Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6305
Anonym bruker
"Rød Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk i går et to veldig rare spørsmål da jeg skulle hente ut en pakke med sobril fra apoteket, 50 stykker. Jeg har stått på sobril i et par år.

Først spurte hun om jeg kjører bil, da svarte jeg nei. Så spurte hun om jeg skulle selge disse tablettene ulovlig/illegalt. Da svarte jeg nei. Dette har jeg aldri opplevd før, og ser dette som en litt merkelig ting å spørre om. Gikk ut fra apoteket og visste ikke helt hva jeg skulle tenke om det.

Har noen opplevd dette før, og hva kan grunnen være til at jeg fikk disse spørsmålene?
Uvaksinert 👍
Grunnen til at de spør om bil er at de da må opplyse om at du ikke kan kjøre på 8 timer? etter inntak. Det har jo blitt utrolig strengt med piller og bilkjøring.
Anonym bruker
"Rød Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vel, bilkjøringen kan jeg forstå. Vet at reglene har blitt kraftig innstrammet den siste tiden. Men det å spørre om jeg skulle selge disse pillene illegalt? Det fikk meg til å undre over denne farmasøyten, ikke ser jeg ut som noen shady person og ikke henter jeg ut slike resepter ofte.

Og hvem ville svart ja om du fikk dette spørsmålet uansett?
ikke at jeg helt kan si at jeg sitter i samme båt som deg, men på mitt lokale apotek er det bare såvidt jeg klarer å få tatt ut vanlig astma medisin grunnet hu farmasøyten i skranken som skal leke doseringsdoktor..

så kan virke som om de har blitt strengere. er jo for min del ikke snakk om noen astmamedisin som kan selges som prestasjons eller rusmiddel heller. hjelper meg bare å puste under sterk anstrengelse
Henter du ut 50 i uka så ville det jo vært naturlig, henter du ut i følge forbruket som er satt på medisinen, f.eks 1 stk per dag = du henter en ny pakke ca hver 50 dag, så er det jo tullete.
Særlig når jeg ser noen eldre personer komme å få utlevert bærepose med x antall 100 pakninger PF/Tramadol eller sterkere og sovemedisin, og ditt og datt. Det er jo disse som kan spe på pensjonen sin kraftig med å selge ting videre.

Er nokså sikker på at de på apoteket har en lett oversikt over hvor lenge man har stått på medisinen. Personlig hadde jeg ønsket en slik oversikt. Jeg henter bl.a ut 100x Parlagin Forte ca hver 50 dag - og blir nesten alltid belært hvor kraftig den er mot magen, at jeg ikke må kjøre på 8 timer, at ditt og datt. Men herregud, jeg har jo stått på PF i 20 år - jeg vet jo effekten på meg selv.
Da jeg gikk på medisin som Stilnoct, Sobril, Rivotril osv - var det ikke sjeldent de måtte informere om at jeg ikke skulle ta dette før jeg kjørte...dohh, sier seg vel selv, hiver jo ikke inn sovemedisin og bestemmer meg for å kjøre til Sverige for å handle liksom.
Det kan være att apoteket stiller kontrollspørsmål i forbindelse med mangel på medisiner.
Har fått mange rare spørsmål opp gjennom årene.

Btw, Apoteket har bare oversikt over aktive resepter + de reseptene som har utløpt siste 30 dager.
Du selv kan sjekke alle uttak du har gjort på resept de siste årene
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg

Btw, Apoteket har bare oversikt over aktive resepter + de reseptene som har utløpt siste 30 dager.
Du selv kan sjekke alle uttak du har gjort på resept de siste årene
Vis hele sitatet...
Hvor? Inne på Mine Resepter og helsenorge.no står jo det veldig lite.
Var faktisk innom for å finne en medisin jeg fikk for ca 2 år siden, men fant jo ikke hva jeg fikk i fjor en gang.
Sitat av zon123 Vis innlegg
Hvor? Inne på Mine Resepter og helsenorge.no står jo det veldig lite.
Var faktisk innom for å finne en medisin jeg fikk for ca 2 år siden, men fant jo ikke hva jeg fikk i fjor en gang.
Vis hele sitatet...
Du kan velge utløpte resepter.
Sitat av zon123 Vis innlegg
Hvor? Inne på Mine Resepter og helsenorge.no står jo det veldig lite.
Var faktisk innom for å finne en medisin jeg fikk for ca 2 år siden, men fant jo ikke hva jeg fikk i fjor en gang.
Vis hele sitatet...
Helsenorke har "resepter" for 3 år
Fra reseptformidleren er det kun aktive e-resepter som vises, mens fra kjernejournalen vises resepter, inkludert papir- og telefonresepter, tre år tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Rød Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okey takk for svar. Jeg tolker det som om denne farmasøyten ville leke litt sjef, eller hadde en dårlig dag muligens. Nei jeg henter ut slike medikamenter sjelden, kanskje hver 3-4 mnd. Men likevel, å spørre om jeg selger disse illegalt? Hvem ville ha svart ja på noe sånt uavhengig om man faktisk selger dem illegalt eller ikke?
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Helsenorke har "resepter" for 3 år
Vis hele sitatet...
Hos meg har jeg kun to ting på listen min på 3 års oversikten som ikke er på nåværende listen min.
Og jeg kan love at jeg har hatt resept på mye annet de siste tre årene, f.eks alt rundt søvn.
Har jo fortsatt pakninger med div medisin skrevet ut i 2015 og 2016 som absolutt ikke står på 3 års oversikten på helsenorge.no

Så hva er greia da? Kan legen slette hele medisinhistorien min? Eller feil i helsenorge.no?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okey takk for svar. Jeg tolker det som om denne farmasøyten ville leke litt sjef, eller hadde en dårlig dag muligens. Nei jeg henter ut slike medikamenter sjelden, kanskje hver 3-4 mnd. Men likevel, å spørre om jeg selger disse illegalt? Hvem ville ha svart ja på noe sånt uavhengig om man faktisk selger dem illegalt eller ikke?
Vis hele sitatet...
Samme som når du skal til USA (eller andre land med visum) der de spør om du har drept noen, om du planlegger å utføre terror aksjoner, begå kriminelle handlinger, om du bruker ulovlig narkotika, om du har Ebola(!) osv osv.
Du er jo rimelig i tåka om du svarer ja på noen av disse spørsmålene. Men siden de spør, så er det vel noen som faktisk sier ja.

Kanskje det samme skjer på apoteket, om de bare smetter inn spørsmålet så er det kanskje en rusa person som ikke tenker seg om å svarer ja...han får neppe ut varen.
Sitat av zon123 Vis innlegg


Samme som når du skal til USA (eller andre land med visum) der de spør om du har drept noen, om du planlegger å utføre terror aksjoner, begå kriminelle handlinger, om du bruker ulovlig narkotika, om du har Ebola(!) osv osv.
Du er jo rimelig i tåka om du svarer ja på noen av disse spørsmålene. Men siden de spør, så er det vel noen som faktisk sier ja.

.
Vis hele sitatet...
Har ofte lurt litt på disse spørsmålene hos amerikanske visamyndigheter og flyplasspersonale.Om noen svarer ja så må man stille spørsmålet om hvordan de i det hele tatt har greid å bestille flybilletter og eventuelt søke visum. Men det finnes kanskje en prosent av befolkningen i alle land som ikke kan lyve.
Sitat av hollow Vis innlegg
...Men det finnes kanskje en prosent av befolkningen i alle land som ikke kan lyve.
Vis hele sitatet...
Bra egenskap om du er terrorist og ikke kan lyve...
Men IS og gjengen kan vel kanskje ikke alltid velge på øverste hylle
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg henter ut 2x25 10mg hver 25 dag, men ofte det går litt over en mnd. Aldri fått noen slike spørsmål. Eneste som var nytt var at jeg måtte signere for de sist gang.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva gjør man forresten når 50x10mg sobril i mnd ikke holder? Får man ikke ha lappen da om man må ta noe sterkere? Tenker 0,5 xanor 2 ganger daglig feks, eller 4x5mg valium? Jeg blir jo ikke påvirket av sobril bortsett fra at jeg kanskje klarer å klemme inn ett smil til kassadama
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva gjør man forresten når 50x10mg sobril i mnd ikke holder? Får man ikke ha lappen da om man må ta noe sterkere? Tenker 0,5 xanor 2 ganger daglig feks, eller 4x5mg valium? Jeg blir jo ikke påvirket av sobril bortsett fra at jeg kanskje klarer å klemme inn ett smil til kassadama
Vis hele sitatet...
Ja da må du gi fra deg lappen, som alle oss andre som bruker piller. Selv Imovane sovepiller kan du ikke ta. Selv enkelte antihistaminer kan du ikke ta.

Du får være glad du har lappen, og kan få Sobril av legen.
Sitat av downlow Vis innlegg
Ja da må du gi fra deg lappen, som alle oss andre som bruker piller. Selv Imovane sovepiller kan du ikke ta. Selv enkelte antihistaminer kan du ikke ta.

Du får være glad du har lappen, og kan få Sobril av legen.
Vis hele sitatet...
Stemmer vel ikke helt dette her? Så vidt jeg husker, kan man ta sobril, valium, imovane, stilnoct, så lenge det er innenfor visse doseringer.

Mer om det her: https://nhi.no/rettigheter-og-helset...medisintabell/
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Stemmer vel ikke helt dette her? Så vidt jeg husker, kan man ta sobril, valium, imovane, stilnoct, så lenge det er innenfor visse doseringer.

Mer om det her: https://nhi.no/rettigheter-og-helset...medisintabell/
Vis hele sitatet...
Joda jeg er blitt fremlagt denne tabellen, og flere andre skriv fra legen. Så du har helt rett i det.

Greia her er vel at dosene han her skisserer ikke er forenelig med å beholde lappen. Xanor er ikke forenelig i det hele tatt. Når det kommer til Imovane er det er det jo lave doser, over korte perioder som kun vil være til hjelp for personer med lette, sporadiske søvn problemer.

Kan forøvrig anbefale Seroquel for søvn. Med mindre du går på ekstremt store doser eller flere psykofarmika samtidig (Mener grensen er 3 stk f.eks seroquel, cipralex og lamictal bare for å ha nevnt noen.) så vil du få beholde lappen på denne medisinen. Aner ikke om TS har søvn problemer enn gang, eller om det er angst som er problemet. Bare nevner det
Sist endret av downlow; 23. november 2017 kl. 23:10.
Det er nedlatende og grunnløst å behandle pasienter på en slik måte som farmasøyten gjorde i tilfellet til TS, etter min mening. Personlig ville jeg sendt en E-post til daglig leder og forklart situasjonen og lagt til at jeg ikke synes dette var særlig hyggelig som kunde og pasient.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er nedlatende og grunnløst å behandle pasienter på en slik måte som farmasøyten gjorde i tilfellet til TS, etter min mening. Personlig ville jeg sendt en E-post til daglig leder og forklart situasjonen og lagt til at jeg ikke synes dette var særlig hyggelig som kunde og pasient.
Vis hele sitatet...
Enig. Synes det er viktig at de blir informert om at det ikke er greit å behandle kunder på denne måten.
Mye kuk her. Står selv på 15mg sobril mot angst og serequel 25mg for søvn. Har lappen på det meste som kan kjøres.
På resepten til sobrilen står det "15mg pr døgn, jamfør førerkortforskrift" pakken har jeg med i bilen om jeg blir stoppet.
Serequellen har det aldri noen gang vært snakk om førerkort. Jeg har tatt tyngre klasser etter jeg begynnte fast på den.

Man må gå fast på medisinen, og de første 14 dagene etter man begynner har man kjøreforbud, slik at kroppen skal bli vandt til effekten av pillene.

Kan lønne seg å være oppegående, gjøre litt reserarch og noenlunde ærlig med legen. Selv bruker jeg litt tid på undersøkelser, og får som oftest det jeg spør om.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Mye kuk her. Står selv på 15mg sobril mot angst og serequel 25mg for søvn. Har lappen på det meste som kan kjøres.
På resepten til sobrilen står det "15mg pr døgn, jamfør førerkortforskrift" pakken har jeg med i bilen om jeg blir stoppet.
Serequellen har det aldri noen gang vært snakk om førerkort. Jeg har tatt tyngre klasser etter jeg begynnte fast på den.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk også utlevert Seroquel etter de nye reglene kom ang lappen. Går fast på Parlagin Forte, og måtte derfor kutte ut innsovning + allergi medisinen jeg gikk på (antihistamin) siden jeg gikk på mye høyere doser enn hva jeg kunne beholde lappen på.

Før den nye regelen gikk jeg på Venlafaxin 150mg for søvn, men denne falt tydeligvis inn under noe rundt lappen, derfor fikk jeg Seroquel.
Satt meg ærlig talt ikke inn i hvorfor, men det ble slik.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Jeg ble nektet Sobril av fastlegen da den sa at da ville jeg miste førerkort, leser dog på nettet at tar man kun Sobril (ikke sammen med andre piller) så kan man ta inntil 30mg daglig uten å miste førerkort.

Min mor ble nektet å få Imovane for søvn problemer, hun trenger ikke mer enn en halv tablett noe som tilsvarer ca 3,5mg daglig, mens jeg leser på nett at man kan ta noe sånt som 7,5mg daglig uten å miste førerkort.


Noen som har noen erfaringer å utdype på dette?
Er det bærekraftig vitenskap som støtter opp strengheten og nye reglene, eller heller det heller imot det politiske grunner?
F.eks, hasj = miste lappen.
Sporbart = ruset
Er en smertepasient mer trafikksikker når h*n har smerter kontra ansvarlige mengder smertestillende? Eller noen med søvnproblemer som har søvnunderskudd etc bedre skikket som sjåfør i forhold til viss det er små mengder\ansvarlige medikamenter i blodet?
Har inntrykk av store deler av grunnlaget ikke er direkte vitenskaplig, men heller politisk. Muligens det tenkemåten ifra narkopolitikken har smittet litt over på helse. På en måte.
Sist endret av sneipen; 24. november 2017 kl. 18:33.
Har vel kanskje at en som står fast på en dose medisin opparbeider seg en toleranse mot ruseffekten, så de har vel litt bedre forutsettninger for å være trafikksikker enn en narkis som popper rivo i helgene fordi det er gøy og så legger ut på kjøretur.

Skal nevnes at legen min er serdeles oppegående og positivt innstillt. Har gitt klar beskjed at om det står mellom medisin og førerkort, så kommer førerkortet først. Og om man fremstår som noenlunde opplyst ang egen situasjon, samt har gjort litt undersøkelser i forkant, så skal det mye til for at jeg ikke får det jeg spør om. Slenger på at jeg aldri har, og kommer aldri til, og misbruke den tilliten legen viser meg ved å gi meg det jeg spør om.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Har vel kanskje at en som står fast på en dose medisin opparbeider seg en toleranse mot ruseffekten, så de har vel litt bedre forutsettninger for å være trafikksikker enn en narkis som popper rivo i helgene fordi det er gøy og så legger ut på kjøretur.
Vis hele sitatet...
Til info så er Rivotril ikke tillat uansett mengde og toleranse.
Så nei det er ikke forskjell på en som har brukt terapeutisk dose i f.eks 5 år eller en "narkis" som spiser 50 rivotril i helgen. Ingen får kjøre på dette legemiddelet.

Er forøvrig enig med Sneipen over her at det nok ligger mye politikk i dette. Klart det er bevist at benzo kan gi noe lengre reaksjonsjonstid, men i forhold til mye annet rart som er ute å kjører på veien er jeg usikker på hvor mange ulykker som egentlig skjer pga dette ved anbefalt bruk. Og nettop dette punktet med å ta seg en Imovane for en god natt søvn slik at man er utvilt når man setter seg bak rattet kontra å ha sovet lite eller ingenting skulle jeg gjerne sett forskningen bak.