Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3560
Hei folkens!

noen som er ekspert på skjenkelover? Jeg skal lage en plakat for et utested som har en nyhet: de skal selge billigere alkohol før klokken 24.00.
Finnes det noe lovlig måte å markedsføre dette på?
Evt.. "billige priser før klokken 24.00" - altså - uten å nevne ordet alkohol osv...

Tenkte å sjekke dette opp før jeg lager den. Har vært borti hard vind før pga dette...
Er ikke lov å markedsføre for alkohol i Norge... Husker ett utested i Fr.stad reklamerte med følgende "Byens Billigste Halvliter".. Dette fikk de masse stress for og måtte fjerne det..
Skal dere selge kun pils, eller alt av brennvin? Hvis det er fakta, kunne du jo f.eks skrevet;
Alle rettigheter - lave priser" (dårlig eksempel) eller ettellerannet..
Ja er med

Men det utestedet du nevner skrev ordet "halvliter".. Da blir det en annen sak.

For all del - det er jo ingen som vet om jeg skriver vi har billig Coca Cola før klokken 24. Så lenge vi ikke nevner ordet Øl, cider eller drinker, halvliter, alkohol etc, så føler jeg at vi har det på det tørre.. Men er så sykt usikker..

Tror jeg bare ringer dem som lager reglene.. Tingen er bare at plakaten skal i trykk i morgen, og de har stengt kontorene sine for i dag.

Jeg tenker:

"Nyhet: Billigere priser før klokken 24.00"
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Hvorfor ikke skrive noe sånt som "Billig/billigere drikke før midnatt" eller noe i den duren?
studentpriser før 24.00...
Sitat av xenimus86
Ja er med

Men det utestedet du nevner skrev ordet "halvliter".. Da blir det en annen sak.

For all del - det er jo ingen som vet om jeg skriver vi har billig Coca Cola før klokken 24. Så lenge vi ikke nevner ordet Øl, cider eller drinker, halvliter, alkohol etc, så føler jeg at vi har det på det tørre.. Men er så sykt usikker..

Tror jeg bare ringer dem som lager reglene.. Tingen er bare at plakaten skal i trykk i morgen, og de har stengt kontorene sine for i dag.

Jeg tenker:

"Nyhet: Billigere priser før klokken 24.00"
Vis hele sitatet...
Dersom dere ikke selger snus, er det kanskje greit å heller reklamere med lavere priser?
Sitat av pappagutt
Dersom dere ikke selger snus, er det kanskje greit å heller reklamere med lavere priser?
Vis hele sitatet...
Måtte tenke litt over den der ja... men du har johelt rett, ingenting som heter billigere priser, de er enten høyere eller lavere enn det pleier.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Tyve kr for en pils? Putt tyve kronestykker i et ølglass, ta bilde, vips. (bare ikke bruk et glass med bryggerilogo på >_<)

Det er av nettopp disse årsakene mange bruker "Happy hour" eller lignende begreper som henviser til billig drikke uten å si det skriftlig. Jeg har vært barsjef på et lokalt utested siden august, vi har innført et par slike selv
Sist endret av Cadex; 27. februar 2007 kl. 18:19.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Hva med vorspielpriser før 24.00?
Devine, det er ulovlig å nevne/bruke "happy hour" i markedsføring for utesteder. Det er per definisjon ulovlig å sette opp tidsbegrensede tilbud på alkohol; alkohol skal ha den samme prisen, døgnet rundt. Men: man kan lure systemet, og f.eks si at det kun er åpnet for "medlemmer" frem til kl 22:00. Når det er private, lukkede selskap med gjesteliste, så kan man nemlig gjøre hva man vil :-)
* Gjelder ikke alle drikker (Med mindre utestedet vil selge ølen til lavere pris enn brusen vanligvis koster, da må de sette ned prisen på brusen også. Alkoholfri drikke skal nemlig være billigere enn drikke med alkohol. Etter det jeg har hørt i alle fall...)

Sitat av Stormen
Devine, det er ulovlig å nevne/bruke "happy hour" i markedsføring for utesteder. Det er per definisjon ulovlig å sette opp tidsbegrensede tilbud på alkohol; alkohol skal ha den samme prisen, døgnet rundt. Men: man kan lure systemet, og f.eks si at det kun er åpnet for "medlemmer" frem til kl 22:00. Når det er private, lukkede selskap med gjesteliste, så kan man nemlig gjøre hva man vil :-)
Vis hele sitatet...
Hehe, smart. Så kan man melde seg inn i døra
Sitat av Stormen
Devine, det er ulovlig å nevne/bruke "happy hour" i markedsføring for utesteder. Det er per definisjon ulovlig å sette opp tidsbegrensede tilbud på alkohol; alkohol skal ha den samme prisen, døgnet rundt. Men: man kan lure systemet, og f.eks si at det kun er åpnet for "medlemmer" frem til kl 22:00. Når det er private, lukkede selskap med gjesteliste, så kan man nemlig gjøre hva man vil :-)
Vis hele sitatet...
Hmm, i Tromsø er det slik at på onsdager er det 19,- øl'a på Strøket. Bryter disse loven da?
billig drikke i baren fram til <tidspunkt>
margido, nei - det er nok lov å variere fra dag til dag. Det myndighetene nok vil forhindre, er happy hour-tilstander, hvor folk drikker seg møkkings fulle fordi de føler at de "må" drikke innen kl 21:00 (f.eks), fordi da blir øl'en dyrere. Samtidig virker det veldig kjøpsdrivende; å sette korte frister på salg av hva som helst egentlig. Og som kjent, myndighet + alkoholsalg = no romance.
" Skummende godt drikke" har jeg sett brukt mange ganger uten at det har blitt stoppet.
Har kommet ut for flere steder hvor det er billigere drikke før bestemte tidspunkter. Eneste jeg kommer på er dog *** i Bergen, og en klubb i Kongsberg, men der var det egen vorspielbar.

Edit: Sensurerte meg selv.
Sist endret av Slaktern; 7. mars 2007 kl. 22:16.
Men man har lov til å nevne lett øl right? Hva om man setter Billig Lett (med liten skrift) Øl <tidspunkt>
Sitat av Stormen
Devine, det er ulovlig å nevne/bruke "happy hour" i markedsføring for utesteder. Det er per definisjon ulovlig å sette opp tidsbegrensede tilbud på alkohol; alkohol skal ha den samme prisen, døgnet rundt. Men: man kan lure systemet, og f.eks si at det kun er åpnet for "medlemmer" frem til kl 22:00. Når det er private, lukkede selskap med gjesteliste, så kan man nemlig gjøre hva man vil :-)
Vis hele sitatet...
Ikke så sikker på at det stemmer. Evergreen (oslo) f.eks har lenge hatt 24,- før ni og 29,- etter.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Stormen
Devine, det er ulovlig å nevne/bruke "happy hour" i markedsføring for utesteder. Det er per definisjon ulovlig å sette opp tidsbegrensede tilbud på alkohol; alkohol skal ha den samme prisen, døgnet rundt. Men: man kan lure systemet, og f.eks si at det kun er åpnet for "medlemmer" frem til kl 22:00. Når det er private, lukkede selskap med gjesteliste, så kan man nemlig gjøre hva man vil :-)
Vis hele sitatet...
Det har vi ikke fått noen restriksjoner fra daglig leder mot å gjøre, så vi har kjørt konseptet 7/11 i over et halvår nå uten å få smekk.
Du bør vel få lov å reklamere med "NYHET: Lavere priser på alle drikkevarer før 24.00" eller noe sånt, ja. Dere selger sikkert cola osv også, om noen begynner å sutre så sier dere bare at reklamen er for colaen.