Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5618
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har noen en liste? Hva skal egentlig til for å utleveres til Norge eller etterlyses internasjonalt? Bare nysgjerrig

Skjer det før dom hvis man ikke møter i retten eller etter dom hvis man ikke møter til soning eller begge deler og åssen saker?
Bare nysgjerrig
Drap er opplagt men hva med svindel, narko osv? Hvor alvorlig skal det være?
Hvordan tracker de deg og hvor store ressurser setter de inn på saker som ikke er drap?
Anonym bruker
"Arbeidende Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørt om google?

Ingen land har avtale som innebærer noenlunde automatikk - utenom de nordiske land.
Anonym bruker
"Slank Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du skulle planlegge noe ulovlig og politiet finner ut av det så regner jeg de med glede sender deg til utlandet for å få din dom. evt du må ta din straff i Norge. Dette innlegget hadde politiet og en domstol tolket som planlegging. Er ikke sånn du kan sitte i Norge å planlegge en kriminell handling, reise til det utvalgete lande, gjennomføre handlingen å tro du kan komme unna med det.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svindel feks er vel stort sett alltid planlagt. Så hva spiller det for rolle? Er mange rømlinger utenlands til enhver tid så om de som stikker av klarer å unngå norske elektroniske spor, som pass, kredittkort, mobil osv og klarer å komme seg inn i et land uten at det er offisielt registrert eller reiser på falskt pass så skal det litt for å bli funnet. Men da må jo den kriminelle holde avstand fra sosiale plattformer, ikke ringe sin mor via mobil når hun har fødselsdag, men kontakte alle på krypterte linjer eller bare droppe all kontakt med fedrelandet. Kriminelle kommer unna med ulovligheter hele tiden. Noen blir tatt, andre går under radaren. Og de flinkeste gutta har aldri sonet selv. Vet om en som dro på ferie til florida, reiste ut av usa til cuba og reiste så inn til usa uten stempel i passet. Levde og jobbet i usa i 4 år før et idot slagmål fikk ham hektet også depotert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette innlegget hadde politiet og en domstol tolket som planlegging.
Vis hele sitatet...
Å hadde det? Så det å stille generelle spørsmål som anonym her inne kan altså få deg dømt av domstol for planlegging? Først må jo politiet legge frem hva TS planlegger for en jurist om de skal ha sjans til å få tatt han, ikke sant? Så må de vel kunne bevise at det kommer fra TS sin telefon eller data, og deretter fjerne enhver tvil om at noen andre kan bruke denne.
Hva er det TS planlegger som han kan bli dømt for?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke sånn du kan sitte i Norge å planlegge en kriminell handling, reise til det utvalgete lande, gjennomføre handlingen å tro du kan komme unna med det.
Vis hele sitatet...
Så Kripos er bare en stor konspirasjonsteori, mens alle egentlig blir stoppa før de rømmer landet? Ingen av de 5 på rødlista til Kripos er ettersøkt av Norge for besittelse av våpen, vold, kidnapping, sex med mindre årige eller noen ting? Er det bare jeg som drømmer meg bort igjen?

Er helt sinnsykt hvor mye nytt man kan lære her!
Anonym bruker
"Slank Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Å hadde det? Så det å stille generelle spørsmål som anonym her inne kan altså få deg dømt av domstol for planlegging? Først må jo politiet legge frem hva TS planlegger for en jurist om de skal ha sjans til å få tatt han, ikke sant? Så må de vel kunne bevise at det kommer fra TS sin telefon eller data, og deretter fjerne enhver tvil om at noen andre kan bruke denne.
Hva er det TS planlegger som han kan bli dømt for?


Så Kripos er bare en stor konspirasjonsteori, mens alle egentlig blir stoppa før de rømmer landet? Ingen av de 5 på rødlista til Kripos er ettersøkt av Norge for besittelse av våpen, vold, kidnapping, sex med mindre årige eller noen ting? Er det bare jeg som drømmer meg bort igjen?

Er helt sinnsykt hvor mye nytt man kan lære her!
Vis hele sitatet...

Haha tror du systemene rundt forbi i Europa eller verden for den slags skyld er så på trynet? Tenk så fint om jeg kunne sitte trygt i Norge å planlegge tidenes brekk i Sverige eller Danmark uten å risikere konsekvenser? Er nok ikke så lett.

Blir du tatt å det er en sak av betydning så tar selvfølgelig politiet beslag i data og telefoni.

Om politiet finner ut det er planlagt over tid så får selvfølgelig saken en helt annen betydning, som i alle andre saker.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Haha tror du systemene rundt forbi i Europa eller verden for den slags skyld er så på trynet? Tenk så fint om jeg kunne sitte trygt i Norge å planlegge tidenes brekk i Sverige eller Danmark uten å risikere konsekvenser? Er nok ikke så lett.

Blir du tatt å det er en sak av betydning så tar selvfølgelig politiet beslag i data og telefoni.

Om politiet finner ut det er planlagt over tid så får selvfølgelig saken en helt annen betydning, som i alle andre saker.
Vis hele sitatet...

En svindel vil gjerne om planen lykkes pågå en viss periode med god inntjening før det blir trøbbel. Executive scams er et eksempel. Gevinsten kan bli veldig stor. Men når noen først melder ifra så blir det etterforskning.

Snuten vet at slikt er planlagt. Slikt skjer ikke på impuls. Det er ikke snakk om knuse vinduet hos en urmaker eller rane en gullsmed, det kan skje relativt impulsivt. Men det meste av vinningskriminalitet har elementer av planlegging. Og det er jo også naturlig og nødvendig for å vurdere risiko mot avkastning.

Tror ikke ts innbiller seg at kriminalitet er risikofritt. Det virker mer som ts ønsker en plan B om alt går i dass. Og det er ikke så komplisert som du later til å tro.

I hele schengen kan man bevege seg rimelig fritt. Ja bortsett fra nå under pandemien. Det betyr at alle kan reise, bevege seg og bo hvor som helst uten å måtte legge fra seg elektroniske spor. Falsk ID så har man et alias. Kan leie bolig, kjøpe kjøretøy osv uten stress. En trenger tilgang på konto i skatteparadis eller i firmanavn i et skatteparadis slik at en kan betale for seg uten at det kan linkes til norsk ID og ditt personnummer. Så må du holde deg unna sosial kontakt med tidligere venner og familie.

Du kan også reise til andre land fra eu, om du har gode nok falske papirer. Slikt får man fortsatt kjøpt. En kan komme seg inn i veldig mange land uten å faktisk komme inn via offentlige kanaler, som flyplasser, båthavner og alle andre tenkelige måter der en blir registrert. Krysse grenser til fots, speedbåt, eller kjøpe plass hos menneskesmuglere.

Det er hundretusener om ikke millioner av mennesker som lever illegalt i forskjellige land rundt i verden. Uten oppholds og arbeidstillatelse. Noen klarer seg et helt liv, andre blir tatt og tvangssendt ut av landet. Noen har blitt tatt flere ganger.

Det betyr at om du idag lever et drittliv med drittmennesker og en drittfamilie rundt deg som du ikke egentlig bryr deg om så blir du ikke tatt fordi du stalker noen på sosiale medier eller får familien på besøk. Da må du bare bli din nye identitet og klare deg med det. Legg ditt gamle liv bak deg og bli ditt nye liv, og ha god økonomi om pengene du svindlet er trygt i et skatteparadis. Sålenge du klarer å slutte som du, og heller blir ny så skal det mye til for at du blir tatt om du oppfører deg i ditt nye liv i ditt nye land.

Tror du ikke det har sneket seg inn en og annen kriminell inn blandt ulovlige innvandrere som det er mange av i de fleste vestlige land?
Om du tar en kikk over til Finland, så ser du at de har lykkes med dette.
Mindre ødeleggelse av natur + renere strøm. Atomkraft ville vært et mye bedre alternativ en alle disse turbinene. Oppgradering av vasskraftverkene ville også vært foretrukket.
Du besvarer ikke ett eneste av mine spørsmål, men åpner likevel innlegget med en form for nedlatende "haha" og skal fortelle meg hvordan verden fungerer, dette er vel et prakteksempel på hvordan såkalt "mansplaining" pleier å foregå.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Haha tror du systemene rundt forbi i Europa eller verden for den slags skyld er så på trynet? Tenk så fint om jeg kunne sitte trygt i Norge å planlegge tidenes brekk i Sverige eller Danmark uten å risikere konsekvenser? Er nok ikke så lett.
Vis hele sitatet...
Hvilket system?
Når har jeg påstått at man kan det?
Men si AT jeg hadde påstått noe sånt, så skal det være fullt mulig å planlegge i både utland og innland om du lar være å legge igjen spor(både digitale og fysiske), samt kun prater med folk som aldri oppgir mer enn ID, bopel og arbeidsplass i kontakt med politiet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir du tatt å det er en sak av betydning så tar selvfølgelig politiet beslag i data og telefoni.
Vis hele sitatet...
At politiet kan beslaglegge telefon og data for å etterforske og finne ut at noen har planlagt en kriminell handling etter den er utført har jeg aldri nekta på.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om politiet finner ut det er planlagt over tid så får selvfølgelig saken en helt annen betydning, som i alle andre saker.
Vis hele sitatet...
At planlegging av en kriminell handling kan gi saken en helt annen betydning nekter jeg heller ikke for...

Det kan likevel ikke bevises at TS planlegger en spesifikk kriminell handling, så hvordan å stille generelle spørsmål her skal være noe politiet eller en domstol har noe med skjønner jeg ikke. Men siden du et så bastant i din sak har du kanskje bakgrunn innen juss og muligens en kilde eller to? Hvis du ikke har planer om å forklare hvor du tar argumentene dine fra så er du bare nok en anonym bruker som påstår ting. Drar påstander ut av kaviarstjerna, og slenger på bordet som om det var fakta.

Du kan starte med for eksempel hvordan du kan være så sikker på at domstol og politiet ville tolket TS sitt innlegg som planlegging på tross av at han stiller generelle spørsmål og det ikke er snakk om en konkret handling.
En kjapp googling viser att det kan gå relativt smidig og fort å bli utlevert fra land som ikke har utleveringsavtale.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
En kjapp googling viser att det kan gå relativt smidig og fort å bli utlevert fra land som ikke har utleveringsavtale.
Vis hele sitatet...
Men er du kriminell og ønsker å unndra deg straff hvorfor reiser du til et annet land med din egen ID? Poenget er jo å ha et alias og ikke legge igjen spor slik at at snuten ikke vet hvor de skal lete. De smarte skaffer jo seg et alias før de blir ettersøkt og har planlagt sin flukt i ro og mak slik at alt går lekende lett den dagen de raskt må på flukt.

Om du har lurt en bank for 100 millioner og alle elektroniske spor viser hvor du har dratt, hvor du oppholder deg og du ikke gjør noen ting for å skjule deg da får du bare takke egen dumhet når du blir fløyet ut fra det landet og hjem til norge til et lengre fengselsopphold.
Du vil fort innse at mange land er veldig behjelpelige med å utlevere et annet lands statsborgere hvis det er en god grunn til det, selv om de ikke har en formell utleveringsavtale. Ingen gidder å huse på kriminelle.