Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3534
Jeg har lenge villet kjøpe noen aksjer, skaffet meg direkte tilgang via nettbank osv.. Men problemet igjen er at man må kjøpe så og så mange aksjer for i det heletatt få kjøpe.

Og da må jeg ut med over 8k, noe jeg ikke har råd til å hive ut, så ja, hvorfor sparer jeg ikke lønning i 2 måneder for å kunne gjøre dette samt leve godt av resten av lønningen?

Har jeg penger, bruker jeg dem. Derfor vil jeg gjerne investere i noe der de kan blomstre, gjerne noe risky. Bare jeg få plassert dem en plass, da de blir borte om de står på lønnskontoen.

Fond har jeg ingen interesse av å plassere dem i.


Så spørsmålet er om noen har en eller annen ide om aksje lignendes greier jeg kan prøve meg på?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Putt penger i fond.
www.odinfond.no
The 5 Percent Community

Men jeg tror at fond er det beste - og hvorfor vil du ikke sette de inn der?
Du vil kjøpe aksjer, men ikke fond. Vet du hva fond er egentlig?
Trådstarter
Ja, folk som styrer pengene for deg. Jeg vil helst kunne styre dette selv, ved å kjøpe når jeg vil. og ta ut når jeg vil.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det kan du da når du har penger i fond.
At du har penger i fond betyr bare at dem forvalter pengene. Dvs dem bruker dem til å selge og kjøpe aksjer i markeder av forskjellig risikonivå, og kan tjene penger selv om dem taper på en av aksjepostene.
Du kan ta ut pengene når du vil, og du kan putte inn penger når du vil. Du kan også ta ut litt av beløpet, det bestemmer du helt selv. Jeg tok for en halvtime siden ut noen penger fra min konto på odinfond.no. Pengene står på konto innen 3 virkedager.
Hvis du skal putte penger i fond men vil alikevel spekulere litt mer, så benytt en såkalt unit link avtale. I denne linken så finnes det flære ulike fond å velge mellom slik at du kan fritt skifte fond når du vil. Eneste er at startkostnaden på en slik avtale er på en ca 5% avgift av det du putter inn.
Sist endret av Kims lek; 5. mars 2006 kl. 18:29.
spill poker isteden! høy risiko, høy avkastning hvis en vinner
Trådstarter
Greit. Fond er vinneren hos dere. har VPS fondkonto på min nettbank, logga meg på den og skrev avtale for noen tusen.

heh. Det som igjen er det gøyale er at de aldri trakk pengene før jeg klarte å bruke dem opp.

Uansett. Takk for tipsene

Poker svaagan? Det holder jeg meg til med kompiser, ellers takk
men sånn a propo(s?) fond. nso: er det mye å "tjene" på dette? Om man har inne 10 000, hvor mye har man da sånn ca igjen etter et år? (odinfond)
Jeg sitter med rundt 90000 kroner nå (studielån) og lurer litt på om jeg skal investere litt i fond, men tør ikke pga jeg har absolutt null peil på det. Er litt kjipt å tape 90000 kroner, spesielt når de er lån, men på en annen side får man "veldig" lite renter av at de ligger på sparekontoen! :/
putt 15000 inn i BSU hvert år. har du mulighet-invester i bolig!!
Sitat av Mushy
men sånn a propo(s?) fond. nso: er det mye å "tjene" på dette? Om man har inne 10 000, hvor mye har man da sånn ca igjen etter et år? (odinfond)
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe fasitsvar på hvor mye du kan tjene men. Aksjefond er nest høyest i "risiko-trekanten" når det gjelder invisteringer, men banksparing i bunn og reine aksjer på topp.

La oss ta forvalteren East Kapital for eksempel. De har et fond som heter East Capital Russland. Det siste året har prosentvis avkastning vært 128%! I løpet av 5 år, 720%. Det betyr at dette fondet har noen glade kunder det siste året. Men som sagt, aksjefond er en alternativ invisteringsløsning til vanlig banksparing med svingninger.

Mange "leverandører" av slike fond bruker www.morningstar.no
Her har du siste nytt i alle slags kurser når det gjelder aksjer og du kan sammenligne fond
Sist endret av Kims lek; 6. mars 2006 kl. 01:41.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
BSU er bænkers og risikofritt... før du satser på aksjer foreslår jeg at du fyller bsu kvoten på 15k i året
Jeg er enig med de siste postene. Når man bare har en 8000 å investere er en god plass å sette de i BSU. Dette vil gi deg en garantert avkastning på minst 20 % garantert + at du ikke har mulighet til å ta dem ut til annet enn bolig og derfor blir "tvunget til å spare" Sett en minimumssum i måneden slik at du fyller opp maksgrensen hvert år.

For deg som har 90 000 derimot er dette en sum som har en del flere alternativer. Fond funker, velg de beste på morningstar. Er jo litt kult å sette pengene der istedet for å legge de inn i øl og sitte med 4-500 000 når du er ferdig med studiene

En annen mulighet som student er at du går sammen med en kompis og kjøper leilighet istedefor å leie. Hvis du allerede har gratis bolig så fiks opp leiligheten og lei den ut i perioden. Eiendom er mer eller mindre bankers investering som kan gi veldig høy avkastning. Si f.eks. at dere låner 1,8 mill med 180 000 i egenkapital og dekker lånekostnadene med leieinntektene er det ikke umulig at dere kan selge en oppusset leilighet til opptil 6-800 000 mer etter tre år.
Det er litt diverse om hva man tjener osv. på odinfond igrunn..

f.eks min mor satte vel inn ca 10000,- for mange år siden, å hun tok ut 12000,- nå. Det vil si hu tjente 2000,- på ca 5-7 år..
Mens at brodern satte inn ca 2-300 tusen i odinfond for 3-4 uker siden, etter 3 dager hadde det gått ned men 4000, mens at etter en ukes tid hadde han 20000 i pluss.. Så er jo ganske variabelt, men har du en god magefølelse om når du skal ta ut å sette inn penger på odinfond så kan du få tatt ut en del penger derifra..

Man kan f.eks sette inn 10 tusen, og etter noen uker ta ut det man har fått i pluss slik at man havner nede på 10 tusen igjen og så prøve å gjøre slik hele tida.
Litt av clue med fond sparing er at det skal stå over lang tid. Har spart i 5 år når og har tjent en GOD del på det
Finnes ingen fond som når boligmarkedet til anklene en gang. Kjøp en praktisk leilighet sentralt i en av de 5 største byene i landet, og du er garantert suksess Eiendom og BSU er kanskje litt kjedelige råd, men det er en grunn til at det blir anbefalt så sterkt. Repeterer nok en gang:

1. Få inn 100 høvdinger på BSU fort som f...

2. Sett deg grundig inn i eiendomsmarkedet og kjøp deg leilighet.
høyrente konto og bsu er vel de somanbefales mest.. med bsu kan du og itillegg få postbanken førstehjemslån som er ganske gunstig
Ser endel sverger til BSU, finner dette selv litt kjedelig, siden jeg da ikke kan bruke pengene på noe annet enn en leilighet, noe jeg ikke har planlagt å kjøpe med det første da..
Fond virker veldig interessant, men problemet er at jeg ikke kan en dritt om det og hater risikoen ved å tape mye.. Noen tips til sider man kan lese mer om fond?
Kjøp andeler i fond som handler med råvarer, eventuelt burde du investere pengene dine gull og sølv. Sjekk ut www.goldismoney.info hvis du vil lære mer om gull som investering.

-radium-
Sitat av MysterialPhysco
høyrente konto og bsu er vel de somanbefales mest.. med bsu kan du og itillegg få postbanken førstehjemslån som er ganske gunstig
Vis hele sitatet...
wtf

Med BSU så er banken du har pengnene for det første pålagt ved lov til å gi deg lån på 4 ganger det du har innestående. Dvs har du 100 000 på BSU får du 400 000 i lån, pluss at du får dine 100 000. Da har du 500 000 som du kan bruke på å kjøpe bolig, ikke nødvendigvis leilighet. Hvis du feks skal kjøpe en leilighet til 1,3mill - har 500 000 i lån fra Banken, får du nesten garantert resten av Husbanken med sikkerhet i leiligheten. Den beste spareformen som finnes er fast eiendom!

BSU gir også noen skattemessige fordeler. BSU er en veldig bra spareform, men ikke det som gir størst avkastning.

--
Hvis du ikke vil søle bort pengene så sett de i et fond, de som forvalter fondet har som regel peiling på hva de driver med. Det har ikke hvemsomhelsten.