Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1155
Kom over en reaksjonsligning for hvordan jeg kan lage ammoniumsulfat:

CaSO4 + 2 NH4HCO3 → CaCO3 + (NH4)2SO4 + CO2 + H2O

Hadde ikke kalsiumsulfat for hånden, så jeg byttet det ut med kobbersulfat (CuSO4). Etter mine beregninger vil reaksjonsligningen da bli:

CuSO4 + 2 NH4HCO3 → CuCO3 + (NH4)2SO4 + CO2 + H2O

Jeg testet ut ved å lage en løsning med kobbersulfat, og tilsatte NH4HCO3 til det ikke ble felt ut mer kobberkarbonat. Deretter filtrerte jeg løsningen.
Men i stedet for å få en blank væske, fikk jeg en en væske med en veldig dyp blåfarge. Har tydeligvis feilet i forsøket, og heller laget et kobbersalt (noe jeg antar pga. blåfargen). Problemet er at jeg ikke aner hvilket stoff jeg fikk. Noen som vet?
Jeg tror det fremdeles er CuSO4 i løsningen. Prøv med mer Ammoniumbikarbonat og se. Blir det felt ut mer hadde jeg rett, hvis ikke, ignorer denne posten...

Jeg har endelig sommerferie nå og har begge kjemikaliene for hånden så jeg kan teste selv i morgen og se hva som skjer... Har det litt travelt ettersom jeg bygger om, eller ommøblerer og omorganiserer om du vil, den ikke så perfekte pyrolabben min, men nå blir den bedre. Skal nok få tid til dette lille eksperimentet, ev. lage en vide og legge ut på kjemibrukeren min på YouTube...
Sist endret av Pyrotecnican; 15. juni 2010 kl. 00:04.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kobber(II) danner flere forskjellige komplekser med ammoniakk. Jeg vet ikke om disse kompleksene dannes ved tilstedeværelsen av ammoniumioner (NH4+), men det er mulig at du har tetraminkobbersulfat i løsningen din.

Passende alternativer til CaSO4 i denne syntesen vil være MgCO3, MnCO3 og ZnCO3.
Jeg vil dog anbefale at du tar turen innom Coop Obs og kjøper en boks med modellergips (Rent CaSO4∙0,5H2O) til en rimelig penge. Lag en nesten mettet løsning av ammoniumbikarbonat i vann og tilsett et lite overskudd (tenk mol) av kalsiumsulfat sakte med omrøring. Ikke lag en løsning av kalsiumsulfat (regner med du har jobbet med gips før?).

Flott å se et nytt fjes her. Er det noen spesiell grunn til at du er interessert i denne syntesen?


Endring: Kan godt være at Pyrotecnican har rett og at det fortsatt er kobbersulfat i løsningen. Jeg ville ikke kalt den fargen dyp blå sammelignet med f.eks. kobberbenzoat/acetat og diverse kobberaminokomplekser, da.

Herregud, jeg skrev opp karbonatene til magnesium, mangan og sink som alternativer til kalsiumsulfat - jeg mente selvfølgelig sulfatene.
Sist endret av BomberMan; 15. juni 2010 kl. 00:12.
Vagle's Avatar
Trådstarter
Tror nok ikke at det er kobbersulfat. Har prøvd å tilsette mer ammoniumbikarbonat, men ingen reaksjon.

Tar nok turen og skaffer meg litt gips i morgen. Har jobbet en del med det før, så jeg vet hvordan det funker.
Interessen var vel ganske tilfeldig. Kom over syntesen og ville teste den på gøy, men oppdaget at jeg ikke hadde kalsiumsulfat. Byttet da kalsiumsulfat ut med kobbersulfat for å se hva som skjedde