Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2219
Hei alle! TL;DR i bunn

Jeg har diagnosen ADHD, og har hatt denne siden jeg var 10 år gammel. (noenogtjue nå). Da jeg først ble diagnostisert så begynte jeg på Ritalin, men gikk fort over til Concerta da det gjorde deponering enklere for meg som ung og jeg unnslapp de sosiale stigmaet i skolen, knyttet til det å ta en pille hver 4. time jeg var der.

Senere sluttet jeg på Concerta rundt slutten av ungdomskolen, da jeg følte det var som en krykke/rullestol jeg ikke kom foruten og ville mestre det hele selv. Det gikk fint i noen år, til det ble siste året på VGS og jeg startet opp igjen på Concerta. Grunnet for rask opptrapping utløste jeg et HEF10 angstanfall og la raskt medisinen på hylla.

Nå har jeg en jobb som krever vanvittig mye av meg. Merker at jeg kunne trengt noe som hjalp på impulskontroll og foks, og har i den forbindelse hørt med lege om jeg kan starte på Ritalin igjen. Jeg tenker først og fremst Ritalin fordi den deponerer over kortere tid enn Concerta, så jeg har mer kontroll over opptrapping.

Saken er den at jeg røyker cannabis, periodevis en del hvis forpliktelsene tillater det, men ellers i hverdagen blir det kun noen ganger i uken, og røyker meg aldri bånnskækk. Da jeg trappet opp på VGS så ble det ikke foretatt noen urinprøve fordi jeg ikke har noe historikk med rus hva fastlegen anngår. Men etter å ha lest litt på freak så ser jeg at flere som starter på Ritalin i voksen alder blir screenet for rus, før de får begynne med det.

Spørsmålet blir da.. Jeg som ikke har noen offentlig rushistorikk og som har gjenstartet med ADHD-medisin tidligere. Vil jeg bli screenet for rus nå, eller er sannsynligheten liten? Jeg planlegger selvølgelig ikke å ruse meg på Ritalin, og har generelt det jeg vil kalle et sunt forhold til annen rus. Men hvis jeg skulle bli screenet vil jo ikke dette kunne forklares slik til det norske helsevesen.
Noen som har noen erfaringer med dette tidligere eller som har vært i en lignende situasjon. Hvis jeg med stor sannsynlighet blir screenet, blir det bare å gå clean til jeg pisser rent før jeg går til legen, men jeg vil helst starte så fort som mulig.

TL;DR Sannsynligheten for å bli screenet for rus, ved forespørsel om start på Ritalin. Ingen historikk med rus, ADHD diagnose som barn og har gjenstartet tidligere uten screening.

Takker for alle svar!
Jeg har ikke den erfaringen du spør etter, men svarer likevel.
Jeg har selv gått på Ritalin, og har vært i.nære relasjoner med folk som har gått på denne type medisiner.
Det jeg vil.rpde deg til, er å prøve så godt du kan å kutte hasjen.
Det å kombinere sentralstimulerende og hasj er ikke bra. Uansett om du.bruker medisinen som du skal, egner den.seg ikke sammen med hssj.
Jeg har sett så mange tilfeller der den ødelegger for folk.
Jeg er ikke noe ekstrem petson som er imot alt av rus, men jeg har desverrre bl.a en ungdomskjæreste som har tilbrakt mesteparten av sitt voksne liv grunnet mixing av sentralstimulerende og hasj.

Hvis du har en meget krevende jobb, er det ideelt å kombinere den.med hssj?
Jeg forstår det slik at du ikke røyker mye når du.jobber, men.det vil.vel likevel påvirke deg?

Jeg yror heller ikke du.vil behøve den, når du får regulert ADHDen din med medisiner.

Så mitt råd er, velg.
Enten velger du å fortsette som nå, og benytt hasj.
Eller kutt den, og start opp på Ritalin.
Masse lykke til, uansett hva du velger!
Sitat av Weiland Vis innlegg
Jeg har ikke den erfaringen du spør etter, men svarer likevel.
Jeg har selv gått på Ritalin, og har vært i.nære relasjoner med folk som har gått på denne type medisiner.
Det jeg vil.rpde deg til, er å prøve så godt du kan å kutte hasjen.
Det å kombinere sentralstimulerende og hasj er ikke bra. Uansett om du.bruker medisinen som du skal, egner den.seg ikke sammen med hssj.
Jeg har sett så mange tilfeller der den ødelegger for folk.
Jeg er ikke noe ekstrem petson som er imot alt av rus, men jeg har desverrre bl.a en ungdomskjæreste som har tilbrakt mesteparten av sitt voksne liv grunnet mixing av sentralstimulerende og hasj.

Hvis du har en meget krevende jobb, er det ideelt å kombinere den.med hssj?
Jeg forstår det slik at du ikke røyker mye når du.jobber, men.det vil.vel likevel påvirke deg?

Jeg yror heller ikke du.vil behøve den, når du får regulert ADHDen din med medisiner.

Så mitt råd er, velg.
Enten velger du å fortsette som nå, og benytt hasj.
Eller kutt den, og start opp på Ritalin.
Masse lykke til, uansett hva du velger!
Vis hele sitatet...
Hei, takk for svar!

Ja, jeg har tenkt over dette også allerede, men alltid fint med et perspektiv fra utsiden.
Mitt cannabisforbruk er til en hver til situasjonsbestemt. Det vil si at hvis jeg er i en periode med mye aktivitet sosialt og profesjonelt så er min bruk av cannabis lik 0. Dette fordi jeg vet at jeg blir mindre fokusert og motivert i det daglige når jeg bruker det. Likt da om jeg har lite på agendaen tillater jeg meg selv hyppigere bruk, men som jeg også skrev så er det aldri snakk om å røyke seg helt i stykker. Vanskelig å beskrive godt med ord, men det blir heller som en liten justering, bare en liten lufting av topplokket. Det føles litt som om jeg skulle skrudd opp korken på en brusflaske, for å få det lille utslippet av trykk. Jeg skrur aldri av hele korken på en gang, for å si det på en billedlig måte.

Jeg har heller ingen intensjoner om å bruke det som en regulering av Ritalinens virkninger. Hvis jeg ender opp med å bruke Ritalin så vil det dominere. Jeg drikker forøvrig alkohol, kanskje 2-3 ganger i løpet et år og er generelt ikke fan av å blande rus.
Ikke ment som noe stikk på noen måte, men jeg kan se for meg at mange av de du kjenner som kjørte seg i stykker brukte overnevnte som + og - for regulering av humør og psyke generelt, helt til de mistet evnen og var avhengige av rusen for å takle hverdagen. Jeg har selv flere bekjente, som har vært både nære og fjerne, som også har kjørt seg på diverse. Jeg antar alle sier de har kontroll, og det stemmer opp til et visst punkt helt til man mister kontrollen. Men jeg har i hvert fall ikke hittill nådd dette punktet, og jeg har ingen interesse av å se hvor langt jeg kan presse meg for å nå det.

Som nevnt over bruker jeg det mer som en psykisk ventil. Dette blir selvfølgelig veldig subjektivt, men cannabis gir meg rom til å tenke og å grave dypere i mine egne tanker, gir meg rom til å analysere og øker min egne evne til selvrefleksjon. Vanskelig å si dette på en god måte, uten at man tenker at jeg blander rusede tanker og edru tanker om hverandre, som selvølgelig ikke er sunt.. Men det blir litt mer som et perspektiv nummer to, som jeg kan bruke i sammenligningsøyemed, i mot mine tanker uten påvirkning av cannabis. Så ja, der Ritalinen vil gi meg et bedre arbeidsfokus i hverdagen, vil i så fall cannabis gi meg et utslipp i ferien. Det er ikke noe poeng for meg å gå inn i en diskusjon om trygg eller ikke trygg bruk. Det er heller ikke noen god analogi, men jeg sammenligner det allikvel med det å ta seg en pils et par ganger i uken, fordi det smaker godt og gjør godt for sjela. I stedet for å drikke en sekser hver dag, eller drikke seg i gulvet hver helg.

Ble plutselig veldig mye det her, men må innrømme at du trigget tankene mine litt, så takk for det i hvert fall. Jeg tror alltid det er sunt å få meningene sine utfordret!