Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6466
jeg er ikke spesielt sjokkert. ser ikke noen grunn til at kongen skal dele ut noe som helst annet enn sin oppsigelse.

at stoltenberg, eller en hvilken som helst annen norsk statsminister deler ut medaljene ser jeg på som uproblematisk.

det er like fullt en "hedring" av soldater som mange er så opptatt av.

Sitat av Riverton Vis innlegg
Det er på ingen måte riktig at Jens tar seg til rette på denne måten. Nå vet ikke jeg hvilken forklaring de endte opp med, men om han med "makt" holdt tilbake kongen så er dette feil. Tenk om ikke kongen hadde delt ut Krigskorset til Max Manus. Hadde han følt samme stoltheten, og blitt engasjert til å nok en gang til risikere liv og helse for Norge? Neppe!

Norges største (levende) krigshelt G. Sønsteby savnet også kongen ved sermonien. Det sier *LITT* Dessuten er det Kongen som er øverste millitære leder i Norge, og derfor er det naturlig at det er han som deler ut Norges største utmerkelse
Vis hele sitatet...
aldri hørt om denne "sønsteby" engang, så det sier ingenting for meg iallefall.

det er ingenting heltmodig ved angreps krig av andre land.

det å sammenligne max manus, som forsvarte norge mot angrep, med dagens soldater i angreps krig av andre land finner jeg rett og slett kvalmende, og jeg ser for meg at max manus vrir seg rundt i sin egen grav over slike sammenligninger.
Utdelingen var på lørdag, uten kongen. Representater for opposisjonen var tilstede og det ble kringkastet på TV. Ingen som sa et ord om at kongen ikke var tilstede. Søndag: Stille. Mandag: Dagbladet kan melde om at KONGEN ER LEI SEG! Og da rykker opposisjonen ut og har plutselig fått det for seg at Stoltenberg har skjøvet kongen ut, at det er en skam og det er nummeret før Stoltenberg stilles for riksrett. Jeg konkluderer egentlig med at hele saken er en oppertunistisk ikke-sak. Konstruert av Dagbladet.

Forøvrig så var det samme prosedyre i fjor, uten at noen sa et kløyva ord.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av technot Vis innlegg
aldri hørt om denne "sønsteby" engang, så det sier ingenting for meg iallefall.

det er ingenting heltmodig ved angreps krig av andre land.

det å sammenligne max manus, som forsvarte norge mot angrep, med dagens soldater i angreps krig av andre land finner jeg rett og slett kvalmende, og jeg ser for meg at max manus vrir seg rundt i sin egen grav over slike sammenligninger.
Vis hele sitatet...
Da får du lese litt. Har du noen grunn til å tro at Max Manus skulle vært av en helt annen oppfatning enn Kjakan dersom han var i live i dag?

Jeg skal ikke si noe sikkert, men for soldater som har vært i militær tjeneste i minimum 2-3 år(?), tror jeg Kongen har mer symbolsk verdi enn en statsminister. Utdeling av medaljer er jo en symbolsk seremoni, så hvorfor skulle den ikke utføres av en med symbolsk makt?
Sitat av thomasf Vis innlegg
Jeg skal ikke si noe sikkert, men for soldater som har vært i militær tjeneste i minimum 2-3 år(?), tror jeg Kongen har mer symbolsk verdi enn en statsminister. Utdeling av medaljer er jo en symbolsk seremoni, så hvorfor skulle den ikke utføres av en med symbolsk makt?
Vis hele sitatet...
Krigskorset ble utdelt av forsvarssjef og general Harald Sunde, som har både symbolsk og reell makt.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av commie Vis innlegg
Krigskorset ble utdelt av forsvarssjef og general Harald Sunde, som har både symbolsk og reell makt.
Vis hele sitatet...
Ah, selvfølgelig. Jeg tenkte på kongens tilstedeværelse og at hans involvering i en slik markering antageligvis er av relativt stor betydning for soldatene. Sånn.
Jeg klarer liskom ikke å hisse meg opp av kongens posisjon jeg. Greit nok at posisjoner ikke skal gå i arv, men akkurat denne synes jeg er litt spesiell. Se på alternativene. Andre steder, som si Tyskland er det en folkevalgt president som har den rollen kongen har her. Forskjellen er at i Tyskland er det nesten ingen som vet hvem denne presidenten er, eller hva han driver med, for hans posisjon har praktisk talt ingen makt. Høres det bedre ut å ha en fyr ingen har hørt om omtrent som skal representere Norge?

Og kostnadene med å ha en president er ikke mindre enn hva kongen koster, dessuten kommer også valgkampkostnader for presidenter som jeg vil si er penger som kunne vært brukt på bedre ting.

Så lenge kongen oppfører seg, holder seg nøytral og ikke er skvatt hakkende gal vil jeg si det er det beste av alternativene.

Men klart, om kongen har noen rolle i det hele tatt, burde akkurat dette være en av dem.
Sist endret av Googæl; 17. mai 2011 kl. 14:57.
Den tyske presidenten er forsåvidt ikke direkte folkevalgt, han er valgt av forbundsforsamlingen som består av forbundsdagen og like mange representanter valgt av parlamentene i delstatene. Å velge president er forsåvidt forbundsfrsamlingens eneste oppgave.
Sitat av timur Vis innlegg
Hater på ingen måte kongen. MEN det er en illusjon at kongen er så norsk. Kongens far, Kong Olav, ble jo født og døpt i Danmark til Alexander Edward Christian Frederik. Kongen er en 3. generasjons danske. Kongens oldefar kom til landet i 1905 og lærte seg aldri skikkelig norsk. Han kan igjen spore sine røtter tilbake til Wilhelm av Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg på 1800-tallet. Vår konge er kanskje født i Norge, men røttene hans er danske og tyske. Norge har ikke hatt en egen norsk konge siden kong Håkon V Magnusson død i 1319.
Vis hele sitatet...
tippoldefaren min er fra skotland, men Føler meg 100% norsk selvom i realiteten er 6,25% skotsk? (har sikkert mye annet snusk oppover i familetreet men samma det) utspillet mitt om at Kongen er norsk er at "monarikiet" er norskt da vi er et av de sisste land som fortsatt holder fast på det. "change is only good when it is for the better" sier nå jeg, men det å velge en person som skal ha ufattelige mye makt har aldri vært så logisk for meg..
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvem som gir ut utmerkelser.
Forøvrig skulle jeg helst sett at hele kongehuset ble oppløst.

Jeg skulle ønske folk ikke var så kåte på utmerkelser.
Kan de ikke bare være stolte av det de har gjennomført i stedet?
Du blir aldri husket for prisene du fikk, men for hva du virkelig gjorde.

Et annet eksempel på noen som hater slikt er Richard Feynman.
http://www.youtube.com/watch?v=JZF4vBreqmE
Han ville egentlig ikke ha nobelprisen i fysikk, men følte han måtte, for dersom han takket nei, så hadde han fått enda mer publisitet (som han ikke ønsket). Dette kunne enkelt unngås dersom de ikke nominerte folk offentlig, men heller hadde spurt de nominerte om de ville være med. Jeg har ikke undersøkt om systemet fortsatt er slik i dag.

Jeg ser på det som en konkurranse der du automatisk blir tatt med dersom du er flink nok i noe, og dersom du ikke vil være med, så får du enda mer oppmerksomhet fordi du ikke tok en så "berømt" pris.
Nå er det nok ingen fare med at jeg skal bli nominert til noe som helst, men jeg misliker det uansett.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg er ikke spesielt sjokkert. ser ikke noen grunn til at kongen skal dele ut noe som helst annet enn sin oppsigelse.

at stoltenberg, eller en hvilken som helst annen norsk statsminister deler ut medaljene ser jeg på som uproblematisk.

det er like fullt en "hedring" av soldater som mange er så opptatt av.



aldri hørt om denne "sønsteby" engang, så det sier ingenting for meg iallefall.

det er ingenting heltmodig ved angreps krig av andre land.

det å sammenligne max manus, som forsvarte norge mot angrep, med dagens soldater i angreps krig av andre land finner jeg rett og slett kvalmende, og jeg ser for meg at max manus vrir seg rundt i sin egen grav over slike sammenligninger.
Vis hele sitatet...
Har du ikke hørt om denne "sønsteby" en gang? DET gjør meg kvalm. Jeg valgte den sammenlikningen jeg gjorde i den grad av at øverstkommanderende i militæret bør overrekke utmerkelser og ikke en statsminister uten militær rang. Tror Max Manus ville snudd seg i graven om du ikke visste hvem sjefen hans var!