Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2038
Hei, jeg har lenge hatt riggen min nå 2år ca, å idag fant jeg endelig ut at jeg skulle reinstallere hele røkkla. Så før jeg gjorde d, så oppdaterte jeg biosen min til den høyeste versionen gjennom asus suit ved å laste ned bios fila fra asus sin hjemme side, så begynte å reinstallere etter oppdateringa var ferdig.

Først ville ikke Revo Driven (OCZ Revo Drive 3) dukke opp under windows installeringa der man velger partisjon. Dette husker jeg var et problem første gangen jeg holdt på å skulle installere også, men fant noen drivere på nett å pytta di på en minne penn å fikk installert windowsen etter mye att å fram.


Men så slutta tastaturet å virke. å jeg fikk ikke til å skrive inn noe navn på hva kontoen skal hete så ble tvunget til å bruke on screen tastatur, så måtte copy paste å skippe hele produktnøkkel greia. Endelig kom jeg meg inn i windowsen, å fikk begynt å laste ned div drivere osv. Men da var problemet at jeg ikke får opp di 4 SSD diskene mine som jeg har kobla i et Highpoint Rocket Raid kort. Så ble det å gå tilbake i bios sjekke at den sto i raid mode. men da ble det problemer med å komme seg inn i windows igjen. for Bootinga i windows, som jeg hadde satt opp sånn: (Revo Drive - Rocket Raid Card - CD Rom). ble til (Rocket raid card - cd rom også minne penna mi faktisk. Revo Driven var bare borte. å når den vises så er det Rocket Raid booten som er borte.

Så da ble jeg temmelig lei etter å gjort forsøk på forsøk å prøve å finne feilen.
så jeg prøvde å reinstallere igjen, å sannelig gikk det ikke godt. eneste probleme var at det sto en feil melding under installeringa der man velger partisjon at jeg ikke kunne installere windows på Disk1 å at jeg måtte sjekke noe med kontrollene i Bios. Men jeg fortsatte å kom meg vell fram til 1 restart å da, kom feilmeldinga opp igjen at installasjonen ikke kunne fortsette blalallaala.

Er det noen her som har peiling på hva det kan være? noen tips til hva jeg kan gjøre? veldi kjjipt å ikke få game omdagene... noe jeg burde skru av i biosen eller aktivere eller noe sånt? bør jeg installere windows i Raid eller Achi mode?

Angrer så en hund på at jeg reinstallerte. å beklager for at jeg skriver så rotete.




My Spec: Windows 7 Home Premium, 3x BenQ XL 240 120hz skjermer, 4 Ocz SSD 128gb satt i Raid 0, 2 WD 2TB satt i Raid 0, 1 Ocz Revo Drive 3 128gig PCIE x2 til Windows. Asus Rampage iv Extreme, Intel 2011 socket, 6 kjerners prosessor 3,2ghz unlocked, 32gig ram Dominator. 2x GTX 680 Zotac Grafikk Kort og Obsidian Big Tower.
Uvaksinert 👍
I biosen så kan det hende du har ett valg om hvilken av diskene du skal kunne bruke som boot disk. Ikke der hvor du velger om den skal boote på disk - cd - usb, men en undermeny som sier hvilken av diskene du skal kunne velge å bruke i boot menyen. Du må der sikkert velge at det er Revo driven du vil bruke slik at denne dukker opp som valg i boot rekkefølgen.
Jeg hadde også litt problemer med å installere windows på mitt Raid oppsett, men nå har ikke jeg brukt eksterne RAID kort..
Jeg brukte intel programvaren I hovedkortet mitt.
Men fant ut at jeg måtte gjøre det på følgende måte:

1. Gå inn I BIOS og sett SATAen til RAID
2. Så exiter du BIOS, og går umiddelbart inn I RAID-setup (er vel shift+I eller noe sånn), og oppretter RAID oppsettet ditt
3. Exit setup når du er ferdig, og gå så umiddelbart inn I BIOS og sett SATA tilbake til ACHI mode, hvis ikke vil ikke windows bootes/installeres ordentlig.
4. Exit BIOS, og installer windows


Når det gjelder tastaturet ditt, så er det mange hovedkort som dessverre kutter all strøm til USB porter under formatering.. Her måtte jeg ty til en ps2 adapter. Fås på komplett.

PS! Hovedkortet ditt har vel dual-BIOS også? Hvis versjonen oppleves som stabil, så ville jeg oppdatert backup-BIOSen også. Vil spare deg for fremtidig flashing hvis du skulle trenge det
tusen takk for svar ja har prøvd alt det der å ingeting fungerer desverre av og til finner jeg Revoen, men da klikker vanligvis installasjonen av windows eller jeg får en feil melding, er det ikke en knapp eller noe som resetter bios til fabrikk instillinger? lurer på om jeg har gjort en feil anngående d å gå fra en version som er under 1.4, ser di skrev på bios versionen over 1.4 at da skulle man bruke en converter eller noe sånt. Så da kunne jeg heller reset hele greia. å last ned den nyeste versionen før den converteringa. å prøve meg fram der. har fått flytta pc fram foran senga nå, så d går ann å gå inn i kabinette å push some buttons :P

Trenger uansett å blåses ren med trykk luft. har æ mista gloa av røyken på pc. så har den forduftet fort.
Jo, du har backup-BIOS på det hovedkortet, så det betyr at med mindre du har oppdatert backup-BIOS, så kan du gjenoppbygge main-BIOS med å kopiere over backup-en.
Men veldig viktig at du leser I manualen først hvordan du skal gå frem angående gjenoppbygging. Skal ikke være vanskelig uansett.

Se bilde av knappen på bildet nede til venstre her:

http://media.bestofmicro.com/O/Z/333...e_features.jpg

Men etter du flashet BIOS for første gang, trykket du på "load optimized defaults"? Med mindre du har stålkontroll på alt av settings, så er det ikke alltid at BIOS er kalibrert helt riktig I forhold til din maskin
Har endelig fått windows opp å gå på en gammlere bios version. men nå har jeg problemer med å finne SSDene mine og WD diskene mine, på grunn av at jeg finner ikke driverne. prøvde å installere driverne fra CD plata, (Highpoint Rocket Raid korte) eneste som skjedde da, var en grusom piping 24/7 helt til jeg deaktiverte di å avinstallerte di på enhetsbehandling, noen tips til hvor jeg kan finne raid controller drivere? usikker på om det er hovedkorte som mangler di driverne eller om det er Rocket raid korte. mangler hvertfall veldi mye av den typen på enhets behandlinga.

Sitat av Greensken Vis innlegg
Har endelig fått windows opp å gå på en gammlere bios version. men nå har jeg problemer med å finne SSDene mine og WD diskene mine, på grunn av at jeg finner ikke driverne. prøvde å installere driverne fra CD plata, (Highpoint Rocket Raid korte) eneste som skjedde da, var en grusom piping 24/7 helt til jeg deaktiverte di å avinstallerte di på enhetsbehandling, noen tips til hvor jeg kan finne raid controller drivere? usikker på om det er hovedkorte som mangler di driverne eller om det er Rocket raid korte. mangler hvertfall veldi mye av den typen på enhets behandlinga.
Vis hele sitatet...
pluss at når jeg faktisk fikk installert den rocket raid driver controlleren så kom di andre hardiskene mine opp men å skulle formateres men den pipingen, det er et tegn på at det er feil.

ser ut til å fått på plass det meste nå, bortsett fra Raid Controllern. men det kommer en sånn forfærdelig piping hele tiden, helt inn i windows så fortsetter den til jeg skrur av maskina, å får ikke opp noe melding om feil eller noe sånt. men det virker som den kommer når Hardiskene mine prøver å dukke opp for å formatere. asså di som jeg har i raid.
Sist endret av DoktorUglover; 14. august 2015 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Piping? Høres det ut som Coil Whine eller en innebygd alarm?

Det jeg ville undersøkt, er om det er mulig å formatere PCen og installere windows med alle diskene I, men uten det RAID-kortet ditt. Siden du har 4 disker, så skal vel hovedkortet ditt kunne styre dette greit med innebygd software raid. Så ville jeg installert alt av drivere, også kan du heller koble til diskene til det kortet etterpå, når PCen fungerer som den skal.
masse jobb. men må vell til ja tror jeg.

da har jeg hvertfall fått den nyeste bios versionen online, å det ser ut så revo driven etter at jeg oppdaterte firmware å biosen på den funker. ja konstant piping som ikke gir seg. er så vondt å høre på at jeg må ha på meg headsette bare for å dempe lyden.

det ble strx værre, for korte har bare 2 innganger. med splitter til alle hardiskene å di andre sata kablene er hos en kompis. men skal prøve å starte nå for å se om det er Rocket Raid driveren som gjør sånn at det piper. for sist så kan jeg ikke huske at måtte installere noen drivere på den måten. bare plugga inn korte. laga raid array så virka det. installerte seff software som fulgte med, men den greide jeg å logge meg inn på før i tiden. nå får jeg bare error, sånn via netbrowsern, nesten som en server.
Sist endret av DoktorUglover; 14. august 2015 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hmm. da har jeg teste alle diskene. med bare 1 vanlig sata til hovedkorte å ikke i kontrolleren, men når den vises på diskbehandling så viser den samme størrelse som om jeg hadde alle 4 plugga inn, asså 400gb når disken alene egentlig er på 120. å raid mode er slått av. får bare error når jeg prøver å initializere disken. er den kaputt? eller er det noe jeg gjør feil.? får ikke til å formatere eller noe som helst.
Sitat av Greensken Vis innlegg
hmm. da har jeg teste alle diskene. med bare 1 vanlig sata til hovedkorte å ikke i kontrolleren, men når den vises på diskbehandling så viser den samme størrelse som om jeg hadde alle 4 plugga inn, asså 400gb når disken alene egentlig er på 120. å raid mode er slått av. får bare error når jeg prøver å initializere disken. er den kaputt? eller er det noe jeg gjør feil.? får ikke til å formatere eller noe som helst.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har jeg også vært borti før.
For å initialisere diskene må du ut I BIOS, og sette sata mode til RAID, også exite BIOS og gå umiddelbart inn I RAID-setup. Så må du delete raid-volumet ditt der. Så exiter du, går umiddelbart inn I BIOS igjen, setter sata mode til ACHI, og så kan du gå inn I windows og opprette raid eller initialisere derfra
Sist endret av OleBM; 19. august 2015 kl. 13:15.
Det du sa der, funket veldi fint, fikk gjort alle diskene til Legacy og klar for å lage raid volum. så laget jeg et raid volum for både SSD og HDD mine, å prøvde å starte. så kommer pipinga under windows oppstart logo som går veldi treigt. jeg går inn i raid controllern min sin browser å ser at 1ssd har svikta. jeg avslutter, å kobler den ut. å prøver igjen. samme greia. så kobler jeg ut alle ssd, så d bare er HDD som er igjen i Raid. da starter pc uten problemer å windows oppstart går fort som fy. men når jeg skal initializere volumet i diskbehandligen, så tar det veldi lang tid å pipinga begynner med en feil melding som det står (enheten ikke tilkoblet) valgte GPT siden det er snakk om over 2 terrra. har prøvd med Bios i Raid mode og Achi mode.
Høres ut som defekte disker.

Tror forøvrig at grunnen til det går treigt med de SSDene dine er fordi at med RAID 0; ryker en disk, så ryker hele oppsettet. Så hvis du har opprettet en RAID 0 med en defekt disk I utgangspunktet, så sier det seg jo selv at det ikke funker.
neida har fått installert windows å hele pakka. men problemet er at når jeg skal restarte pc. så må jeg fjerne alle diskene for at Revo Driven skal poppe opp å boote. vises ikke i bios eller noe. så alt funker sånn sett.

men må create nye raid arrays vær jævla gang, så er jo ikke vits i å installere noe som helst.. et strømbrudd så må alt lastes ned på nytt igjen...
Sist endret av DoktorUglover; 20. august 2015 kl. 09:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som altfor mye stress til at det er verdt det!

Hvorfor ikke bare kjøre RAID oppsettene gjennom hovedkortet? Det gjør jeg, funker helt perfekt det også. Nå kjører jeg OS fra en singel SSD, samt en SSD til lagring, så har jeg to WD Blacks I RAID 0 til gaming og slikt.
Man trenger jo strength tatt ikke 4 SSDer I RAID 0. OM PCen broker 8 eller 15 sekunder på å slå seg på spiller vel ikke SÅ stor rolle..
nei jeg er målløs.... har holdt på i snart 1 hel uke 24/7 i timer tilsammen nå med dette.

har du noen forslag hvordan jeg skal gjøre det da? har 4ssd 120gig byte til rådighet. + 1 revo på 120 og 2wd på 1 terra hver.?
Sist endret av DoktorUglover; 20. august 2015 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På Asus Rampage iv Extreme, så har du tilsammen 8 SATA porter, så jeg ville bare koblet alt inn I hovedkortet. Så kan du opprette RAID eller partisjoner slik du vil uten det eksterne RAID kortet.
Får ikke raid på alle diskene sjø, var derfor jeg kjøpte kontrollern til å begynne med.