Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2197
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle de jeg vet om med denne diagnosen startet med rusbruk. Har denne diagnosen en sammenheng med rus?
Anonym bruker
"Lysten Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Mange rusmisbrukere lyver på seg diagnoser for sympati og gratis sovested på psykken og NAV ytelser osv.
Rus utløser ofte diagnosen som ligger latent ihvertfall.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
som nevnt over utløser rus latent, og i tillegg ruser mange psykiske syke seg for å takle hverdagen, dermed blir det gjerne ofte at psykisk sykdom og rus generelt går litt hånd i hånd. man kan få schizofreni-lignende sykdommer av rusmidler uten at man har noe underliggende.
schizofrenien min started på ungdomskolen dog a vmye stress fra mobing begynte ikke med rus før jeg var nærmere 20
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort sagt er dette litt høna og egget, man er ikke helt sikker på om rusen har skyld eller om de med schizofrene tendenser søker ut rus.

Som f.eks helsetjenestene i England sier offisiellt:
Drugs do not directly cause schizophrenia, but studies have shown drug misuse increases the risk of developing schizophrenia or a similar illness.
Vis hele sitatet...
https://www.nhs.uk/conditions/schizophrenia/causes/
Kjenner to som er schizofrene. Han ene fikk vite at han er det før han startet med ulovlig rus ,og ble verre av 2cb. Han andre visste om det før han begynte med rus også, men han tar masse forskjellig hele tiden og drikker veldig mye, og bare koser seg. Man får aldri følelsen av at han egentlig har diagnosen. Kanskje han faker, hvem vet.
Kjenner 3 med schizo. Alle hadde det før de begynte med rus.
Anonym bruker
"Leken Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, det er bevist i mangeårig forskning at rus kan utløse schizofreni.

Alle jeg kjenner med schizofreni fikk det etter mange år med mye rus og rusutløste psykoser. Det er også gjort rapporter om at mange av de med begynnende schizofreni i ung alder døyver den med alkohol eller andre rusmidler så rus er både trigger og "selvmedisinering". (trigger forværring men døyver symptomene der og da hos noen som hører mye stemmer osv)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Etter min vurdering så er veldig mye psykisk lidelse en korrelasjon eller kausalitet til å oppsøke rus, smertedemping og "terapi"

Og så er det mitt funn, etter å ha selv gått til DSM V, snakket med fastleger og spurt om klinisk praksis, at det ikke finnes en diagnosekode som dekker rusutløse psykoser ELLER schizofreni, som faktisk utelukker arvelighet.

Rusindusert psykose, blir omkodet/omdiagnostisert til "primær psykose" etter en viss tid har gått, rusmidlet antas ute av kroppen og "seponering" er tilfelle. En primær psykose utelukker aldri arvelighet, istedenfor er arvelighet en like dominant og viktig forklaring her som det er at alkoholisme er svært arvelig.

Ser også her at ingen nevner spesifikt at de på schizo "trekkes" eller har en korrelasjon mot rusmidler.
Men det er også tilfellet.

Anbefaler å lese denne artikkelens abstract eller få full adgang til den:

https://www.nature.com/articles/s415...IbrsM_TMeAUTSg

Evt her:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31168101/

"rusmidler fremskynder arvelig psykose" er min modell i dag
Sist endret av meaculpaUIO; 16. august 2020 kl. 03:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flygende Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var nok fleinsopp som utløste det hos meg i midten av 20årene. Hadde alltid vært "rar" siden barndommen, men psilocybin var det som fikk begeret til å renne over.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var nok fleinsopp som utløste det hos meg i midten av 20årene. Hadde alltid vært "rar" siden barndommen, men psilocybin var det som fikk begeret til å renne over.
Vis hele sitatet...
Fortell mer da, er du snill? Hvordan er det å leve/være i psykose?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var nok fleinsopp som utløste det hos meg i midten av 20årene. Hadde alltid vært "rar" siden barndommen, men psilocybin var det som fikk begeret til å renne over.
Vis hele sitatet...
Så trist at du har opplevd dette. Var det slik at etter den turen på sopp så ble du aldri deg selv igjen ?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei. Mange rusmisbrukere lyver på seg diagnoser for sympati og gratis sovested på psykken og NAV ytelser osv.
Vis hele sitatet...
hæ? men hvordan er det mulig å fake på seg den sykdommen?
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei. Mange rusmisbrukere lyver på seg diagnoser for sympati og gratis sovested på psykken og NAV ytelser osv.
Vis hele sitatet...
Tull!!!! Dette er helsetjenesten godt utdannet i og det er forresten ikke på akuttpsykiatrien (hvor der skjer at noen få lurer på seg psykiske problemer for å få en natt å sove men blir avslørt) at det stilles diagnoser heller. Man kan ikke lyve på seg en schizofreni diagnose! Det er en omfattende utredning som tar mange måneder og med gjennomgang helt fra når man var liten. Man får ingen fordeler av å ha schizofreni diagnose, man blir ikke innlagt og får sted å sove pga diagnosen og får heller ingen medisiner som er interessant å misbruke eller ruse seg på. Det er ikke sånn at man får nav ytelser for å hevde man er syk heller, man skal utredes av mange leger og spesialister og må i arbeidstrening og kartlegging over mange år.
Du skriver bull
Anonym bruker
"Lysten Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er en omfattende utredning som tar mange måneder og med gjennomgang helt fra når man var liten.
Vis hele sitatet...
Så du kan kun ha schizofreni ifra du var kid?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man kan ikke lyve på seg en schizofreni diagnose!
Vis hele sitatet...
Jeg vet om mange som har gjort det, de visste ikke diagnosen skulle ende opp som schizofreni.
PSYKIATRIEN elsker og ha folk og teste piller på.(Før lobotomerte de, nå gir de lykkepiller og elektrosjokk osv) Veldig snille folk!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man får ingen fordeler av å ha schizofreni diagnose
Vis hele sitatet...
Jo, noen får den fordelen av å ikke havne i fengsel uansett hva de gjør.
Det er tilogmed i avisa stadig om disse de ikke kan gjøre noe med siden de ikke er for syke til tvangsinnlegging og for syke til fengsel.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke sånn at man får nav ytelser for å hevde man er syk heller, man skal utredes av mange leger og spesialister og må i arbeidstrening og kartlegging over mange år.
Vis hele sitatet...
Ja de er fattige iløpet av kartleggingen?
De får nav ytelser herregud....
VANLIGE nordmenn må søke sosialhjelp for og overleve.
SYKE går på AAP, uføretrygd osv.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skriver bull
Vis hele sitatet...
Ok, alt jeg skriver er bullshit alle andre har rett. Høres ut som du er redd for å bli avslørt når du blir hysterisk av at noen sier det som det er.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Moren min fikk bipolar lidelse etter bare noen få samtaler på DPS. så tror kke bestandig det tar så lang tid å diagnostisere det ihvertfall.
[quote=Maurjegeren;3619072]Fortell mer da, er du snill? Hvordan er det å leve/være i psykose?[/QUOTE

å være i psykose for min del er ikke så alt for ille, har blitt vandt til det med tidene, dog er slitsomt når stemmene maser hele dagen lang, men når jeg var dypt i det så jeg en del ting, gjør det til tider nå også, dog var så å si helt borte i min egen verden og mumlet mest når jeg snakket, er mye som er skummelt spes i starten for min del,hatt noen perioder med veldig paranoid for politiet og staten dog bare på natten, dagen gikk ganske greit, untatt stemmer da det er der heletiden i varierende grad
Anonym bruker
"Hylende Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Schizoaffective av Cannabis utløst i tidlig alder etter litt eksprimentering. Gikk fra en oppegående selvsikker kar til et Paranoid nervevrak i løpet av en natt. Dette er 14 år siden. jeg sluttet med alt av rus utenom litt alkohol i blandt i 10 år. ble bedre selvsagt men livet var fortsatt ødelagt. I dag går jeg på Heroin.
Anonym bruker
"Skeptisk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, jeg tror ikke det så enkelt som enten eller. Alle er forskjellige, og rus påvirker alle individuelt. Det finnes schizofrene som ruser seg, som ikke ruser seg, som aldri har ruset seg. De fleste som er schizo går dog på en del medisiner som gjør de såpass sløve i huet at det kan nesten kalles en rus. Har også lest en plass at benzo typ medisiner kan være effektivt mot schizofreni.

Jeg ble kompis med to karer som var schizo i behandling.
Ingen av de snakket om det, men han ene sa han hørte mye stemmer, hadde tvangstanker og satt mye isolert på rommet. Han hadde en sprekk på en perm og spiste en del valium, xanax, moffe, ghb (mener jeg å huske , hvertfall bare av type downers) og så ut til å ha det "helt fint" selvom han naturligvis var pisse ruset. Han så ganske jævlig ut når han kom tilbake men utover det tror jeg han hadde huet greit i behold.

Han andre var også en litt tilbaketrukken type, men mye mere sosial og utgående. Han trente hver dag, var med gjengen og smilte og lo mye mere. Han viste veldig få tegn til schizofreni, han hadde fortalt at han så droner som fulgte etter han, men ikke stort mere. Han tok en dag syre og røyket dmt på huset og flippet helt. Jeg var ikke tilstedeværende, men har blitt fortalt at han mente han så gud og forsto meningen med alt. Dagen etter stakk han av iløpet den uklige handlingen, tok toget rundt halve sør-norge, ble så plukket opp igjen av ansatte tilfeldigvis. Ble kjørt på psyk men de evalurte han frisk. Da han kom tilbake til behandlingsplassen hang han seg.

TLDR; ikke lett å svare på TS, men tror man skal være ekstra forsiktig med rus når man er schizo!
Kan svare ut ifra egen erfaring. Har slitt mye med psyken, og festrus ble til fast bruk. I mitt tilfelle blandingsrus (benzo / rivotril og stimulanter / amfetamin / krystallisert metamfetamin, piller u name it).

Psyken min, vrangforestillinger har blitt betraktelig værre. Merket dette først da jeg ble edru igjen, men det gikk noen måneder etter cold turkey på både rivotril og stimulanter før jeg innså dette.

Dette er nok veldig individuelt, men det er en grunn til at leger ofte ikke klarer å diagnotisere konkret folk som har ruset seg en del. Jeg selv har ikke fått noen diagnose, selv om jeg er inneforstått og ett hundre prosent sikker på at jeg er syk. Klarer dog å «fungere» og er i jobb, har venner og familie.

Men for min del, ja. Det har for meg vært det. Merk navnet haha