Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1888
Hei. Har en container som jeg bruker som lager. Har noe øl stående der blant annet. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at det fryser? Ikke tilgang på strøm, og det er på Østlandet.
Hva slags øl er der snakk om? Jeg drakk nylig noen bokser med svensk sterkøl som hadde blitt glemt igjen i garasjen ute som står åpen, og hadde lugget der i fire år. De var helt fine. Men jeg har ellers opplevd at norske ølbokser sprekker i fryseren.
5% 0.33 bokser. Hjelper det med ullpledd f.eks? ��
Det hjelper jo å pakke det inn, om tempen bare faller litt og over et kort tidsrom, men når det blir kaldt nok over tid så vil det som pakket inn fryse til slutt.

Det er vel lite du får gjort om temperaturen blir lav nok bortsett fra å sette inn tiltak som øker temperaturen i containeren. Så da blir det jo egentlig å få strekt strøm til container og få satt inn feks en "frostvakt" der du lagrer ølen. Om du feks skaffer en brukt fryser fra finn.no som du får enten helt gratis mot henting eller betaler en hundrings eller to så koster det jo lite.

Fryserne er jo isolert, så en "frostvakt" montert inne i fryseren vil ha en særdeles enkel jobb, og vil trekke minimalt med strøm. Den vil slå seg på om tempen nærmer seg 0 grader å slå seg av når tempen passerer 3-4 grader pluss. Siden den kun skal varme opp innsiden av fryseren vil den i praksis stå på AV mesteparten av døgnet. I lengre kuldeperioder når det blir mange minusgrader vil den jo naturligvis måtte stå på lengre og ofte men ikke lenge nok til at det blir å koste noe særlig i strømforbruk.
Sist endret av _abc_; 15. september 2020 kl. 23:04.
1. Stikk innom en byggeplass nattes tid og ta med deg ett par sånne
pakker av (6-8?) isopor plater. 1 rull gaffa har du sjøl

2. Bygg en kasse av dette rundt ølet m/ ett par arbeids pils.
et voila! Kjøleskap

Ikke velg en byggeplass i trinn 1 med anleggsbrakker fulle av grinet Polakker med hjemlengsel.
Men tror du ikke kulda trenger inn over tid? Når det blir full vinter tenker jeg? Har laget et par større diy coolers og nærmest uansett hvor tykk bunn/vegger/lokk jeg har laget så tiner isen i de til sist. Den tykkeste jeg laget holdt på isbiter og holdt maten kald i 6 døgn. Det ble så stor tykkelse at den største egentlig ble upraktisk. Stort ytre volum og lite innvendig

Riktignok så ble den jo åpnet noen ganger daglig, så noe tap der. Men selv hans isoporbox må jo åpnes når han trenger øl, og da slipper vel evt. restvarme raskt ut om det er bikkjekaldt i containeren?

Hvor tykke vegger og tak har passivhus? De har vel sperrer på begge sider og massive mengder isolasjon. Men de trenger varmekilde de og når det blir kaldt nok. Og de bruker gassfylte 3 lags vindu iirc.
Sist endret av _abc_; 16. september 2020 kl. 05:06.
..dette var vell i Østfold ett sted. Ikke Sibir.
Den vinter`n har de siste 10 årene omtrent bestått av
to, tre uker med kulde i Januar før det drar seg mot vår.

Skulle det bli faretruende kaldt, får han holde "Juletrefest i Containeren"
for redde resten av det kalde ølet med varme mager.

Vi kan jo fortsette å diskutere hjemme lagde hvitevarer da,
ja, hvis vi blir bedt da...

Jeg kommer forøvrig til å ta ©️ på "Juletrefest i Containeren"
for å prøve å selge det inn som Jule kalender til TV3, og det ville passet glimrende
å kunne filme piloten da.
Nei han skrev ikke østfold, men østlandet. Det kan være et hav av forskjell på temperatur fra det mildeste østfold-klima til det kaldeste østlandsklima. Feks forskjellen fra Fredrikstak el moss til Lillehammer. Veldig stor forskjell på kystlima og innlandsklima vinterstid.
Sist endret av _abc_; 16. september 2020 kl. 12:45.
Nå syns jeg du er litt vanskelig ABC.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei han skrev ikke østfold, men østlandet. Det kan være et hav av forskjell på temperatur fra det mildeste østfold-klima til det kaldeste østlandsklima. Feks forskjellen fra Fredrikstak el moss til Lillehammer. Veldig stor forskjell på kystlima og innlandsklima vinterstid.
Vis hele sitatet...
høres nesten ut som

Ikke velg en byggeplass i trinn 1 med anleggsbrakker fulle av grinet Polakker med hjemlengsel.

Holder en knapp på at isopor skapet er beste forslag til nå.
To lag i bunn og to på toppen.Vegger 1 lag.

Ellers så skjønner vell både du og TS at med sprengkulde i ukevis så er lite som
vil funke bare ved at du bare "pakker" det inn.
Da må du ha tilgang på strøm og en vifte ovn.
Hvorfor ikke bare ta med øl hjem å sett det på ett rom? ��
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Hvorfor ikke bare ta med øl hjem å sett det på ett rom? ��
Vis hele sitatet...
Han hadde sikker gjort det hvis det var en kasse, eller lett gjennomførbart.

Men hvis det er 200 brett smugler øl...
Hverken praktisk eller ønskelig å ha i hus.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå syns jeg du er litt vanskelig ABC.

Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å være vanskelig, det var bare et eksempel på at det er vanskelig å generalisere vintertemperaturer på østlandet, fordi østlandet favner et stort geografisk område og det er både kystklima og innenlandsklima og dermed stor variasjon i lengden på kuldeperiodene.

Siden ts ikke spesifiserte noe nærmere så påpekte jeg at når du skrev østfold så var det altså ikke det ts skrev, han skrev østlandet og dermed må en ta høyde for at det kan være ganske mange minusgrader i flere uker i strekk. Så får heller ts justere utifra hvor han har plassert containeren.
Lag en vanntett kasse og fyll den med Antifreeze med ølene oppi. Eller ha ett lite bensin/diesel aggregat stående inni kontaineren som starter om termostaten går under x grader og stopper igjen ved x grader.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Var ikke meningen å være vanskelig, det var bare et eksempel på at det er vanskelig å generalisere vintertemperaturer på østlandet, fordi østlandet favner et stort geografisk område og det er både kystklima og innenlandsklima og dermed stor variasjon i lengden på kuldeperiodene.

Siden ts ikke spesifiserte noe nærmere så påpekte jeg at når du skrev østfold så var det altså ikke det ts skrev, han skrev østlandet og dermed må en ta høyde for at det kan være ganske mange minusgrader i flere uker i strekk. Så får heller ts justere utifra hvor han har plassert containeren.
Vis hele sitatet...
Vi får anta at fyren driver semi proft med øl siden han har et lager og siden han spør om råd.

Min konklusjon er at han bør flytte lager plass til sted med strøm uttak.
Temp styrt vifteovn som kun går nå og da trenger ikke koste skjorta.

Tror også at øl i likhet med f.eks vin er tjent med å ha en litt stabil temp.
Men antifreeze gjør jo ikke noe med temperaturen, den holder bare kjølevesken flytende inntil x antall minusgrader. Effekten vil vel faktisk heller bli motsatt av det du tenker, for når kjælevesken først faller et stykke under null så vil den veldig effektivt trekke all varmen ut fra ølen, pga vannets termiske egenskaper. Så blir det kaldt nok i kjølevesken så vil kjølevesken fortsatt være flytende, mens ølen fryser, og flasker eller bokser knuser/sprekker pga isen som ekspanderer i ølen.

Blir det kaldt nok lenge nok så er ikke en container uten strøm plassen for å lagre øl vinterstid. Om ts har smuglet såpass mengder at ølet må skjules for folk så er det tia og veien for å finne en løsning nå på oppbevaringen før hele dritten fryser og alt sprekker og det blir nettotap.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi får anta at fyren driver semi proft med øl siden han har et lager og siden han spør om råd.

Min konklusjon er at han bør flytte lager plass til sted med strøm uttak.
Temp styrt vifteovn som kun går nå og da trenger ikke koste skjorta.

Tror også at øl i likhet med f.eks vin er tjent med å ha en litt stabil temp.
Vis hele sitatet...

Med trykk på semi da?
Om dette var en storsmugler av rang så hadde neppe spørsmålet blitt postet her slik det ble, for da hadde vel lagringsplass vært fikset på forhånd, og nødvendige tiltakt vært truffet i forkant for å sikre verdiene?

Er jo dritkjedlig om hele lageret av øl fryser slik at flasker/bokser revner. Penger ut vinduet og masse jobb og risiko for å gå i underskudd. Tapsprosjekter er dårlig butikk.
Sist endret av _abc_; 16. september 2020 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Med trykk på semi da?
Vis hele sitatet...
Ja.

Nå er ikke jeg i bransjen, men skal du tjene noe særlig på det der bør det
komme i forholdsvis store kvanta og helst i fra Tyskland eller Danmark.

Som regel entrer sånne partier Norge via Svinesund.
Derfor jeg tenkte jeg kunne ha en hvis ide om temp i området.