Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2973
Hei,
akkurat mistet et familiemedlem og i den forbindelse sitter jeg og ser på diverse gamle dokumenter og nedskrivninger om slekt som fantes der vedkommende bodde. Det slår meg at våre besteforeldre/oldeforeldre ofte giftet seg med partner fra "nabogården" eller en person fra samme bygda. Skilsmisse eksisterte omtrent ikke og de bodde (med noen få unntak) sammen i ekteskap til døden skilte dem.

Jeg har tenkt en del på dette tidligere også; vi er flere milliarder mennesker i jorda, er det gitt at vi blir lykkelige med jenta/gutten fra et annet boligfelt i samme bygda? Eller noen fra samme byen?

Jeg er selv gift og meget lykkelig, dog med en partner fra annen kant av landet. Litt filosofisk, men kan det være slik at vi finner vår livspartner noen kilometer / mil unna der vi bor, eller bor vår sjelevenn kanskje i Australia, Asia eller Sør-Amerika?
Eller er det bare slik at dersom man liker hverandre så lærer man å leve sammen og vokser sammen, overser uilkhetene?

Hvorfor bor ikke drømmedama di i Tyskland, Ukraina eller Portugal liksom? Hadde man blitt like lykkelig sammen med 300.000 andre potensielle kvinner/menn dersom man bare hadd prøvd?

Tanker?
Interessant lesning. Har mine eldre dager tenkt litt over akkurat dette teamet. Jeg tror det har noe med tilgjengelighet å gjøre. Man har en viss omgangskrets hvor potensielle partnere finnes, og dermed elimineres en god del på grunn av dette. Så dermed velger man automatisk den nærmeste med kompatible partneren man kan få kontakt med og bygger "kjærlighet" utifra det.

Valgte før partner utifra utseende og personliget, nå går det på økonomi og potensiell mulighet i fremtiden. Mulig det har noe med alderen å gjøre..
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Problemet ligger mer i måten du ser på det, no offense.
Kanskje det ikke finnes noe sånt som ei drømmedame eller en drømmemann? Hvem sier at "soul-mates" faktisk er en greie og ikke noe vi har fra hollywood.
Sist endret av Bothrops; 20. mars 2016 kl. 00:19.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Problemet ligger mer i måten du ser på det, no offense.
Kanskje det ikke finnes noe sånt som ei drømmedame eller en drømmemann? Hvem sier at "soul-mates" faktisk er en greie og ikke noe vi har fra hollywood.
Vis hele sitatet...
Du bringer frem et poeng, men etter de store talls sannsynlighet burde det eksistere en partner der ute som passer bedre enn h*n i nabolaget. Denne personen trenger ikke være nødvendigvis være en "soul mate". Jeg tror heller poenget til OP var at det statistisk sett bør kunne finnes en bedre partner der ute.
Sist endret av Slaps; 20. mars 2016 kl. 00:52.
Grunnlaget for tankegangen din er feil. I gamledager giftet en seg ikke kun på grunn av kjærlighet, det var en måte å overleve på. Mannen hadde muskler, kunne jobbe i skogen, jakte, fiske, pløye jordet og den slags. Kvinnen hadde lært og lage mat, lage klær, stelle med ungene, jobbe i fjøset. Og mann og kvinne kan dessuten skape arvere som tar vare på dem selv og gården når de er gamle.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Du bringer frem et poeng, men etter de store talls sannsynlighet burde det eksistere en partner der ute som passer bedre enn h*n i nabolaget. Denne personen trenger ikke være nødvendigvis være en "soul mate". Jeg tror heller poenget til OP var at det statistisk sett bør kunne finnes en bedre partner der ute.
Vis hele sitatet...
Statistisk sett så jevner det seg vel ut med at kanskje din "nr 1 drømmepartner" ikke vil ha deg, så du må da gå får nr 2, osv?

Tror uansett ikke at det er snakk om å finne én person som er 'den ene rette'.
Folk leiter vel til de finner noen de liker godt nok til å "gro fast" i - siden det er helt urealistisk å skulle teste 2 milliarder andre kandidater for rollen.
Skal man ha livspartner så må man på et eller annet tidspunkt bare slutte å lete og si at "denne er bra nok", og ta til takke med det (ikke at det nødvendigvis er negativt sånn sett. Spørs på hvilke standarder en har).
Interessant tema!

Grunnen til at folk skiltes mindre før, er ganske enkel. Mann og kvinne var avhengige av hverandre som nevnt tidligere i tråden. I dag er det ganske enkelt slik at begge kjønn kan klare seg utmerket alene, av mange årsaker. Vi lever ikke like fysisk tungt lengre. Kvinnen er blitt mer uavhengig av mannen rent økonomisk sett, da kvinner også har utdanning og jobb i dag. Dog, selv i dagens samfunn er det lettere å leve med en partner hvis man ser på både det økonomiske og en del andre praktiske ting.


Hvorfor drømmedama ikke bor i utlandet? Hvem sa at hun ikke gjorde det? For veldig mange tror jeg nok at hun fint kan gjøre det. Men her er det mye som spiller inn. De møtes kanskje ikke pga. avstand. Noen er kanskje ikke interessert i utenlandsk partner pga. kulturforskjeller.
Noen møter også hverandre i ung alder, og derfra vokser de sammen og er fornøyde med det.


Samtidig så skal det sies: Det begynner å bli ganske vanlig med partnere fra Øst-Europa og Asia.


Min tanke: Det finnes ikke noe som heter sjelevenn. Noen søker hele livet etter noe de aldri kommer til å få, mens andre har en evne til å slå seg til ro med det man føler seg fornøyd med (kanskje etter flere forsøk). Man kan vel si at man inngår et kompromi med seg selv, eventuelt sier seg fornøyd når man har oppnåd et tilfredsstillende kjærlighetsliv.
Det finnes millioner av drømmepartnere der ute. De fleste er enten geografisk, kulturelt eller språklig utilgjengelige, og i den lille boblen av en verden man lever i, så blir fort den søte nabojenta det åpenbare alternativet. Hun fremstår som en drømmepartner sammenlignet med de andre nabojentene, som besitter en rekke langt mindre sjarmerende kvaliteter. I dagens samfunn er barrierene mindre og boblen større, men fortsatt i aller høyeste grad begrenset. Man har langt flere alternativer, men de du møter er fortsatt bare et mikroskopisk utvalg av alle de potensielle partnerne og vennene som du kunne ha fått her i verden.

I tillegg er kriteriene man har for hva som definerer en drømmepartner begrenset av erfaringer og perspektiver. Nye opplevelser vil kunne endre på kriteriene, og til og med omgjøre dem til noe fullstendig annet.

Ideen om at man har truffet "den rette" er med andre ord en romantisk feilslutning, objektivt sett. Det er jo fint å tenke det og det kan jo føles veldig sant, men det betyr ikke at det ikke finnes tusenvis eller millioner av andre mennesker der ute som du kunne hatt akkurat like sterke følelser for.
Sist endret av mentalmelt; 20. mars 2016 kl. 11:19.
Jeg synes denne sangen av Tim Minchin passer bra nå.
En annen ting å huske på er jo at man påvirker hverandre over tid. Du ville trolig vært en annen person hvis du tilbrakte tyve år sammen med en annen drømmepartner, men også den partneren ville passet like perfekt - fordi du også tilpasser deg.
Som en del er inne på, før i tiden så fant man ikke kjærligheten og så ble i lag. Da ble man i lag og så fant man kjærligheten i personen.

I dagens samfunn så er man så fokusert på å finne det perfekte, at man overser alle andre gode kandidater.
Slik at det er svært få forhold som faktisk varer over lengre perioder, siden man blir lei og ting blir kjedelig.


Når det kommer til hvem man blir lykkelig med og ikke, så handler det nok litt om kjemi.
Man bør jo gjerne ha egenskapen til å klare å snakke i lag. Noen mennesker klarer man å snakke bedre med enn andre.
Utover dette, så går det nok kun på erfaringer og inntrykk fra de årene man har levd. Man har f.eks dårlig erfaring/inntrykk av blondiner, slik at man foretrekker brunetter.
Man har en drømmejente fra barndommen som hadde brune øyne, og ser automatisk etter brune øyne i en framtidig kjæreste.

Og på en slik måte så "setter man sammen" en jente som man gjerne vil skal oppfylle alle "krav" man har satt. Får man i tillegg treff på kommunikasjonen, så har man det man kan kalle en drømmedame!
Vi har en forkjært forstårelse av hva kjærlighet og forelskelse er. Les Tolstojs særdeles overkommelige "Kreutzer Sonaten", den handler om det her.
Sist endret av Lilleplantefaen; 20. mars 2016 kl. 21:27.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Vi har en forkjært forstårelse av hva kjærlighet og forelskelse er. Les Tolstojs særdeles overkommelige "Kreutzer Sonaten", den handler om det her.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at temaet i KS passer så fint med hva som blir diskutert her.
Er en viss forskjell mellom valg av partner og hva som leder til det kontra "sex får folk til å oppføre seg som idioter".
Dessverre så er vi født i Norge.

Min erfaring er at jo mer reflektert, utdannet og opplyst jeg blir, jo høyere blir kravene mine til damer. Selv synes jeg faktisk det er ganske kjipt; jeg savner da jeg kunne jatte i vei om hvordan det er "mer mellom himmel og jord" eller tilsvarende - bare det var noe fitte i andre enden av den dialogen. Selv har jeg alltid ment at partnervalg var en seksuell greie; stimulerende dialog eller god humor kan jeg jo oppsøke hos andre sosiale relasjoner.

Nå derimot så fikser jeg rett og slett ikke dumme damer, føler jeg har en midtlivskrise, faktisk. Jeg opplever oppriktig talt at jeg blir impotent av frustrasjon, enda jeg så langt som mulig prøver å distansere bevisstheten min fra dialogen. Da blir plutselig potensielle drømmedamer ganske kraftig redusert.

Videre så er det forsket mye på dette; og i forhold så er det faktisk slik at like barn har en tendens til å leke best.

....og dessuten vil jeg legge til at antallet drømmedamer er omvendt proporsjonalt med ens alternativer på kjøttmarkedet. Jo færre en faktisk har sjans på, jo flere vil kunne fungere som drømmedame.

Om det går 5 år mellom hver gang en dame fatter interesse så vil sannsynligvis hver og en av dem være kjæreste og gjerne tilogmed konemateriale. Mange er lykkelig gift med den første som kom med lav nok standard; jo mer unik vil den positive responsen være.
Sist endret av Tøffetom; 21. mars 2016 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.