Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4121
Hei! Jeg er 18 år og VELDIG sikker på at jeg har ADD. Ble ikke sjekket for dette når jeg var mindre, men er så og si 100% sikker. Har lyst å sjekke meg for det, men foreldrene mine tror ADD bare er tull. Jeg lurte på om det koster mye penger for å sjekke seg og om de tar urinprøver.

Jeg har røyket en del i det siste, men symptomene har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Lurer egentlig bare på om de spør om konsekvenser rundt positiv urinprøver. Og om de i det hele tatt tar det.
Under utredning for å fastslå OM du har ADD, eller en av dens varianter tror jeg neppe de tar noen urinprøve. Men jeg vet at dersom det fastslåes og du skal evt. medisineres så er det urinprøver innvolvert. Men under utredning vil du nok bli spurt om du benytter deg av noen rusmidler, dette fordi bivirkninger av enkelte rusmidler ikke skal mistolkes som symptomer på diagnosen.

Håper det var til hjelp.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler de sjekker noe om pisseprøve.
Men hvorfor fann har du lust til å bli diagonisert med adhd eller add? Vedder 100kr på at all den "medisinen" de gir kommer til å føle deg dårlig.
Når jeg skulle begynne med ritalin var det aldri snakk om noe urin prøver, men da noen år senere når jeg ble tatt for røykings måtte jeg være rein i 3 månder før jeg det tilbake på resept
Sist endret av Metylfenidat; 18. april 2017 kl. 15:47.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviler de sjekker noe om pisseprøve.
Men hvorfor fann har du lust til å bli diagonisert med adhd eller add? Vedder 100kr på at all den "medisinen" de gir kommer til å føle deg dårlig.
Vis hele sitatet...
Er ikke det at jeg vil ta medisiner for det, men hadde vert greit å vite om det er add jeg har eller kanskje noe annet.

Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Når jeg skulle begynne med ritalin var det aldri snakk om noe urin prøver, men da noen år senere når jeg ble tatt for røykings måtte jeg være rein i 3 månder før jeg det tilbake på resept
Vis hele sitatet...
Koster det mye å få sjekket om jeg har det?
Sist endret av lonleyfighter; 18. april 2017 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Koster det mye å få sjekket om jeg har det?
Vis hele sitatet...
Først må du ha en legetime, der du må overbevise legen din om å henvise deg til undersøkelse. Jeg måtte skrive ned hvorfor jeg tror jeg har ADD på ett A4 ark, for å så bestille ny time og levere arket. Undersøkelsen går over 3 dager med tester og hjemmeoppgaver (spørsmål om deg selv) Så blir det ny legetime når svaret kommer. Mange må gå igjennom testen flere ganger, da de spørmålene er vanskelige å svare riktig på. Er sånne "aldri/litt/litt mer/ofte/veldig ofte" type spørmål. Noe som jeg syns er vanskelig å svare på. Totalt sett blir fort noen tusenlapper for sjekken i seg selv. Så kommer medisiner etterpå som ikke er så billige de heller. Hvis du ikke har frikort på medisinene.

Jeg har fått svar på min undersøkelse nå. Vet ikke hva svaret er, for jeg venter litt. Er redd for den urinprøva sjæl hehe
En jeg kjenner måtte pisse på sin utredning før han fikk medisiner. Siden han viste positivt fikk han ikke medisiner for sin ADHD. Kan ta opptil 6 mnd før du pisser reint på de prøvene, utifra mengdene du har røyka, over hvor lang tid du har røyka, og mengde fett på kroppen din. De prøvene er ekstremt nøyaktige nå, er ikke som de THC testene du kan ta hjemme. Dette er ting jeg har hørt fra andre, kan hende andre her på forumet har annen erfaring. Kan hende det jeg sier er helt feil haha
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Er ikke det at jeg vil ta medisiner for det, men hadde vert greit å vite om det er add jeg har eller kanskje noe annet.



Koster det mye å få sjekket om jeg har det?
Vis hele sitatet...
Har du frikort, så koster det ikke en krone for utredning eller medisiner. Har du ikke frikort, så koster det deg maks 2200kr før du får frikort. Ritalin er nok den eneste medisinen for AD/HD du kan få på blåresept uten å måtte søke om det hos HELFO. Elvanse, Attentin og Dexedrine er noe du må søke om å få på blåresept. Da jeg ble utredet for AD/HD, så måtte jeg ta en urinprøve hver uke i 12 uker før jeg ble godkjent for bruk av medisiner. Alle disse undersøkelsene og spørsmålene legen stiller er noe du finner på nettet.
Sitat av stresser Vis innlegg
Har du frikort, så koster det ikke en krone for utredning eller medisiner. Har du ikke frikort, så koster det deg maks 2200kr før du får frikort. Ritalin er nok den eneste medisinen for AD/HD du kan få på blåresept uten å måtte søke om det hos HELFO. Elvanse, Attentin og Dexedrine er noe du må søke om å få på blåresept. Da jeg ble utredet for AD/HD, så måtte jeg ta en urinprøve hver uke i 12 uker før jeg ble godkjent for bruk av medisiner. Alle disse undersøkelsene og spørsmålene legen stiller er noe du finner på nettet.
Vis hele sitatet...
Dama tok ADD utredning og ble medisinert uten å måtte ta noen urinprøve. Tror dette varierer veldig fra hvilket legekontor/lege som brukes. Og har nok en del å si på hvordan du ser ut, om du er sløv eller oppegående osv.