Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5120
Jeg har idag overdossert kodein tabletter. Hva er grunnen til så forferdelig kløe av opiater? Og hva er forskjellen på opiat og opioid?
Opiater er den naturlige varianten
Opioids er den syntetiske.

Tror ikke det er noen som har direkte fastslått hva som skaper kløen.
Synes ikke den er så "forferdelig" jeg. (sålenge du har noen til å klø deg hehe)
Sist endret av Tothep; 1. juli 2010 kl. 21:18.
  • Kløen kommer av at opioider forårsaker frigjøring av histamin i kroppen. En dose antihistaminer vil kunne motvirke opiatkløen.
  • Opioider er alle de stoffene som kan binde seg til kroppens opioidreseptorer, både de naturlig forekommende, og de syntetiske.
  • Opiater er de opioidene som forekommer i naturen (primært opiumsvalmuen), samt en del semisyntetiske derivater av disse.
Trådstarter
Takk for svar gutter. Er 9 ganger 25mg kodein for mye? Farlig?
225 mg kodein er ikke direkte farlig, men det er en relativt kraftig dose. LD50 for kodein er ca 800 mg for en normal person, så hold deg ihvertfall langt under slike doseringer.
Sist endret av mentalmelt; 2. juli 2010 kl. 12:59.
Trådstarter
Okey. Takk. Nå ble jeg litt beroliget. Fikk tablettene for tørrhoste. Men syntest ikke at de hjalp noe. Så jeg tenkte jeg heller kunne kose meg litt med de istedet. Tror heller jeg skal spørre om cosylan mot hosten. Det virker kanskje bedre.
Som det var nevnt over her så fungerer forskjellige antihistaminer mot Kodein-kløe. Det er vel mest vanlig og bruke Phenergan (Promethazine), har også lest at Vallergan (Alimemazine) også skal virke.

For å nevne det er det jo vanlig og ha i Promethazine i sizzurp. Det lilla drekke som er populært i forskjellige miljøer. Drikken består i hovedsak av Kodein og Promethazine, evt. tilsatt Vicodine (Hydrocodone).
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hadde en tråd om det samme for en stund siden, fikk endel greie svar..:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=143163
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lest at 100 mg kodein bare tilsvarer ca. 15 mg morfin. Så at 800 mg skal være LD50, virker ganske drøyt. Da ville jo mange dødd av å spise 1 stk 100 mg dolcontin?

Når det gjelder kløen man får på opiater/opioder, syns jeg faktisk det fungerer å ta litt antihistaminer. Altså allergimedisin. Enten en helt vanlig reseptfri allergimedisin på apoteket, eller Vallergan fra legen. Men alt i alt er denne kløen såpass behagelig eller triviell, at det bare er koselig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Oral kodein dose konverteres til oral morfindose ved å dele på 12.5: 100mg kodein = 8mg morfin.
Dolcontin er depottabletter som slipper ut morfinen gradvis, med andre ord 100mg dolcontin betyr ikke 100mg rett i systemet, men levert over en periode på flere timer.

http://www.gp-training.net/protocol/...iate_doses.htm

Edit: klart, om du fjerner depotlaget, noe jeg mener flere her på forumet har beskrevet, så vil man få morfinen fortere i seg,
100mg er ikke store massen, ved å insufflere den knuste tabletten vil du få i deg masse annet som er beregnet på å fordøyes i magen, ikke i luftveiene.
Sist endret av Dodecha; 12. juli 2010 kl. 20:52.
Hva om dolcontin knuses og snortes da? Effekten blir vel relativt umiddelbar på den måten?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det gjør ingenting om jeg får denne kløen. Da vet jeg bare at nå virker det som det skal. :-)
Har brukt sterke a/b-preparater snart 2 år. Hadde opiat kløe de første 3 ukene, men etter det har jeg ikke merket noe. Enda jeg har gått opp en del i mengde og styrke. Bruker 160mg Oxycontin og 20mg til 100mg Oxynorm i døgnet. Får aldri noe kløe lengre.
Når jeg var på utprøving av preparater fikk jeg kodein tabletter, de fikk jeg aldri noe kløe av de.
Ketorax og Docontin ga kløe, men det gikk også fort over.
Sitat av Tothep Vis innlegg
Har brukt sterke a/b-preparater snart 2 år. Hadde opiat kløe de første 3 ukene, men etter det har jeg ikke merket noe. Enda jeg har gått opp en del i mengde og styrke. Bruker 160mg Oxycontin og 20mg til 100mg Oxynorm i døgnet. Får aldri noe kløe lengre.
Når jeg var på utprøving av preparater fikk jeg kodein tabletter, de fikk jeg aldri noe kløe av de.
Ketorax og Docontin ga kløe, men det gikk også fort over.
Vis hele sitatet...

Ja du har nok rett i det, at det avtar etter en tid. Jeg kan merke det av og til når jeg ikke har brukt noe på veldig lang tid. Så merker jeg det nesten med en gang så virker det i bare noen få minutter i nesen. En liten killing.