Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4852
Hei, kjære freaks!

Kom over en artikkel på Dagbladet som fikk meg til å begynne å tenke litt for en to-tre ukers tid siden. Jeg har siden jeg fant artikkelen tenkt på å lage en post om dette, men jeg har rett og slett ikke fått meg selv til å gjøre dette før nå.

Jeg vil først og fremst si at jeg er ikke rasist, men jeg mener det må være mulig å diskutere politiske temaer uten å bli bombardert med hersketeknikker. Derfor vil jeg gjerne at denne tråden holdes ren for usakligheter som "#"!%& RASIST!".

"Om 30 år vil hvite amerikanere som Greg og Vicky være i mindretall", er tittelen på artikkelen. (http://www.dagbladet.no/2016/05/23/n...rafi/44020929/)

I artikkelen og kildene det blir referert til hevdes det at innen 2020 vil hvite barn være en minoritet i USA, og innen 2043 vil den totale andelen hvite mennesker ha sunket så drastisk at folkegruppen har blitt en minoritet.

Det er også blitt gjort lignende "spådommer" av SSB her i Norge, men dette har blitt fjernet/tonet ned fordi det ble brukt som propaganda av diverse høyreekstremister. Jeg klarte å google frem en artikkel fra 2012 som omtaler "spådommen" til SSB. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...40/a/10078887/) Av overnevnte årsaker fungerer ikke linken fra artikkelen til SSB's side om temaet.

Jeg sitter å funderer på om det er noe hold i dette, og jeg har vel egentlig kommet frem til at det i seg selv er relativt sannsynelig at det kan forekomme en irreversibel demografisk endring i den vestlige verden. Jeg sier slettes ikke at "alle utlendinger er kriminelle", men jeg mener fortsatt at endringen av det demografiske ansiktet i et land er et intressant tema å diskutere!

Jeg vet ikke hvordan det sosialt sett står til med minoritetene i USA, men sett at hva denne artikkelen sier er sant (hvite blir minoritet), vil ikke dette forverre de sosiale utfordringene blant diverse minoriteter i USA? Eller er det i hovedsak hvite sin skyld at flere minoriteter befinner/har befunnet seg i en vanskelig situasjon i mange år? Eller er det ingen sin skyld, fordi det i hovedsak ikke finnes noen forskjell mellom de forskjellige folkegruppene?

Jeg lurer på hvilke konsekvenser dette vil kunne få på lang sikt? Vil et endret demografisk ansikt i et land kunne føre til sosiale, økonomiske, infrastrukturelle og kulturelle problemer? Spiller det egentlig noen rolle hvilket demografisk ansikt et land har?

Jeg beklager på forhånd hvis jeg krysser grensa, og da er det bare av mod å slette tråden.

Hvis ikke; kjør debatt!
Sist endret av brennesle; 8. juni 2016 kl. 21:55.
Sitat av brennesle Vis innlegg

I artikkelen og kildene det blir referert til hevdes det at innen 2020 vil hvite barn være en minoritet i USA, og innen 2043 vil den totale andelen hvite mennesker ha sunket så drastisk at folkegruppen har blitt en minoritet.

Jeg vet ikke hvordan det sosialt sett står til med minoritetene i USA, men sett at hva denne artikkelen sier er sant (hvite blir minoritet), vil ikke dette forverre de sosiale utfordringene blant diverse minoriteter i USA? Eller er det i hovedsak hvite sin skyld at flere minoriteter befinner/har befunnet seg i en vanskelig situasjon i mange år? Eller er det ingen sin skyld, fordi det i hovedsak ikke finnes noen forskjell mellom de forskjellige folkegruppene?
Vis hele sitatet...
Disse to punktene henger mest sannsynlig sammen. Minoritetene i USA står det dårlig til med sammenliknet med den hvite majoriteten. Det er en ganske godt bevist sammenheng verden over at velstandsøkning korrelerer med færre fødsler (Jeg regner med du kan google like godt som meg om du trenger kilder). Dermed er det naturlig at systematiske forskjeller som de vi ser i USA fører til demografiske endringer. Hvordan tenker du at dette vil forverre sosiale utfordringer?

Når det gjelder skyld vil jeg si at det er de med makt over systemer som er ansvarlige dersom systeme skaper ulikhet. Med mindre det er det som er målet da, isåfall har de gjort en glimrende jobb.

Selv mener jeg at å tillegge folk skyld basert på hudfarge er en villet avsporing fra de med makt. For hvordan makt er fordelt er mye viktigere for et samfunn enn hvor mange av hvilket utseende som bor der. Kapitalistene har nå hatt makta så lenge at nesten ingen tenker over det lengre, og effektiviteten i indoktrineringa tror jeg de er veldig fornøyd med.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Skremmende utvikling, men har ikke verdens historien vist oss at når enkelte lands sine grenser blir visket ut på grunn av globaliseringen, så mister mennesker sine historiske røtter og lojaliteten til å høre til et land de faktisk stammer fra.

Jeg tror nok de fleste nordmenn ikke har noe i mot "nye landsmenn" som kommer til Norge for å bidra til landet gjennom jobb/utdanning, og som aksepterer den norske kulturen. Problemet en del nordmenn kan ha med "nye landsmenn" kan eksempelvis være på grunn av - uønskede kulturelle forskjeller, manglende ydmykhet/respekt for den norske kulturen, manglende utdanning/jobb, frykt osv.

Her i USA så virker det som at det er en smeltegryte av mange ulike kulturer. Samtidig som at landet er bygget på innvandring av mange ulike kulturer. Her tror jeg de ikke har noe i mot " nye landsmenn" så lenge de klarer seg selv, jobber og står på. Samtidig så er landet relativt nytt og bygget på innvandring, med en etniske befolkning som ble nesten slaktet ned å er nå en minoritet (Native Americans) i eget land.

Skremmende eksempler fra Sverige :

" Vi drar aldri alene ut på et slikt oppdrag. Det ville ikke ha gått – da ville vi vært underlegne, og ungdommene hadde gått løs på oss, sier politibetjent Erik Kallur "
"Innvandringen til Sverige har hatt positive sider, men også en del negative. Det har vært negative økonomiske og sosiale konsekvenser, ettersom Sverige har mislyktes med integreringen, sier Sanandaji "
https://www.nrk.no/urix/svensk-polit...len-1.12920404

" Kvinner i flere svenske bydeler tør ikke å gå ute om kvelden "
https://www.nrk.no/urix/_-kvinner-i-...den-1.12929688

" Internt brev i svensk politi: Får ikke oppgi hudfarge, høyde og etnisitet"
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sv...et/a/23595031/

Jeg ser ikke negativt på innvandring så lenge man begrenser det. Men drar man det så langt som" enkelte av de naive politikerne" så vil verden mest sannsynlig bli til en smelte gryte med konflikter, på grunn av kultur krasj og konflikter på grunn av religion og kultur. Vår nabo i øst (Sverige) er et godt eksempel på hva som skjer når du har naiv og inkompetent holdning til innvandring og integrering.

"Det hevdes ofte at nasjonalistisk ideologi var (og er) en forutsetning for utvikling av moderne demokratier. Dersom innbyggerne ikke knytter sin identitet til sin stat, er det vanskelig å mobilisere dem til handlinger til fordel for staten. Problemer med å få statsmaktene i 3. verdensland til å fungere (for eksempel i «mislykkede stater» på det afrikanske kontinentet) forklares således ofte med grensene ikke gjenspeiler befolkningens etnisitet." WIKIPEDIA

Mitt innlegg er ikke nødvendigvis skrevet mot eller for innvandring. Det er heller skrevet for å belyse noen momenter, som kanskje kan bli en realitet i fremtiden. Det er og en kritikk av det å være politisk korrekt.

Noe som er meget positivt med USA er at her har du lov til å være stolt av ditt eget land.
I Norge er stolthet over eget land sett på som noe som ikke er politisk korrekt, unntatt på 17Mai.
Sist endret av UrbanFreak86; 13. juni 2016 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brennesle, du refererer hele tiden til hudfarge her, at hvite blir en minoritet. Skal vi forstå det som at det er rase som er problemet her? Ikke kulturell, nasjonal, religiøs osv tilhørighet? Tror jeg skal la være å gå videre inn i denne diskusjonen, men et tips for å ikke bli oppfattet som rasist er å ikke bruke hudfarge som viktigste målestokk når du snakker om demografi.
Vi lever i en historisk tid da tradisjonelt homogene land, rent etnisk og kulturelt sett, gjennomgår en voldsom endring, som forøvrig ikke ser ut til å avta.

Dette vil etter min oppfatning føre til destabilisering av land som ihvertfall i nyere historie har vært velstående og fredelig, som Frankrike, Storbritannia, Sverige og sannsynligvis også Norge.

I hvor stor grad landene blir destabilisert er det vanskelig å spå om, men det at det svenske sikkerhetspolitiet varsler om at de holder på å miste kontrollen over sikkerheten i Sverige burde vært ett av mange varsko.

Den omfattande rekryteringen av svenska ungdomar till våldsbejakande islamism hotar att bli övermäktig för säkerhetspolisen, Säpo.
Vis hele sitatet...
http://www.varldenidag.se/nyheter/re...uIbNzGkVr7SaA/

Den svenske fagforening for ambulansearbeidere ønsker militær utrustning når de beveger seg inn i innvandrertette områder.

Nu har det varit så många incidenter. Det har varit allt från skjutningar till folk med machete och folk som slår sönder ambulanser eller försöker att ge sig på ambulanspersonal. Vi är inte fredade i den utsträckning vi tidigare har varit, säger Henrik Johansson, ordförande i Ambulansförbundet, till Dagens Medicin.
Vis hele sitatet...
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=no

Linker fra google cache siden artikkelen er slettet.

Sverige har 55 "no go" soner, og politiet advarer om at de holder på å miste kontrollen.

– Vi håller på att tappa greppet. Den sista banken flyttade när någon skickade in raketer så att den brandskadades. Apoteket rånades gång på gång, och de tröttnade till slut. Försäkringskassan har flyttat därifrån. Det kastas sten på polis, ambulans och brandmän flera gånger i månaden – men det blir inga nyheter av sånt längre.

Orden är polisen Jacob Ekströms. Han talar om Rinkeby och Tensta.
Vis hele sitatet...
http://fof.se/tidning/2015/5/artikel...a-gangens-makt

Som sagt vil destabiliseringen fortsette, og jeg tror det kommer mange flere aksjoner som i Paris, Orlando og Brussel.

Hvordan befolkningen etter hvert reagerer på disse massakrene på egen jord gjenstår å se, men etter hvert antar jeg at folk som Donald Trump vil oppnå politisk makt, og da kan alt skje.

Rent personlig skremmer det meg at vi er så skjødesløse med egen sikkerhet, og at risiko og bærekraftsanalyser basert på statistisk og til dels objektiv informasjon er mer eller mindre fraværende i utformingen av dagens flyktning- og innvandringspolitikk.

Hvorfor folk nærmest ønsker å importere middelalderkultur til Norge og resten av den vestlige verden er uforståelig. Jeg tror ikke i utgangspunktet på konspirasjonsteorier, men hva ligger bak dette ønsket om å blande inkompatible kulturer slik at blodige konflikter til slutt oppstår?

Det skremmer meg at standarden ligger så lavt i det politiske systemet, men heldigvis er vi tegn til at folk holder på å ta til fornuft. Det er bare så synd at vi allerede er på overtid, og masseinnvandringen fortsetter med uforminsket styrke. For ikke å snakke om de demografiske vridningene som vil komme av forskjellig fødselstall mellom gruppene.
Redpilled alfahann
Sitat av entropi Vis innlegg
Brennesle, du refererer hele tiden til hudfarge her, at hvite blir en minoritet. Skal vi forstå det som at det er rase som er problemet her? Ikke kulturell, nasjonal, religiøs osv tilhørighet? Tror jeg skal la være å gå videre inn i denne diskusjonen, men et tips for å ikke bli oppfattet som rasist er å ikke bruke hudfarge som viktigste målestokk når du snakker om demografi.
Vis hele sitatet...
Problemet med rasisme er vel strengt tatt ikke att det finnes. Sitter jeg alene på en øde øy og sier nedsettende ting om afrikanere, skader eller påfører jeg faktisk ingen noen form for lidelse eller smerte. Det samme kan vel strengt tatt sies om en øde øy med hundre eller to hundre nordmenn som sier det samme. Rasisme er ett problem fordi folk blir utsatt for det.

Da er det pussig at personer som anser rasisme og diskriminering som store onder, ikke evner å se at demografiske forandringer faktisk påvirker hvilke konsekvenser rasisme og diskriminering får. Mongolia har ikke, og har heller aldri hatt et stort problem med diskriminering av personer med svart hudfarge. Det kommer de heller ikke til å få dersom de ikke går gjennom en demografisk forandring. USA på sin side har hatt en behandling av svarte som har ført til helt ufattelige menneskelige lidelser. Det hadde neppe skjedd om ikke USA hadde gått gjennom store demografiske forandringer på seksten og søttenhundretallet. Å late som om hudfarge ikke har noe å si når man analyserer konsekvensene av demografiske forandringer behøver ikke alltid å føre til at færre mennesker blir utsatt for urettferdig behandling. Det kan i teorien føre til at man ungår langvarige og irreversible etniske spenninger og interresekonflikter.


P.S
Denne posten min gir kanskje inntrykk av at jeg støtter forskningen til dr. Mengele. Det gjør jeg altså ikke.
Såeh... løsningen på rasismeproblemet er at svarte folk bare holder seg i Afrika da? Ikke at folk oppfører seg anstendig mot hverandre? Du ba eksplisitt om å ikke bli kalt "$#@&! rasist, så det skal jeg la være. Men altså, du gjør det ikke så veldig lett for meg.

Men for å gjenta spørsmålet, er det hudfargen til de som kommer du mener er problemet med innvandring/demografiske endringer? Det er litt viktig å få avklart, da det finnes ulike syn på hvordan man best integrerer og/eller assimilerer innvandrere inn i en kultur, men ingen slike tiltak gjør dem noe særlig hvitere.
Redpilled alfahann
Sitat av entropi Vis innlegg
Såeh... løsningen på rasismeproblemet er at svarte folk bare holder seg i Afrika da?
Vis hele sitatet...
Det er i hvertfall ikke noen naturlov som sier at store demografiske endringer på kort tid fører til at færre blir utsatt for rasisme.

Sitat av entropi Vis innlegg
Ikke at folk oppfører seg anstendig mot hverandre?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en enten eller situasjon. Det går selvsagt ann å jobbe for at mennesker behandler hverandre bedre, uten å konkludere med at alle demografiske endringer fører til mindre rasisme, diskriminering og utenforskap.

Sitat av entropi Vis innlegg
Du ba eksplisitt om å ikke bli kalt "$#@&! rasist, så det skal jeg la være. Men altså, du gjør det ikke så veldig lett for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har implisitt bedt om å ikke bli kalt $#@&! rasist...

Sitat av entropi Vis innlegg
Men for å gjenta spørsmålet, er det hudfargen til de som kommer du mener er problemet med innvandring/demografiske endringer? Det er litt viktig å få avklart, da det finnes ulike syn på hvordan man best integrerer og/eller assimilerer innvandrere inn i en kultur, men ingen slike tiltak gjør dem noe særlig hvitere.
Vis hele sitatet...
Problemet med innvandring er at det kan føre til spenninger, interessekonflikter og rasisme som faktisk går utover folk. Du ser ut til å tro at tydelige genetiske identitetsmarkører som hudfarge, ikke kan gjøre at disse problemene blir større. Jeg er ikke like skråsikker, og tror at det kan være en faktor det er lurt å ta med i en analyse av konsekvensenene ved innvandring og demografiske forandringer.
Bedreviter
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Brennesle, du refererer hele tiden til hudfarge her, at hvite blir en minoritet. Skal vi forstå det som at det er rase som er problemet her? Ikke kulturell, nasjonal, religiøs osv tilhørighet? Tror jeg skal la være å gå videre inn i denne diskusjonen, men et tips for å ikke bli oppfattet som rasist er å ikke bruke hudfarge som viktigste målestokk når du snakker om demografi.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg sikter til genetiske forskjeller hos diverse folkeslag. Det er et veldokumentert faktum at forskjellige befolkningsgrupper innehar særegne egenskaper både på et fysiologisk og et psykologisk plan, og at det ikke bare er hudfarge som er en avgjørende faktor.

Jeg vet at demografi er en terminologi som brukes om befolkningslære. Jeg sier ikke at etnisk opphav er den viktigste målestokken innefor demografiske studier, og befolkninglære kan omfatte mange ting, da b.la den genetiske sammensetningen i et gitt område. Mulig jeg burde presisert dette i åpningsposten.

Om folk oppfatter meg som en rasist bryr meg svært lite, og nå gjør du akkurat hva jeg snakket om i åpningsinnlegget – legger lokk på en viktig debatt ved bruk av en hersketeknikk. Jeg vet riktig nok ikke om du gjorde det intensjonelt, eller om du bare er indoktrinert.

Jeg har mange nære venner av diverse etnisiteter (både adoptert og innvandret), og jeg har innsett at selv om de snakker samme språk som meg og spiser den samme maten som meg så er vi totalt forskjellig skrudd sammen både fysiologisk og psykologisk. Dette betyr så absolutt ikke at jeg hater mine venner av annen etnisitet.

Både kulturell, nasjonal og religiøs tilhørighet er forøvrig noe som er flytende, og er alltid i endring. Hvis jeg vil lære meg thai, gjøre som thaiene, bo i Thailand, samt bli buddhist eller muslim. Så greit, da kan man vel si at jeg kulturellt, nasjonalt, og religiøst sett identifiserer meg som en thai. Landegrenser er jo tross alt en sosial konstruksjon, eller hva? Noe som forøvrig ikke er en sosial konstruksjon er genetisk arvemateriale. Jeg kan gjøre som thaiene, men jeg kommer aldri, aldri til å kunne oppnå akkurat det samme tankemønsteret og/eller adferd som en thai. Jeg har studert dette over lang tid, og dette er ikke personlig oppspinn av et kvasivitenskapelig makkverk. Jeg kan debattere dette på et langt mer antropologisk rettet vitenskapelig basis også, om ønskelig.

Jeg er stolt av oss nordeuropeere som folkeslag, men det betyr absolutt ikke at jeg hater andre folkeslag eller støtter en slags vestlig verdensdominant imperialisme.

Som nevnt tidligere, er vi med rekordlave fødselsrater i ferd med å bli en minoritet verden over, og man trenger ikke være noen hollywoodnazist eller et drita degenerert hatmenneske for å innse det!

Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg tror ikke i utgangspunktet på konspirasjonsteorier, men hva ligger bak dette ønsket om å blande inkompatible kulturer slik at blodige konflikter til slutt oppstår?
Vis hele sitatet...
Gjør man litt research finner man fort ut hvem som står bak ;-)
Sist endret av brennesle; 14. juni 2016 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av brennesle Vis innlegg

Gjør man litt research finner man fort ut hvem som står bak ;-)
Vis hele sitatet...
Kan du si noe mer om dette?
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er i hvertfall ikke noen naturlov som sier at store demografiske endringer på kort tid fører til at færre blir utsatt for rasisme.
Vis hele sitatet...
Nei, har noen påstått det?


Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg har implisitt bedt om å ikke bli kalt $#@&! rasist...
Vis hele sitatet...
Sorry, blandet deg ned TS. Han sa det eksplisitt☺

Sitat av bennnern Vis innlegg
Du ser ut til å tro at tydelige genetiske identitetsmarkører som hudfarge, ikke kan gjøre at disse problemene blir større. Jeg er ikke like skråsikker, og tror at det kan være en faktor det er lurt å ta med i en analyse av konsekvensenene ved innvandring og demografiske forandringer.
Vis hele sitatet...
Selvsagt tror jeg ikke det. Hadde folk av ulik rase aldri møtt hverandre, kunne man ikke utsatt hverandre for rasisme. En tilsvarende løsning på f eks problemet med diskriminering av kvinner i arbeidslivet kunne jo være at kvinner bare holdt seg hjemme.

Sitat av brennesle Vis innlegg
Ja, jeg sikter til genetiske forskjeller hos diverse folkeslag. Det er et veldokumentert faktum at forskjellige befolkningsgrupper innehar særegne egenskaper både på et fysiologisk og et psykologisk plan, og at det ikke bare er hudfarge som er en avgjørende faktor.
(...)
Om folk oppfatter meg som en rasist bryr meg svært lite, og nå gjør du akkurat hva jeg snakket om i åpningsinnlegget – legger lokk på en viktig debatt ved bruk av en hersketeknikk. Jeg vet riktig nok ikke om du gjorde det intensjonelt, eller om du bare er indoktrinert.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at jeg legger lokk på noen debatt her, prøvde tvert imot bare å forstå hva du mente. Altså om du brukte ord som hvite/ikke hvite bare som en slurvete betegnelse på innvandrere med ikke-vestlig kulturbakgrunn, eller om det faktisk var hudfargen du anså som problemet. Altså om mørkhudete norskfødte, x-te generasjonsinnvandrere, adopterte er like problematisk. Det oppklarer du jo greit. Hvis definisjonen på indoktrinert betyr at man er kritisk ditt syn, så er jeg nok det ja. Kanskje man kan kalle den innstillingen for en hersketeknikk i seg selv.

Lurte egentlig bare på om dette skulle bli en diskusjon om innvandringspolitikk og integrering, men hvis det er rase- og konspirasjonsteori som er temaet så har jeg neppe så mye å bidra med.
Sist endret av entropi; 14. juni 2016 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redpilled alfahann
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, har noen påstått det?
Vis hele sitatet...
Du er altså enig i at raske demografiske forandringer kan føre til mer rasisme og andre problemer, men aldri så mye at det rettferdigjør å diskutere hvilke effekter hudfarge har på problemene.

Sitat av entropi Vis innlegg
Selvsagt tror jeg ikke det. Hadde folk av ulik rase aldri møtt hverandre, kunne man ikke utsatt hverandre for rasisme. En tilsvarende løsning på f eks problemet med diskriminering av kvinner i arbeidslivet kunne jo være at kvinner bare holdt seg hjemme.
Vis hele sitatet...
I eksempelet ditt er konsekvensene av at kvinnene holder seg hjemme, værre enn konsekvensene av at de blir utsatt for diskriminering i arbeidsmiljøet. Argumentet mitt er at konsekvensene av de demografiske endringene kan være så store at de legitimerer tiltak som som hindrer endringene fra å intreffe. Demografiske endringer får jo faktisk en konsekvens selv om vi jobber mot rasisme. Jeg synes fortsatt det virker som du mener at det er en naturlov at konsekvensene alltid er så små at de ikke legitimerer tiltak som hindrer dem.
Nei, jeg mener ikke at problemet ikke er stort nok. Jeg mener du angriper det totalt bakvendt når du ser ulikheten i hudfarge som problemet. Grunnen til at det er feil å nekte kvinner å jobbe for å hindre diskriminering er ikke at konsekvensene ved å ikke ha dem i jobb er større enn diskrimineringen. Grunnen er at det rett og slett ville være jævla uettferdig å la offeret for problemet ta ansvaret for at andre ikke klarer å oppføre seg. Grunnen til at vi har rasisme i Norge er ikke at det er mørkhudete her, men at folk er rasister. Akkurat som at grunnen til at jenter blir voldtatt er at folk voldtar, ikke at jenter er utendørs.

Men drit i det, fortsett å diskutere imot det du synes det virker som jeg mener du.
Redpilled alfahann
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg mener ikke at problemet ikke er stort nok. Jeg mener du angriper det totalt bakvendt når du ser ulikheten i hudfarge som problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser etniske spenninger og konflikter som problemet.Den etniske sammensetningen til et land er en av mange faktorer som påvirker utbredelsen av problemet. Når det ikke er mulig å minke utbredelsen av problemet i stor grad ved å påvirke andre faktorer, mener jeg det er helt legitimt å ta til orde for å bekjempe problemet ved å påvirke den faktoren som faktisk nytter.

Sitat av entropi Vis innlegg
Grunnen til at det er feil å nekte kvinner å jobbe for å hindre diskriminering er ikke at konsekvensene ved å ikke ha dem i jobb er større enn diskrimineringen. Grunnen er at det rett og slett ville være jævla uettferdig å la offeret for problemet ta ansvaret for at andre ikke klarer å oppføre seg.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er viktigere å hindre menneskelig lidelse enn det er å være urettferdig, så her er vi nok fundamentalt uenige.


Sitat av entropi Vis innlegg
Grunnen til at vi har rasisme i Norge er ikke at det er mørkhudete her, men at folk er rasister. Akkurat som at grunnen til at jenter blir voldtatt er at folk voldtar, ikke at jenter er utendørs.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at noe brenner er at det er oksygen i lufta.Nei, grunnen til at noe brenner er at det er brennbart.Nei, grunnen til at noe brenner er at temperaturen er høy.

Du kan bare påvirke sannsyneligheten for at noe brenner ved å påvirke en faktor. Det er også en selvfølge at det alltid er værre å påvirke temperaturen en det er at noe brenner. Selv om brannen også skulle føre til temperaturendringer.

Mulig jeg missforstår argumentet ditt enda, men det er slik det framstår for meg.



Sitat av entropi Vis innlegg
Men drit i det, fortsett å diskutere imot det du synes det virker som jeg mener du.
Vis hele sitatet...
Tror jeg har skjønt det nå.