Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 11831
Siter med en iPad en tidligere ansatt brukte som ikke ønsker og gi meg logginn detaljer.

Annet en og jailbrake den er det noen mulighet og låse den opp.
Hvis du er rettmessig eier, kan vel Eplehuset sikkert være behjelpelige?
Skjønner forsåvidt at de ikke ønsker å oppgi personlige icloud detaljer, dog de kan jo logge inn på egen icloud fra maskinen og fjerne enheten selv.

Slik jeg har forstått det kan ikke eplehuset fjerne en icloud konto dersom personen selv ikke har gjort det.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du har original kjøpskvittering kan Apple åpne den for deg etter en del runder med support.
Har dere ikke noen form for management på enhetene?
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Har dere ikke noen form for management på enhetene?
Vis hele sitatet...
Tviler på det ettersom han spør om hva han kan gjøre...
Opplys denne tidligere ansatt hvis hen ikke oppgir kode, sender du erstatning for å åpne iPaden eller ny.

Du har vel kjøpt denne via firmaet, så du står som rettmessig eier?


Hypotetisk sett skal du legge alt sånn inn i firmaet system eller kontrakt.
Dog er du fortsatt eier hvis den er kjøpt under firma, uten noe formell kontrakt over hvem som «oppbevarer» iPaden daglig.
Hvis denne er kjøpt av arbeidsgiver har dere selvfølgelig kvitteringa i form av regnskapsbilag, hvor også serienummeret kommer frem. Ta kontakt med Apple, så ordner det seg.

Noen bedre måte finnes ikke, da hadde det vært alt for enkelt å omsette stjålne eple-enheter. For det er selvfølgelig ikke det som foregår her?
Sist endret av fuzzy76; 20. november 2020 kl. 12:20.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg har bare fått den fra noen i det firma med ett ønske att den skal kunne brukes. Firmaet gidder ikke bruke 1krone på og løse saken og kjøpte heller ny ipad. men er jo for ille og kaste den.
Vent nå litt. Du kjøpte ny iPad eller er det firmaet som "ikke gidder å bruke 1 krone på å løse saken" men har kjøpt en ny iPad?
Den skurrer litt ja, firmaet har sikkert skrotet den og nå vil ts ha den privat
Så det er ikke et forsøk på å låse opp en stjålet iPad?
Da er det jo ganske forståelig. Vedkommende kan ga jobb e-post eller lignende på den, så ikke så rart han ikke vil la deg få koden (skulle vært nuket i utgangspunktet men��x♂️).

Du kan jo tilby han en hundrelapp eller 2 for å resette den for deg og krysse fingrene
Aldri eid apple produkter men vil du få tilgang om du jailbreaker så hvorfor ikke bare gjøre det? Om det tilsvarer rooting på android så er det vel bare å kjøre på slik at du får brukt ipad'n. Slik det er nå så er den jo ikke verdt noenting for deg.

Noen apper feks vipps forsøker å detektere om en android enhet er rootet, og merker den det så virker ikke appen. Det er veier rundt så regner med det vil være veier rundt slikt også for jailbreaking. Det er dog litt katt og mus og plutselig så blir det oppdaget at mobilen er rootet og da vil ikke vipps kjøre.

Men i ditt tilfelle så kjører jo ingenting på ipad'n og du får ikke brukt den i det hele tatt. Viktige apper som alltid må virke kan du primært ha på mobilen. Så det er neppe noen krise likevel?
Sist endret av _abc_; 24. november 2020 kl. 05:44.
^^^ Du får ikke jailbreaket en ipad du ikke kan åpne
Hva var hen ansatt som?
Jeg har gjort dette mange ganger på jobb.

Gå til https://getsupport.apple.com velg iPad->Apple-ID og iCloud->Aktiveringslås->Ja, jeg kjenner til Apple-ID->Snakk med Apple-supporten nå. Når de ringer opp, beskriv problemet og fortell at det er et foretakskjøp, så setter de deg over til foretakssupporten i Irland eller noe. De snakker engelsk, og de sender deg en lenke der du får sende inn kopi av kjøpsbevis. Det er viktig at selskapets navn og iPadens serienummer står på kjøpsbeviset.

Når de har fjernet låset, vilket pleier å skje i løpet av noen arbeidsdager, kobler du iPaden via USB til en datamskin med iTunes, holder inn begge knappene til en ledning vises på iPaden, och velger å gjenopprette og oppdatere den via iTunes. Alt innhold slettes og enheten er som ubrukt etter dette.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Hvis det ikke går så kaster jeg den bare. Har jo ingen verdi. Og er ikke stjelt, eller noe slikt.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvis det ikke går så kaster jeg den bare. Har jo ingen verdi. Og er ikke stjelt, eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Sparer ikke bedriften på kvitteringer?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Sparer ikke bedriften på kvitteringer?
Vis hele sitatet...
Joda men som skrevet tidligere så gidder de ikke bruke tid på og finne det. Det er ikke ett lite firma med bare noen 10 talls ipader. Så de kjøpte heller ny.
Hm. Foretaket har nok fått igjen mva på Ipad. Sikkert også utgiftsført. Dermed så er nok kvitteringen veldig enkel å finne, da det vel er en ti års regel på regnskap og bilag såvidt jeg husker. Selv om det er et lite firma med få ansatte så fører jo noen regnskapet til firmaet. Enten de gjør det selv, har en økonomisansvarlig eller bruker regskapsfører. Poenget er at det bør ikke ta mange minuttene å finne riktig bilag og scanne bilaget med mobilen og laste opp bildet til support hos Apple.
Som han har sagt ørten ganger allerede, han er på et solo mission og må fikse dette helt selv..

Men den har verdi. Se bare på Apple reparatøren som tapte imot Apple selv om delene han bestilte fra Kina var originale (refurbished/brukte).. Selg billig på Finn, men vær ærlig at du selger den som dele-ipad.. Bare hovedkortet som er låst (og selv diverse komponenter kan gjenbrukes fra det kretskortet)..
Sist endret av bashfoo; 27. november 2020 kl. 22:20.
Ja han har jo sagt det, men jeg tror at ts har en forståelse av at det er en helvetes sjau å finne fram kvitteringen. Med mindre vi snakker halvtvilsom bakgårdssjappe med svartejobber og minimal skattbar inntekt så tar det ikke sjefen mange minuttene å finne fram kvittering. Kanskje kan kompisen til ts bare snakke med regnskapsfører å få en kopi av kvitteringen? Er gjort på noen få minutter. Og da er jo hele problemet løst. Det virker jo helt snålt om sjefen skal bli skikkelig sur eller lage et jævla sirkus om det senere kommer fra at det er tatt en kopi av bilaget?
Men han har ikke sagt det bare en gang. Nøyaktig hvor mange ganger må han si det før det forslaget skal repeteres i det uendelige? Etter fire kommentarer fra trådstarter så er det vel på høy tid at man får det inn i skallen at det ikke er aktuelt? Joda, det er frustrerende for deg at han ikke bare bla bla, men etter så mange ganger kontrabeskjed så er det du kommer med langt ifra konstruktivt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja han har jo sagt det, men jeg tror at ts har en forståelse av at det er en helvetes sjau å finne fram kvitteringen. Med mindre vi snakker halvtvilsom bakgårdssjappe med svartejobber og minimal skattbar inntekt så tar det ikke sjefen mange minuttene å finne fram kvittering. Kanskje kan kompisen til ts bare snakke med regnskapsfører å få en kopi av kvitteringen? Er gjort på noen få minutter. Og da er jo hele problemet løst. Det virker jo helt snålt om sjefen skal bli skikkelig sur eller lage et jævla sirkus om det senere kommer fra at det er tatt en kopi av bilaget?
Vis hele sitatet...
Faktisk ganske mange som fortsatt har tunggodde system for bokføring og bilag.

Selv kan jeg bare skrive "ipad" i søkefeltet så kommer alle transaksjoner opp for mine iPad¨s.

Så her strekker det seg fra lekende lett til en regnskapsfører av gamle skolen som starter med å skrive 4 sifra timepris bare for å åpne kunden i systemet sitt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja han har jo sagt det, men jeg tror at ts har en forståelse av at det er en helvetes sjau å finne fram kvitteringen. Med mindre vi snakker halvtvilsom bakgårdssjappe med svartejobber og minimal skattbar inntekt så tar det ikke sjefen mange minuttene å finne fram kvittering. Kanskje kan kompisen til ts bare snakke med regnskapsfører å få en kopi av kvitteringen? Er gjort på noen få minutter. Og da er jo hele problemet løst. Det virker jo helt snålt om sjefen skal bli skikkelig sur eller lage et jævla sirkus om det senere kommer fra at det er tatt en kopi av bilaget?
Vis hele sitatet...
Du må jo også ha riktig kvittering, om dette selskapet har kjøpt 200 ipader de siste 2 årene og bilagene ikke er merket med veldig mange detaljer så tar det mer enn noen minutter.
I tillegg går det med tid til å krangle med Apple, og vipps så koster hele greia mer enn det smaker.
Det var vel snakk om max et par titalls ipader i det firmaaet så med mindre de har manuell bokføring som vel faktisk heller ikke er innenfor regelverket så er det neppe noen stor sak å finne bilaget.

Det virker jo som det kun er kopi av bilaget som vil løse denne saken for ts, uten det så har ipad'n null bruksverdi for ham. Så da bør han jo forsøke å skaffe den. Evt. selge den i deler.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var vel snakk om max et par titalls ipader i det firmaaet så med mindre de har manuell bokføring som vel faktisk heller ikke er innenfor regelverket så er det neppe noen stor sak å finne bilaget.

Det virker jo som det kun er kopi av bilaget som vil løse denne saken for ts, uten det så har ipad'n null bruksverdi for ham. Så da bør han jo forsøke å skaffe den. Evt. selge den i deler.
Vis hele sitatet...
Les en gang til. TS sier det ikke er et lite firma med 10 talls Ipader.
Sist endret av Passiv; 28. november 2020 kl. 01:10.
TS har også sagt ørten ganger allerede at han ikke kan/vil bry selskapet med dette, men likevel fortsetter tråden i feil retning..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
TS har også sagt ørten ganger allerede at han ikke kan/vil bry selskapet med dette, men likevel fortsetter tråden i feil retning..
Vis hele sitatet...
Men da er jo svaret enkelt, for ørtende gang.
Uten kvittering er det bare å glemme det. Hilsen appletekniker
Sitat av Passiv Vis innlegg
Les en gang til. TS sier det ikke er et lite firma med 10 talls Ipader.
Vis hele sitatet...
Å se på meg dere, jeg har ikke dysleksi og får dermed all input inn helt korrekt hver gang.

Ja da tok jeg feil da. Sorry.

Forresten merkelig hvor mange som kommenterer kommentarene og klager over OT når deres kommentar heller ikke bidrar. Uten kvittering er ipad'n fuck'd. Så om ikke firmaet orker finne bilaget så får han selge den i deler eller levere den til gjenvinning. Den har null verdi for ts utover deler uten at firmaet stepper inn.
Folk har bygd sine egne iPhones med kun brukte/refurbished deler, så helt verdiløs er den ikke.
@Passiv

Sorry ass. Kan bli litt i overkant følsom på dysleksi'n om jeg føler noen angriper meg pga dysleksi. Er jo ikke noe jeg kan gjøre noe med, hverken den eller andre veien med dysleksi'n, den følger meg alltid i større eller mindre grad. Sjeldent jeg blir ufin slik jeg ble igår så da var jeg vel litt i ulage når jeg logget på, også leste og tolket jeg sikkert innlegget ditt i verste mening og overreagerte før jeg fikk tenkt meg om. Dysleksi pluss adhd er en dårlig kombinasjon. Da kan man fort ende opp med å si eller skrive ting i affekt der en heller burde roet ned, lest gjennom en gang til også forsøkt å formulere noe med et minimum av substans heller enn et feilaktig personangrep. Beklager at jeg mistet kontrollen og tok det ut på deg. Dårlig gjort av meg.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Det er en iPad Air Wi-Fi + Cellular modell nummer A1475 Hvis noen skulle hatt bruk for deler eller lignende.
A1475 er første generasjonen og de fleste som selger for deler ligger på 600-800 kr på eBay. Lykke til.
Det høres ut som om det er på tide at bedriften du jobber i tar i bruk Apple Business Manager og et MDM verktøy som støtter Apple DEP.

Da vil alle iPads og iPhones som bedriften kjøper knyttes opp mot Apple Business Manager kontoen til "evig tid", og via MDM og DEP kan de selv fjerne enhetslås og iCloud-låsing uavhengig av om den ansatte eller tidligere ansatte samarbeider eller ikke.

Men akkurat denne iPaden er nok såpass gammel og utdatert at du sannsynligvis allerede er på minussiden mtp tidsbruk