Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1962
40 årskrisen akslererer og som flere andre har jeg noen ganger drømt om å ta lappen på motorsykkel. Det som stopper meg er rett og slett at jeg er livende redd for å skade meg, falle av motorsykkelen osv. Hvor mange ganger har dere trynet? Og hvor mange år har dere hatt lappen?

Så undrer jeg meg på et spørsmål til for dere som har innsikt i det. Hvor mye er det blilligste man får lappen for?
Hatt lappen siden 2017, har aldri gått på trynet, kun stillestående velt. Har flere kompiser som har gått på trynet. Han ene hele 4 ganger siden han tokk lappen i 2012. Han er heldig som fortsatt er i live, men sant skal sies at de første årene kjørt han skikkelig gris. Men han kjører pent nå, og de to siste gangene har det vært pågrunn av grus i veien. Han vurderer derfor og kun gå over til banekjøring. MC- kjøring er nok mye tryggere om du kjører pent og etter evne. Skal man kjøre sykkel må man nok dessverre belage seg på at man kommer til å gå på tryne før eller siden.

Er et ordtak som sier at "det finnes to type motorsykklister, den som har vært i bakken, og den som kommer til å gå i bakken", gjør det derfor til en vane og kle deg i skikkelig beskyttelsesutstyr slik at du reduserer risiko for alvorlig skade når ulykken først er ute.

Håper jeg ikke har skremt deg for mye, MC-kjøring er utrolig gøy, men føler det er viktig at man er klar over den risikoen man utsetter seg for. Men det blir veldig mye hva man gjør det til. Kjører du pent og proaktivt, og trener på presis kjøreteknikk, går det nok fint! :-)
Jeg velta 2 gang med lett-mc. En gang pga vannplaning i rundkjøring og en gang da jeg ikke ville ta buss til skolen og det var is på veien.
Aldri med tungsykkel og har kjørt 4-5 sessonger med tungsykkel.
De sier at du har de som har bekka på sykkel og de som ikke har gjort det, ENDA
Har hatt lappen i ca 8 år utenom 2 da jeg var lappløs.
Jeg betalte ca 20k for lappen tipper jeg.
Tok lappen i 2018, kjøpte en Mt09 har ikke krasjet eller veltet en gang, hatt noen close calls men det var 100% min feil pga fart.
Jeg har gått gradene.

Med moped og lett MC trynte jeg «hele tiden». Sikkert 50 ganger på de to årene. Riktignok stort sett fordi jeg kjørte i all slags vær, og sørpe og is er ikke alltid så god match med to hjul, men også et par situasjoner hvor andre bilister og mopedister kræsjet inn i meg fordi de ikke så meg.

Så oppgraderte jeg til mellomtung i to år, der jeg «bare» kræsjet én gang (ble T-boned av en annen motorsyklist i relativt lav fart).

Etter dette har jeg kjørt tung motorsykkel i 10 år, uten å ha vært i bakken en eneste gang.
Nå kjører jeg riktignok bare i finvær, så ved å unngå vannplaning, snø og is, så har man umiddelbart eliminert de største farene for trynings. I tillegg til å få mer erfaring med selve sykkelen og føreforhold, så liker jeg å tro at jeg har blitt en mer varsom trafikant enn jeg var da jeg var 16. Selv om ingen av kollisjonene jeg har hatt var min feil (med unntak av solotryningsene mine, selvsagt), så var det situasjoner jeg nå sannsynligvis ville unngått, simpelthen ved å tenke at absolutt alle andre på veien er fullstendig hjernedøde tullinger som kan finne på hva som helst, og dermed kjøre ekstremt varsomt og minimere risiko. Jeg antar alltid at folk bryter vikeplikten, vil prøve på ulovlige forbikjøringer, ikke ser at jeg kommer, osv. 99 av 100 ganger er det unødvendig, fordi bilisten overholder vikeplikten sin likevel, men den ene gangen bilisten faktisk bare dundrer ut i rundkjøringen eller kommer drusende inn på forkjørsvei, så kan man være glad man forutså idiotien, senket farten og hadde en hånd på bremsen likevel. Kjør som om alle på veien er ute etter å drepe deg, eller i beste fall ikke ser deg, så går det som regel fint!

Det siste er for så vidt hentet fra noe jeg lærte på kjøreskolen:
Regel #1 for motorsyklister: alle andre på veien er idioter som prøver å drepe deg. Kjør deretter.

Det er for øvrig et godt tips å kjøpe noe billig som tåler en støyt som din første MC. Som de andre over her sier; det er ikke et spørsmål om om du går i bakken, men når du går i bakken. Og sannsynligheten er størst de første årene med lappen. Kjipt å investere hundretusenvis i et flunka nytt glis, som må kondemneres etter første hjulspinn eller første bilist som ikke ser deg i rundkjøringa. Og kjøp gjerne noe litt roligere også. Å kjøpe en hissig tungsykkel med 150+ hestekrefter som sin aller første sykkel er som å leke med høyeksplosiver på fylla. Det kan gå bra, men hvis du er glad i livet, så tar du bare ikke den sjansen.
Sist endret av Realist1; 7. oktober 2020 kl. 14:04.
Kjørte moped fra jeg var 16. Tryna 1 gang. Har hatt lappen på tung MC i 5 år, kjører mye. Ikke tryna på tung enda. Kjør pent og etter evne. Bli god på å lese biler (De som bryter vikeplikten og de som kaster seg ut for å bytte felt uten å blinke.

Ellers er sand, grus og løv er stor risiko. Har du en kraftig sykkel må du ta det pent på gassen ut av svinger..
Har kjørt moped i alle år, tok lappen på tungsykkel for 3-4 år sia. Har kun vært i bakken 1 gang, og da med moped i lav fart på svart is. Man rekker som regel ikke å tenke over at en er i ferd til å skade seg, når jeg seila ned gikk tankene mer i å få sykkelen opp igjen og finne et sted å sette den for å undersøke skadene. Ble forslått på armer og lår. Siden da har jeg nesten lagt sykkelen ned et par ganger pga dårlig fotfeste når jeg stopper.

Motorsykkelvelt er stort sett bare stillestående eller i lav fart. Norsk opplæring er ganske gjennomgående og veiene relativt gode. Norge er visstnok et av de tryggeste landene å kjøre MC i. Ha vett i skallen, kjør defensivt og tilpass fart og kjørestil etter forhold så går det bra.
Går i bakken en til to ganger i uken, men det er på en lukket parkeringsplass og hastighet som nærmer seg gåfart.

Har kjørt av veien en gang, det var på grusvei med feil type dekk.
I fjor holdt jeg på å parkere i en traktor. La meg ut i 80kmt for å kjøre forbi den, mens traktoren vrengte over til venstre uten å se seg for eller bruke blinklys. Det var ingen avkjøring til venstre, men det var der bonden skulle av for og gjøre jobben sin.

Pass på for grus i svinger, pass deg for alle andre i trafikken og pass på så du ikke mister lappen.
Mc er veldig morsomt!
Kjører du med måte går det bra. Har selv hatt lappen i 5 år. Aldrig velta. Motorsyklister kjører ofte for hardt i mine øyne. Jeg kjører som om alle er idioter som ikke holder vikeplikt osv. Tenker man sånn trur jeg det går bra. Har også kjørt langturer til frankrike å tilbake. Kjørt autobahnen å fjellveier på grus. Bare ta det pent og fest alltid blikket dit du vil. fester du blikket på grøfta, (føler kanskje den er litt nærme) får du lett skrekken (blir stiv) klarer ikke se bort å kjører i grøfta.

Ps: kjøp sykkel som står til erfaringen din. Ingen grunn til å kjøpe R sykkel som første sykkel. Start evt. Med mellomklassesykkel å få erfaring med den før du kjøper deg tungsykkel.

Når jeg tok lappen for 5 år siden ga jeg rundt 14000 for intensivkurs. Tok ca 3 uker.
Sist endret av Singhell; 7. oktober 2020 kl. 16:22. Grunn: La til pris på lapp
Sitat av pipestilk Vis innlegg
40 årskrisen akslererer og som flere andre har jeg noen ganger drømt om å ta lappen på motorsykkel. Det som stopper meg er rett og slett at jeg er livende redd for å skade meg, falle av motorsykkelen osv. Hvor mange ganger har dere trynet? Og hvor mange år har dere hatt lappen?

Så undrer jeg meg på et spørsmål til for dere som har innsikt i det. Hvor mye er det blilligste man får lappen for?
Vis hele sitatet...

Du ser farene med å kjøre tung sykkel, men ønsker samtidig å spare mest mulig på førerkortet? Tror ikke du skal telle på kronene når det kommer til førerkort på tung mc. Siden du ikke har erfaring så blir det du lærer under oppkjøring det som skal gjøre deg til en defensiv motorsyklist - ta heller noen kjøretimer ekstra feks på landeveien. Eller ta ekstra timer på bane med instruktør.

Er fortsatt for mange singelulykker på motorsykkel. Folk kommer litt for fort inn i sving, stivner og drar av veien. I mange slike ulykker kunne de fint klart svingen til tross for noe høy inngangshastighet om de hadde hatt rutine nok til å legge sykkelen ekstra ned heller enn å panikkbremse eller miste hodet og møte autovern eller fjellskrenten.

Om du kjører slik du blir opplært på kjøreskolen så kjører du sikkert skadefritt i all din tid. Kjør med godt utstyr, alltid. Skulle du dra av så er sjansene langt større for at det går bra om du har godt sikkerhetsutstyr. Nå får man jo også airbag-vest, komfortable ryggskinner, innlegg til albuer, knær, hofter og også skinne som dekker skuldre.

Og kommer du dit at du føler du må teste litt, bli med i klubb og kjør på bane heller enn å flytte grenser på offentlig vei. Mange som starter med mc i din alder og også endel som møter på klubbtreff på bane, spesielt bra har det vært på vårparten på såkalte "oppfriskningstreff".
Har du fartsmani? I såfall ikke ta motorsykkellappen. Om du er en forsiktig sjåfør så kjør på. Om du kjører defensivt, har en motorsykkel med ABS (Gjerne IMU ABS og antiskrens også, men det er det få motorsykler som har), og bruker kjøreutstyret er sjansen for ulykker langt mindre og om du skulle komme i en ulykke vil skadeomfanget være mindre.

Se også denne: https://www.youtube.com/watch?v=5DZk...ature=emb_logo
Etter hva jeg kan se er det flest dødsfall i singel ulykker. Stivne i sving eller feilkalkulere.

Viktig å ikke være for stiv og redd når man kjører. Ha litt guts, men samtidig være forsiktig. Da har man en god balanse.

Jeg har velta tre ganger. Alle gangene var det første kjøreåret. Aldri velta eller kræsja etter det. Er på sjette året nå med kjøring hver dag fra snøen forsvinner til den legger seg igjen. Alle mine velt var i under 20kmt.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har du fartsmani? I såfall ikke ta motorsykkellappen. Om du er en forsiktig sjåfør så kjør på. Om du kjører defensivt, har en motorsykkel med ABS (Gjerne IMU ABS og antiskrens også, men det er det få motorsykler som har), og bruker kjøreutstyret er sjansen for ulykker langt mindre og om du skulle komme i en ulykke vil skadeomfanget være mindre.

Se også denne: https://www.youtube.com/watch?v=5DZk...ature=emb_logo
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke fartsmani...Jeg er generelt en treging i trafikken.

Takk til resten av tipsene til dere i tråden. Jeg konkluderer med at jeg tror jeg er for engstelig for denne potensielle damemagneten.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Nei, jeg har ikke fartsmani...Jeg er generelt en treging i trafikken.

Takk til resten av tipsene til dere i tråden. Jeg konkluderer med at jeg tror jeg er for engstelig for denne potensielle damemagneten.
Vis hele sitatet...

Du kan alltids ta en 2 timers kjøregårdsøkt for å prøve. Kjøreskolen har alt utstyret du trenger. Da kan du i si at du har prøvd, istedet for å kjenne på den "hva om jeg" følelsen. Noen mister interessen når de tenker på at de balanserer 200kg mellom bena som det er flaut og dyrt å velte når man glemmer å sette ned sidestøtten. Andre blir hekta når de ved et uhell gir litt gass og løfter forhjulet i en liten wheelie på vei ut av en svingmanøver i kjøregården.

Jeg bor litt utenfor Oslo. Med offentlig transport bruker jeg 50 min fra dør-dør inn til Oslo sentrum. Med MC bruker jeg 15 minutter om morgenen og 20-25 minutter hjem. Det er som om at dagene skulle vært 25 timer lange så mye tid som jeg sparer. Sammenlignet med bil finner jeg vanligvis et gratis sted å parkere motorsykkelen, og det er ingen bomutgifter. Forsikring og veitrafikkavgift er også billigere enn kollektivbilett. Den forrige motorsykkelen min brukte under 3L/100km.
Hehe damemagnet faktisk? Tror det må være lang tilbake i tid eller så bare gjør jeg noe feil jeg. For min del virker ikke mc som noen magnet. Men kanskje det er ukult m/el-mc?

Siden du ikke er infisert av farstdjelvler og racing-demoner så virker du å være perfekt til å kjøre mc på offentlig vei. Blås i hva førerkortet koster, opplæring er viktig - det redder liv. Så en skrev om tre velt - alle under 20 km i timen. Det er jo faktisk også litt typisk for ferske mc kjørere. Og det er egentlig litt unødvendig - for noen ekstra timer i kjøreskolens "kjøregård" der en navigerer mellom koner i lav fart og lærer seg å krypkjøre, riktig bruk av clutch og gass og får trent balansen i sakte fart er jo grunnleggende kjøreferdigheter. Det er enkelt og det eneste som kreves er mengde trening. Du trenger ikke ta kjøretimer til du er skinnblakk, men ta nok timer til at du føler deg trygg på at du klarer deg på egenhånd i trafikken. Også fortsetter du å trene på egenhånd når du har fått lappen. Finn en tom parkeringsplass, sleng ut noen tomme flasker eller spray et 8 tall på eller noe som du øver på.

Du kjenner suget. Og du lever som oss andre kun en gang. Gjør det sier jeg. Risikoen er til å leve med. Som motorsyklist må du huske at alle andre i trafikken er idioter og kjøre deretter. Forkjørsrett hjelper deg ikke om du flyr over styret og over panseret på bilen som glemmer vikeplikt. Et par fingre alltid "limt" på frambremsen er en god ting å starte med alt på første kjøretime.