Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3926
Hei

Har en ting jeg har lurt på lenge kanskje noen her kan hjelpe meg med. Skal til USA etterhvert å da med noen jeg ikke kjenner sånn altfor godt å tingen er at for 15 år siden så hadde jeg en mindre sak som endte med frifinnelse så har plettfri vandels attester å sånn her hjemme men for å reise til USA kan jeg ikke gjøre det på enkle måten har jeg forstått? Må søke visum eller hva det heter, synes det stø noe om oppmøte på ambassaden å vise frem diverse papirer fra saken osv. Høres komplisert ut og har ikke det tilgjengelig heller da men for å komme til poenget her så lurer jeg egentlig på ossen det foregår på flyplassen i USA når man ankommer. Har ikke så veldig lyst å si til vedkommende jeg reiser med at jeg har gjort sånn og sånn før men om jeg har visum så blir det merkbart da? Er det to forskjellige køer? Blir det veldig opplagt liksom? Det jeg lurer litt på og håper noen har peiling på?
a) Hvis du ble frifunnet burde det da ikke være på noen som helst attest som angår ulovligheter du har begått? Og derfor skal rullebladet ditt være plettfritt.

b) Med mindre det er smugler/narko/volds/innbrudds-dom så har det lite å si om du har noe på rullebladet, de kommer nok ikke til å nekte deg å komme inn for å ha kjørt for fort eller noe sånt.
Om du ikke har blitt funnet skyldig i noe lovbrud så har du plettfri vandel og kan vel dra på samme måte som alle andre. Det er ingen annen kø for folk som har vært "mistenkt i lovbrud, men ikke dømt".
Men er det forskjellig kø for de med visum og de med sånn forenkla et eller annet fleste nordmenn kan søke om på nett?
Er ikke dette med USA reise litt overdrevet i forhold til rulleblad?
Jeg hadde en 7 års gammel volds sak (betinget dom) på rullebladet når jeg ble sendt til usa av jobben. Var en av de andre norske fra firmaet som var uten førerkort pga fyllekjøring.
Ikke noe stress for noen av oss.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Er ikke dette med USA reise litt overdrevet i forhold til rulleblad?
Jeg hadde en 7 års gammel volds sak (betinget dom) på rullebladet når jeg ble sendt til usa av jobben. Var en av de andre norske fra firmaet som var uten førerkort pga fyllekjøring.
Ikke noe stress for noen av oss.
Vis hele sitatet...
Er noe politiet liker å skremme yngre folk med, at hvis man har noe som helst på rullebladet så kan man bare vinke farvel til USA. Er ganske overdrevet.
Sist endret av Ekvivokk; 5. juli 2015 kl. 22:51.
Esta, null stress. Studie eller Jobb-visum, litt verre.
Hva med besittelse av 20g hasj? Fikk betinget fengsel på 14dager i 2år og 8k i bot. Bare av ren nysgjerrighet
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Hva med besittelse av 20g hasj? Fikk betinget fengsel på 14dager i 2år og 8k i bot. Bare av ren nysgjerrighet
Vis hele sitatet...
Null problem det er bare å krysse av nei på om du har vært innblandet i noe kriminellt da de ikke har muligheten til å sjekke dette opp
Skjønner ikke at folk fortsatt ikke har fått med seg at det bare er sludder og vås.

Selvfølgelig har ikke amerikanske myndigheter innsyn i sensitive personopplysninger om alle Norske borgere (ihvertfall ikke gjennom lovlige kanaler som kan brukes i denne sammenheng).

Eneste grunn til at folk nektes innreise pga slike ting er at dem er dumme nok til å ta kontakt og utlevere informasjonen helt på eget initiativ. "Hei ambassade, jeg har røykt hasj, kan jeg få komme til USA allikevel?"
Jeg kom inn i USA med "Ulovlig bruk av eksplosiver på offentlig skoleområde" som det så fint sto på papiret, og det er et halvt år siden :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det USA som regel ser på når de skal godkjenne visum er vold og narkotika. Alt som er innenfor det å skade andre mennesker eller drugs er noe de virkelig bryr seg om. Selv om ting har skjedd for mange år siden så har jeg sett at folk har fått avslag.
Sitat av Medic95 Vis innlegg
Det USA som regel ser på når de skal godkjenne visum er vold og narkotika. Alt som er innenfor det å skade andre mennesker eller drugs er noe de virkelig bryr seg om. Selv om ting har skjedd for mange år siden så har jeg sett at folk har fått avslag.
Vis hele sitatet...
Ah.. Kom igjen, nå har dette vært tatt opp så mange ganger på forumet, søk. Ingen vil ha problemer med å komme inn i USA for hverken drugs eller vold i en noenlunde diskre skala.