Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3197
http://imgur.com/a/rmCeE

Fant den på en tur på vidda i dag. Tenker det er en eller annen gnager. Lemen kanskje? Litt overrasket over lengden på tennene.
Det er nok en smågnager. Lemen er en het kandidat, men det kan også være en liten hare. Den er i ganske dårlig forfatning. Kan du legge ut flere bilder av den fra flere sider?


Kan se veldig ut som det er lemen ja.

Fler bilder.
https://www.google.no/search?q=lemmu...w=1366&bih=657
Sist endret av Slæsken; 13. juni 2017 kl. 23:34.
Dette var dessverre de best bildene jeg tok, de andre er litt ute av fokus og ingen av dem er fra den andre siden. Tok den ikke med meg.

Formen ser ut til å være lemen, men tennene er lengre enn det bilder på google viser.
Den skallen Eplekjekk har, er dessverre ikke lemen. Hvis du ser på nesehullet i skallen, så har de en helt annen form enn lemenet her:
.

Det du har, er en skalle fra et dyr i samme familie (hamsterfamilien), men en annen slekt og art enn lemen (Lemmus lemmus). Det er flere slekter i den familien, og jeg har sjekket litt i bildene til Wikimedia Commons (har sett kun her, for her er det litt kvalitetssikring på artsbestemmelser).
De slektene og artene jeg har sjekket etter kjennetegn hos er:

Microtus agrestis 'markmus'
Microtus levis 'østmarkmus'
Microtus oeconomus 'fjellmarkmus'

Myodes glareolus 'klatremus' (denne er det ikke, den har helt feil form på fronten av kjeven/snuten).
Myodes rufocanus 'gråsidemus'
Myodes rutilus 'rødmus'

Myopus schisticolor 'skoglemen

Og jeg tror den du har er en av disse listet opp her. Men jeg får ikke sagt mere, da det er bare disse to artene (lemen og klatremus) jeg har funnet kraniebilder av.
Men for å få et bedre svar, så foreslår jeg at du spør på forumet "Spør en biolog!". Der er det kanskje noen, som kan gi deg et fullgodt svar. Lykke til!