Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1565
Skal ta bilde av et band i skogen, men da trenger jeg strøm til lampene mine. Noen som vet hva jeg burde bruke for å få tak i strøm ? Helst ikke aggregat ? Noe portabelt (:
Batteri? titegn
Sist endret av Kalender; 5. mars 2011 kl. 23:01.
Bil pluss en 12 til 230v converter ?
Sist endret av mo3; 5. mars 2011 kl. 23:00.
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Bil pluss en 12 til 230v converter ?
Vis hele sitatet...
Får ikke plass til en bil der :P

Sitat av Kalender Vis innlegg
Batteri? titegn
Vis hele sitatet...
What? Batteri titegn ? Woot is dat ?
Hva med å skaffe noen speedlites/speedlights?
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Hva med å skaffe noen speedlites/speedlights?
Vis hele sitatet...
It's for a band with alot of members...
Sitat av haddip Vis innlegg


What? Batteri titegn ? Woot is dat ?
Vis hele sitatet...
Han mener bare batteri. "titegn" bruker folk å skrive fordi man må ha minst ti tegn for å poste
Sist endret av mo3; 5. mars 2011 kl. 23:05.
Du kan kjøpe batteri til blitsene dine. Hvordan lamper har du? Altså modell.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
hva med å fikse lys i photoshop (hvis det går ann) eller skaffe farlig lang skjøteledning?
Sitat av haddip Vis innlegg
It's for a band with alot of members...
Vis hele sitatet...
Joda, skjønner jo at "et band" betyr mer enn bare 1 person

Du kan fint gjøre jobben med to-tre speedlites.... og dette like bra som med store studiolamper.

Jeg er klar over at mange ikke tenker på at speedlites fint kan brukes på samme måte som studiolamper. Og, det er en del fordeler ved å bruke dem. For det første er det ultra-portabelt, og man slipper stresset med aggregat/batteri.

http://www.photogizmos.com/wp-content/uploads/2010/03/rps00.jpg
Sist endret av unknown14725; 5. mars 2011 kl. 23:08.
Jeg vil også si en ting.

Har du noen gang JOBBET med lys før? Det er ikke bare å sette på blitsene og knipse i vei. Dette er noe som må læres, og du må tilpasse harde/myke skygger, lyse opp det som du MÅ lyse opp osv.

Har du lysmåler?
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Jeg vil også si en ting.

Har du noen gang JOBBET med lys før? Det er ikke bare å sette på blitsene og knipse i vei. Dette er noe som må læres, og du må tilpasse harde/myke skygger, lyse opp det som du MÅ lyse opp osv.

Har du lysmåler?
Vis hele sitatet...
haha, slapp av. Har jobbet en del med lys både ute og inne, men ikke i skogen. Har lysmåler ja (:
Sitat av Kalender Vis innlegg
Har du lysmåler?
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det mer avansert enn det dette egentlig er. Man trenger da ikke lysmåler
Dette er nettopp det som er så fint med digitale kameraer: skjermen bakpå kameraet viser eksponeringen med en gang.
Rigg lys, skyt deg inn med diverse test-eksponeringer og variasjoner i oppsett, og så er man klar.
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Ikke gjør det mer avansert enn det dette egentlig er. Man trenger da ikke lysmåler
Dette er nettopp det som er så fint med digitale kameraer: skjermen bakpå kameraet viser eksponeringen med en gang.
Rigg lys, skyt deg inn med diverse test-eksponeringer og variasjoner i oppsett, og så er man klar.
Vis hele sitatet...
Hmm... har faktisk ikke tenkt på det med flere Speedlite. Da får jeg låne en 2-3 slike og teste litt ut!
Lysmåler er utrolig hendig bare du vet å bruke det, og det er ikke avansert
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
To ting: Hvilke lamper har du, og hvorfor faen kommer du med dette på såpass kort varsel, og så lite spesifikt?

Edit: Whops. Hadde lest det som om det var i morgen.
Sist endret av Jonta; 5. mars 2011 kl. 23:24.
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
To ting: Hvilke lamper har du, og hvorfor faen kommer du med dette på såpass kort varsel, og så lite spesifikt?
Vis hele sitatet...
Kort varsel... ? Uhm.. det er ikke før om en måned...
Kunne du lagt ut noen bilder der du har lyssatt? Gjerne personer. Regner du vil gjøre så godt som mulig, og da er det litt greit med feedback?
Sitat av haddip Vis innlegg
Hmm... har faktisk ikke tenkt på det med flere Speedlite. Da får jeg låne en 2-3 slike og teste litt ut!
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker Canon speedlites, sørg for at du har minst 1 stk 580EX.
De "mindre" speedlitene (430EX) kan nemlig ikke være master og må da være slave, så man MÅ ha minimum 1 stk 580EX som master-blits.

Sørg for at det er 580EX II - den har pc-kontakt (synk-kontakt) (den første versjonen av 580EX har IKKE pc-kontakt, og man må da huske på å ha en blitssko-adapter). Dermed kan du bruke en vanlig synk-kabel med pc-kontakt i begge ender til å trigge blitsen uten masse fancy radio-slaver eller transmitters.

Derimot hvis du kommer over en ST-E2 transmitter og vil bruke denne istedet for synk-kabel, så må du være klar over at den har begrenset rekkevidde (bruker IR-lys) og den funker drittdårlig i sollys.

http://cpn.canon-europe.com/content/...eedlites_IV.do
Sist endret av unknown14725; 5. mars 2011 kl. 23:33.
haddip's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Hvis du bruker Canon speedlites, sørg for at du har minst 1 stk 580EX.
De "mindre" speedlitene (430EX) kan nemlig ikke være master og må da være slave, så man MÅ ha minimum 1 stk 580EX som master-blits.

Sørg for at det er 580EX II - den har pc-kontakt (synk-kontakt) (den første versjonen av 580EX har IKKE pc-kontakt, og man må da huske på å ha en blitssko-adapter). Dermed kan du bruke en vanlig synk-kabel med pc-kontakt i begge ender til å trigge blitsen uten masse fancy radio-slaver eller transmitters.

Derimot hvis du kommer over en ST-E2 transmitter og vil bruke denne istedet for synk-kabel, så må du være klar over at den har begrenset rekkevidde (bruker IR-lys) og den funker drittdårlig i sollys.

http://cpn.canon-europe.com/content/...eedlites_IV.do
Vis hele sitatet...
Jeg har en Canon 60D og den har en intergrert speedlight transmitter ? Men har ikke testet den på mer enn 1 speedlight. Så jeg vet ikke om hvordan det fungerer ?
Sitat av haddip Vis innlegg
Jeg har en Canon 60D og den har en intergrert speedlight transmitter ? Men har ikke testet den på mer enn 1 speedlight. Så jeg vet ikke om hvordan det fungerer ?
Vis hele sitatet...
Joda, den funker fint den, men allikevel er det begrenset rekkevidde. Men det er samme begrensninger som ved en ST-E2.
Husk at transmitteren sender ut kontrollsignalene til slave-blitsene som IR-lys fremover, så hvis ikke det er noe foran kameraet ditt som evt. kan bounce disse kontrollsignalene tilbake til lampene dine så blir det problemer
(som oftest står jo lampene man bruker ved siden av deg, og ikke foran deg)

En slik IR-transmitter er beregnet på håndholdt blits ved portrettfoto, hvor man holder en blits i venstrehånden (f.eks med en softbox), og da vil jo IR-lyset bounce tilbake fra ansiktet/kroppen til den du fotograferer uten særlig mye problemer.
Kristoffer i klassen har no godsaker du kanskje kan få låne av han
Jeg har to Sigma 530 Super som jeg avfyrer med PocketWizards, og dette er et utmerket portabelt studio. Jeg har ingen andre lamper, men sigmaene fungerer utmerket til mitt bruk. Jeg forsøkte meg frem med diverse IR-løsninger, men de begrenset rekkevidden for mye syntes jeg, og var upålitelig som bare det. Batteri til studiolamper er jo også usaklig dyrt som regel.

I skogen er det som regel mørkt, med mindre du skal ta bildene om dagen, uansett fungerer noen speedlites utmerket. Bare et hett tips; ta med deg lys slik at du i det minste kan få fokus. Har hatt et par ganger hvor jeg har vært i dønn mørke, og til slutt måtte gi opp fordi at autofokusen ikke ville fungere. Lommelykt fungerer utmerket. Fest en oppå hver speedlite.