Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 904
Kan man bli syk av å spise genmanipulert mat, og er det mange ulemper med denne maten?

Hva synes dere om genmanipulering av feks mennesker?
Er ikke dette lekser fra skolen?
På skolen min har vi om akkurat det samme, og vi går begge i 10. klasse..!
det er ikke bevist at man blir syk av genmanipulert mat.
Men det finnes skeptikere.
Xandu's Avatar
Trådstarter
Nei, ikke lekser, bare leste i en bok om genmanipulerte tomater, og lurte på om disse var farlige..
Grunnen til at folk er skeptiske er at viss man f.eks tar et gen fra en art, si blåskjell og setter den inn i en grønnsak. Da er det flere som tror at allergikere kan få problemer.
Et gen er oppskriften på et protein. Og viss du er tilfeldigvis er allergisk mot blåskjell og det tilfeldigvis er proteinet som dette genet lager du reagerer på. Da vill jo du også plutselig kunne reagere på grønnsaken.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Noe av det som er "hysteriet" rundt genmanipulert mat er at de frykter at resultatet av genmanipulert mat skal bli helt nye sykdommer. Mange av skeptikerene mener at dersom du tar helt nye genetiske koder og setter de inn i mat, så vil ikke kroppen kjenne igjen de nye genetiske kodene og dette skal vistnok kunne ha en viss bieffekt.
Litt offtopic: Sikkert mange som har hørt uttrykket "Det går den veien høna sparker". Jeg hørte at med all genmanipuleringen og sånn har høna begynt å sparke forover i stedet for bakover som egentlig er den rette veien...
akkurat det trenger jeg beviser for å tro på :P
Sitat av jepser
Litt offtopic: Sikkert mange som har hørt uttrykket "Det går den veien høna sparker". Jeg hørte at med all genmanipuleringen og sånn har høna begynt å sparke forover i stedet for bakover som egentlig er den rette veien...
Vis hele sitatet...
Slike myter er irriterende. En forsker går til en VG og sier teorien sin, VG syns den var morsom og trykker den som en liten notis i avisen, så tror alle som leser på at det er sant.
grunnen til at folk er skeptiske er vel heller det at f.eks. grønnsaker eller dyr som er manipulert for å f.eks. bli kjempestore kan ha unaturlige store fortrinn og kanskje utrydde det naturlige mangfoldet i naturen dersom det kommer på avveie.
kanskje utrydder f.eks. genmanipulert laks alle andre laksesorter, og om det da skulle være et problem med denne nye menneskeskapte laksen (nye sykdommer o.l.) har vi et problem.
tenk på at naturen har utviklet seg gjennom naturlig seleksjon gjennom millioner av år. det er en grunn til at laksen (og alt annet) er nøyaktig som det er.

fuck menneskeheten for dens trang til å "styre". lenge leve variasjon!

egentlig er jeg veldig forkjølet nå og orket ikke skrive, men denne tråden synes jeg fikk et så ekstremt mongoloid utgangspunkt i postene over at jeg bare måtte reagere.
dette er viktig shit. høna sparker forover? give me a break.