Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7287
Sitter og leser litt om forskjellige opiater og opioder.
Ble opptatt av det da jeg hørte om et opiod som heter Hydromorfon. Det er ca 4 ganger så strert som Morfin, i motsetning til Heroin som er mellom 2 og 3 ganger så sterkt. Begynte å tenke på at de narkomane heller burde fått dette, i og med at de ikke trenger å ta så mye av det, så blir det heller ikke så skadelig for kroppen. Jo mindre dosering av et stoff, jo mindre urenheter og dritt i systemet.
Fant mer info om forskjellige opioder og kom over et stoff som heter Fentanyl. Fentanyl er ca 50 ganger kraftigere enn Morfin og burde da vel være enda mindre skadelig å innta.
Men så fant jeg det drøyeste, Carfentanyl, som er en analog av Fentanyl, er 10.000 ganger sterkere enn morfin! Det vil si at dosene måles i ug/mikrogram (milliondels gram) og fungerer helt ned i 1ug! Det er altså mer potent enn LSD. (vel og merke helt annet stoff)
Hva hvis de narkomane fikk dette... De ville riktig nok fortsatt vært hekta, men de ville hatt et mye sunnere liv, og hatt muligheten til å leve mye bedre og lengre...
Har akurat så smått begynt å lese om det. Er det noen andre som vet noe om disse stoffene? Eller enda mer interessant, er det noen som har erfaringer med det?
hva koster det og fremstille dette? antar det koster en HEL del mer en heroin så det betyr at det svarte markeded vil gi seg blanke i å fremstille. Med andre ord staten må inn å produsere dette og gi til de som trenger det, noe som heller ikke vil skje. og tilslutt tror du en som har drevet på med heroin i mange år er istand til å håndtere noe som er 10.000 ganger sterkere en morfin. eller heroin for den saks skyld. ikke engang en utdannet kjemiker ville klart det uten et avansert kjemisett.

hva er det du egentli vil med tråden?
det var jo ei bølge av fentanyl her i landet.... noen som hadde rappa noe fra ett sykehus.... da daua folk som fluer...

opiater er ikke til å tulle med, en av mine beste kompiser døde nettopp av sitt første skudd heroin.

ja, FØRSTE skuddet.... han hadde røyka det 2 ganger før og så helt ute av det blå fant storebroren han stein dau i stua sammen med en annen kompis som oxo hadde OD. kompisen overlevde, min kompis daua. da hadde han testa å skyte det i kanyle.

dette var en helt oppegående resurssterk person som bare eksperimenterte litt... mannen røyka ikke hasj engang lenger. jobbet fulltid og var ja, helt normal som de fleste av den store folkemassen som fulgte ham til graven.

UTROLIG tragisk!
Daaaamn! 10.000x kraftigere enn morfin! Hvilke bruksområder har disse stoffene i den "vanlige verden" da? Noe omkring smertelindring vil jeg tro? Er jo det perfekte OD-stoffet da...
Det er ikke sikkert de forskjellige stoffene er like egnet for rus til og med de har like farmakodynamiske egenskaper mtp det analgetiske.
Thror, du kan tydeligvis en del om dette, kunne du opplyst litt om hva de uttrykkene betyr?
at noen stoffer er bedre egnet som "painkiller" enn rusmiddel. Noen av de har kanskje mindre "euforiske egenskaper" enn andre
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Godt poeng Thror. Det vet jeg ingenting om enda..

murloc:
1) Det koster sikkert noe mer å produsere enn heroin, men produktet vil jo også tilsvare emormt flere doseringer..
2) Når jeg nevnte muligheten for å gi det til de narkomane tenkte jeg så klart på et statlig tiltak, ikke fra de kriminelle miljøene. Vet at dette ikke er aktuelt for øyeblikket, men det er fortsatt en interessant tanke.
3) Skal du håndtere et slikt stoff så må det så klart blandet ut i noe, enten vann eller et løsemiddel. Slik som man gjør med stoffer i så små mengder.. En bruker gjør jo ikke dette selv, slikt foregår på laben.
4) Hva jeg vil med tråden? Starte et diskusjon så klart. Høre om dere har noe interessant å si om saken, eller kanskje til og med lære noe av en eller annen som vet noe som jeg ikke vet...
Disse tingene sier jo seg selv, hvis du gidder å tenke etter. Men du får bare si ifra hvis det er noe mer som er uklart for deg..
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2006 kl. 02:23.
Demorol er visst ett syntetisk opiat som er en del ganger sterkere enn Heroin. Går visst ann å ruse seg på.
Et rusmiddel er et kjemisk stoff som har en struktur, strukturen til dette stoffet er veldig viktig, både hvilke atomer det inneholder, hvordan atomene er bundet(strukturisomeri), hvilken vei atomet er (stereoisomeri, enatiomere) og hvordan det er romlig anordnet (stereoisomeri, diasteroimere) osv.
For generelt om isomeri: http://en.wikipedia.org/wiki/Isomer

De forskjellige stoffene som er nevnt i denne tråden er derivater av morfin. Stoffer som har lik kjemisk struktur og like egenskaper (hydrofil, lipofil osv.) vil med stor sannsynlighet oppføre seg nogenlunde likt i kroppen, men hva gjør disse opiatene i kroppen? de kobler seg til reseptorer, en reseptor er et protein vi finner i enten cellemembranen, cellekjernen eller cytoplasma. Et stoff kan koble seg til en reseptor som en agonist (binder seg til en reseptor og gir respons) eller en antagonist (binder seg til en reseptor, gir ingen respons og hindrer andre stoffer i å binde seg). Vi slår opp opiater på wikipedia, opiater binder seg til fire hovedtyper av reseptorer μ, κ, δ og σ, videre slår vi opp opiat-reseptorer.
Opiat-reseptorene er g-proteinkoblede reseptorer (orker ikke å prøve å forklare det, sjekk link for spesiellt interesserte). Her finner vi info om den reseptoren som er mest interessant, µ-reseptoren(de andre sørger hovedsaklig for analgetisk effekt), denne finner vi pre-synaptisk i nerveceller. Ved at en agonist binder seg til µ-reseptoren vil følgende forekomme: analgesi, sedasjon, lavere blodtrykk, kvalme, eufori (!!!) osv. Samme reseptor gir analgetisk effekt og rus, da burde bedre analgetisk effekt gi mer rus", men slik er det ikke. µ-reseptoren har to undergrupper; µ1 og µ2. Ved agonistbinding til µ1 forekommer analgesi, ved agonistbinding til µ2 forekommer blandt annet eufori.

Så hvis et av disse stoffene har høy affinitet mot µ1, κ, δ og σ-reseptorene, men lav mot µ2 vil det ha en god analgetisk effekt, men en dårlig euforiserende effekt, på denne måten kan disse morfin-derivatene være dårlig egnet til rus, men gode analgetiske stoffer.

kan rydde litt opp i dette innlegget senere, håper det virker litt oppklarende.
OK. Skjønte mye mer nå, om ikke alt.. Takk for at du tok deg tid til å forklare.
Fentanyl selges og brukes som rusmiddel(rent, eller blandet med heroin). Det brukes som smertestillende medisin, ofte hos kreftpasienter og andre pasienter som har utviklet en toleranse for opioider. Fentanyl er mer analgetisk enn heroin og har ført til mange dødsfall på grunn av overdose. Karfentanyl blir brukt som bedøvelsesmiddel av veterinærer for store dyr. Det kan derfor ikke brukes av mennesker(for kraftig).
Ser du etter en ”erstatning” for heroin er metadon svaret. Omfattende behandling av heroinmissbruk innebærer metadon som minsker lysten på heroin.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er klart metadon er bedre på mange måter i og med at det bare stiller suget etter rus men ikke gir no særlig ruseffekt.. Men det er ikke alle som er villige til å bruke det, og i tillegg er metadon mer usunt for kroppen enn heroin er, og ihvertfal mye mer usunt enn carfentanyl...
Det er ikke bare rusmidlet som er usunt, men også livsstilen brukerene legger seg til. I følge wikipedia er cafentanyl så potent at det ikke passer bra til mennesker. Det er trodd at carfentanyl ble brukt som bedøvende under gisseldramaet i moskva i 2002 hvor det tok livet av over 130 mennesker. Ellers burde man vel vurdere buprenorfin(subutex og suboxone) fremfor metadon som terapi for opiatavhengige da det det er mindre avhengighetsskapende og har en lenger halveringstid i kroppen. Jeg jobber på et apotek og det er fler brukere av metadon enn buprenorfin. Noen som vet grunnen til at det ikke blir så mye brukt? http://en.wikipedia.org/wiki/Bupreno..._vs._Methadone
Sitat av Thror
I følge wikipedia er cafentanyl så potent at det ikke passer bra til mennesker. Det er trodd at carfentanyl ble brukt som bedøvende under gisseldramaet i moskva i 2002 hvor det tok livet av over 130 mennesker.
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at mange av dem døde da gassen hadde slått dem ut så de havnet i stillinger som blokkerte luftveiene.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fentanyl er sinnsvakt sterkt, uff skal si jeg merket det etter å ha brukt det i ca 10mnd, også prøve å slutte med det.. Ca 2mnd med sinnsyke abstinenser..
Nå har jeg begynt på igjen, da jeg må , pga smerten, men holder meg til 1/4 av dosen tidligere, orker ikke den avrusningen 1 gang til...!!
Så vær forsiktig med dette!!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er klart metadon er bedre på mange måter i og med at det bare stiller suget etter rus men ikke gir no særlig ruseffekt..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor myten om metadonens fraværende ruseffekt fremdeles sirkulerer. I følge alle jeg har snakket med som har testet det gir metadon vitterlig en sterk ruseffekt, spesielt kombinert med annet "ned-dop" som cannabis, alkohol, benzodiazepiner - akkurat som heroin. Forskjellen er at halveringstiden er mye lengre, heroinister slipper å våkne sjuke, og slipper å sette doser mange ganger om dagen.

Den fraværende ruseffekten folk snakker om handler vel mer om at heroinistene ikke får et heftig "kick" som ved en heroininjeksjon, fordi stoffet tas oralt.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor myten om metadonens fraværende ruseffekt fremdeles sirkulerer. I følge alle jeg har snakket med som har testet det gir metadon vitterlig en sterk ruseffekt, spesielt kombinert med annet "ned-dop" som cannabis, alkohol, benzodiazepiner - akkurat som heroin.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så relevant hva random blandingsmisbrukere som har testa metadon, kombinert med andre stoffer eller ikke, får ut av stoffet. Poenget er jo hvilken effekt det har på tunge heroinmisbrukere. Altså hvilken effekt metadon gir på disse menneskene kontra den effekten heroin gir. Er du avhengig av heroin så har du en høy toleranse for opiater, og vil derfor få en vesentlig mindre ruseffekt fra metadon i forhold til hva en hvilken som helst druggie ville fått.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ser ut til at vi har fått vårt første dødsfall i Norge pga inntak av karfentanil som Mentalmelt omtalte tilbake i 2006. Problemet her må jo være dosering, hvordan i huleste skal man greie å dele opp i passende doser?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det brukes egentlig på store dyr som elefanter under navnet "Wildnil", og er ikke ment å brukes på mennesker.
Med mindre man har laboratorieutstyr og kunnskap om håndtering av slike stoffer vil det være galskap å prøve å dosere dette for mennesker.
For å sette det litt i perspektiv: Fentanyl er 100 ganger mer potent enn Morfin, og det gis i depot-plaster opp mot 100 mikrogram per time doseringer, Karfentanil er 10.000 ganger mer potent enn Morfin.
Leste også om den morfinen som var 10k sterkere enn vanlig morfin. Hvordan kan man dosere den? om man tar 1 vekt-enhet morfin, så må man ta 1/10000 så mye elefantmorfin? Kanskje de putter litt oppi en liter vann, og så tar man 1 dråpe av den litern oppi en 10liters bøtte. Da blir det ganske tynt!
Mange narkiser har tydeligvis ikke kommet på det, og nå er de i himmelen med jesus :/
Sitat av lyspære Vis innlegg
Leste også om den morfinen som var 10k sterkere enn vanlig morfin. Hvordan kan man dosere den?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det man ikke gjør.

Det er et ekstremt sterkt morfinlignende stoff. Det er ikke et rusmiddel, men et narkosemiddel som gir død.
Du kan tenke deg et pulver på størrelse med et saltkorn – det er nok til å ta livet av en håndfull mennesker, altså fem personer, sier overlegen.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...de/a/23977465/

Dødeligheten til dette stoffet er på lik linje med et kjemisk våpen og blir sammenlignet med nervegass.
Det ble blandt annet brukt i 2002 i Russland under terrorangrepet mot Dubrovka-teateret i Moskva.
Sist endret av Slæsken; 19. april 2017 kl. 23:17.
@Slæsken: Var innom temaet om hvor grensa går mellom narkotika og kjemiske våpen i chaten, sleit litt å forklare at dersom all narkotika blir legalisert, kan det også brukes som gift i terroraksjoner og for å drepe folk ellers. Essentially kjemiske våpen. Dexter Morgan brukte også noe elefant morfin greier for å kidnappe ofrene. Håper at folk skjønner at ikke all narkotika må bli lovlig nettop pga potensiale for bruk som kjemiske våpen. Det er stoffer som er dødelige bare man tar på de med fingeren. Ellers er det ikke poeng i å kriminalisere bruk.

Kan hende jeg tar feil men ville ikke de syntetiske opiatene som ikke gir rusfølelse allikevel fungert om de i det minste tar vekk abstinensene? De som er avhengig av opiater tar fortsatt opiatet for å ikke føle abstinensene… Om doseringen er riktig ville jo dette vært en løsning for de som er lei opiater og vil slutte. Poenget er jo å sende minst mulig igjennom leveren og at brukeren skal ta minst skade.

Så en Canadisk dokumentar om fentanyl og da politiet skulle gjennomføre aksjon mot labene brukte de hazmatdrakter med overtrykk og ble spylt med vann når de skulle ta av seg draktene. http://www.cbc.ca/firsthand/m/episod...tanyl-epidemic
Filmen kan sees kun i Canada men jeg skal prøve å finne YouTubeversjonen med mindre noen finner den før meg…