Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4390
http://imgur.com/a/sduXI

og hvordan kom den inn på badet mitt
Kanskje en "Stor Husedderkopp"? Den på bildet så ut til å ha litt korte bein, men det kan jo være bildet sin skyld. Gjerne last opp ved siden av en fyrstikk/kronestykke for størrelsesration. Hadde hjulpet om bildet var litt tydligere også, fra flere vinkler.

Uansett, den er ikke farlig
https://no.wikipedia.org/wiki/Stor_husedderkopp

Bodde i en kjellerleilighet tidligere hvor det krydde av sånne.
Støtter nehmz, Tegenaria domestica, de kan bli ganske store
Selv bodd i en kjellerleilighet med flertall av slike innbyggere.
Våknet ofte på natten når jeg hadde slik ''skuffeseng'' av at det gikk en slik over brystet mitt.
Som flere nevner er dette stor husedderkopp, de kan ofte bli større enn du forestiller deg.
Sitat av Effage Vis innlegg
Støtter nehmz, Tegenaria domestica, de kan bli ganske store
Vis hele sitatet...
Ja, nehmz har helt rett i at det trolig er en stor husedderkopp, men den heter ikke Tegenaria domestica. Det er den vanlige husedderkoppen, og de blir ikke særlig store. Den store husedderkoppen het før T. atrica (du finner de gjerne på loftet også, slik navnet indikerer), men har nylig blitt reklassifisert til Eratigena atrica. Dette er, sammen med stor kjelleredderkopp (Meta menardi) og myredderkoppen (Dolomedes fimbriatus) de største edderkoppene vi har i landet. Sistnevnte er størst og fort bli en syv centimeter i diameter med beina rett ut.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. juni 2017 kl. 15:16.
Egentlig enig med mange her, det er en av de helt ufarlige edderkoppene vi har i Norge. Ja, noen kan bli svære, men de er alle harmløse for oss. Den "skumleste" jeg vet om, er korsedderkopp. Den kan gi et bitt, som er smertefult, men det er ikke observert noen allergiske reaksjoner eller noe annet ubehag, bortsett fra litt smerter en liten stund. Prøv og se på dem med hvilepuls, de er faktisk ganske morsomme skapninger. Studer dem heller, og la evt. frykt bli en fascinasjon.


Sitat av Turelli Vis innlegg
Kan det være en 'brown recluse spider'?

http://cf.broadsheet.ie/wp-content/u...7/recluse2.jpg
Vis hele sitatet...
Dette er ikke for å være stygg! Men hvorfor nevner du en nordamerikansk edderkoppart? Og i tillegg kanskje den farligse edderkoppen de har i Nord-Amerika? Sannsynligheten at det er denne TS har, vil jeg si er neglisjerbar. Hvis ikke TS har vært en stund i USA, der kofferten har ligget i et loft i en god stund o.l. For denne edderkoppen er, som navnet antyder, ikke glad i områder med mye aktivitet.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg


Dette er ikke for å være stygg! Men hvorfor nevner du en nordamerikansk edderkoppart? Og i tillegg kanskje den farligse edderkoppen de har i Nord-Amerika? Sannsynligheten at det er denne TS har, vil jeg si er neglisjerbar. Hvis ikke TS har vært en stund i USA, der kofferten har ligget i et loft i en god stund o.l. For denne edderkoppen er, som navnet antyder, ikke glad i områder med mye aktivitet.
Vis hele sitatet...
Haha! du er ikke stygg, bare jeg som er ignorant.
Det er den eneste edderkoppen jeg kjenner ved navn. Nå har jeg lært hvor den bor aus.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Prøv og se på dem med hvilepuls, de er faktisk ganske morsomme skapninger. Studer dem heller, og la evt. frykt bli en fascinasjon.
Vis hele sitatet...
Hadde de bare kunne holdt seg unna veggene og taket rundt senga mi hadde jeg vært fornøyd, men det er tydligvis et attraktivt område. Men ja, de er ganske fascinerende skapninger så lenge de ikke ødelegger nattesøvn!
Sitat av Turelli Vis innlegg
Haha! du er ikke stygg, bare jeg som er ignorant.
Det er den eneste edderkoppen jeg kjenner ved navn. Nå har jeg lært hvor den bor aus.
Vis hele sitatet...
Som et lite tips for fremtiden: Dersom du kun kan navnet på én edderkopp, og du ikke engang vet hvilket kontinent denne tilhører, så bør du heller ikke stille din ekspertise til disposisjon når noen ber om hjelp til å identifisere et arachnid. Med tanke på at det finnes over 45000 ulike edderkopparter som vi kjenner til (og garantert tusenvis som vi ikke har oppdaga og klassifisert ennå), så er nemlig sjansen for å gjette riktig forsvinnende liten. Men mottaker vet ikke at du ikke har filla peiling på hva du snakker om, og kan godt tenke at du faktisk er en vaskeekte spesialist - og handler deretter. Kanskje ikke så alvorlig når vi snakker om edderkopper, men dette gjelder selvsagt generelt. Uten sammenligning forøvrig, så har jeg ei tante som inntil nylig trodde at hasj og heroin var ulike ord på det samme stoffet, og jeg er temmlig sikker på at du ikke ville satt pris på hennes hjelp til å identifisere en ecstacytablett av ukjent opphav. Sånn for å sette det litt i perspektiv. En god tommelfingerregel er igrunn å ikke uttale seg i saker hvor man selv vet at kunnskapsnivået er utilstrekkelig, eller i det aller minste gi en liten indikasjon på at man bare tipper vilt.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. juni 2017 kl. 20:46.
Ja, det var grunnen til at jeg lo.
Jeg beklager på mitt mest ydmyke å ha ført tråden på villspor.