Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2803
Hello!

Var i parken ved siden av rådhuset i Oslo her om dagen med en del venner, og hadde nokså lite å gjøre. Tenkte at jeg skulle sette med i et tre 2meter fra gjerdet venna mine satt på. Da jeg var rundt en meter oppe i treet og satt godt kommer en politimann og ber meg med streng stemme om å komme ned fra treet.
Noen som vet hvorfor jeg ikke kunne sitte en meter oppi treet?
Og, kan de tvinge meg til å gå ned uten noen spesiell grunn?

Mvh Otto.
Sitat av Ottomannen Vis innlegg
Og, kan de tvinge meg til å gå ned uten noen spesiell grunn?
Vis hele sitatet...
Politiet trenger ikke oppgi en grunn. Du gjør hva politiet sier du skal gjøre. Punktum.

Jamfør Politiloven.
§5.Plikten til å følge politiets pålegg
Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke politiloven noen blankofullmakt til å gjøre som de vil. Norge er ingen politistat selv om det noen ganger kan virke slik. Når det er sagt så hadde han kanskje hjemmel i i vedtekter el skrevet for å hindre "rasering" av trer i urbane miljøer. Du kunne sikkert spurt ham hvorfor og du ville sikkert fått ett svar.
Om det ikke står i loven så kan jo ikke politiet bare finne på lover selv. Ikke at jeg har peiling på om det er ulovelig å klatre i trær.
Men i såfall så var jeg hardcore kriminell når jeg var liten...
Kan være at disse trærne evnt koster mye kr eller at politiet ville få deg ned pga at det fort kunne blitt flere som ville leke apekatt.
Sist endret av Notoneofthem; 22. juni 2014 kl. 06:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Om det ikke står i loven så kan jo ikke politiet bare finne på lover selv.
Vis hele sitatet...
Til ei viss grad kan politiet bruke sunn fornuft for å unngå skadeverk. Om det er eit relativt nyplanta er det ikkje veldig far fetched å anta at det å sitte i det kan skade det - og så fall er det skadeverk og ikkje klatring.

Dei har og ein bestemmelse om offentleg ro og orden. Du kan gjere mykje i skogen du ikkje kan gjere i sentrum for å sei det sånn, og klatre i tre er nok slikt som vil kunne falle inn under det.

Så uten å ha politimannen sine tanker rundt det så vert det synsing.