror ikke han liker å bli fortalt hva som burde ordnes på ( siden han driver butikk og jeg gjør det ikke ) etter dette gikk ALT bare rett i dass.

4. Sjefen og kona dro på ferie i 2 uker og da skulle jeg og en annen jobbe halve dagen hver, 10-14/15 og han fra 13/15-21. Dette gikk like bra som vanlig og vi holdt butikken ryddig og var hyggelig mot kundene.

5. Når han kom tilbake og det hadde vel gått 2-3 uker etter det da han sa at han ville snakke med meg og dette er følgende han sa :

----------------------------------------------------------------

1) mens han var borte så hadde salget gått ned med 50% ( Dette var bare løgn fra han sin side da jeg og han andre sjekket det opp fra oppgjøret ) salget var likt som alltid.
Jeg forklarer han da dette og sier vi har sjekket det opp, da blir han bare veldig sur ( igjen at folk "svarer" han )
Jeg er helt rolig når jeg snakker så han har da ingen grunn til dette.

2) Jeg hadde ikke ryddet på plass noen varer jeg hadde fått beskjed om ( en bunke med hansker),jeg hadde ryddet de på plass men satt igjen med 5-10 par da det ikke var plass på veggen, ( hva er fornuftig å gjøre da? jo etter han sin mening heng dem ett annet sted i lokalet.)
Kona hans var på jobb denne dagen og jeg spørte henne hva jeg skulle gjøre med resten og svaret jeg fikk var vet ikke, jeg tok da resten av de hanskene og la dem på lager ( det var allerede 10 par ute i butikken så jeg hadde satt dem ut) .. igjen så fortalte jeg han dette og han klarte ikke komme med ett svar tilbake men prøvde bare å komme med noe igjen for å beskytte seg.

3) igjen gjelder dette hansker. vi hadde gjort klar en vegg hvor vi skulle ha hansker, jeg fikk beskjed om å sortere hanskene ( lå i ekser og ingen var parret ) dette var da i starten når jeg begynnte i jobben. Jeg hadde sortert alt og hegnt det opp og jeg ringer han og spør om jeg skal henge resten ( alt som ikke var mulig å parre) som en slags rest , og da svarte han nei bare sett dem på lager..
Og i dette møte jeg hadde, så fortalte jeg han om dette og IGJEN sa bare kommer han med piss og ikke klarer å svare.

4) Han fjerner 2 dager fra meg, onsdag og annenhver lørdag, og sier han ikke har penger til å holde oss i drift ( han tjener ikke bra ) så ok jeg forstod dette. han hadde også snakket med han andre om akkurat det samme.

5) dagen etter snakker jeg med han andre og han hadde bare fått beskjed om å ikke sitte på pc :S han hadde også fått mine dager... og jeg fikk kjeft fordi salget hadde gått ned ( noe det ikke gjorde) jeg fikk all kjeften for ingen grunn.

---------------------------------------------------------------

6. En uke etter alt dette så skulle jeg starte sent og han og kona var på jobb. Når jeg kommer på jobb spør jeg hvor kontrakten min er ( ettersom jeg ville ha denne da han plutselig fjerner dager fra meg )
Da sier dem bare " er den ikke her da" nei sier jeg.
Da sier dem bare åja, nei da vet vi ikke.. Jeg blir da litt irritert å sier vi har en kontrakt på at jeg har 3/4 dager og 130 kr timen, da får jeg som svar tilbake at jeg ikke hadde noen av delene .. jeg spør da han om det er han som jobber hele onsdagen ( dette er den dagen jeg ikke fikk lenger siden han måtte jobbe selv pga penger) han sier at det er han og kona som jobber og da spør jeg om han andre skal jobbe og svaret jeg får er nei han skal ikke jobbe. Jeg forklarer igjen at jeg skal ha det vi har skrivet under på og da blir begge to helt "gale" ja begge to tar helt av og prøver å beskytte seg..

7. igår fikk jeg en skriftlig advarsel om at ting ikke var blitt gjort og dette var siste advarsel.
Ting som ikke hadde blitt gjort , rydde vesker ( hadde blitt gjort og jeg ringte han den dagen jeg fikk beskjed og sa hvordan jeg gjorde det og han sa det var greit)
Vakset gulvet hadde jeg ikke gjort ( gulvet er nesten umulig å vaske ) jeg sa da til han at han skulle spørre moren sin ( jobber i butikken ovenfor og der jeg må gå igjennom for å hente vann ) dette ville han ikke spørre henne om jeg han sa igjen at DU HAR IKKE GJORT DET.


Sånn. dette er bare kort fortalt og litt rotete , beklager dette. men sånn som dere ser så er kontrakten min borte, Jeg fikk den kontrakten siden jeg sa jeg måtte ha en "fast" inntekt i mnd siden trenger penger til en operasjon + jeg skal leve jeg også. Men nå har jeg ikke det og ender med at jeg må selge det jeg har av biler nå.

Da lurer jeg på hva kan jeg egentlig gjøre? :S
Bare å spørre om dere lurer på noe.
Først og fremst; Er du medlem av f.eks. LO?
Ikke som jeg vet om hvertfall.
Kanskje dumt spm men, medlemskapet tenker du på meg eller bedriften ?
Sist endret av white?; 25. november 2010 kl. 04:10.
Han lurer sikkert på om det er du som er medlem.

En annen ting: Hvor er ditt eksemplar av kontrakten?
Borte det også, siden jeg ikke fikk tatt det med hjem føre det ble borte.
Han er et stort surre hue når det gjelder alt
Sist endret av white?; 25. november 2010 kl. 04:19.
Hvis det er småpenger det er snakk om og kontrakten er borte så ville jeg latt dette ligge og husket på til neste gang å få kopi av kontrakten med hjem. Er ikke stort annet en får gjort...blir bare ord mot ord vil jeg tro.
Blir ikke små penger når jeg bare får 120 timen og skal ha 130 + mistet 2 dager i uken ca.

Men hvordan er det angående dette, kreves ikke å ha kontrakt når man jobber i bedriften? ( for alle )
Sist endret av white?; 25. november 2010 kl. 04:41.
Jo, men hvor mye skylder han deg? regner med du ikke jobber for gjøken lengre..

Ja det kreves, og arbgiver han mange plikter han må oppfylle f.eks AA register hvor alle ansatte skal stå etc. Men problemet er at du ikke har kopi av den gamle kontrakten.. får du ny montro? kan jo prøve..
Begynner å bli litt nå , jobbet ett mnd+ uten 130 kr og aldri fått annenhver lørdag og jobber en mnd med 2 dager bare.

INGEN som jobber der har noe kontrakt, ingen ting har blitt skrivd under på.
Jeg sa til han at han skulle få lage en ny til meg siden han har rotet bort den andre.
Sitat av white? Vis innlegg
Borte det også, siden jeg ikke fikk tatt det med hjem føre det ble borte.
Han er et stort surre hue når det gjelder alt
Vis hele sitatet...
Du er jo et like stort surrehode selv når du ikke passer på å få med deg ditt eksemplar av kontrakten hjem.
Det er forøvrig ikke noe krav at det foreligger kontrakt i et arbeidsforhold. Det kan godt være et gyldig ansettelsesforhold uten noen form for kontrakt.
Du som arbeidstaker kan derimot kreve å få en kontrakt, noe du har gjort og klart å surre vekk. Du har dermed en meget svak sak da du ikke har noe dokumentert bevis for det du sier.
Som jeg skrev litt lenger opp så sa jeg nettopp hvorfor jeg ikke tok med den hjem
Han er det som rotet dem bort føre jeg rakk å ta det med hjem.

Sitter da igjen med den følelsen at han prøver å få meg ut uten å gi meg sparken på en måte.

virker også som jeg ikke har noe rett i å si noe som helst ( siden jeg er yngre )
Prøve å skaffe deg ny jobb?
ja? men er vel ikke det jeg spør om :P
har ingen planer om å jobbe der, men snakk om en del penger i tap
Kan jeg få spørre hvor gammel du er og hva slags jobb det er snakk om? Ikke så veldig relevant, kanskje, men jeg syns 120/130 høres ut som en helt elendig lønn i utgangspunktet. Jeg jobber for tiden som ufaglært hjelpearbeider for et entreprenørselskap (en helt vanlig "polakkjobb" som hvem som helst med to bein og to armer kan utføre), og jeg har 240,50 i timen (pluss evt. prosjektbonus på inntil 18/t) i vanlig arbeidstid (7-15).
Sitat av n5k Vis innlegg
Kan jeg få spørre hvor gammel du er og hva slags jobb det er snakk om? Ikke så veldig relevant, kanskje, men jeg syns 120/130 høres ut som en helt elendig lønn i utgangspunktet. Jeg jobber for tiden som ufaglært hjelpearbeider for et entreprenørselskap (en helt vanlig "polakkjobb" som hvem som helst med to bein og to armer kan utføre), og jeg har 240,50 i timen (pluss evt. prosjektbonus på inntil 18/t) i vanlig arbeidstid (7-15).
Vis hele sitatet...
Tipper butikkjobb. Ganske normalt med 120 til 135kr timen da..

Er selv 23 og jobber i en rema butikk for 130-something i timen
Sist endret av Bombasa; 25. november 2010 kl. 07:29.
Da må jeg si lønnen min suger ja :P vi får provisjon om vi selger for 10.000 og selge 10.000 på 5 timer er umulig der. overtidsbetalt er det også bare å drite i...
Jobber i butikk og er 19 år ( har ikke gått på skole , videregående. ) bortsett fra ett år med tegning da men.
Sitat av white? Vis innlegg
Da må jeg si lønnen min suger ja :P vi får provisjon om vi selger for 10.000 og selge 10.000 på 5 timer er umulig der. overtidsbetalt er det også bare å drite i...
Jobber i butikk og er 19 år ( har ikke gått på skole , videregående. ) bortsett fra ett år med tegning da men.
Vis hele sitatet...
Whatnow? Provisjonsbasert butikkjobb? Den var ny...
haha ja han sa så :P
sikkert for å lokke litt med det siden han taper jo ikke på det uansett siden vi ikke selger for så mye.
At man må drite i overtidsbetaling er ikke helt bra. Ta en telefon til din lokale LO-avdeling, du, og forklar alt for dem (evt. en mail, så ringer de sikkert opp). De pleier være veldig behjelpelige og greie selv om man ikke er medlem. Du kan f.eks. si at du ikke har hørt om dem før, og at du har lyst til å melde deg inn fordi din situasjon ikke er holdbar, eller noe sånt.
Ja jeg spørte om overtidsbetaling men da sa han at vi fikk pizza da.. når jeg /om jeg jobber overtid er det som regel 11 timer .
Ja det virker som det beste å gjøre.
Men blir spennende å høre hva han sier etterpå, fikk beskjed om å telle sko/vaske gulv noe som ble gjort så får vi se hva han sier denne gangen.
Sist endret av white?; 25. november 2010 kl. 07:46.
Pizza er fint, det, men du skal ha overtidstillegg i tillegg til overtidsmat
Jeg har ett lite "triks" som jeg pleier å bruke hvis jeg vet at jeg skal i en sånn situasjon, f.eks innkalt inn til sjefen eller noe sånt.

Jeg tar rett og å slett med meg mp3 spilleren min (med opptaks funksjon), putter den i genser lomma, shortelomma eller jakkelomme. Funker dårli å ha den i bukselomma, da det blir mye støy når du går, så trykker du bare opptak rett før du treff på han, eller går inn i butikken.

Du må være obs på at dette er ingen "besyttelse" får deg, du har ingen mulighet får å benytte denne i en evt rettsak, men du har en ordrett opptak av samtalen, som du kan spille av til f.eks LO.

Hvis han dummer seg godt ut, og du har lyst til å være skikkelig drittsekk med han, så kan du jo drive negativ reklame får sjappa hans med opptake ditt OBS: INGEN OPPFODRING, ER VEL STRAFFBART Å DRIVE SLIK SVERTING!

Men du har en ganske grei makt med ett godt opptak. Har heldigvis aldri hatt bruk får opptakene mine.
Gjør alt du kan, for å få tak i kontrakten.

La han sparke deg.

Saksøk han for usaklig oppsigelse.

Win win.
Sitat av n5k Vis innlegg
Pizza er fint, det, men du skal ha overtidstillegg i tillegg til overtidsmat
Vis hele sitatet...
Har jeg krav på dette egentlig? siden fikk bare beskjed om at vi ikke fikk det :P


Ja jeg var på jobb tirsdag å så at det plutselig lå 4 permer med alt innen jobb,lønn osv men husker ikke hva de het i farten og der leste jeg om usakelig oppsigelse.

Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har ett lite "triks" som jeg pleier å bruke hvis jeg vet at jeg skal i en sånn situasjon, f.eks innkalt inn til sjefen eller noe sånt.

Jeg tar rett og å slett med meg mp3 spilleren min (med opptaks funksjon), putter den i genser lomma, shortelomma eller jakkelomme. Funker dårli å ha den i bukselomma, da det blir mye støy når du går, så trykker du bare opptak rett før du treff på han, eller går inn i butikken.

Du må være obs på at dette er ingen "besyttelse" får deg, du har ingen mulighet får å benytte denne i en evt rettsak, men du har en ordrett opptak av samtalen, som du kan spille av til f.eks LO.

Hvis han dummer seg godt ut, og du har lyst til å være skikkelig drittsekk med han, så kan du jo drive negativ reklame får sjappa hans med opptake ditt OBS: INGEN OPPFODRING, ER VEL STRAFFBART Å DRIVE SLIK SVERTING!

Men du har en ganske grei makt med ett godt opptak. Har heldigvis aldri hatt bruk får opptakene mine.
Vis hele sitatet...
Takk! det skal jeg gjøre , er jo greit å ha.
Sist jeg snakket med dem ( igjen er jeg alltid rolig) så måtte han nermest dra kona ut av butikken siden hu ble så sur .
Ville sett meg etter en ny jobb så fort som mulig..

Makan til drittsjef skal du lete lenge etter?
Ja, har en annen jobb, men tenkte å slutte i mnd skifte siden jeg trenger penger akkurat nå pga av denne operasjonen.

Ja , virket som det var noe som bare "klikket" så på tirsdag at han ikke har satt meg opp en eneste dag den mnd ( Desember ) det er derfor jeg tror han sier alt dette for å få meg vekk, for eksempel at ting ikke er bra nok gjort etc, siden da kan han sparke meg og skylde på det.
Ring LO.
Vet ikke om sommerpatruljen er i drift hele året, men dette høres iallefall ut som en typisk arbeidsgiver de er interessert i å møte.
White,

du er 19 år og er begynt å jobbe. Slik du forklarer deg virker det som om du har tenkt å fortsette å jobbe andre steder, og da er det alfa omega du faktisk setter deg inn i hvilke rettigheter du har. Som alle har påpekt var det helt feil at du ikke tok med deg kontrakten hjem, og det er derfor du nå har et problem. Hadde du hatt kontrakten din kunne du stått på ditt med kontrakt i hånd. JA, "det var en grunn til at den ble liggende på jobb", men det hjelper deg ikke nå.

Når du spør spørsmål som "har man krav på overtidsbetaling siden han sa jeg ikke får deT?", så er det lureste for din del å kontakte LO, meld deg inn, og les alt de har av lesestoff. Så går det bedre neste gang