Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 965
Hei!

Tenker å bygge meg en ny PC som hovedsaklig skal brukes til gaming, og som vil holde seg relevant fremover i tid.

Har valgt ut deler på komplett, som du kan finne her. Prisklasse rundt 15-16.000 kroner.

Setter stor pris på noen gode tips eller råd i forhold til hvilke komponenter jeg har valgt, og om det eventuelt er noe som ikke passer sammen
Personlig har jeg lite peiling på AMD, men om det passer med hverandre så ser det ut som en skikkelig solid pc!
16 lapper for en stasjonær uten SSD? (SSHD telles ikke, har bare en liten partisjon på noen gigabyte som brukes som mellomlagring). Anbefaler deg å lage liste på Prisjakt. Mange andre aktører enn Komplett med bedre priser og kundeservice. Her er et eksempel. Her er noen andre momenter;

Strømforsyningen: Du har valgt en G2 750W, G3 er den nyeste modellserien som er mere kompakt. Ikke nødvendigvis dyrere. 650W holder, men kjør gjerne på med mer (velg flest watt for pengene)

Prosessor og HK: Ryzen er fett. Hadde heller valgt R7 1700, brukt standardkjøleren en stund og eventuelt oppgradert, og overklokket senere. Ingen innvendinger mot HK. Bra at det har USB-C, og M.2 plass.

SSD: Anbefaler PCIe SSD over SATA, langt raskere. 250GB holder til OS+programmer, så har du HDD til spill og masselagring. Eksempel.

Minne: 2x4GB holder til gaming, men kjør på med 2x8GB når du er i gang. Ryzen liker raskt minne, gjerne 3000Mhz.

Annet: Kabinett med vindu, med innvendig oppsett for vannkjøling, sammen med en Noctua kjøler?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
16 lapper for en stasjonær uten SSD? (SSHD telles ikke, har bare en liten partisjon på noen gigabyte som brukes som mellomlagring). Anbefaler deg å lage liste på Prisjakt. Mange andre aktører enn Komplett med bedre priser og kundeservice. Her er et eksempel. Her er noen andre momenter;

Strømforsyningen: Du har valgt en G2 750W, G3 er den nyeste modellserien som er mere kompakt. Ikke nødvendigvis dyrere. 650W holder, men kjør gjerne på med mer (velg flest watt for pengene)

Prosessor og HK: Ryzen er fett. Hadde heller valgt R7 1700, brukt standardkjøleren en stund og eventuelt oppgradert, og overklokket senere. Ingen innvendinger mot HK. Bra at det har USB-C, og M.2 plass.

SSD: Anbefaler PCIe SSD over SATA, langt raskere. 250GB holder til OS+programmer, så har du HDD til spill og masselagring. Eksempel.

Minne: 2x4GB holder til gaming, men kjør på med 2x8GB når du er i gang. Ryzen liker raskt minne, gjerne 3000Mhz.

Annet: Kabinett med vindu, med innvendig oppsett for vannkjøling, sammen med en Noctua kjøler?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev tråden to ganger, glemte å legge til at jeg har et par SSD'er liggende som jeg har tenkt å ta i bruk. Da enten en 250gb fra min bærebare PC som har tatt kvelden, eller en litt mindre som jeg kjøpte for å erstatte HDD i en annen bærebar.

Angående kjølingen så var ikke det så dumt, er ikke store prissøkningen for vannkjøling samt at det ser litt bedre ut. Så tror jeg blir å gå for det, skal se på noen reviews etterhvert.

Ser også som du sier at både at G3-serien koster så og si det samme, så går nok for en 750W EVGA Supernova G3.

Skal se meg om på prisjakt å se om jeg bestiller komponentene hvor jeg finner de billigst, men er kjekt å bare ha en butikk å forholde meg til hvis noe skulle tas over garantien.

Takk for innspill!
Minne: 2x4GB holder til gaming
Vis hele sitatet...
8gb ram begynner og bli lite, så skal du kjøpe pc i dag går du for 16gb.
Vet ikke hva skjerm du har, men. Ville vurdert gtx1080Ti viss pengene strekker til.
Sist endret av sneipen; 7. oktober 2017 kl. 19:34.
Jeg har hatt samme oppsett i ca. et halvt år, altså 1700X, GTX 1080 og 16 GB-3200 RAM. Er veldig fornøyd! Har ikke hatt behov for å overklokke ennå. Gamer på en 1440p skjerm.