Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1316
Først en liten introduksjon av Derren Brown, ettersom jeg regner med at ikke alle vet hva driver med.

Han er en illusjonist. En som manipulerer og leser personer som jeg hverken har sett eller hørt om noen som gjør like bra.

Nå har ikke sett alt det han har gjort, men litt, og jeg ble mektig imponert og denne posten vl ikke være særlig objektiv sånt sett.

Episoden med russisk rulett har vel flesteparten hørt om. Da valgte han ut, etter en rekke forsøk og tester en person han følte han kunne lese og tyde godt. Veldig godt virket som i etterkant. For denne utvalgte la deretter en løspatron i revoleren som Derren deretter avfyrte mot hodet. Kammerne var nummerete, dog skjulte slik at han bare kunne se nummerene og ikke om det var en patron eller ikke i kammeret. Han skjøt mot hodet alle gangene utenom den gangen patronen kom. "oooh! skjøt han med løskrutt, for en tøffing!", tenker du kanskje...Vel, dødd ville han uansett ha gjort.

Og nå så jeg akkurat en episode hvo han manipulerte, uten at de ante noe som helst, 4 folk til å rane en pengetransport. 3 av 4 gjennomførte ranet. Etterpå var de "kriminelle" i sjokk over hva de hadde gjort.

Også har vi den med arcade-spillet, også den med spiritisme seansen og den og den og den og den....

Hva som er poenget med dette er vel å vise folket hvor lett vi kan bli manipulert av andre, hvor lett det er å se når man lyver og hvor forutsigbare vi er. For å forstå hva jeg prøver og si her må dere nok se litt av det som finnes av Derren Browns show og si deres mening.
Og sist, men ikke minst, håpe at dere tar en kikk på det som finnes Derren Brown der ute og blir like imponrt som jeg ble!


Er forresten en annen tråd om noe av det samme: http://www.freakforum.nu/forum/showt...t=derren+brown
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg koste meg skikkelig når jeg så filmene med Derren Brown, han er rå!
Det er meget imponerende å se hvordan han manipulerer og påvirker folk. Til og med hukommelsen hans er fantastisk.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hmm.. Så akkurat et "show" på TV2 om denne fyren. Er alt det han driver med virkelig egentlig? Ikke noe juks og fanteri?
Derren Brown er en stor entertainer. Mye av den han gjør er juks og fanteri, men han har en del opptrente evner i tillegg. Han kan flippe gjennom en kortstokk og huske hvert eneste korts posisjon etterpå. Han kan stokke en kortstokk og vite hvor alle kortene er etterpå. Han kan "kutte" en kortstokk til nøyaktig det antallet han vil ha. Han har fotografisk hukommelse, og kan lære (dvs. "fotografere") seg en dictionary på 20 minutter. Han har peiling på nevrolingvistisk programmering, og kan til en viss grad plante idéer i hodene på folk. Han har et vanvittig øye for detaljer, og kan si en hel del om en person bare ved å se på ham noen få sekunder. Han har studert, og har lang trening i det å tolke menneskers kroppsspråk, og også statistisk valg (hva de aller fleste vil velge først i en gitt situasjon) osv osv.

Men han kan ikke stille deg to spørsmål, for så å fortelle deg en lang intrikat historie fra din barndom som du aldri har fortalt noen. Han bruker evnene sine sammen med en haug med teknikker for å lure og villede folk - som han sier, han bruker en blanding av "magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship".

Jeg har sett flere av hans mirakuløse triks bli forklart på ganske enkelt vis. Andre ting vil jeg aldri forstå hvordan han fikk til - men dette er jo en del av moroa. Alle vet at David Copperfield jukser, men så lenge du ikke kan tenke deg fram til hvordan han gjorde det er det jo gøy likevel.
By nature
LoOzR's Avatar
Sett noen programmer av karen selv, og det er fristende å tro at det er avtalt skuespill, men hva vet vel jeg..
Jeg har blitt ytterst interessert i denne karen i det siste, og har snart sett alt som er å se. Han forbløffer meg gang på gang. Spesielt showet: "Something wicked this way comes". Han er en uforståelig smart person, som manipulerer oss til alt mulig.

Sitat av xtapolapocetl
Jeg har sett flere av hans mirakuløse triks bli forklart på ganske enkelt vis..
Vis hele sitatet...
Kunne du vist oss noen forklaringer på enkeltting?

Jeg lurer veldig på trikset som er hans varemerke: Hvor han ber noen tenke på noe, for å så gjenta det inni seg - så forteller Derren Brown hva de tenker på. F.eks tall fra 1-10, kort i kortstokk, en av gjenstandene på et bord.. osv osv.. Slår sjelden feil.. Hvordan i €#&€?

Eller noe så enkelt som at han ber en fremmed holde tallene fra 1-10 med fingrene bak ryggen - for å så gjette hva det er.

Jeg klarer bare ikke forstå dette i det hele tatt..
Jeg synes Derren er utrolig dyktig med det han driver med, men jeg er veldig skeptisk til enkelte av sketsjene. F.eks. å finne ut adressen din med tre nærmest vilkårlige spørsmål, virker heller som avtalt skuespill. Har selv sett det meste han har laget, og når han av og til avslører hvordan trikset ble utført, er det egentlig veldig simpelt når man tenker over det. Likevel er det ingen utrente som kunne fått det til.

Enkelte av illusjonene han gjør på tv-serien sin er å villede fremmede til å gi han f.eks. lommeboken sin- uten at de tenker over det. Illusjonene kan sammenlignes med måten øst-europeere utfører bl.a. "veksel-triks" mot intetanende ofre her i Norge. Det kommer en person bort og ønsker å veksle en 20-kroning, og mens du er nede i lommeboka etter mynter snapper han 500-lappene dine fra samme lommebok- rett forran nesa di. Dette skjer omtrent hver dag. Cluet er å få hjernen din til å konsentrere seg såpass mot ett formål- mens vedkommende prater og prøver å forvirre deg, at hjernen filtrerer vekk resten av det som skjer rundt deg. Den filtrerer sanseinntrykk hver dag, men i mindre grad.

Eksempler av det han gjør kan sees her: http://www.channel4.com/entertainmen...M/mindcontrol/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Matthiesen
Jeg har blitt ytterst interessert i denne karen i det siste, og har snart sett alt som er å se. Han forbløffer meg gang på gang. Spesielt showet: "Something wicked this way comes". Han er en uforståelig smart person, som manipulerer oss til alt mulig.

Kunne du vist oss noen forklaringer på enkeltting?

Jeg lurer veldig på trikset som er hans varemerke: Hvor han ber noen tenke på noe, for å så gjenta det inni seg - så forteller Derren Brown hva de tenker på. F.eks tall fra 1-10, kort i kortstokk, en av gjenstandene på et bord.. osv osv.. Slår sjelden feil.. Hvordan i €#&€?

Eller noe så enkelt som at han ber en fremmed holde tallene fra 1-10 med fingrene bak ryggen - for å så gjette hva det er.

Jeg klarer bare ikke forstå dette i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Der er egentlig ikke så veldig vansklig det med å f. eks. gjette kortet en person tenker på, det han sier er at den personen ska tenke på et hvilke som helst kort, men det er ikke det som skjer... på forrhånd sier han åssen kort personen ska tenke på via kroppspråk og språk uten at personen tenker noe over det... det er der det kommer til det med å plante ideer i hue på folk! ikke det at jeg er så flink som det han til det
Det er også min teori, men han klarer f.eks å få folk på gaten til å lese hverandres tanker. Jeg blir evig sur hvis forklaringen bare er at det er avtalt spill..

Se et par episoder av showet hans, og du sitter igjen med troen på at han kan lese tanker. Dødsirriterende dyktig..
Han har et triks der han er i et hotell rom høyt over bakken og med utsikt til gaten, da kan han stoppe folk som går nede på gaten bare ved å tenke det.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Har lest og sett det aller meste av og om han skulle jeg mene, og noen av triksene hans er jeg mer skeptiske til, seansen for eksempel... Dog, enkelte ting imponerer virkelig. Det at han kan legge ned lommeboken sin på gaten, full av penger, tegne en gul sirkel rundt og folk lar den ligge i 5 timer eller noe slikt før han kommer og henter den.
Han vet vel å se hvordan folk tenker, og skjønner seg godt på folk. Manipulative mennesker kan gjøre mye rart med folk rundt seg
Har sett en del episoder og klipp og show fra Derren Brown og jeg må si at han er en av de flinkeste illusjonistene jeg har sett. Han er veldig dyktig ut ifra det jeg har sett på showene (bare på tv though =/) og han kan få til en del ting. Det er noen triks jeg er litt skeptisk til, slik andre har sagt her, men det er også noen jeg blir helt forbløffet over at han klarer. F.eks i slutten av "Something wicked this way comes" der han hadde valgt ut ordet som ble revet ut av den avisen.

Et annet triks jeg ikke skjønner hvordan han får til, er da han er på Subwayen i USA og spør folk hvor de skal, får de til å glemme det en liten stund også minner han dem på det igjen. Dette skjer ved hjelp av hypnose. Et annet triks er da han er på veddeløpsbanen der de vedder på hunder. Han klarer å cashe ut 100 pund (noe rundt der) på en ticket han hadde tapt på. Han hypnotiserte rett og slett damen i skranken ved å slå i veggen og si "This is the dog you are looking for. This is why we came to this window!" Et annet morsomt eksempel er da han klarte å finne ut PIN-koden til en greves bankkonto ved at greven tenkte nummerene i hodet sitt.

Han har også en overbevisende og elegant måte å gjøre tingene sine på. Han snakker fort, er høflig og det er lett å få med seg hva han sier i tillegg til at han får med humor her og der. Absolutt min favoritt innenfor emnet!