Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 8119
Lurer på om noen her har erfaring med å reise på rabatter man egentlig ikke har lov til??
Som f.eks å bruke "militærbilett 50 %" hos NSB (regiontog), når/selv om du dimma for to år siden??

Saken er den av jeg klarte å gå glipp av minipris, og de av minipris-billetter NSB hadde igjen i det hele tatt var jævli dyre uansett.
Jeg er student, så vi må betale en stiv pris for NSB for reisinga!

Innspill dere?
Jeg har tenkt litt på hvordan det er å kjøpe billett mye kortere en det man skal, konduktøren kan jo ikke gå å huske hvor alle skal
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
OK, ja jeg er klar over at det er litt slemt. Men NSB vil ha minimum 600+ kr for den reisa jeg har tenkt å gjøre, så derfor fatter jeg ikke hvorfor de ikke har en ordentlig studentrabatt!
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Jeg har tenkt litt på hvordan det er å kjøpe billett mye kortere en det man skal, konduktøren kan jo ikke gå å huske hvor alle skal
Vis hele sitatet...
Det har funka mange ganger for meg, konduktørene sjekker ikke i hytt og vær.
Sett deg for all del ikke på "månedskort"-vogner, er superofte kontroller (har vært i det siste iallefall, rett etter rush-tiden) og disse er som oftest enda mer overfyllte enn de "normale"-vognene. Samtidig som at hvis du sitter på en "normal"-vogn lar konduktørene deg være i fred hvis du leser, ser på film, hører på musikk, sover, etc. som er veldig deilig når du pendler hver dag og du faktisk har en gyldig billett.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Men OK for kortere avstand,.. hvordan er det da med å bruke utgått militærkort på 50% på regiontog f.eks???
Trenger seriøse svar altså
!

**hva er "normal" vogn, Butterfly? Er det Komfort-vogn el. liknende??
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men OK for kortere avstand,.. hvordan er det da med å bruke utgått militærkort på 50% på regiontog f.eks???
Trenger seriøse svar altså
!

**hva er "normal" vogn, Butterfly? Er det Komfort-vogn el. liknende??
Vis hele sitatet...
Beklager, var litt rask med å svare, mente kortdistanse togene, hvor du kan sette deg på månedskortvogn (som har oransjedører el.)og er for de som har gyldig billett, eller på vanlige vogner (med som oftest sorte dører) som er for alle og de som må kjøpe billett på toget.
På langdistanse tog (endel av de iallefall) er ikke dette "systemet" i bruk, da pendling på dagsbasis ikke er så aktuelt.
Jeg vet ikke nu ikke så mye, aldri tatt tog etter 8 års alderen min.
Men får du ikke gratis til reise av skolen siden du bor langt unna, siden du sier du er student, å regner du bruker det med skole reise?

hvis ikke så klare jeg ikke å forstå hva du klager over, du lever i et fredfullt verden uten veiminer å vei røveri, og hører selv at det bare er drit som skjer med NSB, forsinkelse, masse sure folk som ikke kommer seg hjem til maten osv...

fikk en trang til og poste, så beklager litt off topic her, men rart at skolen ikke ordne gratis tilreise med buss/tog.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Eller så kan du gjøre det som alltid har funka for meg:

Gjem deg på dassen, når konduktøren har gått forbi, gå tilbake til vogna der han sjekka billettene sist. Legg deg og "sov".

Enjoy your trip.
En på jobben min dimma for 2 år siden og hver fredag når har skal reise til dama så skifter han om til millitær dressen sin og rusler på toget med 50% rabbat.

Er ikke noe problem det!
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
En på jobben min dimma for 2 år siden og hver fredag når har skal reise til dama så skifter han om til millitær dressen sin og rusler på toget med 50% rabbat.

Er ikke noe problem det!
Vis hele sitatet...
Ehhh... Det er ikke militærklær som er nøkkelen her, det er FD-ID-kortet man er nødt til å vise. Har man kort får man 50% rabatt. Reiser man med uniform og viser kort får man 90%, så jeg skjønner egentlig ikke hva du snakker om.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Ehhh... Det er ikke militærklær som er nøkkelen her, det er FD-ID-kortet man er nødt til å vise. Har man kort får man 50% rabatt. Reiser man med uniform og viser kort får man 90%, så jeg skjønner egentlig ikke hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Det som er nøkkelproblemet/spørsmålet er om de godkjenner et FD/ID-kort der jeg har satt pekefingeren over det området der dimmedato står. Vil da konduktøren be meg om det eller bli sur, og jeg må betale full studentpris eller ordinærpris - noe som er rimelig dyrt mt.p regiontog???
Konduktøren merker av på et ark han går rundt med om en plass er opptatt, og hvor den personen som sitter der skal. Derfor kan de vekke deg om du er på natt-tog o.l når du begynner å nærme deg stasjonen du skal av på. Det vil derfor sjeldent funke å bestille kortere enn dit man skal.

Skal også nevnes at NSB her er helt nazi på legitimasjon/ID-kort.
mitt tips er militær klær og 90% rabatt.. funka for meg noen md. etter jeg dimma i alle fall.
hadde oxo laget meg en perm seddel jeg leverte sammen med kongeriket kortet ;-)
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Eller så kan du gjøre det som alltid har funka for meg:

Gjem deg på dassen, når konduktøren har gått forbi, gå tilbake til vogna der han sjekka billettene sist. Legg deg og "sov".

Enjoy your trip.
Vis hele sitatet...
Det ''trikset'' der har eksistert siden tog med dass ble produsert.
Noe konduktørene vet veldig godt. Det er ofte jeg har sett de banker på døra vis det er opptatt og venter til personen har gjort seg ferdig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Det ''trikset'' der har eksistert siden tog med dass ble produsert.
Noe konduktørene vet veldig godt. Det er ofte jeg har sett de banker på døra vis det er opptatt og venter til personen har gjort seg ferdig.
Vis hele sitatet...
Men hadde noen nevnt det før meg? Nei. Derfor jeg nevnte det.
Gjemme seg på doer funker fett.
Gjort det et par ganger, men bare på strekninger under 2 timer. Tønsberg - Oslo gikk fint.
Hvis du blir busta, hva er det værste de kan gjøre? Kaste deg av på neste stopp? Isåfall er det bare å vente på neste tog å prøve igjen.
Sitat av Kain Vis innlegg
Jeg vet ikke nu ikke så mye, aldri tatt tog etter 8 års alderen min.
Men får du ikke gratis til reise av skolen siden du bor langt unna, siden du sier du er student, å regner du bruker det med skole reise?

hvis ikke så klare jeg ikke å forstå hva du klager over, du lever i et fredfullt verden uten veiminer å vei røveri, og hører selv at det bare er drit som skjer med NSB, forsinkelse, masse sure folk som ikke kommer seg hjem til maten osv...

fikk en trang til og poste, så beklager litt off topic her, men rart at skolen ikke ordne gratis tilreise med buss/tog.
Vis hele sitatet...
jeg gjetter det gjelder reise mellom hybel og foreldre, noe mange freaks gjør
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Så dere mener f.eks militært ID-kort (utdatert) IKKE kan brukes??
Lurer også på dette, er i militæret atm. og lurer på om jeg kan FDID-kortet(militær ID-kort) til å få militær rabatt?
Jeg fant denne på Finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=30757765

Jeg har lagt merke til at NSB ansatte i uniform reiser gratis.
Hvorfor ikke ta den helt ut, og late som en jobber i NSB..
Hvis du kan alliere deg med noen gamle folk, kan du spørre om du kan "late" som du kjenner dem og spørre om å få honnørpris fordi du reiser sammen med dem. Enten det eller hvis noen jobber i kommunen.
For å sette en vri på det (off-topic):
Du kjøper en bussbillett til en kortere avstand enn det du egentlig skal for å spare penger, dette må du gjøre når du vet det er mange som skal på bussen slik at sjaføren ikke har peiling på hvor du skal hen. Har ikke prøvd det, men muligheten for å bli tatt må jo være minimal?
Kunne kanskje vært en ide og kjøpe seg en billett til en kortere destinasjon, for å så sette seg på matvognen etter at destinasjonen er nådd? Konduktøren kan jo umulig huske alle ansiktene!
Sist endret av martnub; 24. oktober 2011 kl. 23:48.
Jeg kjøpte barnebillett lenge etter at jeg ble student, men de begynte til slutt å spørre om fødselsdato, fødselsår, litt kontrollspørsmål om hvilken mnd. din fødselsdato er i osv... alt dette hadde jeg egentlig vært gjennom mange ganger, å hadde tenkt ut et svar, men så kom det plutselig en å spurte om STJERNETEGNET til den bestemte datoen jeg bega meg selv for å ha bursdag på... nå gidder jeg ikke å prøve lenger engang..

Det beste trikset for å rett og slett prøve å unngå å betale noe i det hele tatt er å raskest mulig få av deg ytterklær, evt musikk på ørene, å legg deg å "sov" med ansiktet mot vinduet. Få det til å se ut som alt annet en at det er en ny passasjer som sitter der
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Jeg fant denne på Finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=30757765

Jeg har lagt merke til at NSB ansatte i uniform reiser gratis.
Hvorfor ikke ta den helt ut, og late som en jobber i NSB..
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at de som jobber i NSB veit hvordan uniformen deres ser ut? Altså, uniformen er forandret et par ganger siden 70-tallet.

Til dere andre, konduktørene jobber med dette hver dag, de har sevfølgelig sine metoder. Å holde over en dato, slenge på en militæruniform evt en urgammel nsb uniform og slikt funker dårlig.
Hvis dere har sluppet unna med det noen gang, så var det ikke fordi dere var super smarte, mer at konduktøren rett og slett ikke gadd å gjøre jobben sin skikkelig den dagen. De er bare mennesker de og, som alle oss andre så kan de sluntre unna litt i ny og ne.

Det beste tipset en kan gi er rett og slett å betale for seg.
Etter hva jeg personlig har opplevd, så er det helt tilfeldig om du får deg en gratis tur eller ikke. Mange ganger kjørte jeg gratis fra Arna til Bergen. Dette er en strekning på 8 minutter, så litt forstålig er det jo. Jeg hadde rett og slett ikke fått tid til å fylle på Skysskortet (kollektivstransports kort i Bergen).. Toget kjører jo, så hva skal de gjøre?

Men på større strekninger (Bergen - Voss), er det ikke sjangs, som oftest. Da jeg skulle på skidag på voss med klassen/skolen, sjekket de både navn og skysskort, samt datoen. Om du skal enda større strekninger blir de nok enda strengere. Så sniking funker ikke. Ikke å kjøpe billett som ikke går hele veien, om det er store strekninger, of course

Men om du har et falsk bevis e.l. på at du burde ha militærrabatt. Uansett, om du blir tatt er faktisk straffen mye dyrere enn billetten Lykket til!

- Serenity
Selv sniker jeg på regionstog hver gang jeg skal mot hjemtraktene, og jeg betaler nesten aldri. Ender kanskje med å betale 1 av 10 ganer. Ikke noe mer hvertfall.

Dette er dog distansen mellom Oslo og Fredrikstad, så er vel ikke så langt som du hadde tenkt deg

Har null dårlig samvittighet får sniking. Når det koster nesten 200kr én vei (230kr om jeg inkluderer bussen jeg må ta!) for å besøke foreldrene mine, da gidder jeg fader meg ikke å betale om jeg kan slippe.

Den dag en togtur koster maks 100kr skal jeg betale hver gang! Støtte det som støttes skal!
Kanskje litt off topic, men slenger på et spm her
Jeg fikk et gammelt mastercard av broren min som er sperret
Han mente jeg kunne bruke dette på buss og tog for lengre strekninger? Fordi systemet deres var offline? Vet noen om dette er korrekt? Skal bruke det på nsb på fredag. Om det ikke funker så sier jeg bare at det er broren min sitt og har penger i bakhånd, så er ikke noe problem sånn sett. Men digg med Trheim - Oslo gratis.
Beste tipset er vel bestille en litt kortere strekning, så flytte på deg når du er forbi den.
[quote=Teddybe4r;2309771]Jeg kjøpte barnebillett lenge etter at jeg ble student, men de begynte til slutt å spørre om fødselsdato, fødselsår, litt kontrollspørsmål om hvilken mnd. din fødselsdato er i osv... alt dette hadde jeg egentlig vært gjennom mange ganger, å hadde tenkt ut et svar, men så kom det plutselig en å spurte om STJERNETEGNET til den bestemte datoen jeg bega meg selv for å ha bursdag på... nå gidder jeg ikke å prøve lenger engang..

er jo bare å bruke sin egen fødsels dato men endre fødsels året
da vill du fremdeles ha dit eget stjerne tegn å det regner jeg med du har lært deg
Går som oftest greit å bare sitte å knote med tlf, eller bare å se ut av vinduet. Veldig sjeldent dem spør om å få se billetten. Hvis du sier honør på Narvesen, så pleier dem heller ikke å spørre om bevis.
de kan faktisk ringe snuten og få deg taua inn, stort sett går det bra siden saker som dette ikke er prioritert og snuten først dukker opp lenge etter att du har stukket av. men ikke altid, har selv vært i den situasjonen at jeg sitter høy som ett hus på tog uten bilett og med 3 g i lomma og blir busta av konduktøren. siden jeg hadde noia for shiten nekta jeg seff å opgi navn helt til jeg klarte å dumpe weeden. ble holdt på glattcelle i 6 timer og ble nødt til å betale 1500 i bot
Damian: Hvordan kan en konduktør tilkalle polisen fordi du er rusa? Han har vel ikke noe med det, så lenge du ikke oppfører deg utagerende?
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Skal også nevnes at NSB her er helt nazi på legitimasjon/ID-kort.
Vis hele sitatet...
Sant det ! Trodde det var noe studentrabatt på en reise jeg tok for en stund siden, men prisen var lik. Siden jeg allerede hadde sjekka normalpris og var inne på studentpris på automaten, tok jeg likegreit studentbillett. Måtte fint vise student-ID selv om prisen var lik.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Damian: Hvordan kan en konduktør tilkalle polisen fordi du er rusa? Han har vel ikke noe med det, så lenge du ikke oppfører deg utagerende?
Vis hele sitatet...
Man er vel pliktig til å melde fra om ulovligheter...?
Hopp heller på et fly, det er vanligvis mye billigere enn å ta toget
▼ ... over en uke senere ... ▼
snuten ble ikke blanda inn på grunn av steinheten, men fordi jeg mangla billet og nekta å oppgi navn\betale. må nevnes att jeg kanskje ble litt utagerende når konduktøren slang dritt til kjæresten min, ikke noe alvorlig men ble litt skriking.
Konduktøren burde ha såpass vett at han ikke begynner å skjelle ut dama til personen han diskuterer med, med mindre hun blandet seg selv. Er jo en selvfølge at folk klikker når noen angriper de som er nær dem.
Jeg sniker sniker nesten hver gang på strekningen Oslo-Drammen, setter meg enkelt og greit ned i en vanlig vogn og ignorerer konduktøren når han går forbi, som oftest med musikk og avis.
Hvis han spør, så kjøper jeg billett, men det gjør han nesten aldri, har enda ikke blitt kontroll (på flere år) men den dagen skal jeg prøve meg med "Kom på forrige stasjon og har ikke sett noe konduktør ennå"
Hvis ikke der går har jeg uansett spart inn boka mange ganger.
hvis man skal dra det utrolig mye lenger, kan man vel kanskje bare gjemme seg på toalettet hele turen? høhø.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Men det er jo NSB selv som gjør det delvis ukoselig å reise med dem for de som er studenter og lavtlønnede..

Den gangen jeg var i militæret var NSB vår venn, pga 90 kr per tur.

Men igjen, nå om dagen er min venn Lavprisekspressen, de er langt ifra like fascistiske når det kommer å sjekke beviser. Også får du gratis kaffe, te, internett og panoramautsikt
NSB er noe forbanna møk etter mine opplevelser med de.
Makan til drittbehandling av kunder skal du lete lenge etter.

Nei, takk gud for bil.
Sist endret av RainbowDash; 21. november 2011 kl. 14:40.
Har tatt en del tog, og konduktørens oversikt over passasjerer varierer veldig. Noen ganger har de stålkontroll på hvem som skal av hvor og når neste kommer på, noen ganger har de ikke peiling. Det du kan prøve deg på er å spørre om du kan bytte sete med noen andre, så blir det med en gang litt mer surr i regnskapet til konduktøren.

Jeg har selv reist i uniform, og selv om jeg hadde full permuniform på måtte jeg fortsatt vise F-ID. Jeg lurer litt på om jeg skal fortsette å bruke det, har enda ikke prøvd meg på en togreise på det, men dimma for et år siden. På kortet står det tross alt at det er gyldig til 2050 eller noe.