Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2158
Hei.

Legen ville jeg skulle prøve ut et SSRI, og da foreslo jeg Fluoksetin/Fontex, fordi jeg leste dette på Wikipedia;

Sitat av Wikipedia
Fluoxetine's effect on neurosteroids is primarily related to an increase in allopregnanolone, a potent GABAA receptor positive allosteric modulator.

Norfluoxetine, a primary active metabolite of fluoxetine, produces a similar effect on allopregnanolone levels in the brain, and has therefore also been characterized as a selective brain steroidogenic stimulant.

In addition, it acts as a positive allosteric modulator of the GABAA receptor at high concentrations, and norfluoxetine does the same but more potently, actions which may be clinically-relevant.
Vis hele sitatet...
Disse effektene vil vel gjøre GABAA-reseptorer mer sensitiv til GABA og muligens benzodiazepiner?

Og til noe annet; legen fortalte også at kombinasjon av opiater og SSRI kunne føre til serotoninergt syndrom. Jeg sa at jeg var fullt klar over at enkelte opioider (f.eks tramadol, tapentadol, osv) kan være farlig sammen med SSRI og andre serotoninerge legemidler, men hun var fast bestemt på at dette gjaldt alle opiater/opioider. Dette er første gangen jeg har hørt dette. Gjorde noen kjappe søk, men fant ingenting, ved unntak fra de eksemplene jeg nevnte overfor.
Sist endret av Mexxy; 24. april 2015 kl. 10:16.
Hei! Har stått på Fontex ett års tid sjøl. Og den påvirke ikke benzo, bortsett fra Xanor, der sa legen at man mått nedjuster dosen veldig, fordi den øke konsentrasjonen av alprazolam veldig, siterer felleskatalogen interaksjonsanalyse: Alprazolam N05B A12 (søkeinput xanor)
Fluoksetin N06A B03 (søkeinput fontex)
Klinisk konsekvens
Økt konsentrasjon av alprazolam (30-40 %).
Ellers gjør fontex at f eks tramadol og paralgin forte ikke fungere.
Ved ett tilfelle etter operasjon, tok æ ca 500mg tramadol, fikk veldig liten smertestillende effekt, endt opp på gulvet i fult epilepsianfall å ble innlagt på sykehus (utredelsen vist at komboen fontex+ tramadol senka krampeterskelen).
så man må vær forsiktig med den iallfall.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Jeg er klar over interaksjonene ved hemming en lever enzymer (spesielt CYP2D6), men jeg var mer interessert i Fluoksetin/Fontex sine egenskaper på GABA-A reseptorene har påvirkning på gabanerge rus eller legemidler (f.eks benzo, gaba, alkohol, etc).
Sist endret av Mexxy; 27. april 2015 kl. 10:04.
Finner ikke noen som rapporterer om noe stor forskjell etter at de begynte på fluoksetin. Fant derimot noen studier som viser at fluoksetin (og da spesielt metabolitten norfluoksetin) modulerer GABA(A) reseptoren på en spesiell måte. Veldig vanskelig legespråk.

GABA(A) (Alpha 1-4 + 6) ble potensiert, men alpha 5 ble ikke berørt eller i noen tilfeller nedjustert. Ved å ikke berøre alpha 5 vil ikke fluoksetin potensiere GABAR (GABA reseptorenes) sensitiviteten til benzodiazepiner eller zink. Fluokseting økte sensitiviteten til GABAR ved submaksimale konsentrasjoner (altså, nesten høyeste konsentrasjon i dette tilfellet). Foruten GAB Alpha 5, noe du hadde ønsket i dette tilfellet.

Mulig jeg er helt på bærtur. Alt for avansert for min del.
Sist endret av Lacertosus; 27. april 2015 kl. 12:28.
Har prøvd Fluoksetin og tatt Rivotriler, kan ikke si jeg merket noe trigga effekt enn til vanlig, heller ikke på grapefrukt juice som også skal ha egenskapen, så rusmessig tror jeg nok ikke du vil bli overasket i den forstand. Men om det øker konsentrasjonen er mye mulig, selv om det er lite merkbart. Skal dog sies at jeg hadde noget toleranse den gangen Mexxy. Mye mulig det virker bedre på deg uten toleranse om det er tilfellet.