Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8433
Er det noen som har tips til hvordan man kan unngå at løssnus blir tørr?

Jeg vet om et triks hvor man putter en mynt oppi snusboksen og rister for å få den mer fuktig, men skulle likt å vite om det er noen måte å forebygge tørr snus på.
Putt den i frysen
Jeg vil anbefale kjøleskap jeg har alltid min snus i kjøleskapet og der holder den seg i all evighet, det med en 1 kroning har jeg aldri forstått, eneste jeg ser på det som er at den forhindrer klumper av snus i boksen, noe jeg igjen ikkje skjønner vitsen med!
Mynt tilfører jo ikke noe fuktighet...

Ellers, hvis uhellet først er ute og den alt er tørr, så bruk en spraykanne og spray (liiite) jevnt oppi, ikke ta fra springen. Da ender du oppe med noen våte klumper.
Sist endret av Googæl; 23. mai 2011 kl. 12:10.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg vil anbefale kjøleskap jeg har alltid min snus i kjøleskapet og der holder den seg i all evighet, det med en 1 kroning har jeg aldri forstått, eneste jeg ser på det som er at den forhindrer klumper av snus i boksen, noe jeg igjen ikkje skjønner vitsen med!
Vis hele sitatet...
Bruker 1kroningen selv, den gir meg nesten ferdig bakte klumper jeg bare trenger å forme litt også gir den snusen en ny essens på en måte
Håper dere vasker denne 1 kroningen godt :P er ikkje mye annet som har flere bakterier en mynter

Må si at jeg selv har begynt å foretrekke løs løs snus, altså ikkje pakke den. Det gir en ny essens Man får mye mer smak og godsaker ut av løs snusen. Grov snus er absolutt til å foretrekke, da man kan tygge på tobakks korn som kommer ned inni mellom... nam!
Hørt at en agurk-skive oppi skal gjøre susen
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Håper dere vasker denne 1 kroningen godt :P er ikkje mye annet som har flere bakterier en mynter

Må si at jeg selv har begynt å foretrekke løs løs snus, altså ikkje pakke den. Det gir en ny essens Man får mye mer smak og godsaker ut av løs snusen. Grov snus er absolutt til å foretrekke, da man kan tygge på tobakks korn som kommer ned inni mellom... nam!
Vis hele sitatet...
Har aldri vasket den krona nei regner med at imunforsvaret tar seg av det lille av dritt og møkk som kommer fra krona.

Hørt at en agurk-skive oppi skal gjøre susen
Vis hele sitatet...
Blir ikke snusen veldig fuktig da??
Akkurat når det kommer til penger er jeg nøye. Vet aldri ka folk har vært borti :P jobber i butikk og er borti mye penger daglig, så håndhygiene for meg er veldig viktig, så hvis jeg skulle hatt noe 1 kroning i min snus hadde den nok fått litt antibac på seg først :P
Sitat av echuz Vis innlegg
Blir ikke snusen veldig fuktig da??
Vis hele sitatet...
Snuser ikke selv, så kan ikke snakke av erfaring. Noen av kompisene mine har gjort det, og har fungert ifølge dem
Legger den i frysern jeg, har snus som er fra 2006 som fortsatt er fin Fryser ftw!
Fryser funker jo bra om du skal lagre det en stund. Men om du har ei tørr boks som du skal fukte, har jeg hørt, Kimstah sier med agurken, bare at du skal gjøre det med en potet. En skive passer egentlig ganske fint i boksa òg
Sitat av sintkar Vis innlegg
Fryser funker jo bra om du skal lagre det en stund. Men om du har ei tørr boks som du skal fukte, har jeg hørt, Kimstah sier med agurken, bare at du skal gjøre det med en potet. En skive passer egentlig ganske fint i boksa òg
Vis hele sitatet...
Potet? vil ikkje dette fungere på stikk motsatt måte? Potet trekker til seg fuktighet...
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Potet? vil ikkje dette fungere på stikk motsatt måte? Potet trekker til seg fuktighet...
Vis hele sitatet...
Har hørt om poteten selv. Skal vist funke.
Ta en eplebit å legg oppi snusesken og la den stå i kjøleskapet en natt
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Man bør helst unngå å lagre snus i fryseren, ettersom den mister smak i fryseren. Anbefaler å lagre snus i kjøleskapet for best lagring.

Hvordan unngå at løs snus blir tørr? Ikke la den ligge i all evighet, merker selv aldri at snusen blir tørr med mindre jeg glemmer og sette lokket på. Tar kanskje 3 dager på det meste og bruke opp en boks.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Man bør helst unngå å lagre snus i fryseren, ettersom den mister smak i fryseren. Anbefaler å lagre snus i kjøleskapet for best lagring.
Vis hele sitatet...
Hør, hør.

Snus er jo ferskvare - ikke glem det alle sammen!
Jeg vil anbefale en skive potet. Det gir og en deilig konsistens på snusen
Har http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?pid=108294 her selv, er ikke annet en fornøyd. Verdt hver krone!
Ingenting som tilsier at en mynt skal tilføre mer fuktighet.

Det jeg gjør er å ta noen få dråper vann i boksen, legge en mynt oppi(helst en tjuekroning) og riste slik at vannet gjør all snusen fuktig.
potetskive ftw
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Potet? vil ikkje dette fungere på stikk motsatt måte? Potet trekker til seg fuktighet...
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Potet funker som juling. Grunnen til dette er osmose. Det er større konsentrasjon av vannløste/løsbare stoffer utafor poteten, og siden potetens cellemembran er semipermeabel, vil vannet vandre ut av poteten og ut i snusen for å jevne ut denne forskjellen.

Samme grunnen til at snegler tørker inn hvis du salter dem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sorry for gammel tråd, men jeg ville ikke starte en helt ny tråd for et spørsmål

Om man av en eller annen grunn ikke har mulighet eller tilgang til å oppbevare snusen i kjøleskapet/fryseren, er det da i allefall bedre å oppbevare snusen f.eks tørt, utendørs hvor det er kjøligere enn romtemperatur?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Azarat Vis innlegg
Sorry for gammel tråd, men jeg ville ikke starte en helt ny tråd for et spørsmål

Om man av en eller annen grunn ikke har mulighet eller tilgang til å oppbevare snusen i kjøleskapet/fryseren, er det da i allefall bedre å oppbevare snusen f.eks tørt, utendørs hvor det er kjøligere enn romtemperatur?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge det er tørt og oppbevares kjølig er det et mulig alternativ. Dog veldig mye styr kun for å oppbevare snus?
Sitat av Azarat Vis innlegg
Sorry for gammel tråd, men jeg ville ikke starte en helt ny tråd for et spørsmål

Om man av en eller annen grunn ikke har mulighet eller tilgang til å oppbevare snusen i kjøleskapet/fryseren, er det da i allefall bedre å oppbevare snusen f.eks tørt, utendørs hvor det er kjøligere enn romtemperatur?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig hjelper det. For min del er det dog ikke like viktig å holde porsjonsnusen kald, som bakesnusen
Kan man gjøre det samme som man gjør med rullings? Åpne boksen og legg den på badet mens du tar deg en varm dusj.
Fungerer fint med rulletobakk, så kanskje det gjør samme nytta med snusen.

Ellers må du være rask til å ta ut den mengden du skal ha og sette på lokket fort.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pro Gamer
Om du har problemer med att en boks løs snus blir tørr kan du slutte, ser problemet ditt om det er snakk om ei limpe men da kaster du den i fryser/ kjøleskap....
Ikke driv å rot med å putt mat i snusen, blir bare smakenes dritt.
Klarer du ikke bruke opp boksen før det blir tørt så slutt å snus. EoD
Sist endret av M4zN; 9. mai 2012 kl. 09:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Huske før en tid tilbake siden, hadde noen snusbokser liggende i frysern i ca 2 mnd. Puttet den i mikroen på defrost, det er ikke å anbefale.
Hadde den ca i 30 sekunder inni, plutselig hørte jeg et "POFF" alt av snus lå strødd overalt i mikroen
Sitat av Echuz Vis innlegg
Har aldri vasket den krona nei regner med at imunforsvaret tar seg av det lille av dritt og møkk som kommer fra krona.
Vis hele sitatet...
Det gjør det nok. Selv vasker jeg krona med tanke på typen som sto å klødde seg i skrittet mens han sto over frysedisken på rema og undret seg over alle de ulike pizzavariantene, før han deretter tok opp en grandiosa, gikk bort til kassa og betalte med kronestykkene han tok fram fra lommeboka. Når du senere den dagen skulle kjøpe snus, viste det seg å være nettopp de kronene du fikk igjen blant vekslepengene, og som du brukte for å fukte snusen.
Mitt første innlegg her! Yey! Men, over til triks for å få løssnus fuktig igjen. Har prøvd ut diverse metoder, som å legge en agurk bit oppi boksen for å trekke fuktigheten ut av den, resultatet ble at snusen smakte agurk og fikk veldig dårlig konserveringsevne (den begynte å mugne relativt rask). En annen metode er å ta snusboksen bort til vasken, og sprinkle noen dråper vann over de tørre områdene og omegn. Hvis den er veldig tørr, pleier jeg og fylle boksen med litt vann, og riste den godt, for derretter å åpne lokket å la den "tørke" litt. MEN, løs snus som har blitt tørt (og fuktet på nytt) er egentlig ikke noe å samle på, da nitrosaminene og øvrige stoffer har dannet nye høyere nivåer, og du kan få store tannkjøtt skader, noe jeg har erfart selv..
▼ ... over en uke senere ... ▼
agurkskive funker veldig bra! Du tar ei tynn skive oppi, rister som faen, og når du skal pakke den, så renner det litt væske utover, og du får den heilt perfekt Mynt gjer til at du får delt opp snusen, og gjer til at den blir porøs og luftig, og det blir lettare å pakke