Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 868
Hei! sitter her og prøver å lære meg å programere

Derfor har jeg startet med å lage en webbrowser, men så er det et par ting jeg lurer på
Her er forresten nettleseren:
http://bildr.no/thumb/166483.jpeg
og "koden?":
http://bildr.no/thumb/166485.jpeg

Saken er den at jeg vil ha den Progressbaren til å indikere loadingen av siden (noe den ikke gjør nå. nå går den til maksimum med en gang jeg starter nettleseren). Også vil jeg at "Gå" knappen skal bli aktiv når jeg skriver i textbox'n. Slik at det bare er å trykke "enter" når jeg har skrevet inn adressen i adressefeltet. Noen som kan hjelpe?
Sitat av Nicky 91
Hei! sitter her og prøver å lære meg å programere

Derfor har jeg startet med å lage en webbrowser, men så er det et par ting jeg lurer på
Her er forresten nettleseren:
http://bildr.no/thumb/166483.jpeg
og "koden?":
http://bildr.no/thumb/166485.jpeg

Saken er den at jeg vil ha den Progressbaren til å indikere loadingen av siden (noe den ikke gjør nå. nå går den til maksimum med en gang jeg starter nettleseren). Også vil jeg at "Gå" knappen skal bli aktiv når jeg skriver i textbox'n. Slik at det bare er å trykke "enter" når jeg har skrevet inn adressen i adressefeltet. Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde søkt på google ville du sett at dette er det flere før deg som slitt med.
Etter 1 min. Søking kom jeg fram til dette:
http://forums.microsoft.com/MSDN/Sho...32415&SiteID=1
Trådstarter
42 0
Søkte på google og fant det der. men da jeg prøvde det han sa, så fikk jeg bare opp error, så derofor gikk jeg hit men nå er sikkert mest sansynelig jeg som gjorde noe feil da jeg prøvde det han sa, siden jeg ikke kan så mye.
Det jeg gjorde var å lime inn koden under, webbrowser.
Her er feilmeldingene:


Error 1 'CurrentProgress' is not a member of 'System.Windows.Forms.WebBrowserDocumentCompletedEventArgs'.
Error 2 'MaximumProgress' is not a member of 'System.Windows.Forms.WebBrowserDocumentCompletedEventArgs'.


Edit: fant ut hva de andre feilmeldingene som kom etter nr 1 og 2 var
Sist endret av Nicky 91; 9. mars 2008 kl. 12:01.
Noen som har funnet en løsning på dette?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Løsning? Det er jo bare å benytte seg av ProgressChanged eventen til WebBrowser-kontrollen.
Trådstarter
42 0
Men... det med å trykke "enter" når adressen er skrevet inn i adresse feltet. noen som har en forklaring på det?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg antar at det er TextBox-kontrollen du bruker. Denne har en event kalt KeyPress, link den og benytt KeyPressEventArgs for å finne ut hvilken knapp som har blitt trykket. Er en char.
Sist endret av m0b; 11. mars 2008 kl. 22:39.
Ut ifra koden du har, virker det som du følger VB 2008 Express kurset til Itpro.
Jeg vil nesten påstå at mye av "forakten" folk har for VB, kommer fra slike kurs - og på grensen til vranglæring som skjer der. Og bytter du til et annet programmeringsspråk senere, så er det veldig lett å ta med seg uvaner fra det man lærte i første omgang.

1) Kommentere kode! Når det er et så lite prosjekt som det er hittil, så er det ikke så kritisk, men bedre å lære seg det med en gang før man gjør det til en uvane. Prøv å ta opp noe kode du har laget et halvt år tidligere som ikke er kommentert..
2) Bruken av Timer objekt, som trigges hvert 1/1000 sekund for å resize innholdet i en form slik at det passer med manuell justering av hovedvinduets størrelse...NEI, NEI, NEI!

Bruk heller Form1_Resize slik at størrelsen på webobjektet blir endret _når_ faktisk brukeren gjør en endring på størrelsen:

Private Sub Form1_Resize(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Resize
WebBrowser1.Width = Me.Width
WebBrowser1.Height = Me.Height
End Sub

og WebBrowser1_DocumentCompleted for å endre tittel på vinduet:

Private Sub WebBrowser1_DocumentCompleted(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.WebBrowserDocumentCompletedEventArgs) Handles WebBrowser1.DocumentCompleted
Me.Text = WebBrowser1.DocumentTitle & " – Enkel Nettleser"
End Sub

Ingen poeng i å kjøre kode hvis den ikke skal gjøre noe der og da.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Feilen med slike kurs er at de fokuserer på totalt feile områder. Det er mye kulere for de å lage noe fancy bling som ingen av nybegynnerne faktisk skjønner noe spesielt av. Områder som korrekt syntaks, event-handling og basiskunnskaper er ting som blir kastet totalt ut døra - og mer eller mindre samtlige vil stående og egentlig ikke kunne annet enn å reprodusere det som "kurset" omhandler.

Dette er noe som er en gjenganger hva VB angår, og jeg forakter det av hele mitt programmererhjerte.
Sikkerhetsklarert
Kan gi deg et hint på progressbaren da jeg nettop har fått dette til selv..
Dette er i C# men prinsippet er det samme.

Kode

  private void webBrowser1_ProgressChanged(object sender, WebBrowserProgressChangedEventArgs e)
        {
            progressBar1.Maximum = Convert.ToInt32(e.MaximumProgress);
            progressBar1.Value = Convert.ToInt32(e.CurrentProgress);
        }
Poenget er at du henter ut event 'progresschanged' fra webbrowsern, der finner du bla maximum progress og currentprogress, disse legger du inn i progressbaren
Trådstarter
42 0
Tusen takk for svar. Fikk det til nå