Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 679
Jeg har nå to pcer liggende her; [COLOR=DarkRed]HP G5000[/COLOR] og [COLOR=DarkRed]WIM 2030 Notebook Pc[/COLOR].
Uheldigvis har jeg mista windows på begge to. Den [COLOR=DarkRed]HP G5000 hadde Windows Vista Basic[/COLOR] med [COLOR=DarkRed]Celeron M inside[/COLOR]. Mens [COLOR=DarkRed]WIM 2030[/COLOR] (av Medion) hadde [COLOR=DarkRed]Windows Xp Home Edition[/COLOR].

Jeg vil nå veldig gjerne kjøpe en vistapakke med to lisenser til pcene, så er spørsmålet hvilke pakke bør jeg kjøpe, skal det være x86, x64 eller x32 ... hadde blitt veldig glad om dere ga noen tips til meg her. Tusen Takk
Sist endret av ...|...; 22. mars 2008 kl. 17:36.
x36 og x86 er det samme, det er derimot x36 og x64 som er forskellig, Det kommer ann på prossesoren din. Har du x36 prossessor, Må du ha x36, Men har du x64 prossessor kan du velge..
Sitat av EivindH
x36 og x86 er det samme, det er derimot x36 og x64 som er forskellig, Det kommer ann på prossesoren din. Har du x36 prossessor, Må du ha x36, Men har du x64 prossessor kan du velge..
Vis hele sitatet...
Hvor kan jeg eventuelt finne ut hvilke prosessor pcene har, når pcene er døde begge to ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
For minst mulig hassle kjøper du en x86 (IA-32, X32, 32bit) versjon av Vista.
x32 og x86 er det samme, det du lurer på er om du skal ha 32 bit eller 64 bit, hvis du har tenkt å bruke mer 4 gb ram eller mer velger du 64 bit, om du har mindre enn det velger du 32 bit.
Sitat av zipp
x32 og x86 er det samme, det du lurer på er om du skal ha 32 bit eller 64 bit, hvis du har tenkt å bruke mer 4 gb ram eller mer velger du 64 bit, om du har mindre enn det velger du 32 bit.
Vis hele sitatet...
Kan jeg da, for sikkerhetsskyld bare velge den x64 ?
Har jeg noe å tape ?
Sist endret av ...|...; 22. mars 2008 kl. 17:44.
Det skal vel gå bra, det eneste som er problemet er at det kan være litt mer trøbbel med enkelte program og drivere etter det jeg har hørt. Men jeg bruker x64 selv og har ikke opplevd noe problemer enda.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja.

Ikke alle systemer har drivere som støtter 64bit.

Ikke alle programmer støtter å kjøre på 64bit.

Dersom CPU ikke støtter 64bit sliter du.
Ok, så det betyr at jeg ikke har noe å tape på å få meg x64, men så er det store spørsmålet:
Bør jeg få meg Home Basic... eller hvilke type anbefaler dere av Vista?

Sitat av AtXbYeA
Ja.

Ikke alle systemer har drivere som støtter 64bit.

Ikke alle programmer støtter å kjøre på 64bit.

Dersom CPU ikke støtter 64bit sliter du.
Vis hele sitatet...
Men ikke alle systemer har drivere som støtter 32bit heller ?
Ikke alle programmer støtter å kjøre på 32bit heller ?
Og det kan hende CPU ikke støtter 32bit også ?
Finn ut hvilke funksjoner og slikt du ser for det at du kommer til å bruke på pc'en. Ut i fra det velger du hvilken versjon du kjøper

Jeg har ikke opplevd at det finnes drivere som ikke støtter 32bit
Jeg har opplevd at det finnes drivere som ikke støtter 64bit

Jeg ville valgt 32bit, da er du sikker uansett hvilken CPU og komponenter du har i pc'en din
Sist endret av Remien; 22. mars 2008 kl. 17:55.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ...|...
Men ikke alle systemer har drivere som støtter 32bit heller ?
Ikke alle programmer støtter å kjøre på 32bit heller ?
Og det kan hende CPU ikke støtter 32bit også ?
Vis hele sitatet...

Maskinene dine kjører fint på 32bit.
Alle programmer du noen gang kommer til å kjøre blir 32bit's programmer.
Alle CPU'er du noengang har brukt støtter 32bit modus.
Sitat av ...|...
Ok, så det betyr at jeg ikke har noe å tape på å få meg x64, men så er det store spørsmålet:
Bør jeg få meg Home Basic... eller hvilke type anbefaler dere av Vista?



Men ikke alle systemer har drivere som støtter 32bit heller ?
Ikke alle programmer støtter å kjøre på 32bit heller ?
Og det kan hende CPU ikke støtter 32bit også ?
Vis hele sitatet...
32bit er det som er mest vanlig og det du har brukt før vil jeg tippe, så tror nok ikke du skal være redd for at 32bit ikke passer.
Sitat av AtXbYeA
Maskinene dine kjører fint på 32bit.
Alle programmer du noen gang kommer til å kjøre blir 32bit's programmer.
Alle CPU'er du noengang har brukt støtter 32bit modus.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår da ikke vitsen med x64, når allt støtter 32bits...
Men da bør jeg går for 32bits da ?
Sitat av ...|...
Jeg forstår da ikke vitsen med x64, når allt støtter 32bits...
Men da bør jeg går for 32bits da ?
Vis hele sitatet...
Som sagt, vitsen med 64bit er at du kan bruke mer ram.

Edit: 64bit selvfølgelig.
Sist endret av zipp; 22. mars 2008 kl. 17:58.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vitsen med 64bits versjon er for følgende personer :

- Folk som bruker MYE mer enn 4GB RAM.
- Folk som kjører 64bits kompilatorer.
- Folk som jobber på forskjellige hardwareplatformer men alle de andre platformene er 64bit.
- For de som absolutt skal tjene de 1% ekstra i farcry.
Sitat av Remien
Finn ut hvilke funksjoner og slikt du ser for det at du kommer til å bruke på pc'en. Ut i fra det velger du hvilken versjon du kjøper

Jeg har ikke opplevd at det finnes drivere som ikke støtter 32bit
Jeg har opplevd at det finnes drivere som ikke støtter 64bit

Jeg ville valgt 32bit, da er du sikker uansett hvilken CPU og komponenter du har i pc'en din
Vis hele sitatet...
Jeg bruker pcen for skolearbeid, skrive bøker og ikke minst webdesign, tror du jeg bør satse på Home Basic ?

Sitat av AtXbYeA
Vitsen med 64bits versjon er for følgende personer :

- Folk som bruker MYE mer enn 4GB RAM.
- Folk som kjører 64bits kompilatorer.
- Folk som jobber på forskjellige hardwareplatformer men alle de andre platformene er 64bit.
- For de som absolutt skal tjene de 1% ekstra i farcry.
Vis hele sitatet...
Men 4GB RAM, er bare når du vil det sjøl, du tror vel ikke at de pcene jeg har bruker mer RAM enn 4GB, og ikke minst er jeg ikke opptatt av spill osv, så tror ikke jeg kommer noen gang til å bruke mer enn 4GB RAM.