Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1892
Vet ikke hvor mange av dere som har vært borti eller i det heletatt hørt om Maya kalenderen, men her er ihvertfall en innføring;

Vi bruker i dag en kalender med 12månder selv om dette ikke henger på greip siden månen i løped av et år kretser rundt oss 13ganger.
dette medfører merkelige månedsoppsett og at det plutselig kommer en måned som har en dag ekstra hvert fjerde år, som om det ikke er rart nok i seg selv at den ene mnd. har bare 28dager.
Dette er kjempe bra kalender om du f.eks. ønsker å lage litt rot i regnskapet eller ikke huske når din kjære har "det måntlige"

Men med Maya kalenderen så har jo plutselig ordet "en måned" noe i seg, siden den rettogslett følger månens gang. og kvinnens sykluser med.

i dag f.eks er det Måne 2, Dag 14.

Er egentlig den gregorianske kaleneren en konspirasjon for å skape forvirring?
ikke vet jeg.

Men grunnen til at jeg forteller om dette er ikke for å spinne et nytt konspirasjonsnett, men for å vise dere denne artige saken her:
http://www.tortuga.com/eng/decode/index.php
prøv å sjekk hvilket "tegn" du er, og sjekk videre hvem du er og hva som venter deg i livet her:
http://www.astrodreamadvisor.com/fre..._readings.html

bare en morsom sak, eller ligger det noe dypere?
det stemmer ihvertfall skremmende godt på meg!

les mere om mayakalenderen her
Sist endret av thetaman; 5. september 2007 kl. 13:41.
I am a White Cosmic Wizard

Vet ikke helt om det stemmer, men det var ganske kule saker, og Mayaenes kalender var interessante greier Har lest en del om Mayaene før, men da hovedsakelig i tråd med andre ting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eininger på tid er noko vi mennesker klæsjer sammen. Einaste tidskonstanten som er universal, ser ut til å vere Planck-tida.

Maya-kalenderen er akkurat like mykje menneskeskapt som den gregorianske kalenderen, og eg er sikker på at du vil ha behov for skotår, skotsekund m.m. i den også om du vil ha like nøyaktig tidsangivelse som vi har i dag.

Og når du i tillegg dreg inn astrologi, som er fri fantasi, og slik sett totalt uavhengig av kalenderen, så greier ikkje eg å ta deg seriøst.

Eg ser ingen grunn til å bytte kalendar. Den vi har i dag er rimelig enkel, den fungerer og den har historisk ballast.

Truleg måtte vi uansett til med hacks på kalenderen for å innpasse en vilkårlig anna kalender til våre krav om nøyaktig tid.
White Crystal Wizard -_-
Blue Overtone Monkey

Nesten skremmende å lese, mye av det som står der stemmer, hehe.
Morsomt.
Sist endret av Konflict; 5. september 2007 kl. 15:17.
Sitat av vidarlo
Eininger på tid er noko vi mennesker klæsjer sammen. Einaste tidskonstanten som er universal, ser ut til å vere Planck-tida.

Maya-kalenderen er akkurat like mykje menneskeskapt som den gregorianske kalenderen, og eg er sikker på at du vil ha behov for skotår, skotsekund m.m. i den også om du vil ha like nøyaktig tidsangivelse som vi har i dag.

Og når du i tillegg dreg inn astrologi, som er fri fantasi, og slik sett totalt uavhengig av kalenderen, så greier ikkje eg å ta deg seriøst.

Eg ser ingen grunn til å bytte kalendar. Den vi har i dag er rimelig enkel, den fungerer og den har historisk ballast.

Truleg måtte vi uansett til med hacks på kalenderen for å innpasse en vilkårlig anna kalender til våre krav om nøyaktig tid.
Vis hele sitatet...
Egentlig er det vel sånn at tid ikke eksisterer, det er bare menneskenes påfunn for å fungere sammen i et samfunn! men hvorfor akkurat det gregorianske?

Og det jeg vil prøve i bunn og grunn å få frem er at ting rundt oss ikke altid er som vi har lært, og at mye av det mennseskelige systemene ikke altid er til vårt beste!

jeg føler på mange måter at menskeheten har stoppet opp, vi bare bryter ned alt rundt oss. Inkludert oss selv!
har vi noe å lære av gamle kulturer? visste de noe vi har mistet på vegen?

Det har jo nesten blitt sånn at vitenskapen har full tilgang til å utvikle den fysiske verden, men religion har første pri. på det åndelige! og de er ikke så hypp på utvikle noe som helst...

er klodens eneste håp at vi utvikler oss åndelig?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
kin 144: Yellow Magnetic Seed
I Unify in order to Target
Attracting Awareness
I seal the Input of Flowering
With the Magnetic tone of Purpose
I am guided by my own power doubled


LOL ARE THY WORD
Sitat av Boogyman
er klodens eneste håp at vi utvikler oss åndelig?
Vis hele sitatet...
Hva i all verdens land og rike vil det si?
Sitat av commie
Hva i all verdens land og rike vil det si?
Vis hele sitatet...
Tja, kansje begynne å klare å finne ut av og kansje temme noen av hjernens ukjente krefter?
Hvis vi hadde lært oss å temme hjernen, ville vi jo i stor grad vært i stand til å bli kvitt sykdom!
Temme hjernen for å fjerne sykdom?
Sitat av Boogyman
Tja, kansje begynne å klare å finne ut av og kansje temme noen av hjernens ukjente krefter?
Hvis vi hadde lært oss å temme hjernen, ville vi jo i stor grad vært i stand til å bli kvitt sykdom!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ukjente krefter? Og hva mener du med å "temme hjernen"? Og hvordan kan dette gjøre oss i stand til å bli kvitt sykdom?

Beklager alle spørsmålene, men det du skriver minner meg stygt om alternativ mambojambo...
Sitat av Sky
Temme hjernen for å fjerne sykdom?
Vis hele sitatet...
altså, man kan i stor grad helbrede seg selv. Eller påføre seg selv sykdommer, altså "tenke" på seg forkjølelse, hver gang man begynner å bli snufsete.
men man kan også gjøre det omvendt.

reiki for eksempel, er en slik for for selvhelbredelse, eller ihvertfall deler av reiki.
dette er eldgammel lærdom som har blitt glemt oppigjennom tidene.

Jeg tror at veien til fremtiden ligger i å forstå og utvikle sinnet, eller hjernen da om du vil

vi har stoppet opp fysisk, og vi vet fremdeles lite om oss selv og vår hjerne
Sist endret av thetaman; 5. september 2007 kl. 19:00.
Nok et spørsmål, hva mener du med at vi har stoppet opp fysisk?

Reiki er forsåvidt sammen med de fleste andre alternative behandlingsmetoder bare tull og tøys
For å backe opp boogyman litt her så har en rekke forsøk vist at man faktisk kan "tenke" seg frisk fra en del sykdommer. Placebo er vel noe alle har hørt om og det er vel mer eller mindre bevist at det fungerer. Tror du at du får medisin blir du faktisk frisk.
Tar man utgangspunkt i det og det faktum at gjennomsnittsmennesket bruker godt under 20% av hjernekapasiteten er det vel ikke så rart at man lurer litt på hva man er i stand til rent mentalt.

At mayakalendere og astronomi har noe med saken tviler jeg nå litt på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo...echnical_term)
Sist endret av Mith; 5. september 2007 kl. 19:35.
hehe, sant
kom feil ut...
å starte starte en høytflyvende tråd når man kjederseg og er litt rar i hodet av hostesaft er kansje ikke noe særlig det

men greia bunner i at mennsker må begynne å tenke anderledes snart, før hele verden går adundas!
Og noe må forandres på det grunnleggende plan, men hva skal man gjøre?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boogyman
hehe, sant
kom feil ut...
å starte starte en høytflyvende tråd når man kjederseg og er litt rar i hodet av hostesaft er kansje ikke noe særlig det

men greia bunner i at mennsker må begynne å tenke anderledes snart, før hele verden går adundas!
Og noe må forandres på det grunnleggende plan, men hva skal man gjøre?
Vis hele sitatet...
Bare vent til 2012..

Mith: angående 20% utsagnet har vel skeptikerne kommet frem til at det er litt tulling med statistikk.. klart ingen bruker mer en 10, 15, 20 % av hjernen om gangen, like klart som at ingen kan pule dama, regne på andregradsligninger samtidig som de komponerer et mesterverk.

Hjernens forskjellige deler er for forskjellige oppgaver, og man kan jo rett å slett ikke bruke alle på en gang.
kanskje offtopic men:
ifølge maya'ene skal ikke verden gå til hælvette rundt 2012 en gang..?
Maya Kalenderen har jeg og enn kamerat studert litt på, og det viser seg at den er lagt av kunnskapsrike folk og er ganske ganske syk. Å det skumleste med den er at den slutter den 21.desember 2012. Maya folkene har både spådd fattighet og krig å alt som har vært. Å det viser seg at de har hatt rett i så å si alt.

ligger en dokumentar på Tv Links om kalenderen

edit: oisann var andre som hadde nevnt den 2012 saken.

Dokumentaren må sees. Anbefales på det sterkeste.
Sist endret av Blunty; 6. september 2007 kl. 20:01.
Sitat av UNNAMED
kanskje offtopic men:
ifølge maya'ene skal ikke verden gå til hælvette rundt 2012 en gang..?
Vis hele sitatet...
tja, da stanser ihvertfall kalenderen


du kan lese mere om om det her