Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3835
Er nå sober, har aldri hatt noe "rusproblem" men like og kosa meg på forskjellige stoffer i ny og ne.

Hørt så mangen skrekk historier om at folk mister lappen om de har noe som helst i blodet eller urinet sitt, og nå som jeg tar lappen styrer jeg unna rus.

Spørsmålet mitt er tror dere at rus reformen vil ha noe virkning på hva politiet gjør med lappen din om du blir tatt for og ha feks litt weed på deg på gata? eller forblir det slik at lappen ryker så fort du kommer i en situasjon du blir tatt for bruk og/eller besittelse?
Tror ikke rusreformen har noe å si for førerkortet mm det blir legalisert. Ved avkriminalisering så kommer de til å fortsatt straffe deg med førerkortbeslag.
Samme gamle idag isåfall, de tar lappen for den minste sak. Du trenger ikke kjøre under rus heller for at det skjer.
I første omgang så vil jeg anta at svært mange i "forebyggende" avdeling vil føle seg snytt for arbeid, da de vil få en del mindre å gjøre samtidig større utfordringer med oppklaring av vold, voldtekter og andre ting. Når de ikke lengre får de enkle oppklarings statistikkene som gir mer penger i kassen til politiet, vil de nok kompensere. Får de tatt noen førerkort vil det holde dem i arbeid, og siden så mange f.eks røyker cannabis blir det enkelt for dem. Her til lands skyldes denne praksisen først og fremst en tullekuk(forsker) som heter Jørg Mørland. Han har laget en fiktiv promillegrense uten vitenskapelig substans der han sammenligner alkohol med cannabis. Det har medført til at politidirektoratet tolker det som om man er kronisk ruset om man røyker en til to ganger i måneden. Alltså flere dager i forveien før man setter seg inn i en bil.

Etterhvert som reformen tar fatt blir det nok større press på at leger å psykologer får beholde litt mer av taushetsplikten sin. Flere vil da våge å søke hjelp uten at de mister lappen selv om de alldriig kjører i ruset tillstand. Så sier spåkulen min at det gradvis blir mer og mer fokus på hva forskning faktisk sier uten at det er et skjult politisk motiv av et bakteppe som former avgjørelsene. Jeg er optimist, og jeg ble nå ikke mindre optimist når jeg leste at brukerorganisasjonene samler seg sammen til en gigantisk oranisasjon, et motstykke til Actis som kommer til å presse samfunnet i riktig retning.
Sist endret av pipestilk; 26. november 2020 kl. 22:23.
Jeg tror absolutt at lappen og kidsa ryker selv med den nye reformen som kanskje kommer, så har du lappen eller kids, betyr reformen nada for deg, desverre.
Sist endret av Kloakk; 26. november 2020 kl. 23:25.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
I første omgang så vil jeg anta at svært mange i "forebyggende" avdeling vil føle seg snytt for arbeid, da de vil få en del mindre å gjøre samtidig større utfordringer med oppklaring av vold, voldtekter og andre ting. Når de ikke lengre får de enkle oppklarings statistikkene som gir mer penger i kassen til politiet, vil de nok kompensere. Får de tatt noen førerkort vil det holde dem i arbeid, og siden så mange f.eks røyker cannabis blir det enkelt for dem. Her til lands skyldes denne praksisen først og fremst en tullekuk(forsker) som heter Jørg Mørland. Han har laget en fiktiv promillegrense uten vitenskapelig substans der han sammenligner alkohol med cannabis. Det har medført til at politidirektoratet tolker det som om man er kronisk ruset om man røyker en til to ganger i måneden. Alltså flere dager i forveien før man setter seg inn i en bil.

Etterhvert som reformen tar fatt blir det nok større press på at leger å psykologer får beholde litt mer av taushetsplikten sin. Flere vil da våge å søke hjelp uten at de mister lappen selv om de alldriig kjører i ruset tillstand. Så sier spåkulen min at det gradvis blir mer og mer fokus på hva forskning faktisk sier uten at det er et skjult politisk motiv av et bakteppe som former avgjørelsene. Jeg er optimist, og jeg ble nå ikke mindre optimist når jeg leste at brukerorganisasjonene samler seg sammen til en gigantisk oranisasjon, et motstykke til Actis som kommer til å presse samfunnet i riktig retning.
Vis hele sitatet...

De få som har prøvd å gå rettens vei har greid å få tilbake lappen så det er allerede skapt presedens for slike saker i vårt rettssystem.

Men ja en helt tullete policy som gir null mening. Visste dere for eks at man ikke sjekker etter THC som virkestoff men avfallsstoffet THC-COOH
Ang. Rusreformen, ikke bli noe særlig optimistisk i forbindelse med den. Ser ut som alle tror at mye kommer til å forandre seg når den "vurderingen" eller hva den kan kalles, er ferdig. Kommer nok noen anbefalinger om avkriminalisering, hvordan positive prøver skal få konsekvenser mtp. Føre i Journalen og lignende. Kanskje også noen anbefalinger om hvordan det skal overføres til helsesystemet og hvordan en skal bli mottatt og behandlet der.

Men det er ANBEFALINGER. Fordommene vil fortsatt bli der og forandringer krever flertall i stortinget. Noe det ikke er nå, ikke på de viktigste områdene i alle fall. Og spesielt ikke i forbindelse med førerkort. Der blir det nok fortsatt slik det er nå minst 10 år frem i tid.

Spesielt den store forskjellen mellom å bruke alkohol VS f.eks. Cannabis, Ketamin, Kokain og andre stoffer som kan måles å være på lik linje med alkohol når det kommer til i alle fall risikoen og skadevirkninger på f.eks. Synet og faren en utgjør i trafikken når en bruker dette.

Det er egentlig en positiv ting å bruke i alle fall Ritalin, Adderall, Attentin og Amfetamin mens en kjører mtp. Refleksene. Men en tar som med alkohol også større sjanser, og adrenalinrusen skyter i været.
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
driver også og tar lappen og har oppkjøring om en uke. sjekker de om du er ren før de gir deg lappen? har røyka hver kveld nå i noen mnd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
driver også og tar lappen og har oppkjøring om en uke. sjekker de om du er ren før de gir deg lappen? har røyka hver kveld nå i noen mnd.
Vis hele sitatet...
Ikkje uten videre, men om du har historie med Politiet og er en kjenning kan de være vanskelige og kreve at du levere inn ein helseattest fra Fastlege.
Rusreformen påvirker vel kun Straffeloven, å kravet om edrulighet omhandler vegtrafikkloven. Om jeg har forstått det riktig, er det ikke begrunnet at rusmidlet er ulovelig, men at de som nyter rusmidlene som er klassifisert som narkotika utgjør en risiko for trafikksikkerheten.
Da vil man teoretisk kunne og mest sansynlig kjøre samme praksis som i dag.
Sist endret av Passiv; 27. november 2020 kl. 20:11.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
driver også og tar lappen og har oppkjøring om en uke. sjekker de om du er ren før de gir deg lappen? har røyka hver kveld nå i noen mnd.
Vis hele sitatet...
Nei, er 99% sikker på at de ikke gjør det mm du framstår ruset under oppkjøring.
Kompis av meg hadde langkjøring men det hadde han glemt så han røyka. Plutselig var han etterlyst på kjøreskolen og da møtte han opp og tok langkjøringa på strak arm og fjern.

Sitat av Supperman Vis innlegg
Ikkje uten videre, men om du har historie med Politiet og er en kjenning kan de være vanskelige og kreve at du levere inn ein helseattest fra Fastlege.
Vis hele sitatet...
Jeg ble tatt for ruskjøring (alko å piller), ikke noe krav om å avlegge rusprøver til meg.
Sist endret av NokErNok; 27. november 2020 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom man allerede har mistet førerkortet eller fått andre reaksjoner på rusbruk, så vil likevel ikke disse la seg påvirke av en rusreform eller evt. endret lovgivning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Politiet si handtering i førerkortsaker er allereie på kant med domstoler og sivilombodsmannen si tolkning. Dvs. at svært mykje tyder på at dei ikkje ønsker å forholde seg til lovgjevar sin intensjon per i dag.

Rusreforma som er foreslått vil antakeleg ikkje svekke den linja frå lovgjevar, så spørsmålet er vel strengt tatt om politiet har tenkt å fortsette som før, eller om dei vil greieå gå i takt om lovgjevar fornyer intensjonen sin.

Måten dei har halt ut sakene på er m.a. å konsekvent ignorere tingretter, men heller aldri anke dommer frå lagmannsretten der dei taper. På den måten kan dei hevde (feilaktig) at det ikkje finst klar presedens, og fortsettje praksisen sin, vel vitande om at majoriteten aldri tar ut søksmål - og vert det tatt ut søksmål må dei i verste fall finne seg i å tape. Det er ingen konsekvenser utover det.

Så dagens praksis mtp. førerkortsaker er i stor grad politiet som opptrer som stat i staten, ikkje lovgjevar sin intensjon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Politiet si handtering i førerkortsaker er allereie på kant med domstoler og sivilombodsmannen si tolkning. Dvs. at svært mykje tyder på at dei ikkje ønsker å forholde seg til lovgjevar sin intensjon per i dag.

Rusreforma som er foreslått vil antakeleg ikkje svekke den linja frå lovgjevar, så spørsmålet er vel strengt tatt om politiet har tenkt å fortsette som før, eller om dei vil greieå gå i takt om lovgjevar fornyer intensjonen sin.

Måten dei har halt ut sakene på er m.a. å konsekvent ignorere tingretter, men heller aldri anke dommer frå lagmannsretten der dei taper. På den måten kan dei hevde (feilaktig) at det ikkje finst klar presedens, og fortsettje praksisen sin, vel vitande om at majoriteten aldri tar ut søksmål - og vert det tatt ut søksmål må dei i verste fall finne seg i å tape. Det er ingen konsekvenser utover det.

Så dagens praksis mtp. førerkortsaker er i stor grad politiet som opptrer som stat i staten, ikkje lovgjevar sin intensjon.
Vis hele sitatet...
Det er så jævlig drøyt det der. Noen burde måtte ende karrieren sin tidlig, snart, tenker jeg. Ta ansvar for den skampletten dette faktisk er for et fungerende demokrati. Det er jo så fundamentalt feil på helt andre måter enn ruspolitisk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Politiet si handtering i førerkortsaker er allereie på kant med domstoler og sivilombodsmannen si tolkning. Dvs. at svært mykje tyder på at dei ikkje ønsker å forholde seg til lovgjevar sin intensjon per i dag.

Rusreforma som er foreslått vil antakeleg ikkje svekke den linja frå lovgjevar, så spørsmålet er vel strengt tatt om politiet har tenkt å fortsette som før, eller om dei vil greieå gå i takt om lovgjevar fornyer intensjonen sin.

Måten dei har halt ut sakene på er m.a. å konsekvent ignorere tingretter, men heller aldri anke dommer frå lagmannsretten der dei taper. På den måten kan dei hevde (feilaktig) at det ikkje finst klar presedens, og fortsettje praksisen sin, vel vitande om at majoriteten aldri tar ut søksmål - og vert det tatt ut søksmål må dei i verste fall finne seg i å tape. Det er ingen konsekvenser utover det.

Så dagens praksis mtp. førerkortsaker er i stor grad politiet som opptrer som stat i staten, ikkje lovgjevar sin intensjon.
Vis hele sitatet...
Kompis av meg som mistet lappen pga weed og innrømmelse av bruk ca. 1 gang i mnd. Ble dømt som vanlig og mistet lappen. Han og advokaten har anket lovanvendelsen og fikk først anken avvist fordi de ikke var nye bevis. Advokat hørte med sivilombudsmannen samt legeforeningen og har nå fått medhold i at saken skal opp i lagsmannsretten. Det har visst ikke skjedd før. Saken skal opp tidlig neste år - og kan føre til ny rettspraksis. Blir spennende og se.
Sitat av Bobsacamano Vis innlegg
Kompis av meg som mistet lappen pga weed og innrømmelse av bruk ca. 1 gang i mnd. Ble dømt som vanlig og mistet lappen. Han og advokaten har anket lovanvendelsen og fikk først anken avvist fordi de ikke var nye bevis. Advokat hørte med sivilombudsmannen samt legeforeningen og har nå fått medhold i at saken skal opp i lagsmannsretten. Det har visst ikke skjedd før. Saken skal opp tidlig neste år - og kan føre til ny rettspraksis. Blir spennende og se.
Vis hele sitatet...
Joda, lignende saker har vært oppe tidligere så det er som nevnt over.

https://casperdinapoli.files.wordpre...avgjorelse.pdf
Sitat av 420master Vis innlegg
Joda, lignende saker har vært oppe tidligere så det er som nevnt over.

https://casperdinapoli.files.wordpre...avgjorelse.pdf
Vis hele sitatet...
Fra det du lenka til "Som påpekt over er ikke manglende edruelighet i seg selv tilstrekkelig grunnlag for å tilbakekalle føreretten."
Min sak har jeg lurt på. La meg frivillig inn til avgiftning på Aker sykehus første gang i oktober 2018. Der fikk jeg etter noen dager beskjed om at førerkortet kommer til å ryke. Ca ett år senere ny runde med avgiftning.

I 2005 ble jeg tatt for promillekjøring og mistet førerkortet i 2 år. 36 dager betinget fengsel. For meg så kan man vel forstå til en viss grad hvorfor førerkortet ble tatt. Men jeg hadde i 3 år før det hatt en avtale med dps om muntlig kjøreforbud. Har aldri satt meg bak rattet, rusa, siden den ene gangen som dum 18 åring. Hva tror dere? Hadde jeg hatt noen sak?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Min sak har jeg lurt på. La meg frivillig inn til avgiftning på Aker sykehus første gang i oktober 2018. Der fikk jeg etter noen dager beskjed om at førerkortet kommer til å ryke. Ca ett år senere ny runde med avgiftning.

I 2005 ble jeg tatt for promillekjøring og mistet førerkortet i 2 år. 36 dager betinget fengsel. For meg så kan man vel forstå til en viss grad hvorfor førerkortet ble tatt. Men jeg hadde i 3 år før det hatt en avtale med dps om muntlig kjøreforbud. Har aldri satt meg bak rattet, rusa, siden den ene gangen som dum 18 åring. Hva tror dere? Hadde jeg hatt noen sak?
Vis hele sitatet...
Mulig det er bare meg, men forstod ikke helt spm og problemstillinga. Du mister førerkort på rehab ja, men du kan også få det tilbake når du kommer ut sånn ca rimelig kjapt. Fikk iallfall jeg beskjed om.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
BUMP, er dette nå forandret? er det slik at ved bruk av narkotika så kan de ikke ta lappen lengre? (ofc ikke ruspåvirka kjøring)
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
BUMP, er dette nå forandret? er det slik at ved bruk av narkotika så kan de ikke ta lappen lengre? (ofc ikke ruspåvirka kjøring)
Vis hele sitatet...
Det er nødvendigvis ikke endret på noe, men ifølge denne artikkelen, så vil Stortinget ta grep for å endre denne praksisen. Når dette vil skje, vet jeg dessverre ikke.
Det blir ingen rusreform. Arbeiderpartiet har gjort reformen til sin egen ide