Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3468
Hei kjære medfreaks! Jeg har et aldri så lite problem. Jeg har fått kjøpt 4L 69% sprit av en kamerat. Han sa den kom fra spania og var brygga på druer? Han fikk det av broren sin i en 10L kanne og han sa at broren hadde drekt det, så det skulle visstnok være trygt. Jeg er litt hypokonder og har ikke lyst til å bli blind\dø av Metanol. Jeg stoler på kammeraten min, men vil være på den sikre siden og ikke servere gift til meh og vennene mine på fest.

Så spørsmålet lyder som dette: Har noen av dere freaks en metode som gjør at jeg kan finne ut om det er høy tilsetning av Metanol eller om det er Etanol? Jeg Wikipedia det og kom frem til at en løsning kan være å koke opp litt til ca 75-80 grader, koker det før det er det mest Metanol, koker det når jeg har den på 75-80 så er det drikkbart?

Hvis dere har noen gode metoder for å finne ut dette, ved hjelp av basiske kjøkkenredskaper og ikke noe hi-tech stuff eller sjeldene metaller, så sleng det inn!
69%?? dere har blitt hustla min venn. Det meste som kommer fra spania pleier å inneholde 88-94%.
Det er korrekt at metanol har litt lavere kokepunkt enn etanol men en koketest forutsetter at du har rene produkter, og det vet du jo ikke om du har. Hvis det f.eks skulle vise seg at du har en blanding med 30% metanol (for å ta et tall) vil kokepunktet være noe annet enn forventet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har allerede lest det, men noen annen måte?


Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
69%?? dere har blitt hustla min venn. Det meste som kommer fra spania pleier å inneholde 88-94%.
Vis hele sitatet...
Han hadde også en kanne med 92 stående som han fikk fra samme stedet, men dette skulle være 69? Er det troverdige "kilder" med at faktaene om dette stemmer ang. druer osv?
Sist endret av CelphCrowned; 29. oktober 2011 kl. 01:05.
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Har allerede lest det, men noen annen måte?



Han hadde også en kanne med 92 stående som han fikk fra samme stedet, men dette skulle være 69? Er det troverdige "kilder" med at faktaene om dette stemmer ang. druer osv?
Vis hele sitatet...
Drikke å se om du blir blind...
Med tanke på hvor galt det kan gå om du drikker metanol er det viktig å være sikker på at det ikke er det.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den funker dårlig. Hvis det er etanol i det du tester vil det bli tåkete, metanol vil forbli blank. Så det eneste du kan fastslå er at det er etanol i blandingen, du vet ikke om det også er metanol tilstede fordi den ikke reagerer.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Den funker dårlig. Hvis det er etanol i det du tester vil det bli tåkete, metanol vil forbli blank. Så det eneste du kan fastslå er at det er etanol i blandingen, du vet ikke om det også er metanol tilstede fordi den ikke reagerer.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Jeg skal innrømme at jeg ikke leste ordentlig gjennom prosedyren før jeg postet linken. Men testen kan uansett være til noe hjelp, for om man ikke påviser noe etanol, så er det jo bare å helle ut alt sammen. Om etanol påvises derimot, så må man teste ytterligere på andre måter.
Vanlig å få sprit produsert av druer ja. mulig du har fått oppkok nr 2 eller no da, men har iallefall aldri hørt om noe anna enn ca 90%. Enten har du fått en runde som er dårligere destilert, eller så har du fått utvanna sprit.
Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
Vanlig å få sprit produsert av druer ja. mulig du har fått oppkok nr 2 eller no da, men har iallefall aldri hørt om noe anna enn ca 90%. Enten har du fått en runde som er dårligere destilert, eller så har du fått utvanna sprit.
Vis hele sitatet...
Er dette "farlig" å drikke, siden det er "oppkok nr.2) eller utvanna? Da mener jeg "farlig" i den forstand at den ikke er mer skadelig enn hvis det ikke hadde vært "oppkok nr.2" eller utvanna.
Sist endret av CelphCrowned; 29. oktober 2011 kl. 10:37.
hvis broren har drukket av det er det vell trygt? Spør han om han er blind eller døv for sikkerhetsskyld

å utvannet sprit/destillering no.2 er ikke farligere
Å vite hva man får i seg er et argument som stadig brukes i debatten om avkriminalisering og regulering av andre rusmidler enn alkohol. Vi har anledning til å kjøpe trygg, lovlig sprit i Norge, hvorfor ta sjansen?
Updatering: Lever fortsatt og er heller ikke blind Takk for alle svar!
litt sent, men til fremtidige spm, du kan tenne på det, skaff deg litt vanlig sprit og det du er usikker på og se hvem som har blåest flamme og hvem som brenner lengst, den som brenner lengst er etanol og den som slukker først er da metanol, metanol skal ha blåest farge, men kan ikke være helt sikker på denne metoden, kan hende det blir ulike resultater med tanke på alkohol prosenten, men tror ikke det.
Druesprit er gode saker
Sitat av bjornali Vis innlegg
litt sent, men til fremtidige spm, du kan tenne på det, skaff deg litt vanlig sprit og det du er usikker på og se hvem som har blåest flamme og hvem som brenner lengst, den som brenner lengst er etanol og den som slukker først er da metanol, metanol skal ha blåest farge, men kan ikke være helt sikker på denne metoden, kan hende det blir ulike resultater med tanke på alkohol prosenten, men tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Det der avhenger av blandingsprosenten og renheten i de forskjellie væskene og er en like seiglivet myte som at man kan se den kinesiske mur fra månen, aka det stemmer ikke.
ArbeidsledigProletar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det der avhenger av blandingsprosenten og renheten i de forskjellie væskene og er en like seiglivet myte som at man kan se den kinesiske mur fra månen, aka det stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Serriøst? Kan man ikke se den kinesiske mur fra månen?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Serriøst? Kan man ikke se den kinesiske mur fra månen?
Vis hele sitatet...
ikke fort med det blotte øyet, men forskere har analysert et bilde og de er ganske sikre på at det er deler av muren

link med hele artikkelen: http://www.nasa.gov/vision/space/wor...reat_wall.html
Sist endret av Spirituell; 5. november 2011 kl. 23:15.