Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1278
jeg har en kamerat som ble tatt uten lappen for 3 gang for en stund siden, med en bil som stod registrert på en annen kompis. Politet sa at neste gang skulle de ta bilen. Har de lov til det? Selv om han sier han tjuvlånte den?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vel.

1. Kameraten din er en idiot, skaff deg nye venner.
2. Han kan se langt etter å faktisk ha lappen.
3. De kan ikke ta bilen til en annen person en den siktede.
4. Dog kan han havne i fengsel og få søte bøter.
Sitat av AtXbYeA
Vel.
3. De kan ikke ta bilen til en annen person en den siktede.
Vis hele sitatet...
Sikker på dette? Hvis man skal la andre føre bilen sin, så skal man også forvisse seg om at vedkomne er i stand til å kjøre bil, og faktisk har lappen. Hvis ikke skal man straffes med samme straff som sjåføren.

For å vri litt på det du sier - Hvis jeg har en lovlig pistol, som jeg låner ut til en kompis som raner en gammel dame med den, vil ikke politiet beslaglegge denne pistolen, siden raneren ikke er rettmessig eier?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bilen kan nok bli holdt under en rettegang i en sak, men blir nok løslatt så snart saken er over.
De kan inndra bilen eller sette lås på den til eier av bil henter den.

I tillegg vil jeg nok tro at eieren av bilen kan få bot for å ha lånt bort bilen bevist til en uten lappen.

Og han uten lappen bør lære - han er nok i deep shit nok som det er nå :P *peke og le*
De kan ikke ta bilen til kompisen din nei.

Dog vil de kunne låse den til han henter den og gi han en saftig bot for å lånt ut bilen til en som ikke har lappen
Sitat av Pagan_Messiah
For å vri litt på det du sier - Hvis jeg har en lovlig pistol, som jeg låner ut til en kompis som raner en gammel dame med den, vil ikke politiet beslaglegge denne pistolen, siden raneren ikke er rettmessig eier?
Vis hele sitatet...
Du vil isåfall bli siktet for å ha lånt ut våpenet. Gjerne som medskyldig da bruken er ulovlig. (Hvis vi nå glemmer at det er en pistol og du vil miste retten til å ha den) Så vil politiet holde pistolen til saken er over og gi den tilbake til deg når saken er over. Altså om han stjeler pistolen din blir den holdt til saken er over.
Kjører du bil, eller eier bil, så avgjør vegtrafikkloven for at man kan bli straffet og den er streng.

Politiet kan ta bilen hvis den er sentral i lovbruddet som er gjort. Smugler du nark med bilen, kan du i værste fall miste muligheten til å føre motorvogn og i tillegg miste bilen. Med "miste" menes forvaring. Dette skjer hvis man har ofte blitt tatt for smugling med bil. Det man legger til grunn er at gjentagelsesfaren er overveiende at det skjer igjen med bil.

Så politet kan "ta" bilen hvis man "ofte" kjører i fylla. Mest sannsynlig så vil man avskilte bilen først..siden det er et lempeligere middel. Om bilen tilhører en annen har lite å si da det er DEN bilen som blir kjørt og eier er ansvarlig for bilen og til hvem man leier den ut til.

Kompisen din (som låner ut bilen) kan straffes etter § 23, 2 ledd da han låner ut bilen til noen som ikke er skikket for å føre motorvogn...Hvis han har gjort dette 3 ganger og gjentagelsesfaren er stor, så kan bilen/eller skiltene ryke kjapt bare på dette grunnlaget.

Nytter ikke å si "nøklene stod i" og han bare "tok" bilen da man har plikt til å sikre bilen mot at uvedkommende får tilgang (også i følge vegtrafikkloven en plass) ...

Så ja Politiet kan ta deg nesten uansett når du er på veien og gjør du samme "bruddene" flere ganger så ryker også bilen.
Sist endret av _Ole_; 18. mai 2007 kl. 21:08.