Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6711
Older brother
Levex's Avatar
Forleden gikk jeg en behagelig morgentur, det var stille og rolig, frosten hadde såvidt forsvunnet fra den nå solfylte asfalten, og jeg følte meg som en en herre i sin egen hage. Bilene hadde liksom ikke våknet ennå, men fuglene derimot hadde forlengst oppdaget denne fantastiske dagen. Jeg spaserte igjennom en park, noen rolige gamle gater, over et torg og inn i et trangt smug. Over hustakene får jeg øye på et kirkespir som jeg synes så vakkert ut, så jeg bestemte meg for å vandre i den retningen for å ta en nærmere titt. I det jeg nærmer meg kirken, braker det ut en fryktelig støy, kirkeklokkene begynner selvfølgelig å slå. For å overdrive, følte jeg disse klokkene skulle slå ut hele meg, og det gikk fort opp for meg, hvor fryktelig ille dette måtte være for de nærmeste kirkenaboene.

Jeg googlet kirketidene, og fant ut at disse klokkene slår ikke bare søndager klokken elleve, i en all for lang tid, men de slår utrolig nok hver eneste dag, hele året, syv om morgningen i tillegg! Hvor utrolig er ikke dette!

Jeg ser ingen rasjonell hensikt i denne ringingen, de skaper kun støy og irritasjon blant folk flest. Hvem er det som ønsker denne ringingen? Jeg føler nesten det blir det samme som at jeg skal fyre løs en 5 minutter lang rap sang hver søndag, som har akkurat like stor mottakergruppe som klokkene. Men dette ville helt sikkert skapt masse syting og irritasjon blant boende i byen - og det er forståelig, det er jo trossalt ett bråk uten like.

Jeg er fult klar over hvorfor klokkene er der i utgangspunktet. Og jeg synes de kan brukes i forbindelse med helligdager, begravelser, barndåper og bryllup om ønskelig. Men nå som vi har digitale hjelpemidler som både hjelper oss til å huske begivenheter og gi oss et presist tidspunkt, føler jeg ikke vi trenger kirkeklokkenes bråk lenger. De som skal i kirken er jo allerede der da de starter å slå. Og om noen mot formodning skulle glemt å møte opp, er de skyld i det selv, som å komme for sent til et fly - noen som jeg ser betraktelig mer problematisk enn å glemme søndagsgudstjenesten. Så det ville vært mer praktisk om det kunne ringt klokker rundt i byen for hver nye flyavgang, enn for hver gudstjeneste(!) Selv om begge tilfeller er utrolig upraktiske og idiotiske.

Jeg kunne vært mer tilbøyelig for klokkenes ringing klokken syv om morgningen, om alle innbyggerne som ble berørt allerede var våkne og i fullgang med å starte dagen, selv om dette fortsatt ville vært meget irritabelt. Men det ville iallfall ikke skapt direkte problemer. Annet enn kanskje en litt morgen sur person ville blitt noe mer sur, og skapt litt dårlig stemning på bussen og jobben.

Men om over 50 prosent av innbyggerne hadde vært kristne og gått i kirken daglig/ukentlig ville jeg forstått hvorfor klokkene skulle bråke. Men 50 prosent er langt flere kristne enn hva vi er idag, og tilhengergruppen av denne illusoriske troen vokser ikke akkurat i positiv retning.

Så konklusjon: Jeg forstår godt at klokkene slo før, så ingen forklaring på dette er nødvendig, men hvorfor de skal slå nå i 2012 derimot - kan jeg virkelig ikke forstå! Det er iallfall ikke underbygd av noen rasjonelle eller praktiske grunner. Jeg mener at det er feil, og meget utilpasselig fra kirken sin side.


Digresjon: Litt ironisk at en av de store retningslinjene, slik jeg har forstått i kristendommen er nettopp at; "Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem." Plage mennesker på denne måten tidlig på morgningen.. Vil neppe tro at de ønsker at andre skal gjøre det mot dem. Isåfall er de ikke normalt oppegående. ..noe jeg egentlig kanskje ikke tror de er likevel.. vet du hva, glem hele digresjonen.
Sist endret av Levex; 27. oktober 2012 kl. 15:19. Grunn: Skriveleif
Etter å ha bodd et år i nærheten av en slik klokke kan jeg fortelle deg at innen de første 4-5 gangene de ringer er du så vant til det at med mindre du allerede er våken og tenker på de, så legger du ikke merke til de lenger. Sove forbi de er utrolig enkelt.
Etter min mening er kirkeklokker til dels 'fredlige' i forhold til mange andre typer støy du finner i en moderne norsk by.

Jeg vil si det såpass sånn at jeg synes faktisk kirkeklokker er litt nostalgiske, høytidelige og en liten smule irriterende slik som du nevner. Men bare en liten smule irriterende, ikke mer. Dette gjelder også forsåvidt minaret-rop hvis du eventuelt skulle befinne deg i Midtøsten, det er nostalgisk, gammeldags, litt høytidelig og kanskje litt irriterende.

Derimot har det i andre avsnitt ingenting å gjøre med at jeg er religiøs, for det er jeg ikke. Ønsker bare å si det langt flere og langt verre støykilder enn kirkeklokker nu om dagen. Også, ikke misforstå - fælt mye folk skal irritere seg for..
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2012 kl. 16:14.
Unlicensed Surgeon
Husker første gangen jeg var i Amsterdam. Bodde da på et hotell som lå vegg i vegg med en kirke. Dro litt tidlig fra Trance Energy med tog fra Uterich, kom til Amsterdam rundt klokken 5-6. Hadde akuratt sovnet så begynte de helvettes kirkeklokkene å ringe som det skulle være verdens undergang - Jeg har aldri hata kirker så mye som da! De ringte ikke 3 ganger, men mange minutter i strekk.

Derimot så har jeg sovet på samme hotell mange flere ganger etter denne gangen, og kirkeklokkene har da aldri plaget meg med untak av 1 morningen. Man irrirerer seg ekstremt over det i starten, men man blir veldig fort vant til det. Det er i hvertfall min erfaring.

Har også leid en leilighet i 1 år som har liggi veldig nærme en kirke av en hviss størelse. Eneste gangen kirkeklokkene der irriterte meg var når de hang seg opp å ringte par timer i strekk.

Så svaret blir vel: Ja det er ekstremt irriterende i starten, men man vender seg fort til det.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Etter min mening er kirkeklokker til dels 'fredlige' i forhold til mange andre typer støy du finner i en moderne norsk by.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ønsker bare å si det langt flere og langt verre støykilder enn kirkeklokker nu om dagen.
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet det. Men dette er intet argument.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Også, ikke misforstå - fælt mye folk skal irritere seg for..
Vis hele sitatet...
Det kan virke som om jeg irriterer meg over det, og jeg gjør jo tildels det. Men ikke på den måten du sikkert assosierer med irritasjon, som når man irriterer seg i en trafikkarbeid kø - samtidig som man irriterer seg over veistandarden. Jeg blir ikke direkte plaget av disse klokkene selv, bor ikke i nærheten av en kirke, så det er ikke sinne eller aggresjon som er grunnen til mitt engasjement. Men jeg synes det er utrolig at denne klokkeringingen eksisterer fortsatt, ettersom mennesker blir negativ berørt, og hensikten er ikke-eksisterende.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg vil si det såpass sånn at jeg synes faktisk kirkeklokker er litt nostalgiske, høytidelige..
Vis hele sitatet...
Ja, og det tror jeg flere kan si seg enig i, og det forstår jeg. Men skal dette gå utover andres komfort og søvn? Det vil jeg mene er meget usympatisk og egoistisk.
Er enig med TS om at dette er gammeldags og utdatert. Bodde selv ved en kirke før som investerte flere hundre tusen i et klokkespill som skulle akkompagnere denne bjella, tanken på at skattepenger igjennom offentlig støtte går til dette er irriterende. Lyden og er ganske irriterende, men ikke noe jeg våkner av. ( kan være fordi jeg er i en komatøs lignende tilstand under søvn.)

Vi lever i et flerkulturelt samfunn, med en stadig økende andel muslimer. Om kristne skal tviholde på klokkene sine bør vi nok belage oss på islamsk bønn rugende i bybildet i de kommende år. ( Jeg skriver ikke dette som et faktum, bare synser).

Synes ikke dette er noe særlig. Om noen har behov for å høre klokker eller hva det måtte være kunne det blitt sendt på radioen klokka 7, spørs om de ikke treffer målgruppa i samme slengen, FM radiobrukere.
Sitat av Levex Vis innlegg
Ja jeg vet det. Men dette er intet argument.


Det kan virke som om jeg irriterer meg over det, og jeg gjør jo tildels det. Men ikke på den måten du sikkert assosierer med irritasjon, som når man irriterer seg i en trafikkarbeid kø - samtidig som man irriterer seg over veistandarden. Jeg blir ikke direkte plaget av disse klokkene selv, bor ikke i nærheten av en kirke, så det er ikke sinne eller aggresjon som er grunnen til mitt engasjement. Men jeg synes det er utrolig at denne klokkeringingen eksisterer fortsatt, ettersom mennesker blir negativ berørt, og hensikten er ikke-eksisterende.


Ja, og det tror jeg flere kan si seg enig i, og det forstår jeg. Men skal dette gå utover andres komfort og søvn? Det vil jeg mene er meget usympatisk og egoistisk.
Vis hele sitatet...
Vel, du er uenig med meg med samtidig litt enig?? Første tråden din på Freak.no om noe så banalt. Hvis det irriterer såpass så er det faktisk mulig å få gjort noe med det, i allefall _litt_, hvis du bor i nærheten av en irriterende kjerke er det fullt mulig å kontakte menigheten å få til en diskusjon med dem og kanskje komme fram til en løsning.

Ja jeg vet det. Men dette er intet argument.
Vis hele sitatet...
Jo, vsst f**n er dette et argument. Slutt å lag 10 høns ut av étt fjær. Lite å gjøre i dag, derfor du klager på kirka??
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2012 kl. 18:40.
Kirkeklokker må være det minst irriterende av lyder i en by. Bor midt i sentrum selv, her bygges det, kjøres med blålys hele døgnet, og masse annet snacks. Ville heller hatt 10 kirkeklokker rundt meg
Sist endret av Needle; 27. oktober 2012 kl. 18:53.
Sitat av Needle Vis innlegg
Kirkeklokker må være det minst irriterende av lyder i en by. Bor midt i sentrum selv, her bygges det, kjøres med blålys hele døgnet, og masse annet snacks. Ville heller hatt 10 kirkeklokker rundt meg

Tror du bare er ute etter å ta kirken i noe, fordi du ikke liker hva de driver med der inne. Har jeg rett?
Vis hele sitatet...
Men de tingene har (som regel) er mening og er "nødvendig"

Sitat av Needle Vis innlegg
Kirkeklokker må være det minst irriterende av lyder i en by. Bor midt i sentrum selv, her bygges det, kjøres med blålys hele døgnet, og masse annet snacks. Ville heller hatt 10 kirkeklokker rundt meg

Tror du bare er ute etter å ta kirken i noe, fordi du ikke liker hva de driver med der inne. Har jeg rett?
Vis hele sitatet...
Men de tingene har (som regel) en mening og er "nødvendig"
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, du er uenig med meg med samtidig litt enig?? Første tråden din på Freak.no om noe så banalt. Hvis det irriterer såpass så er det faktisk mulig å få gjort noe med det, i allefall _litt_, hvis du bor i nærheten av en irriterende kjerke er det fullt mulig å kontakte menigheten å få til en diskusjon med dem og kanskje komme fram til en løsning.
Vis hele sitatet...
Jeg syns TS åpner for en interessant diskusjon, og det er jo et diskusjonsforum?
Burde ikke ha noe å si om han er ny eller ei? Jeg er selv ny, gir det meg restriksjoner for hva jeg får lov/ ikke lov til å diskutere? Du må gjerne henvise til betingelsene om jeg tar feil.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jo, vsst f**n er dette et argument. Slutt å lag 10 høns ut av étt fjær. Lite å gjøre i dag, derfor du klager på kirka??
Vis hele sitatet...
Jeg syns det blir litt som å si; ''Hvorfor skal vi bry oss om voldtektssaker når det finnes barneovergrep og drap.'' Satt veldig på spissen.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Men de tingene har (som regel) er mening og er "nødvendig"
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der. Uansett, det er vel noe man må vurdere før man eventuelt velger å bo like ved en kirke.

Personlig synes jeg kirkeklokkene er litt koslige.
Sist endret av Needle; 27. oktober 2012 kl. 18:58.
@ Nysgjerrigperen; la meg si det sånn. Dette forumet omhandler helst andre typer temaer, rett og slett. Selvfølgelig har trådstarteren lov til å diskutere dette i Samfunns-delen av Freak, men etter min mening er dette litt i grenseland - spesielt når trådstarter begynner å kverulere rundt argumentasjon, og kommer fram med en ubegrunnet påstand om at "mange mennesker blir berørt av klokkeringing"...

Etter min personlige mening er dette en slette-tråd. På en annen side svarte jeg relativt skarpt i mitt andre innlegg her, hvis noen rapporterer det innlegget forstår jeg det, men det var nødvendig for å illustrere et poeng.

Jeg prøvde å få frem et seriøst og velbegrunnet svar i første innlegget mitt, og får noe som jeg mener er kverulering tilbake. Da reagerer jeg.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2012 kl. 19:06.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, du er uenig med meg med samtidig litt enig??
Vis hele sitatet...
Jeg finnes ikke enig med deg, jeg sa at jeg kan forstå at folk synes det er litt nostalgiske, høytidelige osv. Men det synes ikke jeg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvis du bor i nærheten av en irriterende kjerke er det fullt mulig å kontakte menigheten å få til en diskusjon med dem og kanskje komme fram til en løsning.
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke i nærheten av en kirke. Det har ingenting med saken.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jo, vsst f**n er dette et argument. Slutt å lag 10 høns ut av étt fjær. Lite å gjøre i dag, derfor du klager på kirka??
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. På hvilken måte lager jeg 10 høns ut av én fjær? Jeg har lik dimensjon på det jeg har sagt hele tiden. Og for å forklare mitt budskap, føler jeg det må inneholde en viss mengde med argumentasjon for å underbygge det jeg mener.

Dessuten klager jeg ikke på kirken. Jeg har ingenting i mot kirken, ikke i denne sammenhengen her iallfall. Jeg har ingenting imot om du skulle spilt banjo naken med 10 asiatiske gutter på åtte - bare du ikke på noen måte hadde eksponert meg for det. Det hadde jeg vært sterkt imot. Det er det jeg mener kirken gjør, de plager oss andre med kirkeklokkene. Vi andre, iallfall flertallet av befolkningen, har ingen interesse av denne ringingen.
Sitat av Needle Vis innlegg
Kirkeklokker må være det minst irriterende av lyder i en by. Bor midt i sentrum selv, her bygges det, kjøres med blålys hele døgnet, og masse annet snacks. Ville heller hatt 10 kirkeklokker rundt meg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår at støyen fortsatt vil være relativ høy, men støynivået vil fortsatt bli gjennomsnittlig lavere om vi kutter dem ut - noe som i dette tilfelle er en positiv ting.
Sist endret av Levex; 27. oktober 2012 kl. 19:14. Grunn: Skriveleif
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Nysgjerrigperen; la meg si det sånn. Dette forumet omhandler helst andre typer temaer, rett og slett. Selvfølgelig har trådstarteren lov til å diskutere dette i Samfunns-delen av Freak, men etter min mening er dette litt i grenseland[i]

Etter min personlige mening er dette en slette-tråd.
Vis hele sitatet...
Godt svar!

Men er det emnet eller måten det blir framlagt på som er ''i grenseland''?
Kan virke som om det finnes en viss interesse om dette her på siden. Se på mengden kvalitetspoeng TS får. For meg er det tydelig at mange mener dette er et emne verdt å diskutere. Det er jo det som gjør en tråd levedyktig?

Hvilke typer tema er mer aktuell?
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Godt svar!

Men er det emnet eller måten det blir framlagt på som er ''i grenseland''?
Kan virke som om det finnes en viss interesse om dette her på siden. Se på mengden kvalitetspoeng TS får. For meg er det tydelig at mange mener dette er et emne verdt å diskutere. Det er jo det som gjør en tråd levedyktig?

Hvilke typer tema er mer aktuell?
Vis hele sitatet...
Litt begge deler, mest måten det blir lagt frem på, i og med at trådstarter har all rett til å diskutere dette (på sammfunns-delen) på nFF, men da bør diskusjonen være en diskusjon/debatt som er nogenlunde seriøs. M.a.o man ønsker ikke driiit på forumet - jeg sier IKKE at denne tråden er det.

I forhold til kvalitetspoeng er dette noe som man bør ta med en god klype salt. Temaet(overskriften får mange kvalitetspoeng fordi ateisme / anti-teisme står sterkt/er dritpopulært iblant brukermassen på Freak.no, muligens kanskje spesielt blant dem som er i 16-22 års-alderen.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2012 kl. 19:35.
har ikke lest hele tråden, men kirkeklokker er da en fantastisk vekkerklokke for de som sliter med å komme seg opp om morningen?
Dette er jo dypt forstyrrende! Du forstår jo tydeligvis ikke meningen med kirkeklokkene! Det er ikke å "plage mennesker"! Sånn som du tydeligvis tror, at det er en slags terrorhandling fra prestene! Deres budskap er jo kjærlighet det kan en kvikk titt i bibelen bekrefte...

Kirkeklokkene er der for å fortelle folk når de skal gå i kirken for å høre Guds ord, til alle dere som ikke visste det.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Dette er jo dypt forstyrrende! Du forstår jo tydeligvis ikke meningen med kirkeklokkene! Det er ikke å "plage mennesker"! Sånn som du tydeligvis tror, at det er en slags terrorhandling fra prestene! Deres budskap er jo kjærlighet det kan en kvikk titt i bibelen bekrefte...

Kirkeklokkene er der for å fortelle folk når de skal gå i kirken for å høre Guds ord, til alle dere som ikke visste det.
Vis hele sitatet...
Det er poenget! "ingen"(minioriteten) bryr seg/går i kirken, for alle andre er den bare en plage.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Det er ikke det som er poenget eller ikke?!

Om du ikke går i kirken, er det fordi du ikke skjønner hvorfor du skal gå i kirken, om noe betyr dette at vi trenger FLERE kirkeklokker! Hvis det du sier er sant, noe jeg helst tror ikke det er, men det "kan" kanskje være det noen steder i dette landet (Oslo).
Vis hele sitatet...
Poenget er at i 2012 har de fleste et titalls bedre metoder for å huske gudstjenesten på, enn å høre på kirkeklokkene.

Synes da TS har ett greit poeng.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Nå begynner jeg å lure på om du er troll eller bare hjernevasket.
Vis hele sitatet...
ja jeg er enig i at det var dumt men det var ikke sånn jeg mente det heller! Bare at argumentet ditt var dumt altså ikke fungerte men sa imot seg selv... skjønner du hva jeg mener?! Hvis det ikke kommer folk i kirka er det ikke fordi det bråker fra klokkene, tvert imot heller fordi de ikke skjønner det/ikke har fått den riktige kulturen inn.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
ja jeg er enig i at det var dumt men det var ikke sånn jeg mente det heller! Bare at argumentet ditt var dumt altså ikke fungerte men sa imot seg selv... skjønner du hva jeg mener?! Hvis det ikke kommer folk i kirka er det ikke fordi det bråker fra klokkene, tvert imot heller fordi de ikke skjønner det/ikke har fått den riktige kulturen inn.
Vis hele sitatet...
Tanken om at personer bevist ikke ønsker å gå i kirken kunne ikke falt deg inn, det må nok være uvitenhet om kirkens eksistens, som skal løses med mer bråk og rangel fra kirkeklokker? Hvis du ikke er kristen, tviler jeg på at en kirkeklokke vil endre det.
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
ja jeg er enig i at det var dumt men det var ikke sånn jeg mente det heller! Bare at argumentet ditt var dumt altså ikke fungerte men sa imot seg selv... skjønner du hva jeg mener?! Hvis det ikke kommer folk i kirka er det ikke fordi det bråker fra klokkene, tvert imot heller fordi de ikke skjønner det/ikke har fått den riktige kulturen inn.
Vis hele sitatet...
Poenget her er vel at man burde stoppe med kirkeklokkene, fordi de plager alle som ikke går i kirka, og har nærmest null fordeler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lilleplantefaen Vis innlegg
Kirkeklokkene er der for å fortelle folk når de skal gå i kirken for å høre Guds ord, til alle dere som ikke visste det.
Vis hele sitatet...
Dei hadde kanskje den nytta for to hundre år sidan, før klokker vart allemannseige. Moderne mennesker planlegg ting, og går antakeleg til kyrkja basert på tidspunktet, og ikkje basert på kyrkjeklokkene - i den grad dei i heile teke går i kyrkja. Dei fleste gjer nemleg ikkje det.

Vardesystemet og klaffetelegrafane er lagt ned, fordi samfunnet innsåg at det var overflødig når vi hadde elektrisk telegraf, og etterkvart radio med meir. Kyrkjeklokker i dag har nøyaktig samme nytteverdi som klaffetelegrafen eller vardesystemet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kyrkjeklokker i dag har nøyaktig samme nytteverdi som [...] vardesystemet.
Vis hele sitatet...
Har du gått i fjellheimen? Vardesystemet er veldig nyttig. For kristne kan kirkeklokkesystemet fortsatt være nyttig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EoT Vis innlegg
Har du gått i fjellheimen? Vardesystemet er veldig nyttig. For kristne kan kirkeklokkesystemet fortsatt være nyttig.
Vis hele sitatet...
Vardane var bål på fjelltoppar ein sette fyr på ved krig. http://no.wikipedia.org/wiki/Vete
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vardane var bål på fjelltoppar ein sette fyr på ved krig. http://no.wikipedia.org/wiki/Vete
Vis hele sitatet...
Ja, det var en funksjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Varde
Norskehesten
Alden's Avatar
TS

Slik jeg forstår dette så opplevde du en behagelig stillhet i en nokså vanlig bråkete by/nabolag. Så ble du overrasket over bråk som du ikke så for deg.
Du ble sur fordi den ødela din gode stillhet i byen som du vandret i fordi dette kanskje er en sjelden vare siden byen fredeles sov? Når den klokken endelig braker løs for å fortelle at nå er klokken 7 så kan jeg nesten forstå at dette var da vel litt av en vekkerklokke. Men kjære deg. Alle byer har hatt dette i flere hundre år. Dette er noe som er en del av en by. Selv om norge ikke lengre er en by der menneskene flest har en tilhørlighet til en kirkeklokke så er dette noe som flere millioner mennesker har hatt en tilhørlighet gjennom generasjone. Er det praktisk i dag? kanskje nei men det er sikkert mange i dag som fremdeles føler en tilhørlighet til dette enda. Du må nok vente ett par genreasjoner til før dette forsvinner fra det norske bybildet helt.
Sist endret av Alden; 28. oktober 2012 kl. 02:08.
Kristne er jo bedre folk en andre, kirken er jo et helligt sted, prester er jo guds munn og bør få gjøre som de vill, står jo i bibelen.. Så å bråke tidligt er jo greit får de det da. Eller? Samme som å anntaste smågutter, "stjele penger" igjennom nrk! La nå de få styre på. De gjør jo bare guds vilje.

Disse kommer til himmelen å jeg må brenne i helvete pga jeg ikke tror på tull og tøys fra gamle midtøsten.. Men men, sånn er no det. De er bedre mennesker -,-

Lever framdeles i gamledager folkens, py men sånn er det vistnokk.. De er de ekte "UNTOUCHABLES"
Kirkeklokker blir man vant til, de er tross alt bare et par ganger i uken. Gatevaskere, søppelbiler og trikken er mye verre.
Sitat av kew87 Vis innlegg
Kristne er jo bedre folk en andre, kirken er jo et helligt sted, prester er jo guds munn og bør få gjøre som de vill, står jo i bibelen.. Så å bråke tidligt er jo greit får de det da. Eller? Samme som å anntaste smågutter, "stjele penger" igjennom nrk! La nå de få styre på. De gjør jo bare guds vilje.

Disse kommer til himmelen å jeg må brenne i helvete pga jeg ikke tror på tull og tøys fra gamle midtøsten.. Men men, sånn er no det. De er bedre mennesker -,-

Lever framdeles i gamledager folkens, py men sånn er det vistnokk.. De er de ekte "UNTOUCHABLES"
Vis hele sitatet...
er ikke religiøs selv, men herregud du irriterer mer en de kristne. Du baserer et hat på et stort trossamfunn pga noen kirkeklokker? er enig i at personer som er så religiøse at de ville drept for å tilfredsstille gud er irriterende, men du tar kaka.
Har en kirke like ved meg, kan ikke si at den plager meg så utrolig mye i grunn. Har hendt at jeg har våknet av at det har ringt i 15 min, men dette har jeg vendt meg til å hører det stort sett ikke.
Jeg er ikke imot religion, ser ikke ned på religiøse folk heller. Men jesus, hold det separert fra meg på alle mulige måter! Jeg er lei...
Sitat av kew87 Vis innlegg
Blir født meldt inn i statskirken
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen problem i å melde seg ut?
Sitat av kew87 Vis innlegg
de stopper skoler i å lære sannhet
Vis hele sitatet...
javel, kunne du utdypet den her?
Sitat av kew87 Vis innlegg
de bremser vitenskap og videre utviklng som fuckings rase! ++++
Vis hele sitatet...
Igjen, utdyp
Man burde heller ha meldt seg inn, jeg viste ikke at jeg var registrert før jeg var ungdom! Regner de alle barn som kristne og manipulerer tallene sine som mormons som døper døde?
De stopper skoler: tror ikke du de har noe og si da pensum blei skrevet? hvor mye lerte du om evulisjon på skolen? Å når de snakket om det, kalte de det en TEORI? Jepp.. På barne skolen blei vi dratt til kirken 2 ganger hvert soleår, ingen valg! Kunne holdt på i evigheter...
De bremser videre utvikling: Kødder du, må jeg utdype den? Hvor har du vokst opp, hos smiths venner? Kan nevne et par.. Vaksine, prevensjon, abort, kloning, stammcelle ++
Følg med i verden pinkman, internasjonalt, ikke bare lokalavisa å nabopresten!

Og se den filmen jeg ga link til, kansje du åpner øynene dine lit Er faktisk en satan så god film, er ikke håning av religion eller noe sånt. Bare tankevekkende fakta presentert av Bill Maher fra Real Time, det største politiske tv-pogrammet i U.S.A
Har i 18 år bodd 50 meter unna en kirke, kan aldri huske at kirkeklokkene har vært et irritasjonsmoment for min del! Kan huske at jeg noen ganger har våknet opp søndagmorgen til lyden av kirkeklokkene, men kjenner meg overhode ikke igjen i din beskrivelse av lyden/støyen
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av kew87 Vis innlegg
Man burde heller ha meldt seg inn, jeg viste ikke at jeg var registrert før jeg var ungdom! Regner de alle barn som kristne og manipulerer tallene sine som mormons som døper døde?
De stopper skoler: tror ikke du de har noe og si da pensum blei skrevet? hvor mye lerte du om evulisjon på skolen? Å når de snakket om det, kalte de det en TEORI? Jepp.. På barne skolen blei vi dratt til kirken 2 ganger hvert soleår, ingen valg! Kunne holdt på i evigheter...
De bremser videre utvikling: Kødder du, må jeg utdype den? Hvor har du vokst opp, hos smiths venner? Kan nevne et par.. Vaksine, prevensjon, abort, kloning, stammcelle ++
Følg med i verden pinkman, internasjonalt, ikke bare lokalavisa å nabopresten!

Og se den filmen jeg ga link til, kansje du åpner øynene dine lit Er faktisk en satan så god film, er ikke håning av religion eller noe sånt. Bare tankevekkende fakta presentert av Bill Maher fra Real Time, det største politiske tv-pogrammet i U.S.A
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig poenget ditt? Du sier at religion har bremset evulisjon, men hvordan skal dette ha noe mening da det religion er en del av den menneskelige evulasjonen som har vokst opp igjenom utviklingen. Kan godt være at hvis ikke det hadde vært religion i begynnelsen av mennesketiden så hadde vi heller ikke overlevd. 95% av tiden mennesker har levd på jorden så har det vært en form for religion som har styrt mennesekene til en hvis grad. Det er bare nå den siste 1% av tiden vi har utviklet nok til at vi nå begynner å studere hvordan ting henger sammen. Blir feil å si at religion er bare noe som har skapt mye drit for oss mennesker. Vi er hva vi er og vi har utviklet oss etter dette.
Kirken har vært en kjempe god trygghet når Norge levde under fohold som du ikke en gang kan forstille deg at noen kan overleve. Du er vokst opp med en trygghet som er hinsides i forhold til hva de fleste mennesken her har opplevd.
I dag lever vi i en Verden som plutselig er snudd på hodet da vi plutselig har fått 1000% mer vitenskap kjørt i gang etter at vi forsto hvordan teknologien fungerer i dag. Det stopper heller ikke nå det bare forsetter og voke og vi vil oppleve en omvelting som er veldig sårbar nå. Hvordan vil verden se ut om 50-100 år? vanskelig å si men vi kan jo tenke oss en verden der alt sammen er styrt av ett mye rikere vitenskapelig og teknologisk framsskritt som gjør alt sammen som denne verden er byggd opp vil forsvinne og vi vil leve i nye ett liv der vi bare eksisterer. Før måtte man overlevde på den verst mulige måten.
Derfor tror jeg at religion har vært livsviktig for at mennekseke skal ha overlevd. Så du kan kanskje takke dem for at du lever den dag i dag.
Sitat av kew87 Vis innlegg
Man burde heller ha meldt seg inn, jeg viste ikke at jeg var registrert før jeg var ungdom!
Vis hele sitatet...
Det er slik at det er foreldre som bestemmer det. Du kan vel ikke snakke med en gang du er født, eller?

Sitat av kew87 Vis innlegg
De stopper skoler: tror ikke du de har noe og si da pensum blei skrevet? hvor mye lerte du om evulisjon på skolen? Å når de snakket om det, kalte de det en TEORI? Jepp..
Vis hele sitatet...
Det er en teori.
Forresten, det heter ikke KRL (Kristendoms- religions- og livssynskunnskap) lengre. Det heter RLE (Religion, livssyn og etikk). Det gir etter min mening et mer objektivt syn på alle religioner, istedenfor spesifikt kristendom.

Sitat av kew87 Vis innlegg
På barne skolen blei vi dratt til kirken 2 ganger hvert soleår, ingen valg! Kunne holdt på i evigheter...
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så forferdelig? Vi har aldri besøkt kirken i skolesammenheng som jeg kan huske. Går i 10'ende klasse nå. Tidene forandrer seg vettu.

Sitat av kew87 Vis innlegg
De bremser videre utvikling: Kødder du, må jeg utdype den? Hvor har du vokst opp, hos smiths venner? Kan nevne et par.. Vaksine, prevensjon, abort, kloning, stammcelle ++
Vis hele sitatet...
Det er lov med abort, og ingen problemer med prevensjon slik jeg ser det.
Hva er galt med vaksine forresten? Det er greit å være kritisk til nye vaksiner, som f.eks. svineinfluensavaksine som det i ettertid viser seg å kunne øke sjangsen for narkolepsi.
Kilde
Er personlig veldig kritisk til kloning og genmodifisering. Og nei, er som sagt ikke religiøs.

Takk for filmanbefalingen, men har ikke lyst til å se en film om religion. Er heller nysjerrig på dine personlige meninger da du fremstiller religion i Norge så jævlig. Det blir også feil å sammenligne religion i Norge og USA. I USA har religion stor innflytelse på f.eks. politikk. Se på utviklingen i Norge de siste årene. Vi har ikke en statsreligion lengre engang! Er det et steg mot et religiøst Norge synes du?
Du har ingen argumenter med skriftlige kilder. Du sier klokkene plager folk flest? Er det din mening, eller har du banka på døra til alle i området og hørt med dem? For noen dreier det seg om tradisjon, og jeg syntes det er greit at litt av den kristne delen av Norge forblir.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av SVA Vis innlegg
Du har ingen argumenter med skriftlige kilder. Du sier klokkene plager folk flest? Er det din mening, eller har du banka på døra til alle i området og hørt med dem? For noen dreier det seg om tradisjon, og jeg syntes det er greit at litt av den kristne delen av Norge forblir.
Vis hele sitatet...
Det er flere jeg har pratet med som ikke liker klokkeslagene spesielt godt. Jeg mener at det er grunn nok til å fjerne dem, om det kun skulle vært én person i en hel by som ble plaget av dem. De som forsvarer denne ringingen er bare kverulante av seg, de har ingen gode argumenter på sin side(foreløpig) i forhold til vi som er i mot.

Jeg vil påstå at det er unødvendig av deg å kreve kilder på at mennesker blir plaget av klokkene. Om du spanderer litt tid til å være ærlig med deg selv, tror jeg du også kan forstå at det er rimelig mange som blir negativt berørt av disse. Men du skal få det likevel:

http://www.aftenposten.no/debatt/Kla...g-6610601.html
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...c=938144&st=20
http://www.vl.no/samfunn/kirkeklokke...styrre-naboer/

http://anders.geekhouse.no/blog/pers...keklokker.html
http://aylma.com/kirkeklokker-spam-s/
http://vgd.no/index.php/samfunn/innv...35006/innlegg/

Det er vist ikke kun meg.
Sitat av Levex Vis innlegg
Det er flere jeg har pratet med som ikke liker klokkeslagene spesielt godt. Jeg mener at det er grunn nok til å fjerne dem, om det kun skulle vært én person i en hel by som ble plaget av dem.
Vis hele sitatet...
Så hvis en person i byen missliker noe så burde det fjernes?
Blir ikke mange utesteder, livekonserter, fotballkamper eller noe som helst av offentlige arrangementer igjen da, om det blir noen igjen overhodet..

Kirkeklokker må jo være en av de koseligste lydene man kan høre av diverse bylyder.
Har selv bodd hos min far imidt i sentrum av Oslo for en god del år siden. Vi snakker sirener vært 10 minutt, hyling og vræling fra fredag ettermiddag til søndag morgen og til og med en skuddveksling om du er heldig, selvfølgelig etterfulgt av et kakofoni av sirener.
Sist endret av Bombasa; 3. desember 2012 kl. 02:13.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Så hvis en person i byen missliker noe så burde det fjernes?
Blir ikke mange utesteder, livekonserter, fotballkamper eller noe som helst av offentlige arrangementer igjen da, om det blir noen igjen overhodet..
Vis hele sitatet...
Nei absolutt ikke. Tror du er blant de få her som ikke forsto hva jeg mente. Komforten til, ja la oss si hundre mennesker som liker lyden av klokkene, blir kanskje noe redusert. Men han ene som har jobbet nattskift på sykehuset, jobbet overtid og endelig fått lagt seg til å sove i ti-tiden om morgningen. Skal da brutalt bli vekket av disse klokkene, som kanskje fører til at han ikke klarer å sovne igjen på flere timer. Han blir da mer trøtt enn nødvendig til neste skift, konsentrasjonen blir noe svekket. Liv går tapt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har selv bodd hos min far imidt i sentrum av Oslo for en god del år siden. Vi snakker sirener vært 10 minutt, hyling og vræling fra fredag ettermiddag til søndag morgen og til og med en skuddveksling om du er heldig, selvfølgelig etterfulgt av et kakofoni av sirener.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du kan synes dette er et argument. Jeg ser det mer som et argument på min side. Når det er så mye bråk i byen, hvorfor skal vi skape enda mer støy, når den itillegg er meningsløs? Sirener har en hensikt, anleggsarbeid-støy forekommer fordi vi bygger et land. Hyling og vræling klarer vi ikke å fjerne. Har enda tilgode å få et godt argument fra deg.
Sist endret av Levex; 4. desember 2012 kl. 01:10.
Sitat av Levex Vis innlegg
Nei absolutt ikke. Tror du er blant de få her som ikke forsto hva jeg mente. Komforten til, ja la oss si hundre mennesker som liker lyden av klokkene, blir kanskje noe redusert. Men han ene som har jobbet nattskift på sykehuset, jobbet overtid og endelig fått lagt seg til å sove i ti-tiden om morgningen. Skal da brutalt bli vekket av disse klokkene, som kanskje fører til at han ikke klarer å sovne igjen på flere timer. Han blir da mer trøtt enn nødvendig til neste skift, konsentrasjonen blir noe svekket. Liv går tapt.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å bo ved kirkeklokker? De er virkelig ikke noe som ødelegge nattesøvnen din. I hvertfall ikke mer enn de første 2-3 gangene.
Sist endret av etse; 4. desember 2012 kl. 01:31.
Det har de altid gjort.
Altså, kan være enig i at kirkeklokker kan være bråkete og til dels plage enkelte personer. Kirkeklokker er ganske unødvendig imo, det er hele kirken og alt som følger med også, men la de nå holde på. Noe må de jo få gjøre også, det er vel tross alt bare enda en snål tradisjon at kirkeklokker skal ringe i tide og utide.
Om du bor rett ved kirkeklokker tror jeg ikke det er noe problem, ihvertfall ikke etter hvert. Jeg har i en periode bodd rett ved siden av ei toglinje, faen som det bråker i starten til alle døgnets tider, men etter hvert venner man seg på lyden og legger ikke stort merke til den (om man sover eller ikke)
Av ren nysgjerrighet; hadde støyende bønnerop og tilsvarende unødvendig spetakkel fra en nybygget moské vært like lett å bagatellisere som disse kirkeklokkene?
Sitat av Knask Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet; hadde støyende bønnerop og tilsvarende unødvendig spetakkel fra en nybygget moské vært like lett å bagatellisere som disse kirkeklokkene?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde klaget over Moskeen's bønnerop, like mye som kirka.
Enig med TS her. Huset vårt (eldre enn den lokale kirken) ligger slik at vi ca 200 meter vekke fra den, har direkte innsyn på kirkeklokken. Som videre vil tilsi at kirkeklokkene sender lydbølgene sine rett til helvete inn i huset vårt, uten noen buffer mellom.
Min mening er at retten til denne lydforurensingen burde ha forsvunnet samme øyeblikk som staten og kirke skillte lag.
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Jeg hadde klaget over Moskeen's bønnerop, like mye som kirka.
Vis hele sitatet...
Tja, hvis jeg noensinne hadde opplevd at en eller annen Imam noe sted i verden, når som helst, minst én gang, ikke skrudde de forbanna høytalerene opp så høyt at han hørtes ut som en skrålende katt hadde jeg hatt litt mer sympati for moskeer. Bedre høytalere hjelper heller ikke, de blir fortsatt skrudd opp til det høres absolutt jævli ut...

.. Kirkeklokkene er iallefall koselige, og de konkurrerer ikke om å være høyest... eller begynner forbanna halv fire om natta!
Sist endret av DumDiDum; 4. desember 2012 kl. 12:33.
Jeg bor nært en kirke. Denne slår kun hver søndag eller ved spesielle anledninger. Selvfølgelig når jeg er fyllesyk med mega hode. Da slår den først klokken 10, så halv 11 og til slutt klokken 11, før den slår enda mer når gudstjenesten er over.
Kirkeklokker er forsåvidt greit. men når den slår nærmere 300 slag hver gang (ja, jeg har telt slagene), 4 ganger i løpet av en dag synes jeg det er litt i overkant.
Sitat av Levex Vis innlegg
Jeg mener at det er grunn nok til å fjerne dem, om det kun skulle vært én person i en hel by som ble plaget av dem.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Så hvis en person i byen missliker noe så burde det fjernes?
Blir ikke mange utesteder, livekonserter, fotballkamper eller noe som helst av offentlige arrangementer igjen da, om det blir noen igjen overhodet..
Vis hele sitatet...
Sitat av Levex Vis innlegg
Nei absolutt ikke. Tror du er blant de få her som ikke forsto hva jeg mente.
Vis hele sitatet...
Fortell meg hvordan noe så direkte skrevet kan missforståes?
Sist endret av Bombasa; 4. desember 2012 kl. 16:38.