Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3600
La oss si at en person hadde tatt bilde av begge sider av kredittkort, kan den personen da utnytte det på noen måte? Man har jo forsåvidt ganske mye sensitiv informasjon på et kredittkort...
Og hva er sjansen for at en person som gjør det blir tatt, om han tar visse forhåndsregler. Som å ikke bestille varer fra nettet til sin private adresse.

Er bare noe jeg har grublet på, er det virkelig så enkelt?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Da kan den personen bestille ting på internet som ikke krever bankID godkjenning.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Jeg ser for meg at man da kan bestille ting fra nettet iallefall. Man må ikke ha tilgang til kortet fysisk for å gjøre det.
Men hvordan man skal ordne med leveringsadresse for å ikke bli tatt aner jeg ikke
Ja var jo det jeg og hadde klart å tenke ut, og det ordnes lett med et drophouse. Tror dere det kan brukes til mere? Du får jo person nummeret og blant annet og det kan man utnytte mye?
Selv om du har kopi av bank kortet, er du ille ute om du begynner å bruke det på nett til din egen adresse. Slikt loggføres av både bank og er enkelt for politi og spore opp.

Absolutt alle idag har nettbank og oversikt over utgiftene sine med et enkelt klikk. Ser de at det er brukt penger utenlands/andre nettsteder så er det såklart fort for deg å bli oppdaget/rapportert.

Edit: Av info som jeg vet, er det også for politiet i slike saker enkelt å dra ut ipadresser til evt svindler som sitter bak sin pc og bestiller.
Sist endret av watchman; 17. november 2011 kl. 13:28.
Sitat av watchman Vis innlegg
Selv om du har kopi av bank kortet, er du ille ute om du begynner å bruke det på nett til din egen adresse. Slikt loggføres av både bank og er enkelt for politi og spore opp.

Absolutt alle idag har nettbank og oversikt over utgiftene sine med et enkelt klikk. Ser de at det er brukt penger utenlands/andre nettsteder så er det såklart fort for deg å bli oppdaget/rapportert.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nettbank
@watchman: bruke proxy osv for å skjule spor, koble på random nettverk og bestille til et hus der ingen er hjemme, så du bare kan plukke det opp der. Det høres ganske bulletproof ut det.
Kan fortelle deg at politiet er i kontakt med posten...
Sitat av watchman Vis innlegg
Kan fortelle deg at politiet er i kontakt med posten...
Vis hele sitatet...
Så når personen henter pakken så hopper politiet frem og roper stopp?
Eneste de kan koble han med svindelen er jo kamera opptak fra at han hentet pakken. Vet ikke om det vil holde som bevis nok?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
En annen mulighet vil være å bruke kortinformasjonen til "kjøpe" ting i en nettbutikk som styres av deg, så pengene havner på en anonym konto du disponerer. En enkel måte å gjøre dette på ville være å kjøpe BitCoins gjennom bruk av programmer som sikrer brukerens anonymitet.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
En annen mulighet vil være å bruke kortinformasjonen til "kjøpe" ting i en nettbutikk som styres av deg, så pengene havner på en anonym konto du disponerer. En enkel måte å gjøre dette på ville være å kjøpe BitCoins gjennom bruk av programmer som sikrer brukerens anonymitet.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det bli veldig mistenksomt? Kan en da ikke like godt kjøpe bitcoins og overføre de?
Krever ikke bitcoins bankID?
Vil tro at de fleste som selger anonym ecurrency passer meget godt på å verifisere kjøperen ved bruk av betalingsmidler som kan være stjålne. Ellers bør det jo muligens fungere å bruke visse utenlandske kort på norske netshopper med disse "postautomatene". Da er det bare å ta på seg hette å dra å hente tinga. Men har man uflaks med slike ting står politiet og venter der du henter tinga.
OT: Kan noen gjøre noe med baksiden av et bankkort? Hvis man har bilde av det? Står bare personnummer, cvc kode og utløpsdato på kortet.
Er mye du kan gjøre med navn og personnummer
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Er mye du kan gjøre med navn og personnummer
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg ikke på identitetstyveri men f.eks å kunne bruke kortet på nett etc, fordi navn og personnummer er vel ikke i utgangspunktet så vanskelig å få tak i?
Sist endret av Jennymas; 17. november 2011 kl. 14:58.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Kjøper du feks BitCoins med kortet har du plutselig en del penger du kan bruke og det vil være vanskelig å spore de opp igjen. Da kan du feks kjøpe noe med BitCoinsene eller bytte de inn mot vanelige valuta et annet sted, da har du penger på en PayPal som kan være vanskelig å spore tilbake til det orginale tyveriet.
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Da tenker jeg ikke på identitetstyveri men f.eks å kunne bruke kortet på nett etc, fordi navn og personnummer er vel ikke i utgangspunktet så vanskelig å få tak i?
Vis hele sitatet...
Er jo så klart 1001 måter å skaffe navn og personnummer på, men tror ikke det er stort mere du kan gjøre enn identitetstyveri da. Du må jo ha kortnummeret for å bestille fra nettet.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Kjøper du feks BitCoins med kortet har du plutselig en del penger du kan bruke og det vil være vanskelig å spore de opp igjen. Da kan du feks kjøpe noe med BitCoinsene eller bytte de inn mot vanelige valuta et annet sted, da har du penger på en PayPal som kan være vanskelig å spore tilbake til det orginale tyveriet.
Vis hele sitatet...
Men igjen, krever ikke bitcoin at du har BankID om det er snakk om visa? Har kort som f.eks. mastercard og bankID type? Overføre bitcoin til anonym paypal konto, for så å overføre det til en konto du har opprettet i personens navn ved hjelp av personnummer?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Men igjen, krever ikke bitcoin at du har BankID om det er snakk om visa? Har kort som f.eks. mastercard og bankID type? Overføre bitcoin til anonym paypal konto, for så å overføre det til en konto du har opprettet i personens navn ved hjelp av personnummer?
Vis hele sitatet...
Det er vel avhengig av hvem du kjøper BitCoins fra, det finnes masse aktører som selger BitCoins.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er vel avhengig av hvem du kjøper BitCoins fra, det finnes masse aktører som selger BitCoins.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange er det som er så dumme at de godtar kredittkort/paypal uten tilstrekkelig verifikasjon? Jeg vil tro det er ca like mange som det er minibanker i Norge som gir deg penger uten å taste inn pin.
Letteste og tryggeste er å selge kredittkortinfoen. Prisen avhenger av beløpsgrenser osv. Kjøpere finner du på forum for carders og lignende. Prisen avhenger av hvor ferskt det er, hva du har (bare bilder, eller dataene på alle 3 spora lest med kortleser?) og hvor god kreditt det er på kortet (er det debit, så hvor mye tilgjengelig det er på konto). Kjøper kan sjekke dette, de pleier å ha "butikker" som ringer inn og sjekker.

Skal du ha bitcoins er beste veien å handle libertyreserve som du trader til bitcoins.
Sist endret av TechCF; 19. november 2011 kl. 20:48.
Skrev dette på en tidligere tråd i dag:

Jeg brukte et kreditkort vi fant på bakken en gang.
Jeg kjøpte GH4 sanger på PS3 - Mac adressen på bannet på PSN og må betale for å få den tilbake.
100k+ gull på wow - Beholdt selvfølgelig gullene og ingenting skjedde.
Runescape memberships - Accounten ble bannet og jeg måtte betale for å få den tilbake.

Det som har skjedd er at det er blitt anmeldt og Visa har bedt om å få penger igjen av selskapene vi kjøpte av.
Vi ble aldri kontaktet på noen som helst måte av politiet.

Det er ca 2 år siden og vi brukte rundt 5000 kr.

Kanskje dette var til hjelp
Låner tråden litt.. Trenger litt hjelp, må ha raske penger og har derfor bestillt ett mastercard gold. Fikk det i posten i dag, men hva med pin kodene ? de blir sendt senere?! trenger penger kjapt, noen som vet om det er mulig å få pin på noen annen måte ? takk
Nå skriver du ikke hvem du har fått kort hos, men det vanlige er at PIN-koden blir sendt i eget brev, som du får rett før eller rett etter at du får selve kortet. Hos noen får du brev i forkant hvor du må ringe inn og oppgi selvvalgt kode.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
La oss si at en person hadde tatt bilde av begge sider av kredittkort, kan den personen da utnytte det på noen måte? Man har jo forsåvidt ganske mye sensitiv informasjon på et kredittkort...
Og hva er sjansen for at en person som gjør det blir tatt, om han tar visse forhåndsregler. Som å ikke bestille varer fra nettet til sin private adresse.

Er bare noe jeg har grublet på, er det virkelig så enkelt?
Vis hele sitatet...
Det var mye enklere før, da kunne du bruke en nettside som de fleste her kan grubble etter men den skrev du inn bankkort infoen din på og den kunne kalkulere seg til andre kort iom. at sidestarter visste hva vært og enkelt av de 11sifferne betydde. Før kunne du føre over penger fra andre sine bankkort til paypal f.eks og det var ingen grenser hadde han 50.000kr på kortet ja da kunne du bare føre over alt! Du kunne også bestille masse ting på nettet , men pga alle sikkerhettiltakene som har kommet kan du nå bare bestille pizza! Men man kan også bruke fødselsnr ditt og føre over det på ett kort med bilde av han så vis han får problemer med noe/noen eller kansje onkel kan det fort hende du får brev i posten man skulle nesten ikke tro det, men det og miste bankkortet sitt kan føre til mye galt

Sitat av kuritos Vis innlegg
Låner tråden litt.. Trenger litt hjelp, må ha raske penger og har derfor bestillt ett mastercard gold. Fikk det i posten i dag, men hva med pin kodene ? de blir sendt senere?! trenger penger kjapt, noen som vet om det er mulig å få pin på noen annen måte ? takk
Vis hele sitatet...
Du er alle bankers drøm! Pass på nå, ikke bruk noe mer en du kan betale tilbake og vær 110% sikker for 100% er ikke nok!
Det kommer an på hva du skal kjøpe. De fleste utsalgssteder godtar kredittkort uten pin-kode. Når du trekker kortet/bruker chippen og får beskjed om å taste kode, taster du bare "rød" og så grønn. da blir det signaturbasert =)
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Det kommer an på hva du skal kjøpe. De fleste utsalgssteder godtar kredittkort uten pin-kode. Når du trekker kortet/bruker chippen og får beskjed om å taste kode, taster du bare "rød" og så grønn. da blir det signaturbasert =)
Vis hele sitatet...
Sikker på at dette fungerer? er ikke rød det samme som avbryt? Uansett så har jeg ingen planer om å kjøpe noe, men å ta ut ett par lapper som jeg skylder. Vet du om dette er mulig? Hvis jeg bruker metoden i fks bank i butikk.,

Takk for tipset cannabi, smart som jeg er satt jeg grensen på 5k så økonomien min overlever nok
Sist endret av kuritos; 24. november 2011 kl. 13:05.
Sitat av kuritos Vis innlegg
Sikker på at dette fungerer? er ikke rød det samme som avbryt? Uansett så har jeg ingen planer om å kjøpe noe, men å ta ut ett par lapper som jeg skylder. Vet du om dette er mulig? Hvis jeg bruker metoden i fks bank i butikk.,
Vis hele sitatet...
Om kortet er stjelt/funnet hold deg unna banker/butikker for det er tilstrekkelig med kameraer der. Om politiet kommer til og bruke ressurser på og se på dem er en annen ting, men for sikkerhetens skyld prøv noen utlending-butikker har flere ganger vært der og tatt ut penger for servne til noen av dem er offline å bare legger "regninga" på korte akkurat som om du hadde funnet et usperret mastercard .

Sitat av kuritos Vis innlegg
Takk for tipset cannabi, smart som jeg er satt jeg grensen på 5k så økonomien min overlever nok
Vis hele sitatet...
Da er det jo i orden men prøv og bruk de penga på så fornuftig ting som mulig, kjedelig og kaste bort penger som du senere må betale tilbake på noe crap!
Sist endret av Cannabidiol; 24. november 2011 kl. 13:08.
Ingen som vet om noen måter jeg får ut penger av mitt re:member mastercard uten pin kodene? funker det med signatur de fleste steder? hmm
Skylder penger til en tvilsom fyr, så haster litt :P

Beklager spamming i denne kjedlige tråden, men begynner å bli desp

Leste dette i freak's arkiv:
¨eg har Visa Gold (gebyrfri.no), og man trenger ikke taste inn kode når man kjøper ting i butikken.
Du drar kortet, og trykker "OK".

Eneste som skjer etterpå, er at du må skrive under på en lapp.


Sannsynligvis må du da vise legitimasjon.¨


Noen som kan bekrefte dette ? Har ikke Visa gold men remember gold....
Sist endret av kuritos; 24. november 2011 kl. 15:54.