Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3234
Hei! Lurer enkelt og greit på hvordan man tar best mulige bilder (utendørs) når det er mørkt.. Blenner innstillinger osv, håper noen kan hjelpe!
Hva skal du ta bilder av og hvordan vil du at det skal se ut?
Har du ikke nattmodusfunksjonen?
Har oppgave å ta en bildeserie på ca 3 bilder av "skog". Er ikke hundreprosent helt sikker på hva av "skog" ennå da.. Det viktige er bare at de har en rød tråd. Uansett, vil gjerne ha bildene umm, spennende? Og for all del ikke kornete som jeg får pga feil innstillinger..
Hvilket kamera har du?
Du må enten sette det på bakken eller på stativ, for skal du få gode bilde i dårlig lys trenger du relativt lang lukkertid.
Bør også sette på fjernutløser/fjernkontroll når du tar bilde. Prøv deg frem med lukkertid, iso og blender. Er ingen fasitt, kommer an på hva du skal ta bilde av og hvilke objektiv(er) du skal bruke
Har Canon Eos 600d.. prøvde frem og tilbake med innstillingene, men ble fortsatt veldig mørkt
Faktorer som gir lysere bilder er større blenderåpning(lavt f-tall om man kan kalle det det), lengre lukketid, høy ISO. Ved lengre lukketid er det nødvendig med stativ e.l. for å hindre bevegelse i bildet(om ikke det er ønsket effekt).
Dersom du har et objektiv med liten blenderåpning vil du måtte kompensere med de andre faktorene.
Blits er også mulig så klart, men kan fort gi feil effekt om man ikke f.eks. bruker det bevisst til å få fram noe spesielt.
Som de andre sier kommer dette veldig an på hvaslags bilder du skal ta i mørket.
Som boble skrev:

Bilder av ting som ikke beveger seg:
- Bruk stativ!
- Lang lukkertid
- Stor blenderåpning
- Høyrere ISO (pass på, ISO påvirker bildekvaliteten med støy)

- Eventuelt ekstern blitz

Motiv i bevegelse:
- Ekstern blitz
- Stativ
- Stor blenderåpning (ala 1.4)
- Høy ISO


PS: Ta bildene i RAW, så kan du fjerne litt ISOstøy i etterbehandlingen
Lang lukkertid og stativ er det beste. Med mindre du vet nøyaktig hva du gjør vil høy ISO gjøre bildet kornete og blitz gjør som regel bildet flatt.
Sist endret av Cheese; 21. november 2012 kl. 17:52.
prøv å ha en iso på 1000, selv om det blir kornete og prøv deg ut med ulike lukkehastigheter.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Som boble skrev:

Bilder av ting som ikke beveger seg:
- Bruk stativ!
- Lang lukkertid
- Stor blenderåpning
- Høyrere ISO (pass på, ISO påvirker bildekvaliteten med støy)

- Eventuelt ekstern blitz

Motiv i bevegelse:
- Ekstern blitz
[COLOR="Lime"]- Stativ[/COLOR]
- Stor blenderåpning (ala 1.4)
- Høy ISO


PS: Ta bildene i RAW, så kan du fjerne litt ISOstøy i etterbehandlingen
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri fra min side: [COLOR="Lime"]monopod[/COLOR].
Sitat av sparklingbow Vis innlegg
Har Canon Eos 600d.. prøvde frem og tilbake med innstillingene, men ble fortsatt veldig mørkt
Vis hele sitatet...
Stativ, fjernutløser og sett blenderen til blub. Bruk klokke og prøv deg fram. (Jeg har ikke eos 600, men jeg innbiller meg at den har blub-setting. Hvis ikke må du ha et annet kamera).

Funker åpenbart ikke hvis noe beveger seg... (men mindre du vil ha "motion blur")
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Flisespikkeri fra min side: [COLOR="Lime"]monopod[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Å bruke en monopod til dette er vel ikke helt optimalt - en tripod derimot.
Tusen takk for alle svar!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Et tips til motiv som garantert er mye enklere og tøffere å ta bilde av. Fyr opp godt i peisen og ta et fett bilde med vedkubbene i fokus.
Hva med å ta med en lommelykt?
Kan bukes til å enten lyse opp trærne, eller til å lage "lysspor" i skogen.
Kan jo gjøre begge deler men til å begynne med bør du kanskje ta en av de..

Du kan fint sette kameraet til å ta bilder i 20-30 sekunder og heller justere blenderen deretter. Gi deg selv god tid til å gjøre det du vil foran kameraet. Dette vil også gjøre at du som person ikke vil syntes på bildene du tar. Det fine er at om du får blendet ned litt (har min tvil av personlig ærfaring) er at bildene sannsynligvis vil bli skarpere..
Best bildekvalitet i mørke omgivelser, får du som nevnt av flere her, med
  • Lav ISO (400-800 will do)
  • Liten blenderåpning
  • Lav til middels eksponering
  • Laaaaaaaaaaaaaang lukkertid!
  • ..og åpenbart bruk av monopod.
Sitat av sparklingbow Vis innlegg
Hei! Lurer enkelt og greit på hvordan man tar best mulige bilder (utendørs) når det er mørkt.. Blenner innstillinger osv, håper noen kan hjelpe!
Vis hele sitatet...
Skyt bildene med høy iso
Hvorfor i helvette skal alle sammen ha så høy iso?
Det skaper da bare mere støy.
Om du skal ha 20-30 sekunders lukkertid, trenger du ikke høy iso.
Hvis du skal ta bilde av objekter som rører seg i lave lysforhold derimot, crank dat iso.

Er det mørkt som grava der du skal ta bilde så lys opp et par sekunder med lommelykt eller lignende.
Jeg er bare litt nysgjerrig: Er det noen grunn (bortsett fra bæring etc) til å bruke monopod over tripod? Selv har jeg alltid brukt tripod ved lang eksponering og (som sagt bortsett fra arbeidet med å sette opp) ser ikke noen grunn til noe anna.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg er bare litt nysgjerrig: Er det noen grunn (bortsett fra bæring etc) til å bruke monopod over tripod? Selv har jeg alltid brukt tripod ved lang eksponering og (som sagt bortsett fra arbeidet med å sette opp) ser ikke noen grunn til noe anna.
Vis hele sitatet...
monopod har sine fordeler til sport og action-foto hvor du trenger litt mer stabilitet enn du får av å holde kameraet i hånden (gjerne med store,tunge tele-objektiver). Den er lettere å ta med seg, lettere å "sette opp" og justere og gir deg akkurat den støtten du trenger.

skal du ta bilder med lang lukkertid er en monopod meningsløs
Ta å sjekk ut "Light Painting" på youtube! (Feks. her!)

Har selv prøvd ut litt forskjellige ting, men er strengt satt fullstendig nybegynner på å ta bilder med speilrefleks kamera

*ISO 100
Lukketid og "F-tingen" bruker jeg litt for å variere hvor lyst/mørkt jeg vil ha bildet, å hva jeg tar bilde av.

Men det jeg har erfart er at om du har en by et stykke unna deg, å det er skyer på himmelen, blir det VELDIG oransje. Så du burde finne en dag det ikke er skyer.

*Tripod er viktig, IKKE RØR kameraet for alt i verden!
Sist endret av winkeesalami; 24. november 2012 kl. 14:38.