Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2455
Hei.

Jeg har nå fått i oppdrag og ta bilder til en plakat til et arrangement. Temaet er rus, og jeg skal da selvfølgelig ta bilde av en narkoman. Det jeg lurer på da er, har jeg lov og ta bilde av en narkoman som sitter på for eksempel karl johan, og bruke, eller MÅ jeg spørre ?

Takk for svar
Det beste blir vel å snakke med vedkommende. Tviler på at han sier nei når det blir tillgjengelig for allmenheten ?
Tror ikke han sier nei, og ærlig talt hvem er det som anmelder deg? Siden han sitter der , så tviler jeg på at du får erstatningskrav pga bruk av trynet hans :P

Kanskje ta bilde av en brukt sprøyte ? Tror det hadde tatt seg bedre ut
Sist endret av Itsnotover; 9. april 2010 kl. 01:58.
Ja, har det i hodet også faktisk ;p Skal lage flere bilder for dette arangementet i samme duren, så blir vell muligens det også. Men må nesten vite sikkert om jeg har LOV til og ta bilde av han/hun og bruke
Men takk for svar
jamen yolo da.
luni's Avatar
Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Vis hele sitatet...
Unntak a) gjelder i hovedsak viktige eller kjente personer, såvidt meg bekjent. Har jeg skjønt deg riktig så vil du ta bilde av en rusavhengig og ikke noe stemningsbilde av en gate han/hun tilfeldigvis sitter på, så unntak b) gjelder neppe heller. I tillegg til dette har man selvfølgelig noe som heter normal folkeskikk og respekt for andre mennesker. Kort sagt: Spør om lov og opplys om hva bildet skal brukes til.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Du må vel gjerne be om samtykkje for å bruke bilete av personen. Her går det bra med ein muntleg avtale. Har sjølv vore ein del gongar nede med By-porten og tatt bilete når eg har vore på jobb. Berre ver obs på om personen er påverka av rus eller ikkje. Eg trur ikkje du hadde fått nokon store problem med det, men reint etisk sett så ville eg har forsikra meg om at personen visste kva han sa ja til. Må tenke på at mange av dei narkomane har familie og slekt som kanskje ikkje veit om bruket deira og liknande.

Men eg ville helst brukt ein ven eller nokon andre til å stå modell istadenfor å gå til narkomane på gata. Etter mi erfaring er narkomane veldig vanskeleg å jobbe med fotomessig.
Kan så godt som garantere deg at om du spør en sånn narkoman om å få ta ett bilde så får du lov.
Bare forklar hva det er til og prat litt med vedkommende. Sett deg ned og vær litt interessert. Så skal du se at vedkommende sikkert er hyggelig å prate med. Mange av de gatenarkomane er nettopp det.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Kan så godt som garantere deg at om du spør en sånn narkoman om å få ta ett bilde så får du lov.
Bare forklar hva det er til og prat litt med vedkommende. Sett deg ned og vær litt interessert. Så skal du se at vedkommende sikkert er hyggelig å prate med. Mange av de gatenarkomane er nettopp det.
Vis hele sitatet...
Veldig offtopic her, men syntes alltid det er så utrolig rart at det må poengteres hele tiden at de narkomane faktisk kan være medmennesklige og hyggelige. De er da mennesker på lik linje med alle oss andre...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:22.
Vi kan stikke en sprøyte i meg og ta bilde av.
Såfremt du gir meg penger for det.
Du må få tillatelse, skriv gjerne en liten kontrakt på 4-5 linjer og få vedkommende du tar bilde av til å skrive under så slipper du stress i etterkant. Tenk deg hvordan du hadde reagert hvis du plutselig så deg selv, dritings, på en plakat uten at noen hadde spurt deg først.
man MÅ jo ikke ta bilde av en narkoman person..
Du kan jo ta et bilde noe ala dette:
http://i33.tinypic.com/2rvykba.jpg
Sist endret av Ondskap; 11. april 2010 kl. 02:14.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ja, du må be om tillatelse for dette, selv om det er på offentlig plass.
enkelt og greit.
Foruten loven er det vel vanlig folkeskikk å spørre om lov til å ta bilde av en person. Når jeg er ute og reiser spør jeg alltid om lov (om enn med kroppsspråk) om det er greit at jeg tar bilde av folk. Med tanke på at dette skal brukes til et arrangement er det enda viktigere å klargjøre med personen at det er greit. Tenk om noen snappa et bilde av deg, passe fyllesjuk på vei ut av polet med en full pose og så hang det opp uten å spørre om det var greit for deg.
Rent teknisk så tror jeg ikke du trenger å spørre egentlig, men jeg vil anbefale deg at du gjør det. Lag også gjerne en liten kontrakt, da har du ditt på det tørre.
Hvorfor ikke bruke en skuespiller/modell?
Det går jo sikkert fint...
Men jeg personlig tror ikke en modell klarer det så bra.
De klarer ikke å ha samme triste ansiktet, dype sorgfulle øyne som en faktisk missbruker/narkoman som ligger på gata, noe som ikke gir den tunge, dype harde følelsen man får i magen når man ser et footage av folk som lever på gata
Jeg synes du skal sette deg ned og snakke litt med den rusavhengige. Er da de beste bildene kommer!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Rent teknisk så tror jeg ikke du trenger å spørre egentlig, men jeg vil anbefale deg at du gjør det. Lag også gjerne en liten kontrakt, da har du ditt på det tørre.
Vis hele sitatet...
du tar feil, man må få tillatelse til personen, enkelt og greit.
Sist endret av somnium; 11. april 2010 kl. 11:52.
ta først - spør etterpå.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ErikH Vis innlegg
ta først - spør etterpå.
Vis hele sitatet...
men spør like fullt.
gi han en kopp kaffi imot at du får ta bilde av han.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg ville heller gått rolig bort til han, snakket litt med han om livet, hvor vansklig det kan være, hva planene hans videre er. Så(som over) servert han en kopp med kaffe på termos, og spurt velig snilt om jeg kunne tatt et bilde.
Et forslag: Hvis det er en gruppe som er motivet, ikke en enkeltperson i gruppa, så trenger man ikke tillatelse på samme måte. Et veldig bra (og ikke like mye brukt?) motiv kan i såfall være den gruppa med narkomane som pleier å henge ved trappa opp til Oslo S
Gir du vedkommende et par hundrelapper til et nytt skudd så får du sikkert tatt noen bilder med bruk av fersk vare.