Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4278
Jeg så akkurat denne filmen, og den overasket meg! Jeg ville bare lage en tråd for å spre ryktet. Denne filmen BURDE dere se!

De første 20 min. kan sees på youtube! http://youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8
Hadde vert ok med litt info.. Feks hvilken Kategori går filmen under?
Nei fyf...

For et par år tilbake var jeg svært interessert i denne teorien, jeg ønsket meg veldig mye rart; alt fra penger til ekstremt gode skills i diverse ting, dette tenkte jeg på hver dag som gikk.
Jeg gikk også rundt og "trodde" jeg hadde alt dette og det fikk meg til å føle meg "bra".

Men etter noen måneders ønsketenkning begynte jeg å se at dette er bare bullshit... ingenting godt kom ut av dette annet enn at jeg _trodde_ jeg hadde det bra.
Det eneste som forandra seg var et mye mer egoistisk og selvisk tankemønster der jeg bare tenkte på de tingene jeg ville ha.

Jeg ble ikke en bedre person av dette, tvert imot. Jeg ble heller ikke lykkeligere, ikke gjorde jeg det så godt på damefronten heller.

Denne teorien er bare for folk som ikke har et liv men som har nå muligheten til å leve i en drømmeverden der alle i virkeligheten oppfatter deg som en lykkelig og en suksessfull person.


Du kan ikke være en lat, tykk og fattig person som plutselig kan være en sporty, velbygd og rik person bare ved å tenke seg til at du har alt dette i ca en måned.
Det går bare ikke. Alle VET at det trenges _hardt_ arbeid for å kunne oppnå dette i denne tids verden.

Hvis du er lammet fra halsen og ned for resten av livet ditt kan ikke energi fra universet stilles opp slik at du plutselig blir frisk.

Men selvfølgelig, du må gjerne leve i en drømmeverden der du tror du har alt du trenger for å bli lykkelig for både deg og for andre, det er nok det eneste den duger til. Ellers fungerer den slik at du blir egoistisk.

Det er en egoistisk teori som "virker" logisk fordi en kar forteller om alle andre spesielle folk helt fra dagens lys slik som einstein og shakespear visste om denne hemmeligheten.


Og, jeg snakka med ei venninne som har praktisert denne teorien ganske lenge og jeg spurte henne om hun har fått alt det hun ville ha. Da svarte hun nei.
Denne jenta har sterke psykiske problemer og hun er blitt bedre etter noen år der hun påstod at det er hemmeligheten som har hjulpet henne,
men da forklarte jeg henne at det er bare det at du har klart å tenke mere positivt enn negativt, at det er det som har gjort deg til en bedre person, ikke en forbannet idiotisk teori.

Jeg fortalte også til henne at det som gjør MEG lykkelig er å gjøre andre lykkelig. Der jeg også gav et eksempel fra Bruce Almighty, der gud sier til bruce at for å oppleve et mirakel må du selv utføre mirakler for andre (så hjelper han en kar med å flytte en bil ut av rushtida i byen og masse annet shit).

Jeg blir glad av å se andre glade eller å gjøre andre glade, ikke av å ha masse ting: du blir bush av å være eller å tenke slik. [les: maktsyk, pengegrisk, egoistisk osv]

Bare fuck off med en teori som er til for å gjøre andre syke....

Jeg ser også dette som en mistolkning av det Buddah sa: "det du har blitt er et resultat av slik du har tenkt"... Du spør universet hva du trenger, og du får det du vil ha, uansett hva det skulle være.

Jeg tror han mente at du skulle utvikle deg selv personlig sett, ikke materialistisk sett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_...New_Thought%29
Du sier jo at det du vil er å glede andre.. eller? Og du nå praktiserer det du vil.. altså glede andre. Da har du jo oppnådd det du vil, og du er lykkelig? Hvis du har sett hele filmen så vet du jo at det handler om lykke, ikke de materielle godene du ønsker der og da. Det KAN ha med de materielle godene, men det er kun en del av det.
Jeg handler av egen fri vilje, jeg trenger ikke en hemmelighet som gir deg kunstig lykke og eller materielle goder som du sier.

Det er bare personer i filmen som ønsker seg noe for å bli lykkelig. Tror du de virkelig er lykkelige nå i dette øyeblikk? Tror du de har mindre problemer enn oss alle andre?

Tror de sliter like mye som oss andre og får heller stole på tilfeldigheten... filmen er bare til for å støtte opp sin egen teori. Det kan like godt være ei gruppe slik som scientologene som skaper opp masse tull og skriver et manuskript der skuespillerne er karakterer som "har alt" for å få andre personer til å tro at dette er veien å gå.
Så filmer de det, får det til å virke utrolig bra, blir populær fordi en eller annen kjendis er nyskjerrig på "nye" ting og får denne ideen ut på tv, og ideskaperne blir rike....


bare svindel... en meget utspekulert svindel ettersom denne ideen er basert på virkeligheten med noen tvister....
det blir det samme som å forklare på en helt rar måte at du blir en bedre person hvis du drikker vann. Alle vet dette men folk åpner ikke øya før de blir forklart dette på en mest mulig logisk måte.

De nevner også kjente personer for å backe opp saken. De bruker autoriteter for å få saken til å virke som om den fungerer. Akkurat som når forskerne sier at du får kreft av poteter...Uansett, alt er relativt.
Sist endret av el_larso; 5. september 2007 kl. 05:07.
Akkurat som i bibelen, "we pray to these stones and they bring the rain every year" eller noe slikt, som noen idioter sa da jødene spurte hva de drev med, hehehhehhee :-)
el larso: Har du sett hele filmen? (vær ærlig)
Sikkerhetsklarert
Sitter å ser på den på youtube, men er dette en spillefilm med h andling, eller er dette en dokumentar om denne teorien dere nevner?
Det er en dokumentar.. altså ikke en veldig bra dokumentar stilmessig, - Det er bare folk som prater, nesten. Men det er budsapet du skal ta tak i, og det får du om du ser hele filmen. Jeg satt med den ene aha-opplevelsen etter den andre. Det er jo så lett! Og det er rart at det ikke er allmenn kunnskap, for man vet det jo egentlig. Man ser det jo i film etter film også. Eks. Fight club-


WARNING SPOILER!!!!!!!!!!!!....................





Hvor Edward Norton ønsker så mye å være noe, at han lever seg inn i "rollen" og langsomt blir det...(kanskje ikke det beste eksempelet ettersom han, i filmen er ambivalent, eller kanskje til og med skitso da, men du skjønner poenget...)
Sikkerhetsklarert
aha "Tro kan flytte fjell" opplegg?
Martha ser engler, og jeg snakker med gud og satan hver lunch..
Jeg har sett den. Og jeg anbefaler den sterkt. Jeg driter i om dere er kristne, tror på karma, eller ikke tror på noe som helst. Filmen har nyttig info uansett, som passe inn i hva dere måtte tro på fra før. Jeg har alltid sett på "Gud" som en høyere kraft som vi alle er en del av. (Ikke som en gammel mann med skjegg) men jeg tror at vi menesker, naturen og universet alle har denne delen av gud i oss.

Jeg er vel ikke den eneste her som har forstått at alt er koder og energi i ulike vibrasjoner i denne dimensjonen vi lever i? Freaker? Teorien i filmen går ut på at du tiltrekker deg samme energi som du gir ut (you reap what you sow?). Samtidig som personene i filmen sier du skal be om nøyaktig det du ønsker deg (Bønn?). Men samtidig nytter det ikke dersom du ikke har tro på det, og deg selv.

Jeg så filmen for ett år siden og bestemte meg for å prøve ut denne teorien. Og ja, den virker. Garantert. Du får ikke alltid nøyaktig det du ønsker deg, men noe tilsvarende som gir deg den samme følelsen du hadde når du sendte tanker "ut der". (Magi?, Wicca? anyone?)

Ikke bare funker denne teorien for meg selv når jeg ønsker å ta den bevisst i bruk, den funker på alle i hele verden som også bruker den ubevisst. Jeg ser eksempler overalt på fremmede, nære venner, familie. Det skjer ræva ting med folk som konstant går rundt med negativ instilling. Som om de hadde konstant uflaks, og tiltrekker seg negativ energi hvor de kan. Slike folk du nesten bare kjenner at stemningen synker når de kommer inn i rommet du er i.

Sånn er livet. Polariteter, Energi, Tankekraft. Hvor tror du tanker kommer fra / blir av?
Sist endret av Chikara; 5. september 2007 kl. 12:38.
Sitat av Pjukern
aha "Tro kan flytte fjell" opplegg?
Martha ser engler, og jeg snakker med gud og satan hver lunch..
Vis hele sitatet...
Se den, du. Du kommer til å like den.

Chikara: Fint innlegg! (skulle gitt deg et kvalitetspoeng, me ser ikke ut som det går an i dag..?)

Hvis noen har sett en del på Derren Brown, har dere sikkert hørt han si at fantasien er noe av det sterkeste virkemiddelet du har for å oppnå det du vil.
Meh, jeg så starten på denne filmen, opp til når de begynte å forklare hva "THE SECRET OMGZ" var. Dette minner om en blanding av TV-shop, og sånne self-help videoer.

Når jeg begynte å se tenkte jeg at det kanskje var en morsom måte å fremstille det at holdning og humør har veldig mye å si på hva du kan klare, men det lå så mange kvasireligiøse undertoner her at jeg fikk helt avsmak. Jeg er selv realist, og tror ikke på "energier" som ikke kan bevises rent empirisk, eller sees av egne øyne i nykter tilstand.

Selvsagt er det slik at du selv kan styre hva som skjer med deg selv i mye større grad enn hva folk flest gjør. Hovedgrunnen til at man ikke gjør det, er at man er redd for å feile eller bli skuffa, så man lar være. Hvis man i stedet tror på en rar energi som gjør at du automagisk lykkes, er man mer selvsikker, gir en mer positiv utstråling, og gir ikke opp like lett. Da går det som oftest slik man vil, for innstilling er essensielt!

Du ser det i alle dagligdagse situasjoner. Søke jobb? Prøv å møte opp med en "meh." holdning, ubarbert og lat i stedet for å være positiv og stå på. Prøv å sjekke opp en dame ved å være usikker på deg selv og fortelle om hvor synd det er på deg fordi du aldri får deg noe i stedet for å vise at du er selvsikker og at dette er noe du vil. Jeg kunne tatt mange flere eksempler, men jeg håper de fleste tar poenget mitt.

Hvis folk lurer på hva denne filmen dreier seg om uten å ville sitte å se på filmen kan dere sjekke http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Attraction_(New_Thought)

Jeg skulle ønske folk slutta å lete etter en høyere skapning, et liv etter døden, mystiske energier og annet vås i stedet for å prøve å leve livet så best de kan, og legge arbeid i å prøve å forstå virkeligheten som den er i stedet for å skape sin egen.

Meh.

Edit: Chikara, denne posten er særlig myntet på deg. Btw, tanker er elektriske signaler i hjernen din, energien kommer fra det samme som det meste annet i kroppen: Mat. De henger i hjernen en stund og gjør jobben sin, og mye av energien går med på å aktivere kjemiske reaksjoner som f. eks. produksjon av adrenalin om det skulle trengs.
Sist endret av Pantheon; 5. september 2007 kl. 13:13.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Chikara
J

Jeg så filmen for ett år siden og bestemte meg for å prøve ut denne teorien. Og ja, den virker. Garantert. Du får ikke alltid nøyaktig det du ønsker deg, men noe tilsvarende som gir deg den samme følelsen du hadde når du sendte tanker "ut der".
Vis hele sitatet...
Kom med et konkret eksempel da vel.

Jeg er vel av den typen som faller inn under kategorien, skeptiker, og tenker mer realistisk og logisk og er nok derfor oppfattet som noe negativ F.eks mtp sjukdommer, statistikk sier at 1/3 av norges befolkning kommer til å få kreft, hvordan skal man da ungå å ikke gå rundt å bli hypokonder, skeptisk, og negativ. -Kun ved å tenke på at man ikke vil bli dausjuk? -hmm skeptisk..
Sitat av Pjukern
Kom med et konkret eksempel da vel.

Jeg er vel av den typen som faller inn under kategorien, skeptiker, og tenker mer realistisk og logisk og er nok derfor oppfattet som noe negativ F.eks mtp sjukdommer, statistikk sier at 1/3 av norges befolkning kommer til å få kreft, hvordan skal man da ungå å ikke gå rundt å bli hypokonder, skeptisk, og negativ. -Kun ved å tenke på at man ikke vil bli dausjuk? -hmm skeptisk..
Vis hele sitatet...
Man kan være realist og tenke logisk uten å være pessimist. Selvsagt kan du få kreft, men det hjelper deg ingen vei å gå rundt å være redd for alt mulig hele tiden. Om du lever sunt og positivt er det faktisk mindre sjans for å bli syk, og større sjans for å bli frisk igjen. Slutt å tenke på alt som er negativt, og fokuser på hva du vil her i livet.
Sikkerhetsklarert
Sitat av q_Werty
Man kan være realist og tenke logisk uten å være pessimist. Selvsagt kan du få kreft, men det hjelper deg ingen vei å gå rundt å være redd for alt mulig hele tiden. Om du lever sunt og positivt er det faktisk mindre sjans for å bli syk, og større sjans for å bli frisk igjen. Slutt å tenke på alt som er negativt, og fokuser på hva du vil her i livet.
Vis hele sitatet...

Ser at du tok meg på ordet, ikke at jeg går rundt og er så veldig bekymret for akkurat det, det var bare et eksempel på noe av "all elendigheten" folk flest må gå igjennom, og som er vitenskapelig bevist at skyldes livsstil/gener men også kan være rent tilfeldig. Derfor er det veldig vanskelig å tro på noe sånt som å tenke seg til gull å grønne skoger. Tror du ikke de som ligger å får cellegift for 3. gang tenker hardt og målbevist på å bli frisk?

Dette innlegget er ikke rettet mot deg q_werty, selv om det er deg jeg siterer, slik jeg har forstått deg har vi i grunn like meninger om dette temaet.
Det er ikke bare i "Hjemmet" man kan lese om diverse husmødre som får kurert kreft hos seg selv bare ved å være glade og håpende. Sykdom har vanskeligere for å leve i en kropp og hjerne som er positiv. Det har f.eks blitt bevist at tankekraft kan forandre formene og "humøret" i vannkrystaller. (Meneskekroppen er 60% vann, det sier litt?)

Dere må ikke glemme at denne teorien har eksistert i tusener av år, og er ikke bare noe "new age bullshit". Greiene som blir presentert i "the secret" henger 100% sammen med kvantefysikk teorier som satadig blir registrerte og oppdaget til dags dato. Rart hvordan vitenskapen begynner å føre oss nærere åndelighet, for en gangs skyld.

les om kvantefysikk, se filmen "what the bleep do we know" om dere vil ha en mer vitenskapelig versjon av "the secret"

Et eksempel på åssen jeg opplevte effekten av dette:

Jeg og en kompis satt en kveld og prata om hvor morsomt det hadde vært om vi meg og han kom i bråk en gang vi var ute, for en gangs skyld. Vi er alltid kule folk når vi er ute, og kommer aldri i trøbbel osv. Men kompisen min som går på kampsport begynte å prate om at dette ville være artig. Jeg var med på idèen og vi satt å humra om det og lagte settinger i hodene våres om potensiele farer og situasjoner. Bare lekte med tankene med andre ord.

Kvelden etterpå var det lørdag. Jeg traff ham etter han var ferdig å jobbe, så skulle vi hjem til han å se film å ta det chill. Så snart vi beveger oss ut mot sentrum kommer 2 personer, tydelig eldre enn oss, tydelig ute etter bråk. Han ene tar capsen min og setter den på hodet sitt mens de passerer oss. Jeg tar den tilbake, og naturligvis stopper de opp og begynner å true med å slå til meg om jeg ikke gir fra meg capsen min. Han ene var for stor for meg å drømme om å fighte, mens han andre begynnte å sparke meg i føttene, før jeg fikk et slag i tryne av han ene. Kompisen min kom i mellom oss og det endte bra med at folka begynte å unskylde seg selv og ville kjøpe bakte poteter til oss mens vi gikk å sa Fuck off til dem. Sykkelen til kompisen min ble stjålet mens vi var i konfront med de idiotene, men vi fant den senere samme kveld. Ingen skade skjedd. Fyren var dårlig til å slå. I ettertid har vi snakt om da det skjedde og ledd av det. En erfaring som jeg kommer til å ta med meg i livet!

Dette er bare et av hundrevis av eksempler jeg kan nevne. Mesteparten går på automatikk nå for tiden, og jeg tenker ikke så mye på det når jeg ser det skje, for det skjer overalt , hele tiden. I det små og det store.
Sist endret av Chikara; 5. september 2007 kl. 13:43.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Chikara

les om kvantefysikk, se filmen "what the bleep do we know" om dere vil ha en mer vitenskapelig versjon av "the secret"
Vis hele sitatet...
Skal se om jeg får hentet den ned. Da dette er noe som i grunn interesserer meg selv om jeg er vledig skeptisk.

Hva eksemplet ditt angår så er det for tynt, det er mest sannsynlig tilfeldighet at de folka begynte å kødde. Og hadde du ikke vært instillt på å få bråk så hadde du bare latt de tatt capsen din. -Ikke sant?

Jeg kan helt greit klare å få skikkelig grisejulig i løpet av de nærmeste 15minuttene hvis jeg går inn for det, uten å lage tankebaner/ mantra setninger.

Jeg ville gjerne se noen eksempler der du plutselig får materialistisk verdi av kun å ha programert hjernen til å ønske deg det.
q_werty, jeg skjønner at du ikke tror på en "magisk" energi som ut av det blå redder dagen, men jeg tror vi er ganske enig om at menneske er ikke laget av kropp + mind, men at kroppen og sinnet er ET. Det er det viktigste. Det er en grunn til at folk med vansker får letter vondt i ryggen osv. Jeg tror det ligger noe mer i det enn Pjukern forstår/tror på. Jeg er langt ifra overbevist om at de fleste som har fått cellegift 3 ganger sitter å fokuserer på hvor "friske" de faktisk er, og sitter å er takknemlig for at de kan gå, se osv. Jeg tror de sitter hjemme å ser på tv og propper i seg piller og klager (fokuserer) over hvor jævlig det er å ikke kunne gjøre ditten og datten.

btw q_werty: energier (ifølge filmen) er alt. Og man kan se det - i edru tilstand i mikoroskop. Går man inn i cellene, onn i atomene eller whatever (kan ikke nok om det) men som sagt anbefaler jeg å se HELE filmen. Det skader jo ikke. I _værste_ fall gjør filmen deg lykkeligere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chikara
Det er ikke bare i "Hjemmet" man kan lese om diverse husmødre som får kurert kreft hos seg selv bare ved å være glade og håpende. Sykdom har vanskeligere for å leve i en kropp og hjerne som er positiv. Det har f.eks blitt bevist at tankekraft kan forandre formene og "humøret" i vannkrystaller. (Meneskekroppen er 60% vann, det sier litt?)
Vis hele sitatet...
Artig. Eg var rimelig overbevist om at ingen hadde sett vasskrystallar, og langt mindre at dei endrer form. For atomkreftene i vatn er såpass sterke at dei blir holdt i ein dipol. Eg lover deg, det finst ikkje bevis for at tankekraft kan forandre former og humør i vatn. Det er i beste fall bullshit. I verste fall er det svindel.

Det er bevist sammenheng mellom sjølvtillit o.l. og immunforsvaret, men det kan forklarast ved hjelp av konvensjonell biologi, utan behov for å dra inn fysikk, og langt mindre kvantefysikk.

Hørest ut som du har svalgt ei bok om alternativ medisin, og har litt problem med gulping...
Så selv denne filmen for en god stund siden. Jeg tror at dokumentaren kan tolkes på forskjellige måter, selv tolket jeg den til at man må være positivt innstilt og utføre visse handlinger utifra disse positive tankene. På den måten kan drømmene bli virkelighet.

Sagt på en annen måte; hvis man ønsker at man skal bli stor og sterk, så må man også trene mye. Det var INGEN i den dokumentaren som IKKE har brukt mye energi på det de trodde på. La oss si at f.eks Einstein trodde på denne "kraften" som lå i oss mennesker, han forstod da også at man måtte jobbe mot det målet man hadde satt seg, og at man må jobbe mye! Hvis man virkelig tror at man skal vinne i lotto, må man jo nødvendigvis også spille lotto!

Selv kjente jeg meg litt igjen i den dokumentaren da de snakket om hvordan negativ tenkning gjorde at alt ble verre. Etter at jeg så denne filmen ifjor, har jeg bevisst gått inn for en mer positiv tankegang, og for min del har det funket. Jeg har byttet studium, fikk meg en bra jobb, er sammen med ei nydelig dame og treninga går bedre. Alt dette på under ett år, og viktigst, etter at jeg begynte med en mer positiv tankegang. Denne ideen, eller hva man skal kalle det, kommer jeg til å ha med meg resten av livet.

Og til el larso; kanskje du tolket filmen feil. Som du skrev så gikk du å ønsket deg alt mulig, fra penger til gode skills i forskjellige ting. Men du må da gjøre noe for å få det! Du kan ikke ønske å bli utrolig god i gitar, UTEN å spille gitar. Og jeg tror heller ikke det var det skaperne av filmen/teorien mente heller.
Sitat av Chikara
Det er ikke bare i "Hjemmet" man kan lese om diverse husmødre som får kurert kreft hos seg selv bare ved å være glade og håpende. Sykdom har vanskeligere for å leve i en kropp og hjerne som er positiv. Det har f.eks blitt bevist at tankekraft kan forandre formene og "humøret" i vannkrystaller. (Meneskekroppen er 60% vann, det sier litt?)
Vis hele sitatet...
Kilde?

Historien din, er som alle andre "beviser" på denne hypotesen (Det er ikke en teori) er helt subjektiv og du ser vel selv at det ikke trengte å ha noe med energier å gjøre i det hele tatt.


Sitat av Chikara
Dette er bare et av hundrevis av eksempler jeg kan nevne. Mesteparten går på automatikk nå for tiden, og jeg tenker ikke så mye på det når jeg ser det skje, for det skjer overalt , hele tiden. I det små og det store.
Vis hele sitatet...
Gi meg noen fler som ikke er så... Søkt. Gi meg noe som faktisk ikke kunne skjedd helt tilfeldig med litt endret instilling og litt flaks.

Mjirt: Jeg skal se filmen senere når jeg har tid. Det virker som om du mener de empirisk beviser disse energiene i celler?
Jeg er en som tror på gud og livet etter døden.

Og jeg mener at de som tror på "the secret" må nå få lov til å tro og praktisere det her.
Men hvis jeg skal si hva jeg synes så kan faktisk selvtilliten din og positivitet gjøre ting bedre i livet men at dette med at du må "be" til universet om hva du ønsker deg for at det skal bli oppfylt, hva slags crap er dette.

Jeg mener man velger jo selv hvilken person man skal bli, hva man skal utdanne seg som og hvilke personer man skal ha som venner. Så hvis du er negativ hele tida så tjener du ingenting på det, hvis ikke jeg har misforstått helt. For jeg merker selv hvis jeg smiler og tenker positivt så får man jo mye mer ut av dagen enn at man sturer og er deprimert og tror at alle hater deg.

Skjebne: vi mennesker kan velge om vi skal styre til høyre eller til venstre med en bil, vi kan velge om vi skal spise pizza eller får i kål, vi kan velge om vi skal ta selvmord eller forbli i live. Har full respekt for dem som tror på skjebnen men har ikke alle på jorden fri vilje? kan de ikke velge hva de skal gjøre i neste sekund, minutt, time osv.. Jo de kan det, så hvorfor tro på noe "uti der" som styrer hva vi kommer til å ende opp med.

Jeg mener at en gud fins siden å tro at skapninger som oss kan ressonere, meditere og tenke over forskjellige saker og ting før vi handler er noe som ikke big bang kunne gjort (mener nå jeg da).
Siden hvordan kan en eksplosjon sette sola og planetene til å gå i et sånt perfekt system som de går i idag? Visste du at hvis jorden hadde vært lengre fra sola ville den blitt et isøde og hvis jorden hadde vært nærmere ville den vært så varm at ikke noe liv kunne bodd på den.

Spørsmål: Hvordan tror du universet ville se ut hvis en eksplosjon skulle lage det?

Og hvorfor ser vi ikke noe tydelige tegn på at aper og primater utvikler seg? Ville vi ikke kunne sett aper midt i utviklingen mot homo-sapiens?

Hvorfor er det så mange religioner i verden i dag? hvorfor streber så mange mennesker etter svaret på spørsmålet: Hva er meningen på livet?

Og hvorfor tar skuespillere og SØKKrike personer livet sitt? er det fordi de er så sinnsvakt lykkelige?
Jammen de kan jo kjøpe alt som finnes i verden i dag. Materielle goder gjør deg ikke lykkelig heller ikke :sex, narkotika, alkohol, umoral, krig, rikdom osv.. Hvorfor?

Sitat fra jehovas vitners sider. (ja jeg er et av jehovas vitner)

Is God to Blame?
Much of mankind’s suffering is self-inflicted. For example, the dangers of certain high-risk activities are well-known. Still, people engage in sexual immorality, abuse alcohol and other drugs, use tobacco, participate in extreme sports, drive too fast, and so forth If such risky behavior results in suffering, who is to blame? God or the one acting unwisely? God’s inspired Word says: “Do not be misled: God is not one to be mocked. For whatever a man is sowing, this he will also reap.

Skal si dere hva jeg mener er grunnen til at man ikke kan bli lykkelig av sånt.

Meningen med livet og måten å bli lykkelig på er å si til mennesker i dag hva den virkelige sannheten er. Sannheten er at en gud finnes og at gud skapte jorden og mennesket.
Matteus 24:14: «Og evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.»

Gud skapte oss mennesker (tror jeg)
Hvorfor skulle gud gjøre det? For han elsker oss. Det står i bibelen at "gud er kjærlighet" er ikke det å gi liv til så mange mennesker et tydelig tegn på kjærlighet? Jo selvfølgelig er det et tegn på kjærlighet.

Jehova (som jeg tror er navnet på gud) Skapte oss mennesker med fri vilje sånn at vi nettop kan velge hva vi vil med livet vårt. Så derfor er valget ditt, du velger jo helt selv hva du vil med livet ditt. Ikkesant?

Husk dette er en kreasjonistisk teori (eller teori som jeg mener er sann) hvis mennesker mener noe annet så får de lov til det, vi har religionsfrihet og vi har en fri vilje så velg akkurat selv hva du vil med livet ditt.

kejerith ut.
Sist endret av Kejerith; 5. september 2007 kl. 14:19.
Sitat av Chikara
les om kvantefysikk, se filmen "what the bleep do we know" om dere vil ha en mer vitenskapelig versjon av "the secret"
Vis hele sitatet...

Warning, Warning, Quackery alert! Å si at "WTBDWK?"gir noen vitenskapelig forklaring på noe som helst er latterlig. Filmen er et sørgelig forsøk på å bruke kvantefysikk til å fremme "pseudoscience".
Sikkerhetsklarert
Dette er kanskje ikke riktig tråd å diskutere skapelsesteorier?

Vidarlo, hadde ikke forventet å se deg i en diskusjon som dette, du er vel mer interessert i harde fakta, (inlegget ditt var jo ikke så veldig engasjert i trådstarers emne, heller mot å plukke i fra hverandre argumentet om at tankekraft kan forandre oppbyggning av vannkrystaller)

Jeg vet at man bruker hjerneprogrammering(hvis det finnes et slikt ord) ved hjelp av tanker til å motvirke og kurere personer som sliter med psykisk depresejon, angst osv.

Louise L. Hay, har skrevet en del bøker om hvordan man kan kurere de fleste sykdomer og medisinske plager kun ved hjelp av tanker og "mantra" setninger man skal tenke/lese høyt.
Dette er samme handlinger som "the Secret" bygger på.
Sitat av Chikara
Det har f.eks blitt bevist at tankekraft kan forandre formene og "humøret" i vannkrystaller. (Meneskekroppen er 60% vann, det sier litt?)

Dere må ikke glemme at denne teorien har eksistert i tusener av år, og er ikke bare noe "new age bullshit". Greiene som blir presentert i "the secret" henger 100% sammen med kvantefysikk teorier som satadig blir registrerte og oppdaget til dags dato. Rart hvordan vitenskapen begynner å føre oss nærere åndelighet, for en gangs skyld.
Vis hele sitatet...
Siden jeg ikke gidder å skrive selv, quoter jeg bare wikipedia:

Sitat av Wikipedia
An article published by Australian Broadcasting Corporation reports that Associate Professor Zdenka Kuncik, Professor Peter Schofield and Professor Max Colthear have criticised the film's ideas that quantum mechanics means an observer can consciously affect reality, saying: "The observer effect of quantum physics isn't about people or reality. It comes from the Heisenberg Uncertainty Principle, and it's about the limitations of trying to measure the position and momentum of subatomic particles". They also maintain that quantum effects have little influence on everyday objects like stones, and only apply to sub-atomic particles[19]. The article also discusses Hagelin's experiment with Transcendental Meditation and the Washington D.C rate of violent crime; they note that "the number of murders actually went up". They also comment on the film's use of the ten percent myth.
Vis hele sitatet...
Sitat av q_Werty
Gi meg noen fler som ikke er så... Søkt. Gi meg noe som faktisk ikke kunne skjedd helt tilfeldig med litt endret instilling og litt flaks.
Vis hele sitatet...
Du fikk jo et ganske godt eksempel hos slickflick syns jeg.

Sitat av q_Werty
Mjirt: Jeg skal se filmen senere når jeg har tid. Det virker som om du mener de empirisk beviser disse energiene i celler?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva empirisk betyr , men i filmen sier de hvertfall at hvis man går dypt inn i alt, så ligger det enegi... Vil gjerne ha din mening etter du har sett den.
Crime rate went down:
http://query.nytimes.com/gst/fullpag...5BC0A965958260
http://www.whatthebleep.com/dcstudy/

http://www.dubrovnik-peace-project.c...shi_effect.htm

Vannkrystall eksperiment:
http://www.life-enthusiast.com/twili...arch_emoto.htm

http://www.amazon.co.uk/Messages-Wat.../dp/9080742139

Jeg er like lite glad i overfladisk propoganda som mange andre her. Like lite som jeg er i overfladisk religiøse og ekstreminister. Det viktigste for meg er å lære og gjøre det beste utav livet mitt, med de mulighetene jeg har. Dette er ikke noen teori som nødvendigvis skal være basis for hele levemåten din, men det er noe en bør ha i bakhodet. Dreams come true

Et mer konkret eksempel på dette kan være at jeg tenker på personer jeg ikke har snakt med på en veldig god stund, og plutselig kontakter de meg i nesten samme øyeblikk eller kort etter. Flere kjenner seg vel igjen her?

Altså foreslår jeg at dere prøver det ut selv som et lite eksperiment før dere total benekter det.

Hva vi egentlig vet om universet er ganske lite.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Chikara, for å sei det _mildt_ så er det null grunnlag for teorien du presenterer om vannkrystaller. Det er rimelig godt kjent at vatn innordner seg i tilsynelatande tilfeldige krystallstrukturer når det fryser. Å anta at dei blir påvirka er ikkje utenkelig, men å hevde at et par fotos er bevis for at menneske kan påvirke dei er bullshit for helvete.

Eg foreslår at dei som vil slenge om seg med uttrykk frå kvantefysikk, bable i veg om krystaller o.l. faktisk tar 3FY, som er minimale utdanninga en bør ha for å våge å prøve seg på kvantefysikk. For kvantefysikk er rimelig abstrakte saker, og ikkje noko du les deg til på 5 minutt.
Sitat av http://www.abc.net.au/science/features/bleep/

The Effect of Meditation on Violent Crime in Washington, DC.

Attempting to reduce violent crimes via meditation in the real world produced results that stated otherwise.


John Hagelin, PhD, describes a study he did in Washington in 1992. 4000 volunteers regularly meditated to achieve a 25% drop in violent crime by the end of summer. He claims the drop was achieved.

But Hagelin's use of the term "achieved" for the drop in crime is a bit strong. He announced in 1994 (one year after the study) that violent crime had decreased 18%. You might think that meant there were 18% fewer violent crimes than in the previous year, but the decrease was actually relative to his predicted increase based on some fancy statistical footwork. Regular indicators of violent crime told a different story - the number of murders actually went up.

The meditation may not have helped the victims of violent crime, but it did win Hagelin the 1994 Ig Nobel Peace Prize.
Vis hele sitatet...
Foreslår forøvrig at alle som synes "WTBDWK?" er bra, leser gjennom denne artikkelen: http://www.abc.net.au/science/features/bleep/

P.S: Den ene linken du brukte som bevis, var et leserbrev til New York Times hvis jeg ikke tar helt feil...
Sist endret av Slaktern; 5. september 2007 kl. 16:05.
Her kan dere lese om vannkrystal eksperimentet i gjentatt forsøk: http://www.explorejournal.com/issues/contents

"The hypothesis that water “treated” with intention can affect ice crystals formed from that water was pilot tested under double-blind conditions. A group of approximately 2,000 people in Tokyo focused positive intentions towards water samples located inside an electromagnetically shielded room in California. That group was unaware of similar water samples set aside in a different location as controls. Ice crystals formed from both sets of water samples were blindly identified and photographed by an analyst, and the resulting images were blindly assessed for aesthetic appeal by 100 independent judges. Results indicated that crystals from the treated water were given higher scores for aesthetic appeal than those from the control water (p = 0.001, one-tailed), lending support to the hypothesis."

Vitenskapsmenn som backer up teorien: http://www.schwartzreportconference.com/speakers.asp

Jeg kan godt forstå at dette er vanskelig å tro på, og jeg er helt for at folk er skeptiske til slikt. Det var bare et eksempel jeg fant kjapt. Det har blitt gjort liknende forsøk på planter og andre vannholdige organismer, er bare å søke, nok av info om det på nettet. Men siden dette er såpass nye oppdagelser er det klart de vil bli latterliggjort, intill nok gjentatte forsøk har blitt gjort.

Jeg har ikke planer om å ta utdanning innen kvantefysikk, det har jeg ikke tid til, men det krever ikke så mye fra dere å teste dette ut på egenhånd.
Sist endret av Chikara; 5. september 2007 kl. 16:44.
Grunnen til at folk ikke tror på dette, er at det er BS. Hele teorien bygger bare på en dårlig forståelse av vitenskap, og en misforståelse av hva kvantefysikk går ut på. Linkene dine ga meg ingenting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Samt at alle kildene som har blitt lempa på bordet har vore meir eller mindre samme personane, med kliss like teorier, uten uavhengig peer review.

Tipper ingen seriøse gidder å slakte teoriane, fordi dei ikkje er i nærheten av å bli publisert i et vitenskaplige magasin, og dermed utsatt for elementær peer review.
Vet ikke om det er samme forsøket du siterer fra, men

Sitat av http://www.abc.net.au/science/features/bleep/

The power of thoughts on water

"If thoughts can do that to water, imagine what our thoughts can do to us" observed a fan of Dr Masaru Emoto in the movie.

Dr Emoto takes photos of crystals formed in freezing water. According to his books, water exposed to loving words shows brilliant and attractive patterns, while water exposed to negative thoughts forms incomplete patterns. These photos may well be art - they're sure as hell not science.

If you wanted to study the impact of spoken, drawn or written sentiments on the formation of crystals in freezing water, you'd have to do a slightly more rigorous study. For starters you'd have to take a lot of samples from different parts of each ice specimen. And you'd do the study without knowing what had been 'said' to the water specimens, so your subjective opinions wouldn't colour the results.

Magician and skeptic James Randi, famous for debunking performers like Uri Geller, has offered his standard prize of $1 million cash money to Dr Emoto if he can get the same results when doing the water study this way. To date, Dr Emoto has not taken up the challenge. He has however just released his third book of pretty crystal pictures.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett hele The Secret
Muttern fikk den av en veninne på Engelsk
Sitat av @nonym
Jeg har sett hele The Secret
Muttern fikk den av en veninne på Engelsk
Vis hele sitatet...
Hva syns du?
Skal si det funker bra dette her. Jeg så/hørte filmen mens jeg laget mat. Og senere i dag så ringte jeg hjem til mor. Da hadde hun akkuratt tenkt at det var lenge siden hun hadde snakket med meg. Omg! En gang så fikk jeg til og med opptatt fordi vi ringte samtidig.. Det var før jeg så videoen da. Synd..

Jeg tviler ikke på teorien, men jeg har liten tro på at den får vitenskaplig oppbacking. Men det er vel slik at folk som er positive, optimistiske og gutser litt kommer lenger en folk som furter og er pessimistiske.
Jeg har ikke hørt maken til sprøyt.

Eneste fordelen man kan oppleve med å følge disse rådene er å føle seg bedre. Noe som i og for seg er mer en godt nok.
Greia er bare den, at det eneste som gjelder er å være positivt innstilt. Men trenger ikke kaste bort en time av livet sitt på å høre dette sprøytet for å få gevinsten.
Om man er veldig klar for å kaste bort livet sitt med sprøyt, så foreslår jeg "Åndenes makt".


For å gjøre en lang og drittpreikfull historie kort, så sier jeg bare: Smil og vær glad.


Tro kan man gjøre i kirken, og selv der er det fånyttes. Voks opp.
"Tro kan man gjøre i kirken"

Minner alle på at vi svever i noe stort og svart vi ikke vet en dritt om i forhold til størrelsen. Hvorfor utelukke "overnaturlige" ting?
Sitat av Mjirt
Hva syns du?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes den var bra, det er faktisk ganske interessant
"You attract your dominant thoughts"

For dere som tester dette tipper jeg at over halvparten er ikke sterke nok psykisk, men det er noe du kan bli viss du bruker hemmeligheten til det, forstår?

Hver dag jeg går på jobb parkerer jeg på det samme området, helt framme med inngangen, selv om det er over 150 biler på parkingsplassen før jeg kommer. Jeg har studert og lekt med "hemmeligheten" i over et år og jeg har opplevd mye rart ved å bruke den. Jeg har en venn som lærte meg om dette.

Alle de store og vellykke folkene visste om noe som enkelte ikke egentlig vet.

”Vi er resultatet av hva vi tenker” -Buddha

Andre folk som visste om "hemmeligheten":

Albert Einstein
Beethoven
Isaac Newton
Martin Luther King
+ mange fler se her

Og utenom de vi har Tiger Woods som har innrømt at han bruker hemmeligheten.
Michael Jordan lærte den når han var liten og har brukt den. ++

"Imagination is everything. It is the prewiev of life's coming attractions" - Albert Einstein

Law Of Attraction
Sist endret av Blunty; 9. september 2007 kl. 16:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tror dere virkelig på dette?
Det frister kanskje av og til å tro på overtroiske ting for ting virker bedre, dette er et eksempel på tåpelige ting som folk faktisk kan tro på.
Ble overrasket over antallet som tror dette.
filmen i seg selv er utrolig god for de som lar seg inspirere. teorien holder ikke vann for andre en starwars fans, men så lenge den får folk til å føle seg bedre, så er det absolutt en god film, for de som liker å tro at de kan styre ting med hodet sitt.
Vi husker vell hvor spennede det var med julenissen da vi var små. det er samme teorien.
Grantax; Vet du noe somhelst om hvor du kommer egentlig fra? Eller hva som skjer når du dæver, for densags skyld? Og ville du da stemple deg selv som overtroisk dersom du funderte på dette?

Folk får tro på hva de vil. Det viktigste er vel i bunn å grunn å tro på noe i det hele tatt, så lenge det ikke går ut over andre. Jeg mener ingenting er mer viktig enn å ha tro på seg selv, dersom du vil komme langt i livet ditt, og nå drømmene dine.
Nei, jeg vil ikke stemple meg selv om overtroisk om jeg funderer på det, men heller dersom jeg tror på ting som ikke er baserte på kunnskap.
Jeg baserer kunnskap på erfaring.

Har du egentlig noe bunnfast grunnlag på hvordan verden IKKE er da? Begrenser du ikke hele livets mening og din egen verden, når du blindt tror at det eneste du ser, er det eneste som skjer? Det blir for meg "overtroisk" å leve i en slik verden.

Når skal dere prøve dette ut som et åpentsinnet og artig eksperiment bare, istedenfor å konstant feie det vekk, og kalle de som har positive erfaringer med det, for overtroiske? (Ser dere ikke fellesnevneren hele dette konseptet har med alle de langlevende og store religioners bunnregler og levemåter? Dette er eldgammelt nytt når du graver i det) - Selv er jeg ikke for religioner, - du ser jo hva som skjer i verden...

Men det skal ikke mye til å gi The Secret en kjangse, og veldig få angrer på det. - Enten man tror på bakgrunnen for det som blir fremstillt eller ikke, så mener jeg at denne filmen er noe folk generelt har godt av å se.

Edit; Skrifeveil - God Jul!
Sist endret av Chikara; 25. desember 2007 kl. 02:48.
Sitat av heykey
filmen i seg selv er utrolig god for de som lar seg inspirere. teorien holder ikke vann for andre en starwars fans, men så lenge den får folk til å føle seg bedre, så er det absolutt en god film, for de som liker å tro at de kan styre ting med hodet sitt.
Vi husker vell hvor spennede det var med julenissen da vi var små. det er samme teorien.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har null forståelse for dette emnet.

Uten være helt ferdig med boka velger jeg å uttale meg mot deg likevel.

Har du interesse for musikk, vil du tiltrekke deg musikk. Har du stor interesse for behandling av penger vil du ha
lettere for å tiltrekke deg områder som dreier seg om penger, f.eks Dagens Næringsliv, aksjer, marked. Dette er ikke så unaturlig, men heller tvert i mot naturlig i de fleste sammenhenger.

Et eksempel: hadde ikke Vidarlo tatt seg bry til og tenke en tanke om fysikk, ville han heller ikke ha tiltrukket seg faget og tilegnet seg selv den kunnskapen han anvender her på freakforum.

Har du nylig fått interesse for et emne, vil du åpenlyst være mer oppmerksom på emnet og legge merke til det i større grad f.eks i mediene, skrifter, samtaler. På denne måten vil en tanke om emnet faktisk tiltrekke seg emnet i ulike sammenhenger, helt ved hjelp av ens eget hode (dette er ikke noe magi, men igjen helt naturlig). Ulike faktorer som å ha tro på seg selv, et ønske om det og en positiv holdning vil selvfølgelig igjen være en helt naturlig årsak til en eventuell suksess.
Jeg tørr å hevde at en som ikke ikke ønsker å bli rik, vil få det mye vanskeligere med å oppnå rikdom

Grunnen til at boka og filmen hevder at man i grunnen kan bli det en vil, er nettopp på grunn av tiltrekningskraft. Det er vanskelig å bli rike uten å tenke tanker om penger på ulikt vis, enten om det er gründervirksomhet eller på et annet vis, finnes jo mange muligheter her.

Jeg vil ikke støtte det boka hevder helt fullt ut, men i en viss grad kan jeg helt naturlig tro på sammenhengen her og måten det blir fremstillt på, selv om det høres merkelig og overnaturlig ut.

du skrev "så er det absolutt en god film, for de som liker å tro at de kan styre ting med hodet sitt."
Jeg vil med disse tankene påstå at man kan styre det en selv ønsker med hodet sitt. Jeg lurer fælt på hva du styrer handlingene dine med?

Og eksemplet ditt om julenissen og teorien om tiltrekningskraft var vel litt lite relevant innenfor denne diskusjonen? Vet det er jul og slikt, og at det er lett å bli påvirket av stemningen rundt seg, men det der må du selv si deg enig at var litt for dårlig.
Sist endret av piuu; 25. desember 2007 kl. 03:48. Grunn: det er jul
Men herre min hatt da, mann! Det er ikke tanken som tiltrekker seg emnet, det er du som lettere legger merke til det og oppsøker det, fordi du er interessert i det! Det har ingenting med "kosmisk tiltrekning", "energi", og "kvantefysikk" å gjøre.
Dere kan kalle det Gud, Magi, Karma, Wiccan, Astarte-engler, Buddah, Jesus, Faen, Mirakler eller ekstreme tilfeldigheter, same shit, men det funker altså. Ja, som commie sier, det ligger mye inne i hodet som du kan selvprogrammere til å legge mer merke til de tingene du er interessert i. Men det forklarer ikke fenomen som den gamle kjenningen som ringer på tråden like etter du tenker på han.
Eller direkte telepati blandt nære venner. (Men det er selvsagt, at tror man ikke på greiene, vil man også sjeldnere legge merke til dem)
Hele verdenen vi kjenner er bygd på magnetisme. Fra de minste molekyl til uranus.

Hvorfor skulle da ikke tankene våre ha den egenskapen? Fordi vi ikke kan se dem?
Jeg kan ikke se luft heller, men jeg puster den hele tiden.
Dette kan forklares enkelt:

Hvis man virkelig ønsker seg noe er det større sjanse for å oppnå det.

Er dette virkelig en hemmelighet?

For alle småeksemplene som blir nevnt her, f.eks. deg som snakket med kameraten din om å havne i bråk, for så å havne i det, så kalles det tilfeldigheter, det skjer en gang i blant. Ikke noe hemmelighet bak det heller.