Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1647
Bilde er tatt helt tilfedig og det er ikke akuratt dette jeg tar mest bilder av, men en gang må jo være den første. Bilde er tatt med Sigma 150-500mm f5-6,3 OS. Brukte ikke stativ når jeg tok dette bilde og husker desverre heller ikke hvilken blenderåpning, lukkertid eller ISO jeg brukte. Bilde er redigert i Picasa 3.
Hva syns du om bilde?
Liker du det/liker du det ikke?
Og eventuelt hvorfor/hvorfor ikke?
http://img31.imageshack.us/img31/9466/dsc1067a.th.jpg
Sist endret av Kasan13; 15. juni 2009 kl. 20:17.
Du brukte:

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D80
Image Date: 2009:05:28 19:21:27
Flash Used: No
Focal Length: 220.0mm (35mm equivalent: 330mm)
Exposure Time: 0.0010 s (1/1000)
Aperture: f/14.0
ISO equiv: 500
Exposure Bias: -1.67
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)
Trådstarter
Hvor fant du det?
Jeg synes dette var et helt greit bilde av en helt grei hest.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Hvor fant du det?
Vis hele sitatet...
EXIF-informasjon.
Trådstarter
Og hvor finner man det?
Og hva er det?
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Og hvor finner man det?
Og hva er det?
Vis hele sitatet...
Wikipedia - Exchangeable image file format (Exif)
Veldig fine farger! Dessverre blir hele motivet kjedelig, det finnes minst tusen identiske bilder der ute og jeg hadde fem av dem på veggen som liten.
Du burde hatt litt mindre luft bak rumpa, ser litt ut som om du ikke rakk å snu kameraet før hesten vandret videre.
Må si at du er jævelig krass med kritikken til andre, til å ta så kjipe bilder selv, kasan13...
Trådstarter
Man må ikke være en god fotograf for å gi kritikk til andre.
Jeg synes ikke du utviser spesielt mye forståelse for fotografering med dette bildet. Masse luft over hesten som ikke gir meg noen ting. Masse luft bak hesten, som riktignok gjør at du får med hele skyggen, men som i forhold til andre siden bare ser rart ut. Man pleier gjerne å ha mer luft foran motivet. Det ser mye mer naturlig ut.

Fint at det er litt bevegelse i halen. Det lager i hvertfall noe liv i et ellers ganske traust bilde. Men jeg er ikke enig i vinkelen du har brukt. Ville gått litt rundt og tatt bildet litt mer forfra. I tillegg har du med mye av den mørke skogen bak som blir for mye kontrast og tar mye fokus.

Ellers så det skarpt og fint ut med fine varme farger.
Trådstarter
Jeg fokuserte kun på hesten ikke noe mere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Jeg fokuserte kun på hesten ikke noe mere.
Vis hele sitatet...
Kvifor har du då med så mykje anna på bildet?
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Man må ikke være en god fotograf for å gi kritikk til andre.
Vis hele sitatet...
Det er en stor fordel å kunne litt hvis kritikken skal gå litt dypere enn "kult" "ræva" "likte det ikke" osv...
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor har du då med så mykje anna på bildet?
Vis hele sitatet...
For at det skal være luft i bilde.
Trådstarter
Sitat av Krister Vis innlegg
Det er en stor fordel å kunne litt hvis kritikken skal gå litt dypere enn "kult" "ræva" "likte det ikke" osv...
Vis hele sitatet...

Er klarover det at man bør kunne litt når man skal gi kritikk. Men selvom en ikke får super bra bilder så kan det fortsatt hende at en kan nok til å gi kritikk.
Ett bilde tas som regel ikke bare for kremen av fotografer, så derfor (etter min mening) er det aldri dumt med synspunktene til noen utenforstående eller amatører.

Tilbake til bildet.. Jeg syns det var ett ganske greit bilde av en hest. Varme farger, og det var behagelig å se på, men det var utrolig lite givende. Ett veldig kjedelig bilde rett og slett. Men med tanke på at du faktisk har tatt ett bilde av en stillestående hest, syns jeg det var litt bedre enn greit nok gjennomført.
Hadde det hatt litt mer luft i front kunne det sikkert vært med i et kjedelig hesteblad for småjenter.
Crop bort oppe og til høyre slik at det blir like mye luft på alle sider av hesten. Da ser bildet mer balansert ut. Litt kjedelig, men helt greit bilde.

Er forøvrig enig i at man ikke trenger være ekspert for å bedømme foto. Fotografering er ingen eksakt vitenskap, og bilder blir ikke tatt for å bedømmes av et ekspertpanel. På den annen side har folk med litt erfaring oftere et mer kritisk øye, og er i stand til å se hva som er galt, ikke bare at noe er feil. Det er somregel også lettere for folk med litt peiling og finne ut hva som kunne vært gjort bedre.
Trådstarter
Angående mere luft rundt hesten.
Har hørt på en del av bildene jeg har lagt ut her at det å plasere det du tar bile av i midten gjør bilde kjedelig. Så har bare prøvd å gjøre det lit annerledes.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Angående mere luft rundt hesten.
Har hørt på en del av bildene jeg har lagt ut her at det å plasere det du tar bile av i midten gjør bilde kjedelig. Så har bare prøvd å gjøre det lit annerledes.
Vis hele sitatet...
Som andre har sagt, fine farger og et litt kjedelig standardmotiv.

Gampen er forøvrig plassert omtrent midt i bildet ennå etter min mening.
Men jeg ville prøvd å kanskje gått litt nærmere og brukt en annen vinkel. Det er ikke alltid nødvendig å ha med hele gampen.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Angående mere luft rundt hesten.
Har hørt på en del av bildene jeg har lagt ut her at det å plasere det du tar bile av i midten gjør bilde kjedelig. Så har bare prøvd å gjøre det lit annerledes.
Vis hele sitatet...
Når du skal ta foto er det flere virkemidler du bør ta hensyn til.

1. Perspektiv
  • Overvinklet(fugleperspektiv)
    - Lite, ikke-dominerende, svak
  • Undervinklet(froskeperspektiv)
    - Makt, dominerende, sjef

2. Det gylne snitt
  • Harmonisk, balanse, ro

3. Horisontale linjer
  • ro, fred, stillhet

4. Vertikale linjer
  • Høyde, kraft, styrke

5. Diagonale linjer
  • Bevegelse, uro, dynamikk, dybde

6. Sammenfallende linjer
  • dybde, leder blikket i en bestemt retning

7. Kontraster
  • Skper dynamikk, spenning, bevegelse

8. Balanse

9. Lys
  • Kontraster mellom lys og skygger tiltrekker blikkretningen.
  • Kan også skape hastighet
Trådstarter
Takker for forklaringen.